AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til? Anonymkode: d41a8...bbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars (endret) Bil (hvis man har det), forsikringer, vedlikeholdsutgifter, kommunale utgifter, strøm, mat, tv/Internett, andre husholdningsutgifter m.m. I tillegg kommer gjerne aktiviteter til barna, klær, SFO/barnehage osv. For vår del skal jeg ikke klage. Vi sparer mesteparten av våre penger, da gjerne til reiser og andre ting (vedlikehold, pensjon m.m). Endret 14. mars av SPOCA 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Joda, det har blitt vesentlig dyrere å ha barn. Vi har 3 tenåringer og hvis en sammenligner med bare for få år tilbake… Alt har jo steget i pris, så for hver eneste ting som skal kjøpes til barna så øker kostnaden. Når lønnen har økt med 10% og prisene med 100-200% så blir det mye. Tenk bare på matvareprisene. For en stundent som kun kjøper en suppepose så trengs det sikkert ikke merkes så godt, men for en familie på 5 som skal ha ett sunt og varierende kosthold merkes det veldig godt. Klær til 5 også.. Anonymkode: 931a8...9e7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Boliglånet mitt er bare halve kostnadene ved å bo... Kommunale avgifter, strøm, forsikring etc koster minst like mye. Og forsikring blir straks mye dyrere når man ikke lengre er student. Bilen koster fort noen tusen i måneden, og da har har jeg ikke lån på den. Studielånet er også noe man må begynne betale. Og man skal spare til pensjon. Anonymkode: 1c823...036 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Livsstilsinflasjon Anonymkode: feb2b...50b 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Joda, det har blitt vesentlig dyrere å ha barn. Vi har 3 tenåringer og hvis en sammenligner med bare for få år tilbake… Alt har jo steget i pris, så for hver eneste ting som skal kjøpes til barna så øker kostnaden. Når lønnen har økt med 10% og prisene med 100-200% så blir det mye. Tenk bare på matvareprisene. For en stundent som kun kjøper en suppepose så trengs det sikkert ikke merkes så godt, men for en familie på 5 som skal ha ett sunt og varierende kosthold merkes det veldig godt. Klær til 5 også.. Anonymkode: 931a8...9e7 Samme her, tre tenåringer (to aktive gutter) og en seksåring. Det går myye penger på mat for tiden. Har måttet øke budsjettet flere ganger det siste halvåret. Man vil jo at ungene skal vokse opp med et godt grunnlag når det gjelder kosthold. Så lite ultraprossesert som mulig, rent kjøtt og mye frukt og grønt. Men det er syke priser der ute. Paprika for eksempel, koster nå 99 kroner kiloen... Anonymkode: 68204...cfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 14. mars #7 Del Skrevet 14. mars Det å eie er så mye dyrere enn å leie! Om noe ryker er man ansvarlig. Også må man sette av penger til ting som kan ryke osv. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til? Anonymkode: d41a8...bbb Klær og sko. Som student kjøpte jeg sånt brukt eller billig, i jobb forventes man å være ordentlig kledd. Klær og sko til barn som vokser er også dyrt. Mat er blitt dyrt. Særlig med flere barn i familien. Selv har jeg bare katt, men selv det koster for foret og veterinær. Barnehage, SFO, hobby og fritidsaktiviteter for barn, barnebursdager, gaver til jul Forsikringer. Noen hundrelapper hver mnd. Fagforening og andre medlemskap. Studielånet mitt er rundt 2.000 kr i mnd. Strøm. Å varme opp et rom i bofellesskap eller 2roms hybel koster lite sammenligne med strømmen for familiebolig Møbler, utstyr Bil og annen transport Sosiale jobbting som lønningspils, julebord ol. Gjeld og/eller sparing Kurs/videreutdanning ved siden av jobb Forebygge sykdom og skade Anonymkode: 8ae63...371 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til? Anonymkode: d41a8...bbb Mange unge pådrar seg ofte stor gjeld i begynnelsen av arb livet, som man sliter med i åresvis. Har du dårlig råd med årslønn på 800.000. Lever man mest sannsynlig over evne. Har noen samtaler med en ung nå, som nylig får ganske høy lønn. Hvor det brenner litt i lomma. Ser ut til at det går litt og litt inn. At det er bedre å fylle opp spare kontoen litt, bla. Anonymkode: be3e3...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars Brukerano skrev (52 minutter siden): Det å eie er så mye dyrere enn å leie! Om noe ryker er man ansvarlig. Også må man sette av penger til ting som kan ryke osv. Her må vi ut med det dobbelte+ for å leie samme type bolig som vi eier. Ja, så kommer det kommunale utgifter og slike ting i tillegg. Samt legge av penger til vedlikehold. Men det er på langt nær samme utgift pr mnd som å leie. Har en glemt at en sitter igjen med en verdi etter hvert som en betaler ned lånet, samt verdistigning? Anonymkode: 931a8...9e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til? Anonymkode: d41a8...bbb Du skrev jo selv: bil, barn, vedlikehold av boligen, reiseutgifter til flere familiemedlemmer osv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Å ha barn er myr dyrere enn jeg hadde forventet. Barnehage, utstyr klær, aktiviteter. Og da handler jeg det aller meste av klær og utstyr på tilbud, brukt eller klespakker. Bil og vedlikehold av de er også mye dyrere enn jeg trodde. Anonymkode: 3ba1e...17d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars Har enebolig og 3 barn, årslønn ca 800000, utbetalt ca 43 000 i mnd. Mine utgifter er som følger: Lån og utgifter på hus: 25 000 Faste utgifter hytte: 1500 Barnehage: 1900 Mat: 6000 Fast sparing: 2000 Har 5-6000 til overs etter dette er betalt. Anonymkode: a3960...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars Du kan omtrent ta det du tror det koster å ha barn, og gange det med to. Barnehage, sfo, mat, klær, utstyr, gaver, fritidsaktiviteter. Osv osv. far har barna her annen hver helg, og de helgene bruker jeg knapt penger på mat i forhold til når de er hjemme. Til og med strømforbruket reduseres noe vanvittig de helgene. ellers så er ikke boliglån alt. Strøm, forsikringer og vedlikehold må til. For ikke å snakke om kommunale avgifter og vann/kloakk. er de ferdig utdannet, betaler de på studielånet med noen tusen i måneden. Det samme hvis de har bil, eller månedskort på buss/tog. Anonymkode: 358bc...6c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva går pengene til? Forsikringer, strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, internett, mat, barnehage/SFO, klær, tannreguleringer, drivstoffutgifter / ladeutgifter, busskort, ekstra sparing til vedlikehold på huset, utstyr til barna (sykler, ski, skøyter, skolesekker etc. mye kan kjøpes brukt, men det er sjelden gratis), andre lån som må betales - som eksempelvis: studielån Pengene ligger ikke til lading Anonymkode: f815c...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars Jeg er enslig, mange år siden jeg hadde små barn. Kan ikke huske at vi slet så voldsomt økonomisk. Og den gang måtte vi betale mye mer enn i dag for en barnehageplass (ca 5000/mnd), og vi betalte for SFO når ungene ble så store. Husker vi valgte halv dag i SFO fordi hel dag ble for dyrt. Bernetrygden i dag er mye høyere enn da mine var små. Var vel i underkant av kr 1000 den gang. Nå er den nesten doblet? Godt mulig jeg er forutinntatt, men jeg har inntrykk av at mange barnefamilier har et unødvendig stort forbruk og tror at ungene trenger å være med på flere aktiviteter enn de strengt tatt trenger å være med på. Jeg bor i nærheten av diverse skoler, og se at ungene kommer med dyre klær, alle med ryggsekk som da er "in", går i butikken og kjøper seg boller og brus daglig osv. Hvor ble det av matpakke? Mitt inntrykk er at dette med "økt kostnadsnivå" er til dels mer en selvpåført situasjon, enn en situasjon man faktisk trengte å være i om man brukte penger mer fornuftig. Nå skal det samtidig sies, at jeg for ikke så lenge siden så et intervju med en student som klaget på dårlig råd, men i samme slengen nevnte at han kanskje hadde klart seg bedre hvis han ikke festet hver helg. Men han måtte jo leve liksom...... Så dette med dårlig økonomisk holdning gjelder nok også den gruppen. Avslutningsvis: hvorfor er det alltid studentene og barnefamilier politikere roper så høyt om og vil gi mer penger? Hverken felleskostnad, kommunale avgifter, forsikringer eller annet blir billigere for den som er alene. Jeg må betale de samme avgiftene og kostnadene som de som er to til å dekke utgiftene. Men ingen roper opp om at jeg skal få noe ekstra. Anonymkode: d0247...1d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars Jeg er enslig og barnløs, men tipper jo barn er sykt dyrt 😅 Jeg levde også på lite som student, og hadde følt meg som verdens rikeste om jeg hadde like mye å rutte med som jeg har nå, den gang. Men forbruk stiger i takt med inntekt. Jeg sitter ikke bare hjemme og spiser posesuppe og nudler lengre liksom. Og jeg har råd til dyre ting, da kjøper jeg det jeg har lyst på. Som student måtte jeg takke nei til å bli med vennegjengen til New York fordi jeg ikke hadde penger. Nå kan jeg bare si yes, jeg er med, når reiser vi. Jeg bruker også veldig mye penger på vedlikehold av bolig, kjøpt et oppussingsobjekt. Og uavhengig av om man pusser opp, så går det gjerne en del mer i boutgifter når en familie eier et hus enn når student leier en hybel. Studenten betaler kun leie, mens den nye eneboligeieren freser nå rundt og kjøper hekk, gressklipper, grill og en utesofa til sommeren. Og burker TUSENVIS på potter 😅 Når en sikring ryker hos deg så ringer du eieren, mens vi ringer en elektriker og betaler tusenvis for å bytte ut sikringsskapet. I tillegg kommunale avgifter osv. Og kostnader til møbler og interiør. Jeg tror bare det går mye mer penger i å eie enn å leie, rent over. Du kan ikke bare tenke boliglånet. Anonymkode: 59792...2d6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er enslig, mange år siden jeg hadde små barn. Kan ikke huske at vi slet så voldsomt økonomisk. Og den gang måtte vi betale mye mer enn i dag for en barnehageplass (ca 5000/mnd), og vi betalte for SFO når ungene ble så store. Husker vi valgte halv dag i SFO fordi hel dag ble for dyrt. Bernetrygden i dag er mye høyere enn da mine var små. Var vel i underkant av kr 1000 den gang. Nå er den nesten doblet? Godt mulig jeg er forutinntatt, men jeg har inntrykk av at mange barnefamilier har et unødvendig stort forbruk og tror at ungene trenger å være med på flere aktiviteter enn de strengt tatt trenger å være med på. Jeg bor i nærheten av diverse skoler, og se at ungene kommer med dyre klær, alle med ryggsekk som da er "in", går i butikken og kjøper seg boller og brus daglig osv. Hvor ble det av matpakke? Mitt inntrykk er at dette med "økt kostnadsnivå" er til dels mer en selvpåført situasjon, enn en situasjon man faktisk trengte å være i om man brukte penger mer fornuftig. Nå skal det samtidig sies, at jeg for ikke så lenge siden så et intervju med en student som klaget på dårlig råd, men i samme slengen nevnte at han kanskje hadde klart seg bedre hvis han ikke festet hver helg. Men han måtte jo leve liksom...... Så dette med dårlig økonomisk holdning gjelder nok også den gruppen. Avslutningsvis: hvorfor er det alltid studentene og barnefamilier politikere roper så høyt om og vil gi mer penger? Hverken felleskostnad, kommunale avgifter, forsikringer eller annet blir billigere for den som er alene. Jeg må betale de samme avgiftene og kostnadene som de som er to til å dekke utgiftene. Men ingen roper opp om at jeg skal få noe ekstra. Anonymkode: d0247...1d9 Tja, jeg fikk mitt første barn for 15 år siden. Og selv om både jeg og mannen min hadde begynnerstillinger da, mens vi nå har klatret i gradene og tjener mye bedre nå, så hadde vi betydelig mer penger da enn vi har nå. Vi har tre barn og ikke ett nå, og større barn er mye(!) dyrere enn små barn, men likevel. Anonymkode: 34e97...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Del Skrevet 15. mars Betale tilbake på studielån, forsikringer, kommunale avgifter, strøm og internett, eiendomsskatt, betale for brøyting og strøing av vei, bil, vedlikehold av hus... Barnehage/ sfo og fritidsaktiviteter. Ingenting av dette trenger man å betale for om man er enslig student. Bortsett fra strøm og internett, da. Har man folkeregistert adresse hos foreldrene sine, så slipper man også å betale innboforsikring. Reiseforsikring var vel den eneste forsikringen jeg betalte for selv da jeg var student. Nå betaler vi for både bolig-, innbo-, reise-, livsforsikring. Anonymkode: d14b8...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #20 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tja, jeg fikk mitt første barn for 15 år siden. Og selv om både jeg og mannen min hadde begynnerstillinger da, mens vi nå har klatret i gradene og tjener mye bedre nå, så hadde vi betydelig mer penger da enn vi har nå. Vi har tre barn og ikke ett nå, og større barn er mye(!) dyrere enn små barn, men likevel. Anonymkode: 34e97...545 Det samme opplever jeg. Jeg har neste tredoblet inntekten siden jeg var nyutdannet og småbarnsmor for 18 år siden, men føler ikke jeg har særlig mye bedre råd. Vi bor i et større hus og har oppgradert bilen, så det er årsaker bak, men likevel. Ferier for eksempel er blitt så dyrt! Spesielt mat er blitt ekstremt dyrt, og med tenåringer som trener mye, så går det ekstreme mengder mat. Vi spiser sunt og variert, med råvarer og ikke halvfabrikata og bare farseprodukter. Og det er DYRT! Selv om vi er to voksne til å dele på utgiftene, så har vi også kostnader til to som koster mer enn voksne man skal betale for i tillegg. Så er regulering, kontaktlinser, konfirmasjon, lappen osv osv. i tillegg. Som student jobbet jeg endel ved siden av og tenkte bare på meg selv. Kjøpte mer klær og sminke til meg selv da enn jeg gjør nå. Var på mer turer og ferier også. + at jeg festet hver helg. Forstår ikke hvordan jeg fikk det til å gå rundt økonomisk. Fikk aldri noe økonomisk støtte fra foreldrene mine heller. Anonymkode: 400b7...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå