AnonymBruker Skrevet 14. mars #41 Del Skrevet 14. mars 32 000 kr utbetalt tilsammen. Sparte mellom 7-10 000 kr i mnd i hele fjor. Hittil i år så har jeg ikke klart å spare noe. Alene med 2 barn. Anonymkode: f99f4...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #42 Del Skrevet 14. mars Utbetalt 35.000. Sparer 8500 (langsiktig) forsøker også å sette over et par tusen til uforutsette regninger og ferie, men disse blir fort brukt opp. Har ingen barn og lave bokostnader. Sløser nok litt mye, men er imponert over hvor mye folk her inne sparer. Anonymkode: 762e7...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #43 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.52): Kanskje Ung uføretrygd er for høy når de greier å spare 6.000 i måneden.... Anonymkode: 682b2...ff3 Ekspander Takk og lov for at du har null reell makt når det kommer til disse sakene 🙏 Anonymkode: d86c0...35e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #44 Del Skrevet 15. mars Utbetalt 55 og sparer ca. 3000,- God inntekt, men alene med huslån og to ungdommer, så pengene flyr. Anonymkode: 69c4c...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #45 Del Skrevet 15. mars Utbetalt 38’, sparer 500kr i mnd. har 23’ i faste utgifter så kommer mat, bhg og fritid utenom. Anonymkode: 39fba...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #46 Del Skrevet 15. mars Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 15. mars #47 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.34): Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd Ekspander Mulig ved å utelukke informasjon om at man bor gratis hos foreldre e.l. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #48 Del Skrevet 15. mars anonymLala skrev (På 15.3.2025 den 6.40): Mulig ved å utelukke informasjon om at man bor gratis hos foreldre e.l. Ekspander ja jeg tenker det samme. Jeg bare fikk det ikke med i innlegget. Der er det noe informasjon som mangler. Hvis man spør 100 med ung ufør om hva de sparer, kan jeg nesten garantere at ingen svarer 6000 i mnd. Anonymkode: e6ad2...0dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #49 Del Skrevet 15. mars Jeg tjener ca 48k netto og legger av ca 2000,- i mnd til uspesifisert langtidsparing/pensjonsparing. Pluss ca 5000 i korttids sparing på bufferkonto som er til konkrete prosjekter. Nå er det ny vaskeromsinnredning som står for tur. Samboeren min har ca 35k netto og sparer ca 5000kr på sin egen langsiktige konto. Anonymkode: 57f88...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #50 Del Skrevet 15. mars Utbetalt 41000,- og er usikker på hva samboer tjener nå, da han nylig har gått over på AAP. Leieinntekter på 10000,- Lån på 32000,- Tre barn. Nedbetalt billån, men høye utgifter på kommunale avgifter og bompenger, og fritidsaktiviteter er dyre. Klarer ikke å spare noe! Anonymkode: 3c7da...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #51 Del Skrevet 15. mars Utbetalt 36 000 i mnd. Sparer vel i snitt 5000 i mnd om man ikke teller med feriepenger, halv skatt i desember, får igjen på skatten osv. Da sparer jeg alltid litt mer. Har ett barn og sparer også litt av barnetrygden til barnet. Noen mnd blir det så klart mindre til sparing, noen mnd mer. Sparer fast ca 1000 til pensjon og noen hundrelapper til aksjesparing og feriekonto. Ellers sparer jeg det som blir til overs. Anonymkode: 0ae58...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #52 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.52): Kanskje Ung uføretrygd er for høy når de greier å spare 6.000 i måneden.... Anonymkode: 682b2...ff3 Ekspander Skjerp deg, og gro deg litt empati og allmenn fornuft. Selv om disse to er flinke og klarer å spare litt (antakelig på grunn av lave bokostnader), så betyr ikke det at minstetrygda er for høy. For folk flest med normale boutgifter er den for lav. Forrige plass jeg leide, betalte jeg 3700 kr i måneden, da hadde jeg også klart å spare på en minstetrygd. (Har oppjustert summen til dagens verdi, betalte den gang 2000 i mnd) Jeg får inn ca 40.000 i måneden og betaler ned 15.000 på lånet i måneden pluss renter, i tillegg til at jeg sparer 2500 i fond i tillegg. Jeg har tre barn, ingen ektefelle, men et barn har blitt myndig, så får ingen barnetrygd på han. Jeg klarer å betale ned såpass fordi jeg snaut bruker ei krone på meg selv, vi kjøper kun det nødvendigste til ungene, vi kjøper billig mat og er sjelden ute på ting som koster penger. Slik har vi nå levd i 5 år, og det gjør at vi har kommet såpass ned på lånet at vi nå tør slippe litt mer opp og kan øke forbruket litt. (Dette har vært et felles prosjekt med ungene, for vi visste jo at rentene ikke ville forbli så lave som de da var) Så nå er vi i en posisjon der økt rente innvirker lite på forbruket vårt, men inflasjonen gjør jo det. Men selv om vi har klart å spare så mye, har jeg full forståelse for at andre ikke klarer det. Men "alle" kan nok klare å redusere forbruket litt. Og enkelte burde klart å redusere det mye😅 Men for alle er det jo ikke et mål å spare mest mulig, har man en god buffer er det jo ingen problem å bruke alt man får inn heller, om man ønsker. 😊 Anonymkode: 83210...6dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #53 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.34): Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd Ekspander Da jeg fikk min første fulltidsjobb, klarte jeg å spare 10 000 i mnd i snitt. Jeg tjente vel 28 000 hvis jeg ikke husker feil. Bodde i en liten leilighet til 7500 kr inkl strøm. Hadde ikke bil. Bodde i gåavstand til jobb og butikk. Brukte lite penger på klær osv, handlet mye på finn, arvet mye osv. Ingen barn, bare meg selv å tenke på. Flink til å lage mat fra bunnen og ikke bruke så mye penger der heller. Så er man singel uten barn, boliglån og bil og ikke bruker så mye penger, så kan man klare å spare en del. Anonymkode: 0ae58...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #54 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.34): Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd Ekspander Hadde jeg bodd alene uten barn, hadde jeg bodd i en mindre leilighet som hadde vært nedbetalt. Hadde da ikke har utgifter til lån (Og her er det ikke borettslag, men selveier) strøm 2000 i snitt, mat 3000 i snitt, klær og diverse 1000, forsikring 2000, tegnekonkurranse og Internett 1000 og ca 2000 til annet. (Dette er nesten de utgiftene jeg har i dag, bortsett fra at mat og klær er større) da hadde jeg kunne klart å spare nesten 25-30.000 på normale måneder. Jeg klarer allerede å spare 17500 i måneden med tre barn. Anonymkode: 83210...6dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexandra.1 Skrevet 15. mars #55 Del Skrevet 15. mars Utbetalt 26000, faste utgifter 12000, sparer 7000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #56 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.34): Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd Ekspander Skal vi se: Husleie: 11500 kr Strøm: Ca 350 kr Dagligvarer: 3 000 kr (inkluderer også hygieneprodukter, men jeg kjøper store kvanta. Har da lenge) Telefon: 198 kr (10 GB) Forsikring: 60,65 kr Månedsbillett: 370 kr (Honnør) Spotify: 103,20 kr (Jeg får rabatt fordi jeg betaler med kredittkort) TV2 Play: 192,20 kr (Jeg får rabatt fordi jeg betaler med kredittkort) Sum: 15 774,05 kr Sparing: 6000 kr Igjen: Ca 2000 kr Så det er ingen problem å klare seg som ung ufør Anonymkode: 319ab...d88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #57 Del Skrevet 15. mars Utbetalt litt over 40K. Rentene har skutt i været så sparer bare 400 kr i mnd. Betaler inn i fond etc. ved større utbetalinger. Anonymkode: 75c9a...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #58 Del Skrevet 15. mars Utbetalt mellom 29 000 og 31 000 (avhengig av evt overtid). Sparer i snitt ca 17 000 i måneden. Anonymkode: ad445...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #59 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 18.57): Ca 22 000 utbetalt, og sparer 6000kr. Ung ufør, enslig sats. Det har blitt stramt å spare 6000kr, så hadde noen måneder i fjor jeg ikke klarte det, men gjennomsnittlig for året ble likevel over 6000kr i måneden. Anonymkode: de96b...e93 Ekspander AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.52): Kanskje Ung uføretrygd er for høy når de greier å spare 6.000 i måneden.... Anonymkode: 682b2...ff3 Ekspander AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.34): Her må det være mange som lyver, for disse regnestykkene går rett og slett ikke opp! Hvis man har 22000 og sparer 6000, hvordan får man det til å gå rundt med alt av utgifter, mat osv på 16000 i mnd???? Alenemor til to med relativt lav husleie her, og ikke har jeg lån jeg betaler på heller. Likevel har jeg faste utgifter på over 20000 i mnd og da kommer mat og bensin, klær osv i tillegg. Anonymkode: e6ad2...0dd Ekspander Meg øverst her, og ser flere stusser. Jeg er som en indirekte ser alene, og bor da passende for det. Jeg leier, og betaler rundt 6000kr inkludert strøm og internett. Jeg har noen tusen til medisiner i måneden, for fordyret diett (samt jeg prioriterer variert og god mat). Utover det så har jeg ikke reist noe sted annet enn for spesialisttimer på over 8 år. Da til familie. Sist «ferie» var i 2012. Jeg har ingen strømmetjenester, men noen få abonnementer årlig (ekstra lagringsplass for å illustrere hva jeg mener). Hender en sjeldent gang jeg har tv2 Play, men de fleste måneder ikke. Jeg går ikke på kino eller konserter. Jeg kan ta meg en kaffe ute, men det er noen få ganger i året. I år har jeg til nå unt meg litt mer, som en bolle ute, siden formen har vært dårlig. Tar da den med meg hjem. Jeg er medlem av et par organisasjoner, med årskontingent, og gir en liten sum hver måned. Forsikring er rundt 130kr måneden. Busskort har gått opp, og må ha litt mer til reiser innimellom, men vanlig busskort er enten 500 eller 800kr i måneden. Er mye jeg ikke gjør i hverdagen som mange bruker penger på. Ikke røyk, snus, alkohol, bil, takeaway (utenom da en bolle eller et rundstykke (som jeg tar hjem og smører)),reiser, kultur, sminke, frisør, treningssenter, strømmetjenester, og helt sikkert mer. Jeg lever veldig isolert, utenom at jeg er litt frivillig. Ellers er jeg takknemlig for KG, og fellesskapet her 💚 Jeg har ca 5 timeavtaler i uken, pluss eventuelt ekstra, så tiden går jo. Er veldig tett på flere i (helse)gruppen rundt meg, men har ingen andre jeg er tett på i hverdagen. Gir gaver internt i familie, men har ikke store utgifter til det heller. Jeg blir selv imponert over de som kan bruke 2000kr på mat. Der bruker jeg mer. Vi er ulike, og vi lever ulike liv. Jeg har bare meg, og jeg har så billig leie at det hadde vært rart om jeg ikke kunne spare. Jeg merker at alt koster mer, fra matvarer, via medisiner, til sko. Jeg er gjeldfri, men hadde slitt om jeg skulle levd på det samme og betalt både lån/renter, og felleskostnader om jeg eide. Jeg blir veldig imponert over de som klarer seg på enda mindre enn meg, eller bare de som klarer seg på en nøktern inntekt med hus og barn og hele pakken 💚💪🏻 Anonymkode: de96b...e93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #60 Del Skrevet 15. mars Jeg har 50000 utbetalt. Betaler inn 5000 ekstra på boliglån (resten fra leieinntekter), 4500 til barna, 2500 til pensjon. I tillegg 3900 i studielån for å få det ned på 5 år og 3800 på bilen (også rask nedbetaling). Og så er det rundt 5000-10000 til sparekonto/buffer til overs, som noen ganger tas ut til ferie eller lignende. Jeg har 3 barn og bor i stort hus, så øvrige utgifter deler vi på. Eldste er tenåring og det går mye til fritidsaktiviteter og alt mulig utstyr og klær! Anonymkode: e5aad...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå