Gå til innhold

Svigermor tror hun er i et kjærlighetsforhold til TIX

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt sykt, men sånn er det. Vi snakker om en dame som er over 70 år. Hun har blitt lurt via Facebook til å tro at hun chatter med TIX, eller Andreas som hun kaller han. Vi har prøvd alt for å få henne til å forstå at dette er svindel, dette har pågått ett års tid. Hun lyver til oss og sier at hun har truffet han. Banken har også kontaktet henne pga mistenkelige pengeoverføringer. Hun har vært svindlet tidligere uten at det har gitt henne en skremsel fra å bli lurt igjen. Økokrim har også kontaktet henne, men hun vil altså ikke tro på oss eller noen andre. 

På meg virker det som om hun er avhengig av de positive meldingene hun får hele tiden. Hun er like avhengig som alkoholikere og spillavhengige. Hun er ensom etter at svigerfar døde. Vi ønsker ikke å gjøre henne umyndiggjort, da dette vil ødelegge vårt forhold til henne totalt. Vi har prøvd å komme i kontakt med TIX, men han er dessverre svært utsatt for dette og har nok fått nok i å rydde opp i problemer til eldre damer og deres familier. Han svarer ikke på henvendelser, verken på IG eller via mail. Han har gått ut i medier og fortalt om at han blir mye brukt i svindel. Denne artikkelen har vi sendt til henne.  

Det står masse på nett om kjærlighetssvindel og hva man kan gjøre for å forhindre å bli svindlet. Det står også masse for hva du skal gjøre for å anmelde dersom du har blitt svindlet. Men det står ingenting om hva man kan gjøre når den som blir svindlet ikke vil ha hjelp. Hva kan vi gjøre? 

• Liker 4
  • Hjerte 18
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg at jeg ville sent en bekymringsmelding til kommunen for å få psykiatri involvert. Ikke fordi hun er gal, men fordi du sier hun er avhengig av den oppmerksomheten hun får. Det kan nok være at hun innerst inne skjønner det, men at hun heller vil bli lurt og svindlet for å få den oppmerksomheten. Samtidig, om hun er ved sine fulle fem rent psykisk, så kan det være at psykiatri ikke kan gjøre noe, for man har også rett til å velge å gå til grunne...

Anonymkode: 00b5d...a15

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør sende en bekymringsmelding til hennes fastlege slik at det kan settes i gang en prosess med tanke på verge og umyndiggjøring. 

Anonymkode: eb320...3db

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke anmelde uten hennes samtykke? Man kan tross alt anmelde vold etc på andres vegne. Kanskje politiet kan få henne til å forstå? 
Jeg ville faktisk gått for umyndiggjøring og blåst i om det ødelegger forholdet, antagelig vil hun før eller siden forstå at hun er svindlet, og da kan nok forholdet repareres igjen. 

heller umyndiggjøring enn at hun blir gjeldsslave, tenker jeg. 

Anonymkode: 1a86d...4b2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dame, er veldig trist også dette. Hun er nok avhengig av oppmerksomheten som du sier. 

Anonymkode: b28c6...10d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bør hun utredes for demens? 

Anonymkode: 3068a...1ff

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du tuller.. "Tix" svarte også på et innlegg jeg la ut på Facebook en gang og ville bli venn med meg. Det var jo helt åpenbart for meg at det var svindel, men så er jeg jo yngre. 

Kjærlighetssvindel er komplisert.. det virker som noen bare blir så besatt av at det skal være sant, av fantasien og de gode følelsene og dopaminen og gleden det gir, at de nekter å ta innover seg helt konkrete bevis på det motsatte. Jeg husker jeg så ei på Dr. Phil eller den type talkshow, hvor barna hennes var helt fortvilet og både de og Dr Phil pekte på masse konkrete bevis for at det var scam, men hun nektet å høre. Så fikk de inn han fyren som var blitt misbrukt som profilbilde av scammeren, som liksom var den mannen hun trodde hun chattet med. Selv da så nektet hun å tro det, når han sto der og sa at det er ikke meg du har snakket med.

Dere må nok prøve å få henne umyndiggjort.. Er det ikke Tix, så er det en annen..

Anonymkode: 6bf7f...903

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Lege? Men hun blir kanskje vrang? Er det mye penger hun sender?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørte Tix snakke om dette selv på en podcast. Tror det var Siri og de gode hjelperne, sammen med Jenny Jensen. Kanskje 1-2år siden. 

Anonymkode: 989fa...1de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Utfordringen vår er jo at hun virker til å være lykkelig! 

Hun har i en tidligere svindel blitt svindlet for en million. Min mann er så lei av hele denne situasjonen. Han har prøvd alt og det har gått ut over hans egen psyke. Når han etter hvert nå har «gitt opp», så har han det bra med seg selv. Han slipper å bekymre seg hele tiden.  Og det er jeg jo glad for. Han er jo den jeg bryr meg mest om i dette. 

Vi har nesten ingen relasjon til henne, det har hun valgt selv. Det er også vanskelig å forholde oss til henne, da hun lyver og holder på. 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde først denne tråden var tull og humor, men når jeg ser svarene begynner jeg å lure…

Anonymkode: 934e8...948

• Liker 3
Skrevet
Nordlilje skrev (3 minutter siden):

Utfordringen vår er jo at hun virker til å være lykkelig! 

Hun har i en tidligere svindel blitt svindlet for en million. Min mann er så lei av hele denne situasjonen. Han har prøvd alt og det har gått ut over hans egen psyke. Når han etter hvert nå har «gitt opp», så har han det bra med seg selv. Han slipper å bekymre seg hele tiden.  Og det er jeg jo glad for. Han er jo den jeg bryr meg mest om i dette. 

Vi har nesten ingen relasjon til henne, det har hun valgt selv. Det er også vanskelig å forholde oss til henne, da hun lyver og holder på. 

Men hva med å la henne holde på? Det er jo hennes penger, tross alt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun selv synes penger er et greit bytte for oppmerksomhet og flørt. Hun har selvfølgelig ikke møtt ham. 

Anonymkode: f2467...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forsøkt å få henne umyndiggjort.

Anonymkode: a0620...e6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nordlilje skrev (23 minutter siden):

Det står masse på nett om kjærlighetssvindel og hva man kan gjøre for å forhindre å bli svindlet. Det står også masse for hva du skal gjøre for å anmelde dersom du har blitt svindlet. Men det står ingenting om hva man kan gjøre når den som blir svindlet ikke vil ha hjelp. Hva kan vi gjøre? 

Det er jo fordi det ikke er noe å gjøre. Det er lov å gi vekk pengene sine, og skal svært mye til for å få noen umyndiggjort. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Men hva med å la henne holde på? Det er jo hennes penger, tross alt. 

Hun har aldri hatt et godt forhold til penger og bryr seg nok ikke om at hun mister de. Og hennes barn har nå sagt at hun får bare miste alt. Det er jo ikke min mamma, så jeg føler ikke at jeg kan presse de så veldig på det. 

jeg føler at vi ikke gjør nok. Men jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre, foruten umyndiggjøring. Kanskje noen har erfaring med å politianmelde. Men vi vet jo ikke hvem som svindler henne. Det blir vel henlagt med en gang. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo åpenbart svekket realitetsoppfatning. Hvorfor skulle TIX ha romantisk interesse for en 40 år eldre kvinne og behøve penger fra henne?

Anonymkode: e2f60...53b

• Liker 9
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo fordi det ikke er noe å gjøre. Det er lov å gi vekk pengene sine, og skal svært mye til for å få noen umyndiggjort. 

Det eneste er at hun egentlig ikke kan gjøre det, da hun sitter i uskiftet bo. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nordlilje skrev (1 minutt siden):

Hun har aldri hatt et godt forhold til penger og bryr seg nok ikke om at hun mister de. Og hennes barn har nå sagt at hun får bare miste alt. Det er jo ikke min mamma, så jeg føler ikke at jeg kan presse de så veldig på det. 

jeg føler at vi ikke gjør nok. Men jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre, foruten umyndiggjøring. Kanskje noen har erfaring med å politianmelde. Men vi vet jo ikke hvem som svindler henne. Det blir vel henlagt med en gang. 

Jeg kan love deg at det skal MYE til for å umyndiggjøre noen i norge, jævlig mye uansett. 

Anonymkode: b28c6...10d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at hun gir bort pengene sine, verre er det hvis hun begynner å ta opp lån, er det noe dere kan klare å forhindre?

Anonymkode: ca43e...4d5

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...