Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om det  er en engangshendelse, ingen fare. Sikkert bare hemoroide. Men om du opplever det flere ganger, om avføringen din endrer seg da er en tur til legen absolutt på sin plass. Men noe som skjer en gang, ikke noe å skrike over. 

Jeg fikk plutselig plutselig eksplosjon, løp på do nesten hver time og det såg ut som en slagmark i dass hver gang. Det var smerter i magen og løs avføring, men mest blod som kom ut. Mensen var ikke noe i forhold til dette. Det var ulcerøs kolitt. 

Anonymkode: 2c1c7...e4e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke mørkt. Det er like rødt som neseblod. Ts

Anonymkode: 1d186...459

Mørkt blod = gammelt blod. Holder fortsatt fast ved tarmendometriose. 

Anonymkode: 4480f...f48

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Friskt blod er ikke farlig. 

Anonymkode: 6a83b...24f

Friskt, lyst blod er klart tegn på pågående blødning. Å hevde en pågående blødning ikke er farlig er dirkete farlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mørkt blod = gammelt blod. Holder fortsatt fast ved tarmendometriose. 

Så det vil si å mense fra rumpa? Aldri hørt. Og er det farlig? Jeg skal ha mensen om 2 uker

AnonymBruker

Alt fra hemoroider til kreft.

I de fleste tilfeller er det hemoroider, men du bør likevel få sjekket det.

Jeg blir ofte mye, men er tror det er hemoroider. Er det noe annet, vil jeg ikke vite det men leve livet til jeg dør av naturlige årsaker. Uavhengig av når.

Men hvis man ikke har den innstillingen, bør man gjøre som anbefalt og kontakte lege.

Anonymkode: 40f17...c47

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Var det mye ? Ikke bare på papiret. 

Leser meg til tarmkreft og det et helst eldre somm får det. 

Var litt mye etter jeg var på toalettet. Men avføring var litt hard. Så det kan være grunnen 😉

Anonymkode: 92811...6bf

AnonymBruker

Høres veldig ut som en sprukket, innvending hemoroide. De blør ganske brutalt til tider, friskt rødt blod.

Jeg tviler på at det er noe farlig eller skummelt/komplisert. MEN: når det er sagt, så er det ALDRI feil å be om en leges mening i sånne tilfeller som dette!

Anonymkode: bb4dd...ef7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri gjort før. Trodde det var mensen, men kom ifra rumpa. Masse i doen også. Noen opplevd dette ? Helt friskt rødt. 

Er kvinne

Har vært borti det samme, massse blod i doskåla, det fosset ut. Samme mengde flere ganger, men legevakten mente det var en sprukken hemoroide, så jeg ble ikke tatt på alvor, for det kunne se mye ut. Husker at jeg sa at jeg begynte å bli slapp, men ingen respons på det.

Dagen etter ble jeg lagt inn på sykehuset. Hadde mista mellom 2 og 3 liter blod, en utposing på tykktarmen hadde sprukket pga langvarig og mange forstoppelser. Fikk flere poser blod og jern. Var innlagt i over ei uke, med beskjed om å ringe 113 tvert hvis dette skjer igjen!

Anonymkode: b4d71...f8e

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høyst sannsynlig er det hemoroide. Har det selv etter fødsel. Den kan bli hvis avføringen er hard, så viktig å prøve å holde avføringen myk.

Anonymkode: ab3d3...570

Takk for svar. Skjedde bare ei gang nå, men aner ikke om det skjer igjen. 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 21.40):

Friskt blod er ikke farlig. 

Anonymkode: 6a83b...24f

Fargen på blodet verken avkrefter eller bekrefter muligheten for malignitet.
Ca 30% av tarmkreft oppstår i nedre deler av tarm(rektalt/sigmoideum) som gjerne kan gi blødninger i form av friskt-blod.

Når det er sagt er det svært mye mer sannsynlig at årsak er hemoroider eller andre ufarlige tilstander, særlig hos yngre individer.  Men vedvarende symptomer bør avklares. 

• Nyttig 1

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

• Nyttig 1
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...