AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Hvilke regler gjelder for bruk av hun/henne? Anonymkode: c4d58...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars https://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=100075 Ting som det er en fasit på, trenger man ikke nødvendigvis å lage en tråd på ett diskusjonsforum vel? Google... Oppsøk sikre kilder. Ikke ett anonymt forum. Anonymkode: 8242d...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars De samme som jeg/meg, du/deg, vi/oss, de/dem osv. Hvis du aldri sliter med å skjønne om du skal skrive "jeg" eller "meg", eventuelt "vi" eller "oss", er det ingen grunn til at du skal slite med hun/henne heller. Så er jeg klar over at noen dialekter bruker "oss" fremfor "vi" muntlig, altså. Anonymkode: c7881...241 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Man ser aldri det samme på engelsk (ikke som jeg har sett, i alle fall). Som å skrive eller si "I loved she", istedenfor det korrekte "I loved her". Men på norsk er det mange som bytter om de to, og sier "Jeg elsket hun" istedenfor "Jeg elsket henne". Merkelig. Hører man ikke automatisk hva som er riktig? Kan det være rare, lokale dialekter rundt om i landet som gjør det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Altså, her i Oslo så skal «vestkanten» være så fine på det, men de bruker «hun» til absolutt alt. «Jeg har snakket med hun» «Jeg skulle reise til Bergen med hun» Fatter ikke at det er så vanskelig å få det riktig. Anonymkode: 3a6ae...7cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.29): Altså, her i Oslo så skal «vestkanten» være så fine på det, men de bruker «hun» til absolutt alt. «Jeg har snakket med hun» «Jeg skulle reise til Bergen med hun» Fatter ikke at det er så vanskelig å få det riktig. Anonymkode: 3a6ae...7cf Det er grusomt. Høres på ingen måte sofistikert ut, hvis de tror det. Anonymkode: ef093...104 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.29): Altså, her i Oslo så skal «vestkanten» være så fine på det, men de bruker «hun» til absolutt alt. «Jeg har snakket med hun» «Jeg skulle reise til Bergen med hun» Fatter ikke at det er så vanskelig å få det riktig. Anonymkode: 3a6ae...7cf Det var det første jeg tenkte på. De har også en tendens til å bruke hvordan feil. "Hvordan sko skal du gå med?". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Kullsyrevann skrev (2 minutter siden): Det var det første jeg tenkte på. De har også en tendens til å bruke hvordan feil. "Hvordan sko skal du gå med?". eller «hvem bil har du?» Anonymkode: 80f35...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars Er det ikke heller litt Oslo vest dialekt? Er man oppvokst med å si hun så handler det ikke at man snakker pent. Her på sørlandet sier vi ho, det høres kanskje litt mindre pent ut. Feks jeg skal møte ho i dag. Anonymkode: ed47a...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars Million skrev (På 14.3.2025 den 16.29): Man ser aldri det samme på engelsk (ikke som jeg har sett, i alle fall). Som å skrive eller si "I loved she", istedenfor det korrekte "I loved her". Men på norsk er det mange som bytter om de to, og sier "Jeg elsket hun" istedenfor "Jeg elsket henne". Merkelig. Hører man ikke automatisk hva som er riktig? Kan det være rare, lokale dialekter rundt om i landet som gjør det? Jeg er redd det ender som med han/ham, der det ble lov å bruke han i alle sammenhenger. Anonymkode: 76ecd...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars Kullsyrevann skrev (2 minutter siden): Det var det første jeg tenkte på. De har også en tendens til å bruke hvordan feil. "Hvordan sko skal du gå med?". AnonymBruker skrev (Akkurat nå): eller «hvem bil har du?» Anonymkode: 80f35...a90 Opplever dere virkelig det som en Oslo vest-greie? Jeg synes jeg hører denne bruken av spørreord langt oftere helt andre steder enn på vestkanten, f.eks. hører jeg det definitivt mye oftere i hjembyen to timers kjøring fra Oslo enn her i Oslo. Særlig det med "hvem" til alt mulig. Anonymkode: c7881...241 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars "Henne ville ikke bli med på fest" feks er en klassisk en. Mest talentløse språkfeilen jeg vet om, og nesten bare østlendinger som gjør den feilen. Anonymkode: bf1f6...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Henne ville ikke bli med på fest" feks er en klassisk en. Mest talentløse språkfeilen jeg vet om, og nesten bare østlendinger som gjør den feilen. Anonymkode: bf1f6...d75 Jeg har inntrykk av at dette er mer en ungdomsgreie enn geografisk. Jeg kjenner ingen voksne som bruker det. Men det kan jo kanskje endre seg i takt med at "ungdommen nu til dags" blir voksne. Det har dessverre skjedd med Østfold-L'en, som nå også brer om seg blant unge voksne. Anonymkode: 76ecd...0d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 19. mars #14 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Opplever dere virkelig det som en Oslo vest-greie? Jeg synes jeg hører denne bruken av spørreord langt oftere helt andre steder enn på vestkanten, f.eks. hører jeg det definitivt mye oftere i hjembyen to timers kjøring fra Oslo enn her i Oslo. Særlig det med "hvem" til alt mulig. Anonymkode: c7881...241 Assosierer det med østlandet som helhet. Men jeg er selv fra Vestlandet, så har ikke det største referansepunktet. Har en del kjenninger og familie fra Drøbak og Fredrikstad, og hører det hos de. Men eksen min fra Oslo brukte også spørreord feil 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har inntrykk av at dette er mer en ungdomsgreie enn geografisk. Jeg kjenner ingen voksne som bruker det. Men det kan jo kanskje endre seg i takt med at "ungdommen nu til dags" blir voksne. Det har dessverre skjedd med Østfold-L'en, som nå også brer om seg blant unge voksne. Anonymkode: 76ecd...0d7 Det med Østfold-L'en kjenner jeg til. Har en venninne med tre døtre i Follo. Den yngste av hennes tre døtre har den klassiske Østfold-L'en i sin talemåte. Hvorfor ikke de to eldre søstrene hennes har den, vet jeg ikke, men det er altså bare yngste på 20 som har den. De er alle født og oppvokst i Nordre Follo. Anonymkode: fb256...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Del Skrevet 19. mars Kullsyrevann skrev (4 minutter siden): Assosierer det med østlandet som helhet. Men jeg er selv fra Vestlandet, så har ikke det største referansepunktet. Har en del kjenninger og familie fra Drøbak og Fredrikstad, og hører det hos de. Men eksen min fra Oslo brukte også spørreord feil 🤔 Skjønner! Sier ikke at det er feil, altså, bare jeg (som østlending delt mellom Oslo vest og liten by et par timer unna) som tenker dette er enda mer utbredt 1-2-3 timers kjøring fra Oslo. At forekomsten ofte øker jo bredere østlandsdialekt man snakker, på et vis, i motsetning til dette med hun/henne. Hun/Henne-feilen jeg tror har tatt av vel så mye på Oslo vest som på resten av Østlandet. Ikke minst fordi en del andre steder på Østlandet bruker hu eller ho for både hun og henne. Så har nok dessverre både dette med spørreord, og dette med å forveksle subekts- og objektsform, fått et visst fotfeste overalt på Østlandet etter hvert. Jeg blir helt gæren av det selv, og erkjenner gladelig at vi østlendinger er verst på begge deler. Anonymkode: c7881...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå