Gå til innhold

Tips til daglig kosthold med flere allergier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ting som gjør at jeg må endre mine matrutiner. For 12 år siden måtte jeg kutte ut egg og nøtter. Dette har fungert ganske bra, selvfølgelig savner jeg det, men dette anser jeg som enkelt. Nå er det påvist cøliaki og disse tingene sammen gjør matrutiner mye verre.

Tips til å kunne spise godt uten egg, nøtter og gluten hadde vært supert. 

Tilleggsinfo er at jeg er alene med to barn og at jeg ofte har behov for litt kjapp mat. Før kunne jeg bare smøre meg et par skiver, nå har jeg glutenfritt knekkebrød, men man blir jo lei. 

Har hittil ordnet meg shake, fisk/kylling med ris og grønnsaker og disse knekkebrødene. Det blir bare så traust i lengden. 

Anonymkode: dd1bf...8b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt kan varieres nærmest i det uendelige med forskjellig digg topping.

Havrelapper/grove havrepannekaker med pålegg. 

Smoothies.

Anonymkode: 58b30...a62

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ofte risnudler til asiatiske middager/woker. 

Anonymkode: 58b30...a62

AnonymBruker
Skrevet

Smoothies er supert hvis man vil ha noe enkelt, syns det er særlig fint til frokost. Finnes ørten måter å variere det på mtp smak, konsistens, og næringsinnhold.

Wraps, du får kjøpt glutenfrie tortillalefser i butikk. Sleng oppi det du liker av fyll. 

Har du en god blender/food prosessor, kan du lage dip som du kan bruke i wraps, i salat, eller bare ha grønnsaker til. Du kan f.eks lage hummus av kikerter og tahini. Holder seg i kjøleskap i noen dager. 

Rundstykker fra Hatting: https://www.hatting.no/alle-vare-produkter/glutenfri-fine-rundstykker/

Amaranth rundstykker. Bak og frys ned. Noen helsekoster selger disse, men blir vel mye billigere å bake selv. Bla ned til amaranth rundstykker for oppskrift https://www.naturligglutenfritt.no/oppskrifter-amaranth.html

Anonymkode: c7324...a12

Skrevet

Havregrøt, chiapudding, bananpannekaker med havregryn/bokhvete (se etter veganske oppskrifter så er de eggfrie), kikertomelett eller omelett av silketofu. Begge de to siste kan også brukes til å lage paifyll istedenfor eggestand. Scramble tofu er også godt. Stekt polenta. 
Middag er nok noe av det letteste. Poteter, ris, sobanudler, pasta av glutenfrie typer, eller av bønner, kokt bokhvete, quinoa osv og rene proteinkilder, både vegetariske og kjøtt og fisk. Saus kan lages med glutenfritt mel, eller bruke maizena til f.eks asiatiske sauser.

Wok med kylling eller strimlet svinekjøtt, med sursøt saus og ris.

Laks i ovnen sammen med poteter og grønnsaker. 
Stekt ris av rester. 
Lapskaus. 
Indisk daal med ris. 
Kjøttkaker i brun saus med poteter osv.

Taco med skjell eller Old el paso sine maislefser (de er veldig gode).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har flere ting som gjør at jeg må endre mine matrutiner. For 12 år siden måtte jeg kutte ut egg og nøtter. Dette har fungert ganske bra, selvfølgelig savner jeg det, men dette anser jeg som enkelt. Nå er det påvist cøliaki og disse tingene sammen gjør matrutiner mye verre.

Tips til å kunne spise godt uten egg, nøtter og gluten hadde vært supert. 

Tilleggsinfo er at jeg er alene med to barn og at jeg ofte har behov for litt kjapp mat. Før kunne jeg bare smøre meg et par skiver, nå har jeg glutenfritt knekkebrød, men man blir jo lei. 

Har hittil ordnet meg shake, fisk/kylling med ris og grønnsaker og disse knekkebrødene. Det blir bare så traust i lengden. 

Anonymkode: dd1bf...8b0

Jeg tåler ikke egg, melk, gluten, kreps og skalldyr, løk, blomkål, paprika, tomater og sterkt krydder, så det er meget vanskelig å spise variert da og samtidig få i seg det man skal, men det går hvis man setter seg inn i hva man kan spise.

Anonymkode: 9d7ec...9c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tåler ikke egg, melk, gluten, kreps og skalldyr, løk, blomkål, paprika, tomater og sterkt krydder, så det er meget vanskelig å spise variert da og samtidig få i seg det man skal, men det går hvis man setter seg inn i hva man kan spise.

Anonymkode: 9d7ec...9c6

Tja, sånn bortsett fra kalsium fra melk, så får du jo fint i deg det du skal og kan spise variert med:

Rødt kjøtt, hvitt kjøtt, hvit fisk, fet fisk, flere frukt, bær, og grønnsaker, nøtter, frø, belgfrukter, noen kornsorter. 

Anonymkode: c7324...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...