Gå til innhold

Hva går alle pengene til???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det meste er allerede nevnt av "voksenutgifter". Det blir en evig runddans med utgifter om man eier et hus iallefall. Har selv måtte drenere langs huset + gruse gårdsplassen for et par år siden. Der røk det iallefall 150.000.

I fjor måtte huset males; et pengesluk det også.

I jobben jeg har kan jeg ikke daffe rundt i slitte jeans og en utvaska genser fra H&M. Så bruker litt ekstra på å se "representabel" ut. 

Det største tapsprosjektet jeg har, er nok bilen. Billånet sluker 4500 kr. hver måned. I tillegg forsikring, bensin, bompenger, dekkhotell, verksted, EU-kontroll...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har tre ungdommer og jeg har regnet litt på hva våre utgifter går til og hvor mye som går til meg og min mann. Vi bruker rundt 50000 i måneden på alt av faste og variable utgifter, vi har ikke lån men to biler. Da har jeg holdt ferie utenom. Hvis det kun var min mann og meg kunne vi klart oss på 18000 inkludert faste utgifter. Det går nå 18000 bare i mat i måneden, så er det klær og sko, 3 mobiler, sportsutstyr, tannregulering, trening, aktiviteter og turer, moped, konfirmasjon, osv.  I tillegg koster det utrolig mye å reise på ferier med 5 enn for to og vi må reise i skoleferien. 

Anonymkode: 957fe...9df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk finner seg vaner som gjør at pengene blir brukt og de venner seg til at dette er normalen. Også føler de at det er " for lite" . Men om en tenker sånn blir det alltid for lite. 

Du høres ut som et fornuftig menneske! Hold på denne innstillingen når du går ut i arbeidslivet og du vil alltid oppleve å være rik 😊

Anonymkode: 96bc4...16d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Livsstilsinflasjon 

Anonymkode: feb2b...50b

Dette er svaret! :opplyser:

Anonymkode: b5735...056

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regningene våre utenom boliglån er på 19000 i måneden, det er forsikringer, strøm, barnehage, kommunale avgifter, Internett, mobil, lånekassen og tv/streaming, i tillegg til det kommer mat, husholdning, parkering, bom, bilvedlikehold, trening og så er det veldig dyrt med barneklær(særlig sko og ytterklær) og fritidsaktiviteter og utstyr.

Anonymkode: a6f01...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk finner seg vaner som gjør at pengene blir brukt og de venner seg til at dette er normalen. Også føler de at det er " for lite" . Men om en tenker sånn blir det alltid for lite. 

Du høres ut som et fornuftig menneske! Hold på denne innstillingen når du går ut i arbeidslivet og du vil alltid oppleve å være rik 😊

Anonymkode: 96bc4...16d

Tja. Hvis man er student feks 3 år er det mange utgifter man kan utsette. Men de hoper seg ofte opp med tida. Da jeg var student levde jeg på kun H&M-klær, få par sko, billig seng fra IKEA, billigste maten, rom i bofellesskap, forsikring gjennom foreldre, ikke helseutgifter, gikk tom til skoletannlegen min i starten av studiene og betalte 25 %... Fikk rabatter overalt fordi jeg var student osv.

Nå har jeg seng til 25.000 i en egen leilighet fordi jeg klikker om jeg ikke får nok ro/søvn, trenger medisiner og behandling, har ikke lenger klær men antrekk, føler meg forpliktet til å forsikre helse og hjem og til å forebygge helseplager, betaler full pris så å si over alt mm. Jeg har riktignok rabatter på trening gjennom jobb ol. Og kan velge vekk feks bil, takeaway, utenlandsferie mm. Men jeg kan ikke leve som en student uten kroppen til og (det manglende) ansvaret til en 20-åring.

Anonymkode: 8ae63...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å eie er så latterlig mye dyrere enn å leie. Det var det største sjokket for meg, pengene flyr! De faste utgiftene UTEN lånekostnaden (kommunale avgifter, skatt, forsikring osv) overgår alene det vi betalte i leie. Så kommer vedlikehold og nødvendige oppgraderinger oppå der igjen! I høst måtte vi bytte varmepumpe, 25.000 kr. Så måtte vi ha elektriker her en dag og fikse småting forrige måned, 30.000 kr. Nå må vi spare opp for å male huset i sommer. Og hver måned dukker det opp småting: diesel til snøfreser, snøskuffelen knekker, terrassebord må vaskes, en foring må skiftes… 

Anonymkode: e2024...b9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har faste utgifter på 80.000 i måneden.
Før renter og inflasjonen som tok av var de samme utgiftene på 50.000 i måneden. Jeg har ikke økt så mye i lønn. 
Det koster å ha tenåringer, her betaler vi også for skole. 
Jeg hadde veldig mye mer penger når jeg var alene :)  

Anonymkode: d9599...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerano skrev (16 timer siden):

Det å eie er så mye dyrere enn å leie! Om noe ryker er man ansvarlig. Også må man sette av penger til ting som kan ryke osv. 

Dette. Lån og avdrag er bare halvparten av våre boligkostnader. Har man enebolig koster normalt vedlikehold ca 4% av boligens verdi i året. I en eldre bolig dukker det gjerne opp større utgifter som bytte av vinduer, kledning, gamle rør etc.

Vi bruker endel penger på hage og uteområde (plenklipper, gjerder, busker, drivhus, frø, jord etc), samt hytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har utbetalt 39.000 i måneden. Har full jobb, enebolig, 3 barn, bil, kjæledyr. Faste månedlige utgifter:

Huslån: 5000

Billån: 5000

Strøm og oppvarming: 3000-5000 

Kommunale avgifter: 2000

Diverse forsikringer: 2000

Barnehage og SFO: 6000

Internett/TV/telefon: rundt 1000 kr (men her hadde det nok vært minst det dobbelte om jeg ikke fikk sponset av arbeidsgiver)

...så bare i faste utgifter går det 25.000 i måneden. Legg på mat til 3 barn, klær, leker, gaver, sko, fritidsutstyr og -aktiviteter... 

Og jeg bor VELDIG billig!

Anonymkode: a3408...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har utbetalt 39.000 i måneden. Har full jobb, enebolig, 3 barn, bil, kjæledyr. Faste månedlige utgifter:

Huslån: 5000

Billån: 5000

Strøm og oppvarming: 3000-5000 

Diverse forsikringer: 2000

Barnehage og SFO: 6000

Internett/TV/telefon: rundt 1000 kr (men her hadde det nok vært minst det dobbelte om jeg ikke fikk sponset av arbeidsgiver)

...så bare i faste utgifter går det 25.000 i måneden. Legg på mat til 3 barn, klær, leker, gaver, sko, fritidsutstyr og -aktiviteter... 

Og jeg bor VELDIG billig!

Anonymkode: a3408...46b

Men du har vel en mann/barnefar som dekker halvparten av det meste du lister opp?

ts

Anonymkode: d41a8...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ferier for eksempel er blitt så dyrt! 

Det er jeg enig i. Som enslig, ekstra dyrt. Ser at mange charterselskap annonser med "barna spiser gratis", "reis 2, betal for 1". Men aldri "reise 1, betal for 1". 

Jeg forstår at dagens foreldre er under et mye større press enn jeg kanskje var da mine var tenåringer på grunn av sosiale media og ønske om å la barna ha det "alle andre har". Men det er nok en annen holdning til hva man MÅ ha nå, enn for 25 år siden da mine var små (og nå altså 12 - 15 år siden de var tenåringer). Inntrykket er ihvertfall at det å gå ut og spise, reise på ferie flere ganger i året osv, er blitt mer vanlig/noe man forventer. Så tidene har forandret seg. Det er ikke bare kostnadene til nødvednigheter som har endret seg, men også holdningen til hva som er nødvendigheter.

Anonymkode: d0247...1d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å eie er så latterlig mye dyrere enn å leie. Det var det største sjokket for meg, pengene flyr! De faste utgiftene UTEN lånekostnaden (kommunale avgifter, skatt, forsikring osv) overgår alene det vi betalte i leie. Så kommer vedlikehold og nødvendige oppgraderinger oppå der igjen! I høst måtte vi bytte varmepumpe, 25.000 kr. Så måtte vi ha elektriker her en dag og fikse småting forrige måned, 30.000 kr. Nå må vi spare opp for å male huset i sommer. Og hver måned dukker det opp småting: diesel til snøfreser, snøskuffelen knekker, terrassebord må vaskes, en foring må skiftes… 

Men mye av det du nevner, er jo i stor grad investeringer i det du eier, og dermed også med på å øke verdien av boligen.

Jeg har stort ett alltid eid. Den enste fordelen jeg kan se for meg ved å leie, er at man ikke har ansvar for de tingene du nevner. Den friheten er på en måte innbakt i leien. 

Så det blir et valg - eie og vedlikeholde egne verdier eller  leie og betale for at andre vedlikeholder verdien av det en bor i (men da ikke ha fordelen av verdiøkningen innbetalingene fører med seg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men mye av det du nevner, er jo i stor grad investeringer i det du eier, og dermed også med på å øke verdien av boligen.

Jeg har stort ett alltid eid. Den enste fordelen jeg kan se for meg ved å leie, er at man ikke har ansvar for de tingene du nevner. Den friheten er på en måte innbakt i leien. 

Så det blir et valg - eie og vedlikeholde egne verdier eller  leie og betale for at andre vedlikeholder verdien av det en bor i (men da ikke ha fordelen av verdiøkningen innbetalingene fører med seg)

Tja. Mellomtingen mellom å leie og å eie hus er jo å eie leilighet i borettslag. Færre løpende investeringer og mer lettomsettelig bolig. 

Anonymkode: 8ae63...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja. Det er jo ikke slik at en kjøper i budrunde tenker at «jeg er villig til å by 7 milloner kronet for dette huset. Eller forresten- de har jo varmepumpe, så da kan jeg by 7 millioner og 25.000 kroner.» Investeringer og oppgraderinger øker boligens verdi ja, men ikke krone mot krone. Dessuten lever ikke en varmepumpe for alltid, når vi en gang skal selge her er det neppe noe verdi igjen i den varmepumpa. 

Jeg er forresten enig i at å eie er en langsiktig investering som (som oftest) lønner seg på sikt, det er jo en grunn til at vi fortsetter å bruke masse penger på å bo her. Men det svarer også på spørsmålet til ts- hvor forsvinner alle pengene til de med voksenlønn? For min del er den største forskjellen i utgifter da jeg gikk fra å studere til å jobbe de økte boutgiftene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utgifter:

Boliglån: 30 500

Gjensidige: 1200

If: 500

Storebrand: 2500

Obos nett: 300

Garasjesameiet: 400

Boligsameiet: 2100

Fjernvarme: 1200

Nettleie hjem: 1000

Nettleie hytta: 1000

Strøm hjem og hytta: 1500

Kommunale utgifter hytta: 500

Barnehage: 4200

Priv skole: 1600

Bompenger: 1500

Trening: 500

Mobil: 1000

Tv2: 200

Spotify: 200

Xbox: 100 kr

Mat: 13 000

Sparing: 2000

Barnekontoen: 1000

Fritid, klær, annet: 8000

Værsågod 🙂 2 voksne, 3 barn

Anonymkode: 4442a...4c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare det å bo koster.

Lån: 14000

Strøm: 3000

Kommunale avgifter og søppel: 3500

Forsikringer: er det en plass mellom 500-1000? Husker ikke, for det kommer jo bil, unger, meg.. så 3000 totalt. 

Vedlikehold: i år har jeg brukt ca 22500 i mnd på det.. 

Så da koster det meg ca 43000 i mnd og bo her i år. Neste år er det billigere, da skal jeg vel vedlikeholde mindre får jeg håpe. 

Anonymkode: 95827...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til?

Barn…. Barn er dyrt 😂

Større bolig… også er det ikke bare lån som skal betales, men vedlikehold (der flyr pengene rett som det er).

Betaler 3000,- for barnehage. 
nesten 1000,- forsikringer (2 barn)

Kremer og medisiner til det ene barnet blir fort 1000,- i mnd. 

Klær (gjennomsnitt) 3000,- i mnd 

Aktiviteter / kino/lekeland osv 500,- pr mnd 

Møbler til barnerom , bilstoler osv som må byttes ut etterhvert som barna vokser. 

Også kommer mat, bleier, vaskemidler, leker, nytt utstyr (ski, sykkel, akebrett, skøyter osv), bursdagsfeiring, bursdagsgaver, julegaver (prøver å kjøpe noe av det de likevel må ha nytt), ferier, ekstra strøm, kommunale avgifter (mye mer dusj/bad, vasking av klær osv). 

Og sikkert andre ting jeg ikke har tenkt på😅

Anonymkode: 3ed99...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til?

For høye krav. Helt sykt å se folk som tjener 800k klage på at det knapt går rundt. Da bør de seriøst gå i seg selv og se hva pengene faktisk brukes til. Burde vært fullstendig uproblematisk å leve godt med en slik inntekt. 

Men jeg vil anta at det igjen dreier seg om fasade-livet som skal flashes på instagram. Det være seg det siste innen interiør, siste skrik innen treningsklær (som fremhever rumpa mest mulig på instagram), alkohol, festliv, dyre ferier etc.

Anonymkode: e0359...bda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For høye krav. Helt sykt å se folk som tjener 800k klage på at det knapt går rundt. Da bør de seriøst gå i seg selv og se hva pengene faktisk brukes til. Burde vært fullstendig uproblematisk å leve godt med en slik inntekt. 

Men jeg vil anta at det igjen dreier seg om fasade-livet som skal flashes på instagram. Det være seg det siste innen interiør, siste skrik innen treningsklær (som fremhever rumpa mest mulig på instagram), alkohol, festliv, dyre ferier etc.

Anonymkode: e0359...bda

Fasade og fasade flu blom. Personlig synes jeg det er fint å ha gode personforsikringer, mat på bordet, barnehageplass og en bolig med plass til familien er kjekt å ha, men jeg poster sjeldent forsikringspolisen min til 50k på instagram. 

Anonymkode: 4442a...4c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...