Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er tydeligvis ikke så enkelt med matte, siden man nå har fjernet 3 som minimumskrav for å komme inn på sykepleie.

Anonymkode: 4ecb0...d21

Medisinsk matematikk er veldig enkel, men med null feiltoleranse. En nøyaktig sjuendeklassing vil ha null problemer, men en slurvete vgs-utdannet kan feile.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan bli omreisende vikarsykepleier, de tjener visstnok veldig godt.

Lønn var åpenbart ikke et viktig kriterie for deg da du valgte utdanning. Jeg regner også md at du ikke har bodd under en stein, men fikk med deg at sykepleiere ikke er lønnsledende også før du valgte utdanningen. Da blir det litt som lærere som sammenligner lønna si med sivilingeniører i oljebransjen. Vil man ha olje-lønn må man også søke seg mot olje-jobber. De trenger forresten  sikkert noen med sykepleierkunnskap på plattform også, du kan jo undersøke det?

Anonymkode: d33e8...11b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sykepleiere er oppskrytt og tjener mer enn nok. Finnes nok av stillinger i Oslo kommune langt under det nivået sykepleierne ligger på, så slutt å syt. 

Anonymkode: 166dc...58e

Var det noen som spurte om din mening?!

Anonymkode: d1df0...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er tydeligvis ikke så enkelt med matte, siden man nå har fjernet 3 som minimumskrav for å komme inn på sykepleie.

Hva har det med saken å gjøre? 

Er det at man fjerner et karakterkrav et bevis på at det er vanskelig? 

Anonymkode: 9ae33...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi bare løper beina av oss for luselønn! Vi tjener alt for lite mtp ansvar og at vi faktisk har høyere utdanning. Spesielt på sykehuset, der det ofte kreves spisskompetanse. 

Ikke bare bare å bli botox-sykepleier eller jobbe i vikarbyrå på noe øde øy og tjene over million... heller ikke videreutdanning er ikke godt nok betalt mtp med gjeld i studielån. 

Anonymkode: 08bfc...4b6

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk utdanner seg til sykepleier, sjekker dere ikke hva lønna er siden det er så mye klaging? 

Anonymkode: a63e3...aee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er vel mest fordi man ikke trenger avansert matematikk i sykepleie. Bare pluss og minus og å klare å være nøyaktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et hen skrev (34 minutter siden):

Hva om du fikk en kul gave og en bra sommerfest?

Jeg vil likevel heller bli verdsatt i form av lønn. Jeg behøver ikke gaver eller fest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

485 000 kr i året i 2025 er ifølge deg godt betalt?

Det er masse tillegg du velger å ikke ta med i årslønna, eller jobber du bare 8-16?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? 

Er det at man fjerner et karakterkrav et bevis på at det er vanskelig? 

Du påsto at matte og fysikk er enkelt. Tydeligvis er det ikke så enkelt for alle, siden man må fjerne karakterkravet i matte i håp om å rekruttere flere sykepleierstudenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt bakgrunn. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år nå. (Jeg postet i denne tråden som anonym bruker på innlegg #51.)
Jeg er mann, har passert 50 år. 

Før jeg begynte i helsevesenet så jobbet jeg i forskjellige bransjer.
Jeg skriver dette for å belyse punkt 1.

1. Velferdsbudsjett/frynsegoder
Jeg har blant annet jobbet slik:

Lakseoppdrett, havbasert: der fikk vi påspandert julebord med hotell av en fôrleverandør. Skikkelig godt minne fra en fin fest.

IKEA-varehus:  der fikk vi påspandert julebord hver jul. Det vil si middag med en drikke inkludert. Gode minner. Videre fikk vi en julegave verdt cirka 800,-.
Et år fikk vi et fotokamera (til å ha film i, dette var på 90-tallet.) Et annet år fikk vi en KostaBoda-skål. Vanlig pris på den var cirka 800,-. (Men når IKEA kjøper inn cirka 700-900 av de for å gi i gave så får de sikkert en god pris fra selger av disse). Den skåla står på stuehylla den dag i dag.

Og nå, i skrivende stund har jeg jobbet 10 år i helsevesenet. Kanskje tre av de årene så har avdelingsleder tatt av egne penger, og kjøpt inn litt godter og diverse rundt jul. Men da kanskje mest tenkt til de som skal jobbe i jula. Utover det så har vi fått dekket cirka 200,- av julebord som vi selv arrangerer.
Gleden var stor i fjor da vi fra da av får kaffe dekket av arbeidsgiver.

Mine tanker om velferdsbudsjett/frynsegoder:
- Det er veldig synd at det er en innarbeidet tradisjon for at disse er så få i offentlig sektor. Jeg er helt inneforstått med at slike goder må være velbalanserte, og ikke overdådige. Det er tross alt skattebetalernes penger + andre av statens inntekter vi drifter for. Likevel mener jeg at en nøytral oppjustering ville vært på sin plass. Og ikke nødvendigvis for bare det offentlige. I enhver bedrift bør dette være en del av arbeidsmiljøkulturen.
Og før jeg går videre, jeg er helt klar over at det er masse som mangler ellers i helsesektoren. For eksempel ting som bedre grunnbemanning, og bedre turnusordninger.
Men hvis det er slik at vi som engasjerer oss for å bedre arbeidsvilkårene fordeler oss slik: 
60% av oss jobber for å få bedre bemanning, 35% av oss jobber for bedre turnusordninger, og 5% jobber for å forbedre velferdsbudsjettene...så er vel det en ok fordeling det?
Jeg velger som dere har skjønt å fokusere en god del på velferdsbudsjettene. Jeg legger innsatsen min der jeg. Det er fordi jeg aldri har følt meg mindre verdsatt som arbeidstaker enn nå.

2. Bedre turnuser
Det jobbes hardt i mange bransjer. Jeg er blant annet nysgjerrig på hvordan turnusarbeid er organisert i Nordsjøen. Opplever de ofte å få bare 5,6 timer søvn mellom to vakter?
Får man det så øker sjansen for at man ikke har spesielt overskudd til å prestere bra, hverken på jobb eller i livet. I en vanlig treukers turnus i helse så er det vanlig å jobbe slik:
Uke 1. Fem vakter
Uke 2. Seks vakter, inkludert arbeidshelg fredag kveld+lørdag+søndag
Uke 3. Fire vakter, oftest fri på mandag for å ta seg inn etter tung uke. Deretter jobb tirsdag til fredag.
Og i denne miksen så kommer et varierende antall sen-tidlig kombinasjoner

De som jobber sen-tidlig rapporterer om 5,6 time søvn i snitt mellom to slike vakter:
Link Dagens Medisin; doktorgrad hvor søvn blant sykepleiere ble undersøkt, UiB

Studier viser at sen-tidligkombinasjoner er verre for helsa enn nattevakter.
Link: Sykepleien.no ; Studie av sen-tidligkombinasjoner, Universitetet i Bergen

Slike tøffe uker der man har seks vakter viser seg for noen å være utfordrende å kombinere med et familieliv med barn. 

Jeg sier ikke med dette at det er bare i helsesektoren det jobbes hardt, og av og til med lite søvn. Men sektoren har utfordringer, så alle løsninger må vurderes. I Sverige er det på Universitetssjukhuset i Linköping og Vrinnevisjukhuset i Norrköping gjort forsøk med kortere arbeidsuker. Ukentlig gjennomsnittlig arbeidstid ble redusert fra 38,25 / 37 timer per uke, til 34 time. Lønnskostnadene økte med så lite som 0.65%.
Link til norsk podkast med intervju om det her: Therework. no tekst og podkast om forsøk i Sverige

Til slutt: å "syte" er selvfølgelig ikke den gode fremgangsmåten for å oppnå endring. Endring skjer gjennom begrunnede forslag, og ved å blant annet benytte de fagforbund som er. 

Det var mine foreløpige refleksjoner om denne delen av arbeidslivet.
Ønsker at alle skal få en god opplevelse av å jobbe, med både tilfredshet og helsa i behold. 🎵🎵🎵

Endret av Et hen
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Der er vel mest fordi man ikke trenger avansert matematikk i sykepleie. Bare pluss og minus og å klare å være nøyaktig. 

Likevel er det mange som stryker på medikamentregning, så da har de åpenbart hull i kunnskapen fra skolegangen før vgs også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye lønn forventer du egentlig etter bare 3-årig utdanning med så mye praksis?

Anonymkode: 18370...09f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du påsto at matte og fysikk er enkelt. Tydeligvis er det ikke så enkelt for alle, siden man må fjerne karakterkravet i matte i håp om å rekruttere flere sykepleierstudenter. 

En trenger ikke avansert matte i sykepleie. 

Syns du ikke det er bedre å fokusere på det en faktisk trenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Likevel er det mange som stryker på medikamentregning, så da har de åpenbart hull i kunnskapen fra skolegangen før vgs også.

Sant. Mange som er dårlig i matte, det  etyr ikke at det er vanskelig. 

Bare at de må jobbe hardere om de vil nå målet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En trenger ikke avansert matte i sykepleie. 

Syns du ikke det er bedre å fokusere på det en faktisk trenger? 

Men de klarer jo selv ikke den ekstremt grunnleggende matten. Jeg har sett tusenvis av resultat på medikamentregning og kryssjekket med mattekarakterer fra vgs og begge deler er begredelige tall.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men de klarer jo selv ikke den ekstremt grunnleggende matten. Jeg har sett tusenvis av resultat på medikamentregning og kryssjekket med mattekarakterer fra vgs og begge deler er begredelige tall.

Ja men da har de vel bare ikke jobbet godt nok med det da. 

Jeg syns det er en uting å kalle alt vanskelig bare fordi en selv ikke øver nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi bare løper beina av oss for luselønn! Vi tjener alt for lite mtp ansvar og at vi faktisk har høyere utdanning. Spesielt på sykehuset, der det ofte kreves spisskompetanse. 

Ikke bare bare å bli botox-sykepleier eller jobbe i vikarbyrå på noe øde øy og tjene over million... heller ikke videreutdanning er ikke godt nok betalt mtp med gjeld i studielån. 

Høyere utdanning? Det finnes vel ikke enklere utdanning enn sykepleier, litt skole og mye praksis. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høyere utdanning? Det finnes vel ikke enklere utdanning enn sykepleier, litt skole og mye praksis. 

Men du må takle å prate foran en forsamling og fremføre… Noen driter på seg bare av tanken. 

Anonymkode: 96831...f38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du må takle å prate foran en forsamling og fremføre… Noen driter på seg bare av tanken. 

Anonymkode: 96831...f38

Det kan jeg faktisk godt forstå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...