AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Hei! Jeg begynner virkelig å lure på om det er noe galt med meg personlig siden jeg ikke greier å få jobb. Jeg ble ferdig med bachelor innen informatikk i 2023 og har siden og før søkt på relevante jobber. Begynte på en master her i Kongsberg nå i høst og har søkt aktivt uten hell. Hadde virkelig håpet på å skaffe meg jobb eller hvertfall relevant sommerjobb nå til sommeren. Jeg har jo vært på endel intervjuer, men det blir jo aldri noe av. Er markedet virkelig så mettet, eller er det noe jeg gjør veldig galt? Anonymkode: abf2c...4c5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Helt sikkert ikke noe feil med deg, kun flere om beinet og da ryker man gjerne uten erfaring. Hva med å melde deg for et vikarbyrå? Da kan du være heldig å komme inn som vikar og deretter få fast jobb på sikt, hvis bedriften har behov for fast etterhvert. Anonymkode: 0e687...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Hvis du kommer til intervju så gjør du noe riktig. Hva slags tilbakemelding får du etter intervju? Anonymkode: d6325...a8a
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Har fått inntrykk av at det er mange som har søkt lenge nå, og på Finn er det langt mellom de relevante jobbene, så helt sikkert ikke noe galt med deg. Anonymkode: 55aaa...2df
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Har du registrert CV hos diverse konsulentselskaper som Omega, MDE, Dovre etc? Anonymkode: 59f08...908
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du kommer til intervju så gjør du noe riktig. Hva slags tilbakemelding får du etter intervju? Anonymkode: d6325...a8a Siste intervju jeg hadde der jeg kom til sistegangsintervju var hos KDA. Der fikk jeg dette som avslag «Etter en helhetsvurdering, så har vi dessverre valgt å gå videre med andre kandidater i denne omgang.» Dette er stortsett feedbacken jeg for når jeg søker. Anonymkode: abf2c...4c5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars De fleste som er nyutdannet må ta en lite relevant jobb i starten, for å komme i gang på yrkeslivet. Det er da klokt å begynne i en stor bedrift/et konsern med muligheter oppover, gjøre en god jobb og søke seg oppover både i bedriften og utover. Selv begynte jeg på kundesenter i et stort konsern, gjorde en god jobb og endte opp i god og relevant stilling innen samme konsernet. Halvparten av dem jeg jobbet med på kundesenteret var i samme situasjon, og mange av dem forble mine kolleger i konsernet opp gjennom årene, men også dem i stadig bedre stillinger, og relevant for sin utdanning. Vi som begynte på kundesenteret omtrent samtidig ble etterhvert spredt i konsernet etter evner og utdanning. Ingen ble på kundesenteret for alltid. Ene har er nå innen ledelse i it, ene i logistikk, jeg havnet på salg og markedsføring, og så videre. Å være villig til å gå steg for steg er lurt. Anonymkode: fc928...2de 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Siste intervju jeg hadde der jeg kom til sistegangsintervju var hos KDA. Der fikk jeg dette som avslag «Etter en helhetsvurdering, så har vi dessverre valgt å gå videre med andre kandidater i denne omgang.» Dette er stortsett feedbacken jeg for når jeg søker. Anonymkode: abf2c...4c5 Du må ta ansvar og initiativ selv for å få konkret tilbakemelding. "Er det noe dere tenker jeg kunne gjort annerledes?", "hvilken erfaring kan jeg tilegne med for å gjøre meg til en aktuell kandidat for stillinger dere lyser ut senere?", "har dere noen konkrete tips og innspill?" osv. Du sier at du søker relevante jobber; hvor snevert er det geografiske området du søker i? Kanskje du må vurdere å flytte? Kanskje du også må senke standardene og søke litt mindre relevnte jobber for å få en fot innenfor. Anonymkode: d6325...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars Har du noen arbeidserfaring i det hele? Kan det være mulig å ta en annen jobb og håpe at det er noen relaterte arbeidsoppgaver som du kan få på CV-en hadde jeg gjort det i stedet for å gå arbeidsledig. F.eks en kontorjobb eller noe. Gjelder å få en fot innenfor en større bedrift, så er det lettere å få seg et nettverk og erfaring. Anonymkode: 25ed1...a98
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars Du har søkt på jobber i flere år... Men du var ferdig med bachelor i 23, under to år siden, og startet master i 24, altså ett år hvor du kunne søke fulltids jobb. Deretter under ett år hvor du har søkt deltidsjobber og sommerjobb? Det er vanskelig få jobb som nyutdannet. Hvor bredt søkte du før du startet på master? Søkte du kun i studiebyen? Hvor søker du sommerjobber? Anonymkode: 5b6e2...8a2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du noen arbeidserfaring i det hele? Kan det være mulig å ta en annen jobb og håpe at det er noen relaterte arbeidsoppgaver som du kan få på CV-en hadde jeg gjort det i stedet for å gå arbeidsledig. F.eks en kontorjobb eller noe. Gjelder å få en fot innenfor en større bedrift, så er det lettere å få seg et nettverk og erfaring. Anonymkode: 25ed1...a98 Har kun oppført bacheloroppgaven som arbeidserfaring. Har en aktiv GitHub med endel pågående prosjekter for å vise en potensiell arbeidsgiver. -TS Anonymkode: abf2c...4c5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har søkt på jobber i flere år... Men du var ferdig med bachelor i 23, under to år siden, og startet master i 24, altså ett år hvor du kunne søke fulltids jobb. Deretter under ett år hvor du har søkt deltidsjobber og sommerjobb? Det er vanskelig få jobb som nyutdannet. Hvor bredt søkte du før du startet på master? Søkte du kun i studiebyen? Hvor søker du sommerjobber? Anonymkode: 5b6e2...8a2 Søker for det meste i Kongsberg området da jeg har hørt at det er marked for min spesialkompetanse innen IT. Har enda å får napp Anonymkode: abf2c...4c5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søker for det meste i Kongsberg området da jeg har hørt at det er marked for min spesialkompetanse innen IT. Har enda å får napp Anonymkode: abf2c...4c5 Problemet er at det er studieby innenfor it, og du er en av svært mange som har "spesialkompetanse" der. Hva har du, som skiller deg fra alle andre som har tatt it-studie i Kongsberg? Anonymkode: 5b6e2...8a2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er at det er studieby innenfor it, og du er en av svært mange som har "spesialkompetanse" der. Hva har du, som skiller deg fra alle andre som har tatt it-studie i Kongsberg? Anonymkode: 5b6e2...8a2 Hmm, godt poeng. Vil si at jeg har over gjennomsnittlig interesse for faget. GitHuben min beviser dette. Har også gode relevante referanser som har blitt positivt overrasket over min kompetanse og arbeidsmoral. Anonymkode: abf2c...4c5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Søker for det meste i Kongsberg området da jeg har hørt at det er marked for min spesialkompetanse innen IT. Har enda å får napp Anonymkode: abf2c...4c5 Du må endre strategi. Anonymkode: d6325...a8a
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Søker for det meste i Kongsberg området da jeg har hørt at det er marked for min spesialkompetanse innen IT. Har enda å får napp Anonymkode: abf2c...4c5 Du må søke i hele Norge for første jobben når det er så stor konkurranse. Anonymkode: 726a1...776
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hmm, godt poeng. Vil si at jeg har over gjennomsnittlig interesse for faget. GitHuben min beviser dette. Har også gode relevante referanser som har blitt positivt overrasket over min kompetanse og arbeidsmoral. Anonymkode: abf2c...4c5 Men skiller dette deg ut fra de andre i søknadsbunken? Får du frem i søknaden at du er mer interessert i faget enn dine medstudenter? Har du fått tilbakemeldinger fra profesjonelle på at GitHuben din viser at du er mer interessert i faget enn de som har studert det samme? Anonymkode: 5b6e2...8a2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Skrevet 15. mars Har du noen spesielle kvaliteter? Kanskje du har drevet med idrett på toppidretts nivå? Ser jo på både tv og nett at det vistnok er noe arbeidsgivere ser på, å som kan bety mye i en ansettelse. Anonymkode: 1c00d...121
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Skrevet 15. mars Hva har du jobbet med i mellomtiden da, mens du har forsøkt å få IT-jobb? Anonymkode: df802...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå