Gå til innhold

Du som tar deg nær av at noen kaller deg noe stygt, hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inspirert av tråden om en bonusmor som sliter med tenåringer som har det vanskelig og har kalt henne "jævla bitch": 

Dersom noen kaller deg noe stygt og du tar deg nær av det, hvorfor? 

Sånn som i tilfellet her da, med mindre du føler deg som en jævla bitch, hvorfor blir folk så hissige av dette? Er det fordi det er skjellsord? Spør fordi jeg stusser på tilbakemeldingene i tråden, som bar preg av varierende grader av hissige forslag til hvordan man skulle straffe disse ungdommene. Det er mye som må tas tak i hos de barna der, men skjellsordene ser ut til å ha fått enkelte KG-brukere til å se rødt.

Anonymkode: c9d9a...6b0

Så du er kald og kynisk og lar enhver kommentar gå deg forbi? 

Seff skal man irettesette disse ungdommene. Hva slags signaler gir du om du lar dette gå? Jeg bare spør.....

Anonymkode: 2f55d...956

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kaller ikke folk stygge ting altså. Eksempelet kommer jo fra tenåringer som kaller bonusmor stygge ting. Jeg antar jo folk gjør det for å få en reaksjon, så hvorfor gi dem det?

Det er da viktig å lære dem at slik språk snakker man ikke til noen.

Barn kan ofte si ting de egentlig ikke mener. De er ikke utviklet ferdig. Klart man ikke skal la det gå sånn inn på oss som voksne, men slik snakker man bare ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 minutter siden):

Det er da viktig å lære dem at slik språk snakker man ikke til noen.

Barn kan ofte si ting de egentlig ikke mener. De er ikke utviklet ferdig. Klart man ikke skal la det gå sånn inn på oss som voksne, men slik snakker man bare ikke.

"slik snakker man bare ikke", det er ikke heldig slik kulturen vår er utformet der vi lærer barn til å være lydige til autoriteter og voksne. I stedet for å lære dem hvorfor de ikke skal gjøre noe. Dette fører til at man skaper hierarki. 

Veldig små barn kan også lære hvorfor en ikke skal snakke slik i stedet for å lære at "gjør som mora di sier, Jens". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (2 minutter siden):

"slik snakker man bare ikke", det er ikke heldig slik kulturen vår er utformet der vi lærer barn til å være lydige til autoriteter og voksne. I stedet for å lære dem hvorfor de ikke skal gjøre noe. Dette fører til at man skaper hierarki. 

Veldig små barn kan også lære hvorfor en ikke skal snakke slik i stedet for å lære at "gjør som mora di sier, Jens". 

Tja. I mange tilfeller er det riktig det du sier. 

Men jeg synes noen ganger at det pedagogiske korrekte kan noen ganger bli for mye. Blir det lange forklaringer til stadig, så har det lett for å gå inn det ene øret og ut det andre. Men ja, absolutt bør man forklare, men forklaring må være nok å gjøre 1 gang. Å stoppe noen ved enkelt å si "slutt med det" fordi de oppfører seg uakseptabelt, er mange ganger det mest riktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 minutter siden):

Tja. I mange tilfeller er det riktig det du sier. 

Men jeg synes noen ganger at det pedagogiske korrekte kan noen ganger bli for mye. Blir det lange forklaringer til stadig, så har det lett for å gå inn det ene øret og ut det andre. Men ja, absolutt bør man forklare, men forklaring må være nok å gjøre 1 gang. Å stoppe noen ved enkelt å si "slutt med det" fordi de oppfører seg uakseptabelt, er mange ganger det mest riktige.

Jeg snakket ikke egentlig om pedagogikk. Jeg snakker mer om kultur. Hele kulturen vår er basert på hierarki. Folk flest vet ikke hvorfor de føler det de føler, eller hva de kan gjøre for å føle noe annet. Vi har en hel kultur som baserer seg på at hva vi føler er andres feil i stedet for å innse hvordan ens egne behov er eget ansvar. Og at å anerkjenne de behovene øker sjansen for å både dekke dem og ergo få et godt liv. 

F.eks hvis en lærer barn om behovet for gjensidig respekt, i stedet for å si "snakk slik eller sånn". Det virker som folk sitter på ulike tuer og ikke forstår hverandre og flere og flere blir ensomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser jeg har kommet veldig skjevt ut her, får ta selvkritikk på det.

For det første, jeg mener på ingen måte at det er akseptabelt å kalle noen stygge ting. Jeg mener heller ikke at man ikke skal håndtere det på et eller annet vis når ens barn/bonusbarn bruker veldig stygge skjellsord. 

Det som fikk meg til å stusse, var hvordan folk tilsynelatende ble så hissige av dette. Og har jo observert dette også, at folk blir veldig sinte av sånt. Når folk som står deg nære går inn for å såre deg, så ser jo jeg også at dette åpenbart er sårende. Men når tenåringer slenger ut skjellsord fordi du har laget feil middag, er det egentlig så langt unna når åtteåringen kaller deg en dumming? Og da stusset jeg på at følelsen man går til er sinne, og handlingen er bortvisning av barnet ellerå ikke ville kjøpe skikkelige sko. (Det med skoene er litt på siden, enten jeg eller den andre KG-brukeren vet nok ikke helt hva normal pris for barnesko er.) Men dette er veldig mye kontekst som ikke var med i første innlegg her, så jeg må bare beklage at jeg har laget en veldig forvirrende tråd.

Jeg har visst greid å provosere vedkommende i den opprinnelige tråden også, men ville ikke svare der, da det er en avsporing fra det tråden egentlig handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Min eksmann kalte meg for ekstremt stygge ting flere ganger daglig år etter år. Om jeg tok meg nær av det? Ja, det ødela mitt syn på meg selv og knakk meg fullstendig.

Men jeg burde kanskje ikke tatt meg nær av det?

Anonymkode: 5758a...314

Huff, så trist at du måtte gjennomgå det! Dette var virkelig ikke det jeg siktet til da jeg lagde tråden, du burde åpenbart ta deg nær av det. Håper det går bedre med deg nå, vet det skal mye til å komme seg ut av noe sånt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser jeg har kommet veldig skjevt ut her, får ta selvkritikk på det.

For det første, jeg mener på ingen måte at det er akseptabelt å kalle noen stygge ting. Jeg mener heller ikke at man ikke skal håndtere det på et eller annet vis når ens barn/bonusbarn bruker veldig stygge skjellsord. 

Det som fikk meg til å stusse, var hvordan folk tilsynelatende ble så hissige av dette. Og har jo observert dette også, at folk blir veldig sinte av sånt. Når folk som står deg nære går inn for å såre deg, så ser jo jeg også at dette åpenbart er sårende. Men når tenåringer slenger ut skjellsord fordi du har laget feil middag, er det egentlig så langt unna når åtteåringen kaller deg en dumming? Og da stusset jeg på at følelsen man går til er sinne, og handlingen er bortvisning av barnet ellerå ikke ville kjøpe skikkelige sko. (Det med skoene er litt på siden, enten jeg eller den andre KG-brukeren vet nok ikke helt hva normal pris for barnesko er.) Men dette er veldig mye kontekst som ikke var med i første innlegg her, så jeg må bare beklage at jeg har laget en veldig forvirrende tråd.

Jeg har visst greid å provosere vedkommende i den opprinnelige tråden også, men ville ikke svare der, da det er en avsporing fra det tråden egentlig handler om. 

Folk føler det de føler fordi de ikke er bevisst på hvilke behov de har, eller hvilke strategier som er gode for å få det de trenger. Derfor går de gjennom livet og kjenner seg sinte fordi de har tanker om at "andre burde forstå hva jeg trenger", "det burde være lettere", "ting burde ikke være slik". I stedet for å identifisere hvilke eksakte behov de har i den situasjonen og finne en kreativ og konstruktiv strategi for å få dekket behovet. 

Folk flest kan virke som de er "analfabeter" hva gjelder behovene sine. 

Det er jo veldig morsomt egentlig hvordan tråden din har fått så mange til å anklage deg for å ville snakke stygt og ikke forstå at ting er sårende, når det er ganske åpenbart at du er nysgjerrig fordi du har behov for å lære og forstå mer. 

Forstår jo at du vil ta selvkritikk siden du ikke fikk de svarene du ønsket deg, samtidig så tror jeg ikke du skal ta det personlig at folk velger å tolke deg som dum og frekk i stedet for å se dine gode intensjoner. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I så fall, er ikke det en god grunn til å søke forståelse? 

Jeg ser imidlertid av svarene at jeg burde ha formulert meg litt anderledes, det jeg lurer på er vel kanskje hvorfor folk blir så hissige og langsinte av det. Spesielt når det er tenåringer som sliter.

Det kommer jo veldig an på hvem som kaller folk så stygge ting da. Om barnet mitt på 12 freser og kaller meg en idiot, så blir jeg heller urolig og lurer på hvordan jeg kan hjelpe å roe ned litt. Men om det er en annen voksen så blir jeg jo sjokkert. Man forventer at voksne greier å regulere seg og oppføre seg respektfullt mot andre. Det er helt vanlig.

Anonymkode: a73dc...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...