Gå til innhold

Mottar en ekstra utbetaling på 3000,- pga ingen bruk av egenmelding i hele 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.48):

Det her var snakk om egenmeldinger. Best og holde seg unna treningssenter og grønnsaksdisken, kan bli smittet av omgangssyke der. 

Anonymkode: d961e...e20

Ekspander  

Du er ganske ikke så veldig rask, men det å ta egenmeldingsdager er ekvivalent med å sykemelde seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott for deg selvfølgelig og skal på måte si at du ikke fortjener denne bonusen, men jeg mener at fra arbeidsgivers side så er dette en ordning som treffer svært urettferdig.

Anonymkode: 4fb7a...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde flere gjort. Det hadde vært kjekke penger. 0 egemeldinger her siden 2017. Hva burde jeg fått? 😁

Anonymkode: c6ac9...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 20.10):

Burde flere gjort. Det hadde vært kjekke penger. 0 egemeldinger her siden 2017. Hva burde jeg fått? 😁

Ekspander  

Spørsmålet er hva burde du gitt. Du har allerede fått en fordel med å ha flaks med helsa, da kan du ikke få ekstra penger for det i tillegg når de som har uflaks med helsa må slite med sykdom og smerter. Kanskje du skal betale litt ekstra til dem som kompensasjon for at de må være syke? 

Anonymkode: 99560...1de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt diskriminerende, og ikke minst en tydelig beskjed om at sjefen ikke stoler på dere når dere melder dere syke. Rart det er lov. 

Anonymkode: 3ef1d...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med 3000 kroner, men jeg jobber heller for en arbeidsgiver som har tiltro til at egenmeldingsbruken er fornuftig og korrekt.

Enig i at det viser en grunnleggende mistillit å friste med goder for å ikke bruke egenmelding, om ikke ville det bare føre til at syke mennesker dro på jobb, noe som sjeldent til aldri er bra for verken den aktuelle arbeidstakeren eller de rundt.

Anonymkode: 0b610...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romkom skrev (På 19.3.2025 den 20.08):

Du er ganske ikke så veldig rask

Ekspander  

Hva betyr dette?

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 20.10):

Ekspander  

En smekk på lanken for å ikke innse hvor heldig du er. 

Anonymkode: 2a1e5...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminerende, synes jeg! Jeg tror det skaper mistillit, økt mistrivsel og ikke minst kanskje mer smitte (hvis folk vil ha bonusen selv om de er syke). Og man kan jo virkelig ikke noe for om man blir smittet av noe eller brekker en fot?! 

Anonymkode: feb48...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små barn, de drar med seg absolutt all sykdom hjem. Og jeg får det. Så ikke bare skal jeg ta vare på syke barn mens jeg selv er syk, og prøve å bli frisk, men jeg får ikke bonus på jobb heller. 

Da blir det hvertfall ikke flere som får barn! 

Anonymkode: b9c9c...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blander sammen det å straffe og det å belønne. De som ikke mottar en belønning straffes ikke selv om andre belønnes for noe de ikke har oppnådd. 

Er det virkelig så urimelig at de som bidrar med å redusere kostnadene av sykefraværet belønnes med en del av kaken? 

Det hadde vært noe helt annet og langt mer ugreit å straffe de syke med trekk i lønn. Selv om det også er noe som diskuteres nå og som gjøres i sammenlignbare land som Sverige, ref debatten rundt karensdager. 

Dere snakker som om alle som er hjemme med egenmelding har kraftig influensa eller spysyke. Det vet vi jo at ikke stemmer. Folk er hjemme fordi de har sovet dårlig eller har det litt tungt en dag eller er misfornøyd med en beslutning som sjefen tok. Grensen for egenmelding har sunket drastisk og det er på ingen måte bærekraftig med så høyt sykefravær som vi har i dette landet. Folk må bli mer robuste. Det går HELT fint å gå på jobb med hodepine eller litt forkjølelse, eller hvis man har sovet dårlig. Folk må stille seg spørsmålet «hadde jeg blitt hjemme i dag om jeg ikke fikk lønn?» hvis svaret er nei, så bør man gå på jobb. 

Anonymkode: bbf2c...bbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som sier det skaper mer smitte og høyere sykefravær. Tidligere var terskelen for å være hjemme mye høyere og folk gikk derfor på jobb med moderat sykdom. Likevel var sykefraværet langt lavere enn det er nå. Ergo finnes det ikke grunnlag for å si at det vil øke sykefraværet.

Klart det finnes folk som er så syke at de ikke kan gå på jobb. Men så syke som statistikken sier er vi ikke på befolkningsnivå. Folk må bli mer robuste. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.16):

Dere blander sammen det å straffe og det å belønne. De som ikke mottar en belønning straffes ikke selv om andre belønnes for noe de ikke har oppnådd. 

Er det virkelig så urimelig at de som bidrar med å redusere kostnadene av sykefraværet belønnes med en del av kaken? 

Det hadde vært noe helt annet og langt mer ugreit å straffe de syke med trekk i lønn. Selv om det også er noe som diskuteres nå og som gjøres i sammenlignbare land som Sverige, ref debatten rundt karensdager. 

Dere snakker som om alle som er hjemme med egenmelding har kraftig influensa eller spysyke. Det vet vi jo at ikke stemmer. Folk er hjemme fordi de har sovet dårlig eller har det litt tungt en dag eller er misfornøyd med en beslutning som sjefen tok. Grensen for egenmelding har sunket drastisk og det er på ingen måte bærekraftig med så høyt sykefravær som vi har i dette landet. Folk må bli mer robuste. Det går HELT fint å gå på jobb med hodepine eller litt forkjølelse, eller hvis man har sovet dårlig. Folk må stille seg spørsmålet «hadde jeg blitt hjemme i dag om jeg ikke fikk lønn?» hvis svaret er nei, så bør man gå på jobb. 

Ekspander  

Dette er så spot on!

Anonymkode: 78224...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo like idiotisk som den belønningsordningen flere skoler i USA har for null fravær for elever. Veldig vanlig å få en slags premie/pris/heder for "perfect attendance" på slutten av skoleåret, for førsteklassinger så vel som seniors. Jeg bodde i USA ett år og gikk på skole, og der var det mye sånne greier som vi hadde stailet av her hjemme for å si det sånn - men husker jeg reagerte spesielt på denne. Det var unger som kom syke på skolen bare for å få denne "perfect attendance"-prisen mens andre, ofte med kroniske sykdommer eller bare som hadde småsøsken som typisk smitter familien med mer omgangssyke eller forkjølelse/halsbetennelse ol, aldri hadde sjans å få dette. Husker premien på min skole var å få navnet sitt på en liste som ble hengt opp i gangen, en diplom og å få gå ut å spise pizza påspandert av skolen. Å belønne folk for aldri å være hjemme fra skole elelr jobb pga sykdom er IKKE måten å få ned sykefraværet på - det virker bare nedlatende og sender helt feil signal til dem som er så uheldig å være syk og måtte holde seg hjemme. Jeg skjønner at det må gjøres noe med sykefraværet både i arbeidslivet og på skolene, men premie til de som aldri er hjemme pga sykdom er helt hull i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.10):

Åh. Bare jeg legger meg tidlig og får 3000 kr ekstra i året så blir jeg frisk. Skal videreformidle det til legene mine og si vi har funnet svaret. 🥰

Anonymkode: dc937...a21

Ekspander  

Hvis du er kronisk syk og har flere leger, er det. vel ikke kortvarige egenmeldinger det går mest av? Enten lengre sykmelding, eller en egen avtale via lege om korttidsfravær?

Anonymkode: c28bc...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at slik er helt forkastelig!

Vi hadde noe av det samme der jeg jobbet. 

Der var det at hvis du ikke hadde noen egenmeldinger eller sykefravär, så var du i trekning om en tur til 15 000.

Hadde du en egenmelding, var du med i en trekning av en tur til 10 000.

Hadde du to engenmeldinnger, var du i trekning av en tur til 5 000.

Så, bare trekning.

Og det var ekstremt diskrimenerende. Dette tok ikke i det hele med på at folk hadde barn som ble syke ( egenmeldinger og sykt barn ble sett på som det samme), ikke gravide, ikke folk som hadde kroniske sykdomer ( de hadde jo dessverre litt fravär), Vi jobbet også i en kjede av barnehager, så man kan bli smittet hele tiden.

Dette gjalt også sykemeldinger. En sykemelding over 12 dager, og du var 'out! Ei ble dessverre påkjört, så måtte väre på sykehus en stund. Der gikk hennes sjangeser vekk i denne latterlige loddtrekningen!
Jeg skulle så gjerne 'name and shame', dette er en kjede av familiebarnehager i Oslo og Bärum.

Jeg valgte å slutte!

Anonymkode: 79810...a9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jeg allerede har adressert dette, men det fascinerer meg stort at folk roper høyt om diskriminering og at man blir straffet for å være syk.

Hvis en ansatt får en bonus fordi prosjektet hun ledet ble avsluttet med svært gode marginer, betyr det at man straffer alle som leder prosjekter som går dårligere?

Hvis to barn fra en klasse blir sendt på quiz-kampen fra skolen, blir alle de andre diskriminert da?

Hvis ungen med oppmøte på flest fotballtreninger gjennom året får en sjokolade i premie, blir alle de andre straffet da?

Å belønne utvalgte for ting er IKKE å straffe de andre som ikke får belønning. Karaktersystemet er f.eks. tuftet på samme prinsippet. Alle har ikke forutsetninger for å klare å få en 6er i gym eller matte, men man straffer de ikke ved at andre får 6ere likevel.

Alle har heller ikke forutsetninger for å klare null fravær. Men man straffer ikke disse ved å belønne de som har andre forutsetninger. 

Misunnelse og jantelov er utrolig lite sjarmerende egenskaper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.56):

Jeg vet jeg allerede har adressert dette, men det fascinerer meg stort at folk roper høyt om diskriminering og at man blir straffet for å være syk.

Hvis en ansatt får en bonus fordi prosjektet hun ledet ble avsluttet med svært gode marginer, betyr det at man straffer alle som leder prosjekter som går dårligere?

Hvis to barn fra en klasse blir sendt på quiz-kampen fra skolen, blir alle de andre diskriminert da?

Hvis ungen med oppmøte på flest fotballtreninger gjennom året får en sjokolade i premie, blir alle de andre straffet da?

Å belønne utvalgte for ting er IKKE å straffe de andre som ikke får belønning. Karaktersystemet er f.eks. tuftet på samme prinsippet. Alle har ikke forutsetninger for å klare å få en 6er i gym eller matte, men man straffer de ikke ved at andre får 6ere likevel.

Alle har heller ikke forutsetninger for å klare null fravær. Men man straffer ikke disse ved å belønne de som har andre forutsetninger. 

Misunnelse og jantelov er utrolig lite sjarmerende egenskaper. 

Ekspander  

Å belønne noen som ikke er syk til fordel for noen som har barn som MÅ ta ut sykedager er diskriminering. Det er diskriminerende å gi lønn til noen som er HELDIGE som får være frisk mot noen som kanskje har en sykdom eller en funksjonsnedsettelse de ikke kan noe for. Det er faktisk ekstremt kritikkverdig. 
Akkurat som at de som har barn skal få førsterett på fri i høytider på enkelte arbeidsplasser. Helt på trynet å gi goder til bare enkelte på arbeidssted. Noen kan faktisk ikke bli friske enda så mye de vil det og noen kan ikke få barn. Og når jeg leser at enkelte her går på jobb med omgangssyke så kan en lure på hva faen som feiler folk. 

Anonymkode: de31e...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.49):

Vi får 8.000 pr år for å ikke bruke egenmelding.  

Jeg var på jobb med omgangssyke i januar.  

Ikke mitt problem at andre ansatte ikke klarer å gå på jobb med omgangssyke 😊

Anonymkode: 86b06...0e7

Ekspander  

Det hadde klikket for meg om jeg hadde slike kollegaer. Smittsomme sykdommer holder man seg hjemme med. Veldig mange i arbeidslivet har barn som drar med smitte hjem, det minste man kan forvente er at voksne folk ikke drar dette med seg på jobb og smittet hele staben! Det er så himla smittsomt, at det skjer. Og hva sparer det da? Jo du får ikke dine 8000. Egoistiske mennesker er virkelig de verste kollegaene.

Anonymkode: e4308...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...