AnonymBruker Skrevet i går, 16:35 #121 Del Skrevet i går, 16:35 Jeg hadde en arbeidsgiver som belønnet oss med 10 000kr hvis man ikke var sykemeldt/brukte egenmelding i løpet av ett år. Dette er over 10 år siden. Men det endte med at folk gikk syke på jobb, og smittet oss med litt dårligere immunforsvar. Anonymkode: 7e5e5...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:35 #122 Del Skrevet i går, 16:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hadde klikket for meg om jeg hadde slike kollegaer. Smittsomme sykdommer holder man seg hjemme med. Veldig mange i arbeidslivet har barn som drar med smitte hjem, det minste man kan forvente er at voksne folk ikke drar dette med seg på jobb og smittet hele staben! Det er så himla smittsomt, at det skjer. Og hva sparer det da? Jo du får ikke dine 8000. Egoistiske mennesker er virkelig de verste kollegaene. Anonymkode: e4308...9c3 Ja ikke nok med at noen rett og slett ikke har muligheten til å oppnå godene, men de skal smittes med sykdommer i tillegg fordi resten av staben går syke på jobb. Anonymkode: de31e...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #123 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er så spot on! Anonymkode: 78224...f12 Spot on ja, det viser så utrolig godt hvorfor noen diskrimineres og belønnes fordi de har godt helse og sannsynlig ikke barn eller forhold som gjør at de ikke blir påvirket av det. Ganske idiotisk, særlig mtp. at vi får færre og færre barn per eldre her til lands. Anonymkode: 0b610...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #124 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet jeg allerede har adressert dette, men det fascinerer meg stort at folk roper høyt om diskriminering og at man blir straffet for å være syk. Hvis en ansatt får en bonus fordi prosjektet hun ledet ble avsluttet med svært gode marginer, betyr det at man straffer alle som leder prosjekter som går dårligere? Hvis to barn fra en klasse blir sendt på quiz-kampen fra skolen, blir alle de andre diskriminert da? Hvis ungen med oppmøte på flest fotballtreninger gjennom året får en sjokolade i premie, blir alle de andre straffet da? Å belønne utvalgte for ting er IKKE å straffe de andre som ikke får belønning. Karaktersystemet er f.eks. tuftet på samme prinsippet. Alle har ikke forutsetninger for å klare å få en 6er i gym eller matte, men man straffer de ikke ved at andre får 6ere likevel. Alle har heller ikke forutsetninger for å klare null fravær. Men man straffer ikke disse ved å belønne de som har andre forutsetninger. Misunnelse og jantelov er utrolig lite sjarmerende egenskaper. Anonymkode: bbf2c...bbd Det handler litt om å gi folk samme utgangspunkt. Sykdom handler ikke om innsats, slik som prosjektledelse og quiz og karakterer gjør. Jeg hadde automatisk ikke kunnet få denne premien fordi jeg har små barn. Uansett hvor hardt jeg jobbet eller hvor flink jeg var, så er dette helt umulig å oppnå med barnehagebarn. Så da er det en premie jeg rett og slett ikke kunne vinne. Folk har forskjellig forutsetning, absolutt, men man må jo kunne ha en sjanse. Her var det og lagt opp til at man måtte ha 0 egenmeldingsdager. Det er ikke det samme som karaktersystemet, hvor karakteren skal vise noe om måloppnåelse. Du kan gjøre en massiv innsats på skolen og få 5, det er fortsatt en belønning. Du kan ha én egenmeldingsdag og du er ute. Det er ikke sammenlignbart… Anonymkode: b9c9c...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #125 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det handler litt om å gi folk samme utgangspunkt. Sykdom handler ikke om innsats, slik som prosjektledelse og quiz og karakterer gjør. Jeg hadde automatisk ikke kunnet få denne premien fordi jeg har små barn. Uansett hvor hardt jeg jobbet eller hvor flink jeg var, så er dette helt umulig å oppnå med barnehagebarn. Så da er det en premie jeg rett og slett ikke kunne vinne. Folk har forskjellig forutsetning, absolutt, men man må jo kunne ha en sjanse. Her var det og lagt opp til at man måtte ha 0 egenmeldingsdager. Det er ikke det samme som karaktersystemet, hvor karakteren skal vise noe om måloppnåelse. Du kan gjøre en massiv innsats på skolen og få 5, det er fortsatt en belønning. Du kan ha én egenmeldingsdag og du er ute. Det er ikke sammenlignbart… Anonymkode: b9c9c...0ed Karakterer handler absolutt ikke bare om innsats. Folk har også her, som du selv sier, ulike forutsetninger, både intellektuelt og fysisk. Og prosjektet handler heller ikke bare om innsats, og det er mange ting man ikke har kontroll over som kan påvirke lønnsomheten i prosjektet. Man belønnes ikke for innsats. Man belønnes for pengene man sparer bedriften for, eller økningen i inntjening. Anonymkode: bbf2c...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #126 Del Skrevet 20 timer siden Synes ikke i prinsippet de er riktig at man skal få ekstra lønn fordi man er å så heldig at man har vært frisk hele året. Samtidig er beløpet vel innfor det som må ses på som en "påskjønnelse" og ikke eksra lønn. Hadde det vært 10.000 hadde det vært uenfor, men 2.000-3.000 er vel mer som et klapp på skulderen og burde også aksepteres av de som var syke. Den største negative konsekvenen er kanskje at en del som da har 1 eller 2 dagers egenmelding gir opp "gulroten" og tar 4x3 dager sykmelding i stedet for å bare ha et par. Men mulig det ikke slår ut på et par tusenlapper. Hadde de vært 10.000 hadde nok en del tenkt at de var urettferdig, og dermed sraffet arbeidsgiver maksimal. I alle fall på arbeidsplasser der man ikke har karrierejag. Anonymkode: 5397e...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #127 Del Skrevet 20 timer siden Tja, det er vel ikke nødvendigvis sånn at man nødvendigvis ikke har fravær fordi man har så mye "flaks." Jeg har ikke noe fravær på mange år. Jeg har to kroniske sykdommer. Det er så mange som har dårlig arbeidsmoral og SVÆRT lav terskel for å holde seg hjemme. Folk burde skjerpe seg, hele sykelønnsordningen er under press. Da kan dere angre, hvis alle "mental health" dagene deres gjør at dere må gå ned i lønn når dere får kreft. Og alle de som syter om at de har barn og derfor umulig for dem å få bonus: Det er en livsfase. Dere har ikke små barn hele livet. Anonymkode: f9bab...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå