Gå til innhold

Diesel eller bensin bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Liker du bensin eller diesel biler best?

Hva er lettest å starte om vinteren når man ikke har garasje?

Anonymkode: c9cb7...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå foretrekker jeg elbil da. Men om jeg skulle velge mellom diesel og bensin, så hadde det blitt bensin. Hadde aldri startproblemer med de bensin-bilene jeg har eid 😊

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bensinbil foran diesel. Aldri hatt problemer med kaldstart.

Anonymkode: 4e86a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg måtte velge mellom fossilt, så hadde jeg nok valgt bensin.

Har mye dårlig erfaring med Diesel i vinterkulde. Mindre dårlig erfaring med bensin og ingen dårlig erfaring med EL.

Anonymkode: 5047b...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer ann på bruksmønsteret ditt.

Om det er mest korte turer den skal brukes til (30 min og kortere) ville jeg valgt bensin, for dieselbiler krever lengre driftstid for at filtre i eksos etc skal få tid til å brenne rent og ikke gro igjen.

Men har du fast parkeringsplass og mulighet for å sette opp egen lader hadde jeg valgt El.

(sier jeg som har diesel og bensin biler på gården, men det er utelukkende pga bruksmønster og at jeg ikke har strøm nok tilgjengelig hjemme for lading. Får lagt inn nytt inntak og tilgang på mer strøm i sommer, så da det skal byttes bil nestegang blir det trolig elbil.)

Anonymkode: 458d1...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler har sine fordeler, både i kjøreopplevelse ("hva man liker") og for ulike bruksmønster. Jeg foretrekker diesel på langtur, lavt forbruk og en opplevelse av mer krefter i motoren samtidig som den ofte føles mer harmonisk (mindre nervøs). Men det er kjekt å kjøre en rask bensinbil og :) 

Hvor kaldt blir det hos deg på vinteren? 20blå går fint med diesel om batteriet er bra og bilen er i OK stand, men siden motoren er mer effektiv tar det lengre tid å få den varm og det ikke er tilleggsvarmer i den (de fleste har vel det). 

Som andre over skriver, om du nesten aldri kjører mer en halvtime bør du kjøpe bensinbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enklest er alltid elbil.

Bensinbiler starter lettere enn diesel om vinteren. Det er fysikalsk betinget da bensin er lettere antennelig og et enklere system. Det er vinterdrivstoff i Norge også.

Anonymkode: 15d30...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enklest er alltid elbil.

Bensinbiler starter lettere enn diesel om vinteren. Det er fysikalsk betinget da bensin er lettere antennelig og et enklere system. Det er vinterdrivstoff i Norge også.

Hvorfor er det enklest med elbil i kulda? Nå har det ikke vært så kaldt i år men i nabolaget her i fjor var det utelukkende elbiler som ble lastet opp av Viking for tining da det var -20 en periode. Eierne jeg har snakket med er ikke enig i at el i kulde er en veldig god kombinasjon...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bensin. Dieselbiler lager mer lyd.

Anonymkode: e7e82...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det enklest med elbil i kulda? Nå har det ikke vært så kaldt i år men i nabolaget her i fjor var det utelukkende elbiler som ble lastet opp av Viking for tining da det var -20 en periode. Eierne jeg har snakket med er ikke enig i at el i kulde er en veldig god kombinasjon...

Underlig nok virker det som nesten alle bilprodusentene har opplevd varierende grad av problemer med 12V batteriene. Virker å gjelden neste alle modellene på markedet, men på noen modeller har det trolig oppstått oftere enn andre.

For å starte en elbil er det egentlig bare elektronikken som "starter", slik bilen er klar til å kjøre. Det er ingen motor som små komme igang. Å sikre at 12V batteriet holdes ladet opp burde være enkelt da elbilen har tilgang på strøm under lading og fra hovedbatteriet. Det har vist seg mer komplisert i praksis. Flere artikler som omhandler biler som ikke starter. Noen kan ha sammenheng med kaldt vær, andre oppstår tilsynelatende tilfeldig, eller om ladekabel står i etter bilen er ferdigladet, om dører eller bagasjeluke ikke stengt. osv.

Da elbiler ofte er nyere, er bilene gjerne innenfor garanti. Da vil en se de blir hentet av rednings bil på vei til merkeverksted for å finne årsaken til at bilen ikke starter.

For bensin og diesel utgavene blir gjerne 12V batteriet først svakt etter en del år, gjerne etter garantiperioden er ute. Mulig disse litt eldre bilene i større grad bare startes med med starthjelp. Da blir de ikke hentet og de er mindre synlig i trafikkbildet?

https://elbil.no/elbil-i-kulda-det-gar-fint-men-noe-bor-du-likevel-tenke-pa/
https://www.tv2.no/broom/far-skylden-for-hver-tredje-utrykning/17172563/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (1 time siden):

Underlig nok virker det som nesten alle bilprodusentene har opplevd varierende grad av problemer med 12V batteriene. Virker å gjelden neste alle modellene på markedet, men på noen modeller har det trolig oppstått oftere enn andre.

For å starte en elbil er det egentlig bare elektronikken som "starter", slik bilen er klar til å kjøre. Det er ingen motor som små komme igang. Å sikre at 12V batteriet holdes ladet opp burde være enkelt da elbilen har tilgang på strøm under lading og fra hovedbatteriet. Det har vist seg mer komplisert i praksis. Flere artikler som omhandler biler som ikke starter. Noen kan ha sammenheng med kaldt vær, andre oppstår tilsynelatende tilfeldig, eller om ladekabel står i etter bilen er ferdigladet, om dører eller bagasjeluke ikke stengt. osv.

Da elbiler ofte er nyere, er bilene gjerne innenfor garanti. Da vil en se de blir hentet av rednings bil på vei til merkeverksted for å finne årsaken til at bilen ikke starter.

For bensin og diesel utgavene blir gjerne 12V batteriet først svakt etter en del år, gjerne etter garantiperioden er ute. Mulig disse litt eldre bilene i større grad bare startes med med starthjelp. Da blir de ikke hentet og de er mindre synlig i trafikkbildet?

Kortversjon: Alle biler uansett drivlinje, tappes 12V batteriet under korte kjørerturer. De som kan bittelitt om bil, vet hvordan man unngår flatt batteri.

Anonymkode: 48d6c...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (22 timer siden):

Ja, det er som regel 12V batteriet som er problemet. De som jeg har snakket med har god peiling både praktisk og teoretisk på feltet, men likevel står de plutselig der med flatt batteri. De får heller ikke til å lade det på stedet. Det er helt dødt. Bilen må hentes. Lading av batteri i bensinbil er velprøvd teknologi. Rart det ikke er en mer robust ladeteknologi på elbilene, eller mer innsikt i hvorfor dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dieselbiler er ikke så godt egnet for småkjøring. Blir ofte mye tull med partikkelfilter som blir tett. Dette kan bli kostbart å skifte. 

Anonymkode: c0d0b...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.26):

😂 Her er det gjerne -20 og ned i -30 på vinter, aldri hørt om noen som har hatt problemer med elbilen pga kulde… 

Kommer kanskje an på hvilken bil man har da. 

Fossil kommer jeg aldri til å kjøpe igjen, er så mye enklere med elbilen på vinteren, spesielt med små barn! 

Anonymkode: e91af...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.26):

Hva slags nabolag bor du i? Nisseby? :D

https://www.nrk.no/sapmi/ny-kulderekord-i-jokkmokk-stopper-ikke-ordforer-henrik-blind-sin-tesla-1.16700820

https://www.nrk.no/sapmi/hva-tror-du-skjer-med-en-elbil-i-40-kuldegrader_-1.13304663

Folk som ikke klarer å passe på 12V batteriet sitt har funnes like lenge som 12V batteri. Det har dog absolutt ingenting med drivlinja å gjøre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke hatt startproblemer med min elbil i vinter.

Skjønner ikke helt hvor den påstanden kommer fra. Riktignok har det ikke vært bitende kaldt denne vinteren (ikke her jeg bor i hvert fall), men har ikke hatt startproblemer med min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøp en ny elbil, hvis ikke får du ikke tapt så mye penger - minst 50% første 3 år. Da har du penger til kvalitetsmat i tillegg til bil.

Anonymkode: cbb49...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

😂 Her er det gjerne -20 og ned i -30 på vinter, aldri hørt om noen som har hatt problemer med elbilen pga kulde… 

Kommer kanskje an på hvilken bil man har da. 

Fossil kommer jeg aldri til å kjøpe igjen, er så mye enklere med elbilen på vinteren, spesielt med små barn! 

Anonymkode: e91af...6a8

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva slags nabolag bor du i? Nisseby? :D

https://www.nrk.no/sapmi/ny-kulderekord-i-jokkmokk-stopper-ikke-ordforer-henrik-blind-sin-tesla-1.16700820

https://www.nrk.no/sapmi/hva-tror-du-skjer-med-en-elbil-i-40-kuldegrader_-1.13304663

Folk som ikke klarer å passe på 12V batteriet sitt har funnes like lenge som 12V batteri. Det har dog absolutt ingenting med drivlinja å gjøre.

Kan du ikke opplyse oss hvordan man "passer på" 12V batteriet i en elbil da? Det er jo åpenbart et issue siden mange har problemer med det.

Gladjournalistikk om at en elbil har overlevd i 40 minus er jo ikke veldig relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...