SPOCA Skrevet 14. mars #61 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kunne ønske jeg som renholder kunne hatt hjemmekontor 😂 Anonymkode: 4b9d4...e3f Samme her, som lærer på småtrinnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #62 Del Skrevet 14. mars Dette er jo ikke noe unormalt i arbeidslivet. I vår bedrift får alle bonus og det er forskjellig summer alle får. De som får mest har stått på mere, flere timer en et årsverk, dratt lasset. Ser jo der jeg jobber så er vi 7-8 stk som gjør en ekstra innsats og dette skal jo selvfølgelig premieres. Anonymkode: e91cf...17a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #63 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo ikke noe unormalt i arbeidslivet. I vår bedrift får alle bonus og det er forskjellig summer alle får. De som får mest har stått på mere, flere timer en et årsverk, dratt lasset. Ser jo der jeg jobber så er vi 7-8 stk som gjør en ekstra innsats og dette skal jo selvfølgelig premieres. Anonymkode: e91cf...17a Det du skisserer er annerledes. Det er ikke sikkert den som «aldri er syk» nødvendigvis gjør en stor innsats på jobben, heller. Mens andre som jobber mye og hardt mens de er på arbeid, kan bli overarbeidede og syke. Langvarig stress svekker immunforsvaret. Anonymkode: 3c702...412 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #64 Del Skrevet 14. mars Romkom skrev (2 timer siden): Trening, sunt kosthold og søvn kan omtrent sidestilles med medikamentell behandling av autoimmune sykdommer som leddgikt og chrons. Det bidrar til betydelig lavere symptomtrykk og mer overskudd. Du vil også ha mindre influensa og kortere forløp dersom du skulle få det. Må jeg fortelle legen at jeg blir kvitt alle mine kroniske sykdommer nå for nå spiser jeg sunt, trener og sover. Bare så dumt jeg har gjort det hele veien. Burde kanskje gjort det i livmoren siden jeg er født slik! Hadde sluttet hos en slik arbeidsgiver, du fikk premie ts for din leder tror at alle andre skulker, men du har ikke skulket. Sånn egentlig belønner han personer som er så heldig å født med godt immunforsvar og flaks å ikke fått sykdommer. Dritt arbeidslivet som ødelegger arbeidsplasser. Ikke skal vi syke bli uføre, men vi skal bli forskjellsbehandlet og mistenkt for skulk i arbeidslivet. Æsj Anonymkode: bf0bc...0a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #65 Del Skrevet 14. mars William_S skrev (2 timer siden): Så hyggelig du er da som gjerne smitter halve staben. De ber om det med den politkken de fører. Anonymkode: 9a4de...abd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #66 Del Skrevet 14. mars Aldri syke barn da? Anonymkode: 4e4c2...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #67 Del Skrevet 14. mars Dessuten, om du bruker 4 egenmeldinger pr år er det vel verdt 1500 (etter skatt)? Idiotisk løsning. Anonymkode: 4e4c2...159 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #68 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får man mindre halsbetennelse og omgangssyke om man trener ofte? Anonymkode: ddf43...f48 Unngår kreft og bilulykker også… Anonymkode: ac1b4...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #69 Del Skrevet 14. mars Romkom skrev (4 timer siden): De ansatte kan jo ta tiltak som reduserer hvor ofte de vil måtte sykemelde seg. Bla. Ved å trene regelmessig, spise sunt og legge seg tidlig. Disse sparer både samfunnet og arbeidsgiver for masse penger og det er fullstendig rimelig at de får en økonomisk gevinst for det. Folk snakker ofte om de som røyker, ikke trener og som er overvektige. De snakker IKKE om de som er fyllesyke, blir skadet av å bedrive risikosport (folk som ikke har stått på slalom på 20 år og kaster seg utfor bakken), som trener på seg hjerteinfarkt/ryggproblemer/brudd/tretthetsbrudd, veganere som ikke aner hva de driver med og får mangelsykdommer. Tryna på snowboard som 45åring? Rå latter og litt erting. Influensa? Uglesett fordi man var i barnebursdag og ble smittet🙄 Anonymkode: da1dd...63c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #70 Del Skrevet 14. mars Skulle ønske det var meg! Jeg var den eneste på jobb som hadde 0% sykefravær i fjor (og i 2023, 2022 og 2021). Har kollegaer som jeg VET tar "mental health day" og alt stadig vekk. Vi som har god arbeidsmoral får ikke en dritt igjen for det! (Synes forresten 3000 var litt lite. Burde fått en tusenlapp for hver måned om man ikke har fravær på et år!) Anonymkode: 96540...853 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #71 Del Skrevet 14. mars På jobben til mannen min har de også en slik løsning, men det er snakk om 20000 ikke 3000. Han fikk den de første årene men etter 3 barn i hus kan en bare glemme det da barns sykdom også gjelder. Like greit, er man syk så skal en holde seg hjemme. Anonymkode: cc38f...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 14. mars #72 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): som trener på seg hjerteinfarkt/ryggproblemer/brudd/tretthetsbrudd Det er ingen som trener på seg hjerteinfarkt. Hjerteinfarkt skyldes manglende blodforsyning til deler av hjerter pga. aterosklerotiske embolier/aterosklerose. Videre er det ingen som nevner disse fordi trening som helhet gjør at folk er mye mindre syke, mye friskere og mye mer effektiv på jobb sammenlignet med feite, sure damer som mener slalom er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #73 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På jobben til mannen min har de også en slik løsning, men det er snakk om 20000 ikke 3000. Han fikk den de første årene men etter 3 barn i hus kan en bare glemme det da barns sykdom også gjelder. Like greit, er man syk så skal en holde seg hjemme. Anonymkode: cc38f...fa3 Det blir på en måte en "konkurranse" mange rett og slett ikke har noen forutsetning for å delta i. Anonymkode: da1dd...63c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #74 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): På jobben til mannen min har de også en slik løsning, men det er snakk om 20000 ikke 3000. Han fikk den de første årene men etter 3 barn i hus kan en bare glemme det da barns sykdom også gjelder. Like greit, er man syk så skal en holde seg hjemme. Anonymkode: cc38f...fa3 Litt dumt hvis den ene forelderen har en slik ordning og ikke den andre, så blir det lett sånn at arbeidsgiveren til den uten slik ordning må ta støyten for syke barn. Anonymkode: 3c702...412 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #75 Del Skrevet 14. mars Går så og si alltid på jobb om jeg er syk, skal sies at jeg egentlig ikke blir så syk at jeg er sengeliggende så kan karre meg igjennom. dog synes jeg det er uting å belønne meg fordi jeg har «flaks» og tåler å gå på jobb pjusk , men alle er ulike og har ulikt utgangspunkt. seøv synes jeg til tider at folk tåler litt lite, men nå vet jeg ikke «alt» og tenker at det kan være andre metoder man kan motivere folk til å jobbe når man er litt syk Anonymkode: 91170...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #76 Del Skrevet 14. mars Bedre å være selvstendig næringsdrivende. Da får du riktignok null kroner ved første 16 dagers sykdom (ca 66% etter 16 dager) og null kroner om barna er syke. Men: Selvstendig næringsdrivende legger selvsagt på timeprisen til kunden for å kunne bli syke, men er man frisk blir overskuddet større og en velfortjent bonus på langt mer enn 3000kr per dag du holder deg frisk ifht budsjett. Om du er ansatt og ikke bruker opp bedriftens budsjetterte sykepenger, får du ofte ingenting.. det er jo litt kjipt. Da er det bare eierne som tjener på at du holder deg frisk. Anonymkode: 64ac9...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #77 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du ville altså vært et annet menneske i dag hvis de som var friske ikke hadde fått penger for å møte på jobb? Anonymkode: d4afe...fc7 Det er en veldig forenklet fremstilling. En leders beslutning om å belønne nullfravær er toppen av et isfjell av mistillit. Det sender også signaler nedover i personalgruppen om at sykefravær = unnasluntring. Jeg har også hatt ledelse som direkte bruker splitt og hersk i personalgruppen for å fryse ut folk som har helseutfordringer. Måten man blir møtt på av leder ved sykdom, baksnakking blant personale. Det er ikke god personalpolitikk. Ja jeg hadde hatt en helt annen tillit til arbeidslivet i dag hvis jeg var vant med å bli møtt med forståelse og tilrettelegging. Anonymkode: eedaf...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #78 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Å være frisk og stort sett ikke slite med sykdom er å ha vunnet i lotto allerede, og så premieres det ekstra... Anonymkode: 7dec8...640 Mulig du ser det slik. Jeg er nesten aldri syk. Tror jeg har to dager de siste 5 årene. Men jeg må i tillegg til mine egne oppgaver også gjøre oppgavene for mine kollegaer når de er syke har syke barn, for oppgavene må gjøres. Jeg skal ærlig innrømme at spesielt de to siste ukene har jeg flere dager tenkt tanken at jeg ønsker å bli syk et par dager slik at jeg med god samvittighet kan slappe av hjemme. Problemt er at det er blir bare enda mer å gjøre når jeg kommer tibake... Eneste "bonusen" jeg har er overtidsutbetaling for ekstraarbeidet som blir når 4 av 6 er syke/ har syke barn samtidig. Anonymkode: 73688...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #79 Del Skrevet 15. mars Skjønner at mange reagerer negativt på dette. Men samtidig… det er også godt at sliterne får en påskjønnelse. De som står på og alltid holder hjulene i gang. Husk at de kan være syke og ha sine utfordringer de også, selv om de står på. Anonymkode: 19a05...dd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #80 Del Skrevet 15. mars Hos en tidligere arbeidsgiver fikk vi bonus for å kjøre skadefritt. Gulrot for de som ikke kunne kjøre bil, belønning for dem som kunne det. Anonymkode: d6be9...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå