Gå til innhold

Pengegave fra besteforeldre, hva med skatt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestefar vurderer å gi meg en større sum, mer nøyaktig 100 000... hvordan vil dette bli med tanke på skatt ?

eller mer korrekt... er det en måte å unngå skatt ?

å føre det via min mors konto som forskudd på arv er dessverre ikke et alternativ men mener jeg har hørt om at han kan gi gaver inntil en viss sum men husker ikke helt hvordan det der var.

hjelp ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 000 går fint. må ikke betale skatt av det. er det ikke inntil 250 000 da?

Skrevet

det er forskudd på arv fra foreldre som grensa er 250 000 for, her er det snakk om pengegave fra bestefar til meg.

jeg er ikke livsarving så det er der jeg står fast.

Gjest allium
Skrevet
det er forskudd på arv fra foreldre som grensa er 250 000 for, her er det snakk om pengegave fra bestefar til meg.

jeg er ikke livsarving så det er der jeg står fast.

Arveavgiften blir den samme selv om det er gave.

Skrevet

Hvis det går som forskudd på arv til deg, så tror jeg det er 500000 som er "grensen" før man må betale noe. Når det gjelder pengegaver, så må man oppgi alle gaver som er over 10000 på selvangivlesen, hva man må betale for det i form av skatt vet jeg ikke sikkert.

Skrevet

Dersom det blir satt opp som forskudd på arv gjennom moren din, så slipper du unna å betale noe som helst. Det har ingenting å si at du ikke er livsarving, så lenge han ønsker å gjøre det sånn.

Skrevet
Dersom det blir satt opp som forskudd på arv gjennom moren din, så slipper du unna å betale noe som helst. Det har ingenting å si at du ikke er livsarving, så lenge han ønsker å gjøre det sånn.

det er nettopp dette som ikke går ellers så hadde der ikke vært noe problem.

Dette kan heller IKKE gå som forskudd på arv da forskudd på arv kun gjelder livsarvinger og jeg som barnebarn ikke er livsarving.

noen som vet hva jeg eventuellt må betale i skatt ? har kikket på lovdata.no men skjønner mindre av det der.

nesten så det lønner seg å ta ut pengene kontant og gjemme de i madrassen :frustrert:

Gjest GreenSky
Skrevet
nesten så det lønner seg å ta ut pengene kontant og gjemme de i madrassen  :frustrert:

Eller sette dem i en bankboks, som kriminelle gjør. :ler:

Gjest allium
Skrevet
det er nettopp dette som ikke går ellers så hadde der ikke vært noe problem.

Dette kan heller IKKE gå som forskudd på arv da forskudd på arv kun gjelder livsarvinger og jeg som barnebarn ikke er livsarving.

noen som vet hva jeg eventuellt må betale i skatt ? har kikket på lovdata.no men skjønner mindre av det der.

nesten så det lønner seg å ta ut pengene kontant og gjemme de i madrassen  :frustrert:

Det er ikke skatt på gaver medmindre du er i nær slekt med giveren.

Det er du, og da er det samme regler som for arveavgift.

Skrevet

men hva, altså sum må jeg betale i skatt f

hvis beløpet er 100 000 ?

Gjest allium
Skrevet
men hva, altså sum må jeg betale i skatt f

hvis beløpet er 100 000 ?

Ikke skatt, avgift.

Av 100 000 må du ikke betale noe. Grensen er 250 000.

Skrevet

Av 100 000 må du ikke betale noe.  Grensen er 250 000.

men gjelder ikke det kun hvis pengene kommer fra foreldre som forskudd på arv ?

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal gjøre dette hvis det ikke er mulig å gi det som forskudd på arv, men når min bestemor gav oss barnebarna gaver var det alltid på 9999kr for at vi skulle slippe å få noe problemer med det i selvangivelse.

Skrevet

etter å ha gravd dypere i nettsidene så ser det faktisk ut til at forskudd på arv gjelder barnebarn og.

genialt :-D

Gjest allium
Skrevet
men gjelder ikke det kun hvis pengene kommer fra foreldre som forskudd på arv ?

Neida, fra besteforeldre også. Gave fra en i nær slekt likestilles med arv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp. Jeg har fått gaver av tilsvarende størrelse fra besteforeldrene mine, og det er ikke avgift - men om summen av mottatte gaver over tid overstiger 250 000 må du betale avgift av den summen som er over 250 000.

Gaver av en slik størrelse skal forøvrig meldes fra om til skatteetaten (skjema på sidene deres), ellers blir de litt sure.

Skrevet

Forskudd på arv, eller arv generelt skattebelegges med en viss prosent på beløpet som overstiger 250.000. Forskudd på arv kan gis til alle som giveren mener skal arve seg, dette være datter, barnebarn eller andre som står testamentet. Det viktige er at forskudd på arv eller gave står i forhold til boets størrelse. Dette vil si at din mor skal arve halvparten av boet hvis hun er enebarn, og du kan arve dette igjen siden du er enebarn. Hvis moren din har søsken, kan hun arve halparten av halvparten siden den opprinnelige halvparten skal deles på to. Din bestefars eventuelle ektefelle skal arve resten, og en liten prosentandel kan testamenteres til andre privatpersoner, bedrfiter eller organisasjoner. (Helt til slutt; jeg husker ikke om det er ektefelle eller barn som skal arve halvparten av boet, men en av gruppene arver halvparten mens den andre får totredjedeler av det resterende. Det er ikke mulig å gjøre noen arveløse i dette landet, siden dette er bestemt ved lov)

Gave som overstiger 10.000 kroner er avgiftsbelagt etter samme regel som avgift på arv (arveavgift), hvis den føres opp på ligningen.

Ønsker du å unngå arveavgiften, kan forskudd på arv sette opp som fond. Kravet er at fondet har et styre som bestemmer over midlene, som for eksempel deg og din mor. Hva som er hensikten med pengene (fondets midler) er underlagt styret, og kan ikke bli satt spørsmålstegn med av andre. Så aslt du trenger å gjøre er å gi et stilig navn til fondet ditt, og sette opp et styre (nevnte jeg at jeg er flink til dette???)...

Gjest Gjest
Skrevet

Men du Bobeline; av det du skriver virker det jo som om man skifter boet når den ene av besteforeldrene dør, men det er vel ikke vanlig praksis. Mulig jeg bare misforstår det du skrev:-)

Når mine søsken og søskenbarn har fått forskudd på arv har det til en viss grad blitt krevd av noen av pappas barnløse søsken at delingen av arven skal skje pr søsken (altså pappa + søsken); da søskenbarn og mine søsken+meg er ulike antall, har dette egentlig føltes litt smålig da vi barnebarna (som besteforeldrene ville gi dette forskuddet til) har fått gaver på ulike størrelser...

Ellers er det vel slik at avgiftspliktige gaver gjerne oppdages selv om man ikke fører dem på likninga - hehe; hadde vært greit om selvangivelsen var sånn. Mulig jeg også har vært "uheldig" siden mesteparten av forskuddet har vært fond og aksjer, altså registrerte enheter... Men om man får et kontantbeløp er det lett å ikke føre opp. Man kan vel også kalle noe for rentefrie lån?

Skrevet
Men du Bobeline; av det du skriver virker det jo som om man skifter boet når den ene av besteforeldrene dør, men det er vel ikke vanlig praksis. Mulig jeg bare misforstår det du skrev:-)

Når mine søsken og søskenbarn har fått forskudd på arv har det til en viss grad blitt krevd av noen av pappas barnløse søsken at delingen av arven skal skje pr søsken (altså pappa + søsken); da søskenbarn og mine søsken+meg er ulike antall, har dette egentlig føltes litt smålig da vi barnebarna (som besteforeldrene ville gi dette forskuddet til) har fått gaver på ulike størrelser...

Ellers er det vel slik at avgiftspliktige gaver gjerne oppdages selv om man ikke fører dem på likninga - hehe; hadde vært greit om selvangivelsen var sånn. Mulig jeg også har vært "uheldig" siden mesteparten av forskuddet har vært fond og aksjer, altså registrerte enheter... Men om man får et kontantbeløp er det lett å ikke føre opp. Man kan vel også kalle noe for rentefrie lån?

Vanlig praksis avhenger mye av enkeltmennesker av arvingene blir enige om. Det er ikke lov å gi gaver eller forskudd på arv som ikke står i forhold til boets størrelse. Dette fordi det er lovbestemt hvem skal ha hva av boet under arv. Det er ikke lov å gi gaver eller forskudd på arv av ulik størrelse. La oss si at din bestefar har to barn, og ett av barna har to barn mens det andre barnet har tre barn, til sammen har bestefaren da fem barnebarn. Først skal arv (arv i dette tilfellet omfatter også forskudd på arv og gave) deles på de to barna. De to barna skal igejn dele sin del med sine barn, den ene deler sin del på to, mens den andre deler sin del på tre. Da blir det ulik størrelse på arv når arven fra barn deles på ulikt antall barn. Har begge barn likt antall barnebarn, la oss si to barn hver, kan det ikke gis ulik størrelse på arv (fortsatt forskudd på arv og gave). Din fars barnløse søsken har rett i henhold til delingen av forskudd på arv, da denne først skal deles på dem, og deretter på barn til hver av dem igjen.

Mange vil velge å ikke bry seg med dette, siden mange også mener at den som skal arves (bestefar) kan selv bestemme over sitt bo. Slik er det imidlertig ikke siden loven beskytter de andre arvingenes interesser. Hvis det viser seg at gaver eller forskudd å arv og arv er i ulik størrelse til likt antall arvinger i forhold til boet kan dette påklages til skifteretten. Barnebarn kan gjøre dette på vegne av sin mors- eller farsarv. Frøste generasjons arvinger får likt, antall andre generasjons arvinger avhenger av hvilke størrelse disse får.

Det er vanlig å sitte i uskiftet bo, men da har ikke den gjenlevende parten bestemmelsesrett i mer enn sin del av boet. Dette vil si at bestemor kan gi gaver og forskudd på arv av sin del av boet, men ikke av bestefars del hvis hun sitter i uskiftet bo. Bo må skiftes hvis en av arvingene krever dette.

Lån kan trekkes fra på skatt når dette føres opp på ligningen, så forskudd på arv eller gave kan føres opp som lån. Lån trekkes fra arv når skifte oppstår. Ellers er det fond med et oppnevnt styre som er beste måte til å unngå arveavgifter.

Regler om arv er kompliserte, og det er mange forhold det skal tas hensyn til. Arv er også et tema som kan så stor splittelse i en familie i sorg. Alt av midler som den avdøde eier (har eid frem til dødstidspunkt) blir låst og intet kan utbetales uten alle arvingers samtykke. Samtykke skal foreligge som underskrevne fullmakter fra skifteretten, eller alle arvinger må møte opp i finansinstitusjoner ved privat skifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...