Gå til innhold

Mottar en ekstra utbetaling på 3000,- pga ingen bruk av egenmelding i hele 2024!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos en tidligere arbeidsgiver fikk vi bonus for å kjøre skadefritt. Gulrot for de som ikke kunne kjøre bil, belønning for dem som kunne det. 

Anonymkode: d6be9...d6c

Det er ting man faktisk kan gjøre noe med, tenker du slik om de som blir syke? Eller er syke? Det er bare å skjerpe seg litt? 

Anonymkode: bf0bc...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner at mange reagerer negativt på dette. Men samtidig… det er også godt at sliterne får en påskjønnelse. De som står på og alltid holder hjulene i gang. Husk at de kan være syke og ha sine utfordringer de også, selv om de står på. 

Anonymkode: 19a05...dd1

Er bare det at å være på jobb nødvendigvis ikke betyr så mye. Alle folk er ikke like produktive/effektive. Du kan bidra mer med 60% tilstedeværelse enn en person med 100% tilstedeværelse. 

Anonymkode: aee2e...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om en må opereres? Stå over? Jeg har operert foten nå, hadde jeg "mistet" de 3000 hadde jeg heller gått med sterke smerter.

Ikke alle har råd til å kaste bort mulighet på 3000.

Jeg er nesten aldri syk, jobber 130%.

Anonymkode: 4364c...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er bare det at å være på jobb nødvendigvis ikke betyr så mye. Alle folk er ikke like produktive/effektive. Du kan bidra mer med 60% tilstedeværelse enn en person med 100% tilstedeværelse. 

Dette er hvertfall tull. 

Jeg har oppgaver som tilsvarer 200% stilling i min jobb. 

Flere kollegaer har oppgaver tilsvarende 80% stilling og er fortsatt bakpå med leveranser. 

Tid du oppholder deg på kontoret henger ikke sammen med effektivitet.  

Anonymkode: 86b06...0e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos tidligere arbeidsgiver fikk vi spandert pizza hver 5 dag (!!!!) hvis vi ikke hadde sykefravær! Jeg jobbet ikke der så lenge (lurer på hvorfor), men hørte at det hadde ikke vært pizza hver måned for å si det sånn. 

Ser at noen nevnte at folk tok «mental health day» som en negativ ting. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt det en dag her og der. Slitt med psyken i 10 år, men blitt kjent med meg selv på disse årene. Det gjør at jeg vet at en dag «fri» innimellom trengs rett og slett. Når det er sagt er jeg sjeldent fysisk syk.
Da snakker jeg ikke om at det «mental health day» skjer hver måned heller altså. Tvert i mot!Føler sånne kommentarer er med på å sitte psykisk helse i et dårlig lys. Det er like reelt som fysisk sykdom, men kan enklere friskmeldes med f.eks en timeout en dag. 

At man setter litt ekstra pris på de som holder seg friske er nok noe som kan diskuteres om er «riktig» eller ikke. Selvfølgelig fint at man møter opp og holder seg frisk, men det er ikke alltid man kan styre dette. Da blir jo grensa som nevnt mye høyere for å ta seg fri om man ligger ordentlig syk. Det å skulle gå på jobb og smitte halve staben er jo heller ikke noe som er helt innafor (som flere nevner). Synes ikke det skal bli sett ned på å holde seg hjemme om man faktisk er dårlig heller (både psykisk og fysisk). At man kan få en anerkjennelse for at man er lite borte fra jobb er selvfølgelig bra, men synes man skal se litt mer helhet i det. En barnefamilie får på en måte ikke samme mulighet f.eks. 

Endret av Tulla25j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.52):

Får man mindre halsbetennelse og omgangssyke om man trener ofte?

Anonymkode: ddf43...f48

Ja av flere grunner, om du ikke oppholder deg blant folk ved f.eks løper mye alene ute.,, 

Immunforsvaret blir bedre av trening og gir også økt sirkulasjon, blir betennelsesdempende og for halsbetennelse er slimhinnene bedre beskyttet av trening.  

Så ved omgangssyke så bidrar trening til bedre immunrespons/sirkulasjon som gjør at man blir kvitt virus fortere. 

Anonymkode: f7af4...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er hvertfall tull. 

Jeg har oppgaver som tilsvarer 200% stilling i min jobb. 

Flere kollegaer har oppgaver tilsvarende 80% stilling og er fortsatt bakpå med leveranser. 

Tid du oppholder deg på kontoret henger ikke sammen med effektivitet.  

Det er jo det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.49):

Vi får 8.000 pr år for å ikke bruke egenmelding.  

Jeg var på jobb med omgangssyke i januar.  

Ikke mitt problem at andre ansatte ikke klarer å gå på jobb med omgangssyke 😊

Det er nettopp derfor slike ordninger er en elendig idé. Jeg hadde vært rasende hvis en kollega kom på jobb med omgangssyke. 

Anonymkode: ee11d...e96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å i det hele tatt tenk å betale ut noe slikt, kunne man vel heller lagt de pengene i en pott som går på friskhetstiltak som monner alle. Og tydelig utrykt «Her hos oss belønner vi ikke enkeltindivider for å unngå sykefravær eller komme på jobb med omgangssyke og influensa. Her prøver vi heller å gjøre det vi kan for at du skal ha mulighet for å ha det bra på jobb, og så takler vi utfordringer som kommer sammen.» 

Betalt fri til trening, tilgang på frisk frukt og grønnsaker, godt arbeidsmiljø, årskort i svømmehall/treningssenter, mulighet for tilrettelagte arbeidsoppgaver ved behov, fokus på mindfullness, privat helseforsikring osv. 

Jeg lurer på hvor mye en bedrift som satset på dette, og ga tydelig uttrykk for det, ville ha tjent på det i det lengre løp. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig nøtt, spesielt siden egenmeldinger er tillitsbasert. Jeg tror (og vet) at det er relativt vanlig å bruke egenmeldingsdager ved mild sykdom (hvor man kunne gått på jobb), når man er sliten, og til og med som ekstra fridager. 

Utfordringer for sånn som meg, som «aldri» er borte fra jobb, er at det blir lite insentiv til å ikke bruke disse sykedagene. Jeg får mer fri, får slappet av mer, det kommer ikke til å straffe seg på noen måte etc. Det LØNNER seg ikke for meg å IKKE ta dem. Man får ingen belønning, jeg får gjerne mer arbeid (pga andre som er borte) etc.

Så det blir jo egentlig et slags moral-spørsmål til slutt. Skal man misbruke ordningen? Hvorfor skal JEG gidde å være så hederlig, når jeg vet at mange andre ikke er det? Skal det bare gå på min indre moral, at jeg vet jeg er et godt menneske som ikke misbruker ordningen?

Ikke minst - hvor går grensen? Jeg går på jobb med hodepine (for eksempel), men Lise gjør det ikke, fordi hun føler seg syk og blir hjemme. Hvem skal vurdere hva som er syk? Er det opp til hver enkelt, hva man føler for? Bør jeg derfor endre min holdning rundt dette med sykdom, for å også få utnytte meg av denne ordningen? Hvis ikk; hvorfor skal jeg skulle gå på jobb, men Lise ikke? 

Opplever også blant kolleger at det blir mer og mer avslappet holdning rundt det å bli hjemme. Og det er jo ikke spesielt bra.

Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om at man er hjemme ved f.eks influensa, omgangssyke, barns sykdom, situasjoner hvor man er delvis smittsom og ikke kan skjerme seg på arbeidsplassen etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 19.58):

Det er ting man faktisk kan gjøre noe med, tenker du slik om de som blir syke? Eller er syke? Det er bare å skjerpe seg litt? 

Anonymkode: bf0bc...0a3

Mange har en veldig lav terskel for å ringe inn syk.
At man var på fylla dagen før og derfor ikke orker å gå på jobb, f.eks.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange har en veldig lav terskel for å ringe inn syk.
At man var på fylla dagen før og derfor ikke orker å gå på jobb, f.eks.  

Jeg tror ikke 250,- kr for en måned gjør at man dropper skulking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler ord for å beskrive hvor fortjent disse pengene er. Dere skulle fått mere🥰

Anonymkode: 3459b...469

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romkom skrev (På 14.3.2025 den 16.49):

De ansatte kan jo ta tiltak som reduserer hvor ofte de vil måtte sykemelde seg. Bla. Ved å trene regelmessig, spise sunt og legge seg tidlig. Disse sparer både samfunnet og arbeidsgiver for masse penger og det er fullstendig rimelig at de får en økonomisk gevinst for det. 

Det her var snakk om egenmeldinger. Best og holde seg unna treningssenter og grønnsaksdisken, kan bli smittet av omgangssyke der. 

Anonymkode: d961e...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det lønner seg å møte opp på jobb jevnt og trutt!!

Anonymkode: 3a360...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.46):

Han sjefen din er et skikkelig forbilde for inkluderende arbeidsliv 🤡

Anonymkode: 12316...3b3

Ja, jeg synes dette er en fin måte å gjøre det på. Noen er aldri borte fra jobb, mens andre er borte "hele tiden", og det går utover de som aldri er borte. Er det sånn det skal være? Her har sjefen funnet en løsning som heller ikke går utover de som er "syke" hele tiden! Gjennom et arbeidsliv på over 30 år, så vet vi hvem som er "skulkesyk" og hvem som faktisk er syk. De som er sjelden syke, får jo også en gode her. Dette føles kun urettferdig for folk som er ofte syke, og de bør i så fall kanskje gå i seg selv! Ingen er så dumme i dag at de ikke ser at folk er altfor lett hjemme! 

Anonymkode: 707d8...97b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 18.12):

Lever du under en stein? Vi har to timer med lønn til trening hver uke nettopp fordi det er dokumentert at trening reduserer sykefraværet. Du burde tilegne deg kunnskap før du harselerer med noen som åpenbart vet mer enn deg om dette.

Anonymkode: d4afe...fc7

Det er en fin ordning. Ja, jevnt over endrer trening sykefravær , så trening i arbeidstiden er en god investering. Så er det sånn at det er null fravær hos deg? Neppe. Jobben din har en bedre løsning enn jobben til ts, for det er ikke sånn at hvis de andre på jobben til ts begynner og trene mer er de garantert null fravær og bonus. Din arbeidsplass inkluderer for og bedre helsen til alle . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.12):

Hva om en må opereres? Stå over? Jeg har operert foten nå, hadde jeg "mistet" de 3000 hadde jeg heller gått med sterke smerter.

Det står i overskriften at det gjelder bruk av egenmelding. Man får vel forhåpentlig sykmelding av lege ved operasjoner.

Anonymkode: 2800b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 19.06):

Dette er jo ikke noe unormalt i arbeidslivet.

I vår bedrift får alle bonus og det er forskjellig summer alle får. De som får mest har stått på mere, flere timer en et årsverk, dratt lasset. 

Ser jo der jeg jobber så er vi 7-8 stk som gjør en ekstra innsats og dette skal jo selvfølgelig premieres.

Anonymkode: e91cf...17a

Det er jo noe helt annet? 
jeg får også bonus ut i fra resultater og flere timer/ overtid gir gjerne mer bonus. Men jeg ikke blir ikke straffet ved og miste en bonus om jeg får omgangssyke, eller premiert med ekstra bonus om jeg går på jobb MED omgangssyke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.12):

Det står faktisk egenmeldinger, så ser ut som du kan være sykmeldt hele året og få bonusen . Merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...