Gjest Gjest_Maiia_* Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Nå håper jeg dere her inne kan gi meg en liten pekepinne på hva som er "normalt" "forventet" at vi skal gi i gave til nevøen vår som står konfirmant i mai. Mannen min er fadder til denne gutten og jeg føler at man da skal ta litt ekstrai på en måte. At det er litt mere forventet at vi gir en litt raus gave kan du si.... Jeg tenkte på 1000kr, men mannen min mener det er litt i overkant. Venninnen min mener 500kr holder, men jeg føler jeg er like langt. 1000kr er liksom ikke det samme nå som det var da jeg konfirmerte meg, men sammtidig så har vi ikke allverdens med penger heller. Vi har 3 små barn, hus, bil og masse gjeld så det er ikke bare bare... hadde satt enormt stor pris på om dere kunne gi meg deres syn på hva dere ville ha gitt.... klem fra Maiia
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Det er veldig vanskelig å gi et konkret svar, for slike ting varierer enormt etter praksis innen familien det gjelder, personlig økonomi osv. Er dere faddere og har et nært forhold til konfirmanten, ville jeg ha strukket meg litt lenger enn dersom det var litt mer perifèr familie. Noen sum vil jeg ikke sette opp fordi det må du vurdere utfra din økonomi, det dere vanligvis gir i slike situasjoner osv.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Jeg sier osm gjest over her at det vanskelig å gi en konkret sum. Men jeg vet jeg ville strukket meg langt for å finne en BETYDNINGSFULL gave, noe han kan ha glede av i mange år framover.
*Emma* Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Når jeg leste nevø og fadderbarn tenkte jeg 1000kr før jeg så hva du foreslo
hecuba Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Nå håper jeg dere her inne kan gi meg en liten pekepinne på hva som er "normalt" "forventet" at vi skal gi i gave til nevøen vår som står konfirmant i mai. Mannen min er fadder til denne gutten og jeg føler at man da skal ta litt ekstrai på en måte. At det er litt mere forventet at vi gir en litt raus gave kan du si.... Jeg tenkte på 1000kr, men mannen min mener det er litt i overkant. Venninnen min mener 500kr holder, men jeg føler jeg er like langt. 1000kr er liksom ikke det samme nå som det var da jeg konfirmerte meg, men sammtidig så har vi ikke allverdens med penger heller. Vi har 3 små barn, hus, bil og masse gjeld så det er ikke bare bare... hadde satt enormt stor pris på om dere kunne gi meg deres syn på hva dere ville ha gitt.... klem fra Maiia ← Jeg synes ikke 1000 kr er for mye dersom dere er nær familie. Men jeg synes ikke 500 er lite heller, egentlig. Hvis du skjønner? Egentlig burde ikke folk fokusere så mye på gaver. Men hvis du synes 500 er mye og 1000 er lite, kan du jo gi en mellomting? Endret 10. mars 2006 av hecuba
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Du gir etter lommebok. Sånn er det bare. Min sønn fikk 1000 kr av faren sin til konfirmasjonen. Jeg ga en ordentlig sovepose samt at jeg betalte hele selskapet og ordnet i stand. (Faren bidro ikke.) Er litt avhengig av hvor mange nieser og nevøer du har også da. Er dette førstemann ut så setter du standarden.
Cilla Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 1000 kr hadde jeg gitt, evt litt mer.... Vi ga 1000 kr til en nevø (ikke fadderunge), da forhørte vi litt med svigerinnen min hvor mye de ga (hun var heller ikke fadder). De ga 1200 kr. Foreldrene til konfirmanten synes vi ga altfor store gaver.
c",) Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 I min familie er det ganske mange barn, og noen år er det flere konfirmasjoner. Søstrene mine og jeg har blitt enig i at 500 kr er nok. Nå er ungene født i puljer, og den første puljen er konfirmert, og det er 3 år til neste pulje starter. Jeg vil da foreslå at vi øker beløpet litt da pga kroneverdien. Vi hjelper også hverandre med all jobben det medfører å holde selskap, og de som ikke har konfirmant den aktuelle dagen baker kaker. Synes det er en veldig grei ordning som foreløbig har fungert bra hos oss.
Lavendula Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Vanskelig det der, grublet lenge på det selv! Vi endte opp med å gi 1500 kr. Vi har vært i mange konfirmasjoner de siste årene, og jeg ser at beløpene folk gir varierer veldig, alt fra 200 kroner og langt oppver. Blir det egentlig lagt sånn merke til beløpet vi gir da? Det viktigste er vel at vi tar oss tid til å ta oss fri, reise den lange veien og faktisk har en flott dag sammen, med konfirmanten i sentrum, og kanskje koster på seg en liten tale eller historie fra da konfirmanten var liten også?! Jeg synes ikke beløpet spiller så stor rolle, det er jo mange faktorer som spiller inn der. Selv grublet jeg fordi jeg ikke visste hva alle andre skulle gi (som at det spiller noen rolle,da!) og om jeg skal regulere etter krona eller gi det samme om noen år. Men det er viktig at man gir likt til alle tantebarna og ikke gjør noen forskjeller, synes jeg. Selvfølgelig! Endret 10. mars 2006 av Lavendula
momo Skrevet 11. mars 2006 #11 Skrevet 11. mars 2006 Var i konfirmasjon til en niese som vi står veldig nær til for 2 år siden. Vi ga mellom 1000-1500 kr, tror det var 1500, men husker ikke helt. Vi har heller ikke god råd, men hun betyr utrolig mye for oss. Men man må jo gi etter hva man har.
Furstina Skrevet 11. mars 2006 #12 Skrevet 11. mars 2006 Jag har inte haft några släktingar som konfirmerat sig så jag kan nog inte svara på frågan men jag tycker dock att det verkar väldigt mycket med 1000 kr i konfirmationsgåva. Jag har nog inte heller koll på vad mina kompisar fick i present när vi var i konfirmationsålder, det var nog inget jag tyckte var intressant att fråga om då. Jag kommer säkert att få "problem" med konfirmationsgåvor när sonens kusiner/söskenbarn börjar konfirmera sig. Mest för jag är ovan vid konceptet och sen tycker jag det är för mycket pengar med 1000 kr. Men så måste jag kanske anpassa mig efter vad som är brukligt? Jag kommer i alla fall ha svårt att känna mig bekväm vid konfirmationsgåvan.
Leanne Skrevet 11. mars 2006 #13 Skrevet 11. mars 2006 Hva med å kjøpe noe til nevøen din som han intreserer seg for og som han kan ha glede av i mange år fremover. Ei venninne av meg fikk en koffert til konfirmasjonen, selv har hun sagt at det var den beste gaven hun kunne ha fått. Når hun er ute å reiser så har hun med seg et fint minne fra konfirmasjonsdagen
Gjest metteflett i.i Skrevet 11. mars 2006 #14 Skrevet 11. mars 2006 Jeg skal også i konfirmasjon til fadderbarnet mitt. Jeg gir kakespade i sølv... Hun kommer sikkert til å hate meg for det nå, men sette pris på det senere Men til beløpet, jeg synes mellom 500 og 1000 kroner er mer enn nok.
Gjest Emeldina Skrevet 11. mars 2006 #15 Skrevet 11. mars 2006 (endret) Jeg fikk 1000 kr av tanter og onkler og 1000 kr av den ene fadderen min (som kom alene). Av den andre fadderen fikk jeg 300, noe de fleste syntes var lite. Og det var kanskje det med tanke på at hun, mannen og to barn var i selskapet - og i tillegg var de alle fire i etterpålag dagen etter + faren til fadderen min. Ellers fikk jeg 500 kr av de andre familiene, og av noen fikk jeg smykker i tillegg. Jeg ble konfirmert for 8 år siden (tror jeg.. er 23 nå, i alle fall). Edit: Vet ikke hva som er vanlig nå, men synes 1000 kr er passe, med tanke på at det er familie/fadderbarn. Endret 11. mars 2006 av Emeldina
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #16 Skrevet 12. mars 2006 Du skriver at dere ikke har allverdens med penger, og det synes jeg dere skal ta hensyn til. Personlig synes jeg mellom 500 og 1000 er en flott gave. I vår familie er det vanlig å gi "etter lommeboken" og det fungerer fint hos oss. Samtidig skal både du og mannen din være komfertable med beløpet selvfølgelig. Tror ingen vil reagere negativt uansett hva dere bestemmer dere for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå