Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du velger da din jobb med dagstilling du også, likevel synes du det er så urettferdig at de som jobber turnus har fri flere dager etter hverandre.  Du var såpass hyggelig i svaret ditt så tenker det bare er å la stå. 

Anonymkode: 1a12e...dd8

Jeg har ikke klaget en eneste gang på min egen jobb, jeg påpeker at sykepleiere syter no inn i helvete, uten å ha en eneste god grunn. De syter over turnus og over dårlig lønn, men fakta er at de ikke på noen som helst måte har det tøft. De har helt grei lønn mtp utdanning. Turnus følger med yrket. 

Disse sutrekoppene kan sammenlikne seg med en annen yrkesgruppe som jobber likt, har like kort/lang utdanning og som har omtrent samme lønn; politiet. Politiet stiller bokstavelig talt med livet som innsats på jobb og med omtrent samme vilkår som sykepleiere, men syter langt mindre! Sykepleiere kommer ikke dårlig ut på noen som helst måte, tatt utdannelse, lønn og innsats i betraktning, uansett hvilken annen yrkesgruppe de sammenlikner seg med.

Det jeg er enig med sykepleiere i, er at de er kraftig underbemannet, men det gjelder dessverre også mange andre yrkesgrupper i det offentlige; leger, politiet, barnehageansatte, lærere osv. Det er ikke unikt for sykepleiere. 

Anonymkode: 51854...a36

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol. Dere som sier ar sykepleie er så enkelt- prøv det selv. Hele 50 prosent av utdanningen er praksis. Men det er også veldig mye teori og mye man skal kunne litt om.

Anonymkode: f0dc1...6e4

Utdannelsen er peanuts sammenliknet med mye annet, f eks legeyrket, som er innen samme sektor. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utdannelsen er peanuts sammenliknet med mye annet, f eks legeyrket, som er innen samme sektor. 

Peanuts? Mener du at en 75-åring med en IQ på 80 kan fikse bacheloren? 🤔

Anonymkode: 96831...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det finnes noe som er vanskeligere betyr det ikke at det er vanskelig. Det finnes forskjellige grader. Husk også at legeutdannelsen må du ha skyhøyt snitt og de som kommer inn er i utgangspunktet flinkere i skolesystemet. Dermed stiller de svært annerledes mot alle som kommer inn på sykepleierutdannelsen. Egentlig er det for mye fokus på utdannelsen, noen synes den er lett (jeg som sykepleier synes det), mens andre stiller annerledes. Det kan være stort spenn i utgangspunktet til en student, Når det kommer til lønn så bør en også fokusere på arbeidshverdagen. Studie tar 3 år, men jobben skal jo gjerne vare i mange tiår. Det er arbeidsoppgavene, stresset, underbemanningen, jobbe ubekvemt, samt arbeidsmiljø, rollen osv. Alt dette spiller inn på forventning til lønn. ikke kun om en har en bachelor.

Anonymkode: 967dc...ca6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.18):

Hva er det mwd sykepleierne som tror de gjør en så fantastisk jobb og at de er uunnværlige? 

De snakker om hvor stort ansvar de har, men det får ingen personlige konsekvenser hvis de tar livet av mennesker på jobb. 

Vet selv om to tilfeller der sykepleieren feilmedisinerte pasienten som førte til at de døde. Konsekvens = 0.

Anonymkode: d6c89...95a

Jo sykepleiere er faktisk uunnværlig hvis du eller en av dine kjære blir syk og innlagt på sykehus.  Legene står ikke «bedside» Det kan være en lege på vakt på en hel sykehusavdeling. Dessuten er pasienter langt mer syke og komplekse enn tidligere. Den medisinske behandlingen har blitt svært avansert så hvis du tror sykepleie handler om kun stell og den varme hånda tar du grundig feil.

Bare for å nevne noen punkter: 

1. Pasientsikkerhet: Sykepleiere er ofte de som har mest direkte kontakt med pasientene, og de spiller en kritisk rolle i overvåking av pasientens tilstand. De er ansvarlige for å oppdage endringer i helse og reagere på disse for å sikre pasientsikkerhet.

2. Administrasjon av medisiner: Sykepleiere har ansvar for å administrere foreskrevne medisiner, noe som krever en grundig forståelse av medikamenter, dosering, bivirkninger og interaksjoner. Feil i denne prosessen kan få alvorlige konsekvenser for pasientene.

3. Vurdering og diagnose: Sykepleiere er utdannet til å utføre omfattende vurderinger av pasienters fysiske og psykiske helse. De kan identifisere symptomer og tilstander som krever videre behandling eller henvisning til leger.

4. Behandling og omsorg: Sykepleiere utfører mange behandlinger og prosedyrer, fra sårbehandling til intravenøs terapi. De må også kunne tilpasse disse behandlingene basert på pasientens spesifikke behov.

5. Utdanning og veiledning: Sykepleiere har en viktig rolle i å utdanne pasienter og pårørende om helse, sykdom og behandling. Dette bidrar til å empower pasienter til å ta informerte valg om egen helse.

6. Tverrfaglig samarbeid: Sykepleiere arbeider ofte i team med andre helseprofesjonelle, og deres vurderinger og observasjoner er avgjørende for å utvikle og implementere behandlingsplaner. De må derfor ha en god forståelse av helsesystemet og hvordan ulike faggrupper kan spille sammen.

7. Etiske og juridiske aspekter: Sykepleiere har et ansvar for å handle i samsvar med etiske retningslinjer og lovgivning. Dette inkluderer å respektere pasientens rettigheter, konfidensialitet og samtykke.

8. Kontinuerlig faglig utvikling: Sykepleiere må kontinuerlig oppdatere sin kunnskap om nye behandlinger, teknologier og forskrifter. Dette krever en forpliktelse til livslang læring og faglig utvikling.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke klaget en eneste gang på min egen jobb, jeg påpeker at sykepleiere syter no inn i helvete, uten å ha en eneste god grunn. De syter over turnus og over dårlig lønn, men fakta er at de ikke på noen som helst måte har det tøft. De har helt grei lønn mtp utdanning. Turnus følger med yrket. 

Disse sutrekoppene kan sammenlikne seg med en annen yrkesgruppe som jobber likt, har like kort/lang utdanning og som har omtrent samme lønn; politiet. Politiet stiller bokstavelig talt med livet som innsats på jobb og med omtrent samme vilkår som sykepleiere, men syter langt mindre! Sykepleiere kommer ikke dårlig ut på noen som helst måte, tatt utdannelse, lønn og innsats i betraktning, uansett hvilken annen yrkesgruppe de sammenlikner seg med.

Det jeg er enig med sykepleiere i, er at de er kraftig underbemannet, men det gjelder dessverre også mange andre yrkesgrupper i det offentlige; leger, politiet, barnehageansatte, lærere osv. Det er ikke unikt for sykepleiere. 

Tolker det som misunnelse jeg, menjeg var jo rett og slett dum, og ikke så smart. 
sitat fra deg :

Da har du gjort unna en full stilling på tre døgn/vakter og har FIRE døgn helt fri. Det er det ingen i 8-16 jobb som har, så slutt å syte!

Hvordan tror du mennesker som gjør unna full stilling på 3 dager i er på sine første fridager? Hva tror du fridagene går til? 
Jeg har ikke fått med meg at ts jobber 14,5 timers vakter. Har ikke hørt om de som gjør det heller, men har fått med meg at langvakter på 12 timer bli praktisert mer og mer. 
Jeg er enig at fokuset til sykepleiere er feil pga lønn vil ikke gjøre arbeidsbelastningen bedre. 
Du derimot har virkelig ikke peiling på turnus liv i det hele tatt og ikke minst svært hissig på en annen yrkesgruppe. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tolker det som misunnelse jeg, menjeg var jo rett og slett dum, og ikke så smart. 
sitat fra deg :

Da har du gjort unna en full stilling på tre døgn/vakter og har FIRE døgn helt fri. Det er det ingen i 8-16 jobb som har, så slutt å syte!

Hvordan tror du mennesker som gjør unna full stilling på 3 dager i er på sine første fridager? Hva tror du fridagene går til? 
Jeg har ikke fått med meg at ts jobber 14,5 timers vakter. Har ikke hørt om de som gjør det heller, men har fått med meg at langvakter på 12 timer bli praktisert mer og mer. 
Jeg er enig at fokuset til sykepleiere er feil pga lønn vil ikke gjøre arbeidsbelastningen bedre. 
Du derimot har virkelig ikke peiling på turnus liv i det hele tatt og ikke minst svært hissig på en annen yrkesgruppe. 

Jeg kjenner turnuslivet svært godt gjennom nære familiemedlemmer. De er riktignok ikke sykepleiere, men så syter de faen ikke som sykepleiere heller. Du tolker helt riktig at jeg er hissig på sykepleiere, applus til deg som klarte det! 🤣 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg finnes OVERHODET ikke misunnelig på sykepleiere, jeg fatter ikke at kritikken kan tolkes dithen. Jeg ønsker verken innholdet i sykepkeierjobben eller turnuslivet. Jeg trives utmerket i min egen jobb med fleksitid. Jeg er drittlei sykepleiersytet, jeg er ikke en plass misunnelig  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner turnuslivet svært godt gjennom nære familiemedlemmer. De er riktignok ikke sykepleiere, men så syter de faen ikke som sykepleiere heller. Du tolker helt riktig at jeg er hissig på sykepleiere, applus til deg som klarte det! 🤣 

Ja, da kjenner du virkelig turnuslivet for noen i familien gjør det. Hvorfor er du så spydig? Hva får du ut av, glede? Anbefaler deg å holde deg unna slike debatter om du får så høy puls, og ikke minst blir så spydig mot andre. Jeg er ikke sykepleier, men jobber turnus å vet godt hva det innebærer. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, da kjenner du virkelig turnuslivet for noen i familien gjør det. Hvorfor er du så spydig? Hva får du ut av, glede? Anbefaler deg å holde deg unna slike debatter om du får så høy puls, og ikke minst blir så spydig mot andre. Jeg er ikke sykepleier, men jobber turnus å vet godt hva det innebærer. 

Pust med magen selv du. Måten du formulerer deg på fremstår både nedlatende og spydig, så du kaster stein i glasshus. 

Anonymkode: 1f42f...84c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Endret av Babyface
Skulle ikke sitere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Who is she skrev (24 minutter siden):

Jo sykepleiere er faktisk uunnværlig hvis du eller en av dine kjære blir syk og innlagt på sykehus.  Legene står ikke «bedside» Det kan være en lege på vakt på en hel sykehusavdeling. Dessuten er pasienter langt mer syke og komplekse enn tidligere. Den medisinske behandlingen har blitt svært avansert så hvis du tror sykepleie handler om kun stell og den varme hånda tar du grundig feil.

Bare for å nevne noen punkter: 

1. Pasientsikkerhet: Sykepleiere er ofte de som har mest direkte kontakt med pasientene, og de spiller en kritisk rolle i overvåking av pasientens tilstand. De er ansvarlige for å oppdage endringer i helse og reagere på disse for å sikre pasientsikkerhet.

2. Administrasjon av medisiner: Sykepleiere har ansvar for å administrere foreskrevne medisiner, noe som krever en grundig forståelse av medikamenter, dosering, bivirkninger og interaksjoner. Feil i denne prosessen kan få alvorlige konsekvenser for pasientene.

3. Vurdering og diagnose: Sykepleiere er utdannet til å utføre omfattende vurderinger av pasienters fysiske og psykiske helse. De kan identifisere symptomer og tilstander som krever videre behandling eller henvisning til leger.

4. Behandling og omsorg: Sykepleiere utfører mange behandlinger og prosedyrer, fra sårbehandling til intravenøs terapi. De må også kunne tilpasse disse behandlingene basert på pasientens spesifikke behov.

5. Utdanning og veiledning: Sykepleiere har en viktig rolle i å utdanne pasienter og pårørende om helse, sykdom og behandling. Dette bidrar til å empower pasienter til å ta informerte valg om egen helse.

6. Tverrfaglig samarbeid: Sykepleiere arbeider ofte i team med andre helseprofesjonelle, og deres vurderinger og observasjoner er avgjørende for å utvikle og implementere behandlingsplaner. De må derfor ha en god forståelse av helsesystemet og hvordan ulike faggrupper kan spille sammen.

7. Etiske og juridiske aspekter: Sykepleiere har et ansvar for å handle i samsvar med etiske retningslinjer og lovgivning. Dette inkluderer å respektere pasientens rettigheter, konfidensialitet og samtykke.

8. Kontinuerlig faglig utvikling: Sykepleiere må kontinuerlig oppdatere sin kunnskap om nye behandlinger, teknologier og forskrifter. Dette krever en forpliktelse til livslang læring og faglig utvikling.

Mange andre yrker med stadig endrede forutsetninger, nye retningslinjer/forskrifter/lover osv, mange personer å forholde seg til og mye etiske spørsmål.  Syntes ikke denne oppramsingen var spesiell unik. 

Synes det hypes altfor mye unik og tøft ved sykepleieryrket, men tar man utdanningen bør man jo vite litt om både turnus og krav.

Anonymkode: 18370...09f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt sikkert forvekslet noe nå og hørt om én sykepleier som tjener noe og tror alle gjør det samme.

Sykepleier med 4 års ansiennitet tjener 501 000. Ingen mener at det er helt ok norsk lønn for utd med krav om bachelor.

Jeg har mastergrad, full ansiennitet, årslønn på 675 000. Da først kommer en spl opp til gjennomsnittet for landet. Og ingen med hjernen i behold hevder at det er rettferdig.

(...)

Anonymkode: 2d242...acb

Det er da ikke dårlig betalt! 

Til sammenligning har ei venninne av meg doktorgrad, jobber som forsker på 5 året etter fulført doktorgrad, og tjener 620 000 kroner i året. Lønningene hos forskere er veldig lave, til tross for at de har lang utdannelse og doktorgrad. OG mange forsker på utrolig viktige ting som vil ha stor betydning for menneskeheten. 

Å være misfornøyd med en lønn på 501000 kroner med 4 års ansiennitet, når utdanningen er en bachelor, går går faktisk ikke an. 

Alle kan ikke tjene en million i året. Da går ikke samfunnet rundt. 

Anonymkode: d28c6...95a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og igjen; de velger yrket helt frivillig. 

Du må jo være dum hvis du ikke vet hvor mange timer en full stilling er. En full stilling i Norge for folk som ikke jobber turnus, kun dag, er 37,5 timer pr uke, 40 hvis man regner med pause. 14,5 timer x 3 vakter er 43,5 timer pr uke 48 uker i året, INGEN sykepleierstilling er så stor uten overtid, ikke en ren dagtid-stilling og hvertfall ikke turnusstillinger. Har du så mye som tre 14,5 timers vakter på en uke, har du færre vakter uken før eller etter. I antall timer jobber folk i turnus mindre enn folk i dagstillinger. Det er helt sikkert slitsomt å jobbe natt, ingen nekter på det, men fakta er også at du i slike stillinger er færre timer på jobb enn andre og igjen; man har valgt det selv!

Skjønner ikke hvor du har 14,5 timers vakter fra?? 

Anonymkode: dcbc1...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mange andre yrker med stadig endrede forutsetninger, nye retningslinjer/forskrifter/lover osv, mange personer å forholde seg til og mye etiske spørsmål.  Syntes ikke denne oppramsingen var spesiell unik. 

Synes det hypes altfor mye unik og tøft ved sykepleieryrket, men tar man utdanningen bør man jo vite litt om både turnus og krav.

Anonymkode: 18370...09f

Den er såpass unik at du ikke ville ønsket å blitt innlagt på sykehus uten en sykepleier. 

Man vet like lite om turnus liv og sykepleieryrket som man vet om hva det vil si å føde eller få barn før man har gjort det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvor du har 14,5 timers vakter fra?? 

Jeg svarte på et innlegg hvor vedkommende nevnte 14,5 timers vakt. Lurt å lese alt, ikke bare plukke ut et tilfeldig innlegg i en lang tråd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på et innlegg hvor vedkommende nevnte 14,5 timers vakt. Lurt å lese alt, ikke bare plukke ut et tilfeldig innlegg i en lang tråd.

Okei, beklager, finner ikke det innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er da ikke dårlig betalt! 

Til sammenligning har ei venninne av meg doktorgrad, jobber som forsker på 5 året etter fulført doktorgrad, og tjener 620 000 kroner i året. Lønningene hos forskere er veldig lave, til tross for at de har lang utdannelse og doktorgrad. OG mange forsker på utrolig viktige ting som vil ha stor betydning for menneskeheten. 

Å være misfornøyd med en lønn på 501000 kroner med 4 års ansiennitet, når utdanningen er en bachelor, går går faktisk ikke an. 

Alle kan ikke tjene en million i året. Da går ikke samfunnet rundt. 

Anonymkode: d28c6...95a

Jeg har jobbet 20 år som sykepleier, siste året har jeg jeg jobbet fagstilling med fleksitid. Jeg har aldri hatt mer overskudd eller hatt det så godt noensinne. Turnusliv er slitsomt og det er det også å jobbe med syke mennesker som krever hud og hår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...