AnonymBruker Skrevet 20. mars #301 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.23): Ingen av de yrkene har like mye ansvar for helse og LIV som kan gå tapt hvis vi gjør noe feil! Hver eneste dag! Og som jobber seg ihjel til alle døgnets tider, 365 dager i året Anonymkode: 08bfc...4b6 Jeg er en av dem som sørger for at du har tilgang til medisinlister og EPJ, en kjørbar bil om du bruker det i tjenesten, at tilgangsstyringen til ulike bygg fungerer, at smartvakt og andre alarmtjenester er oppe. Jeg synes ikke du tjener dårlig, og jeg synes det er noe ufint å tro at din yrkesgruppe er en av få (?) som jobber mye og har ansvar for liv og helse. I morgen går jeg velfortjent av en ukeslang døgnvakt, men klage over lønna gjør jeg ikke. Anonymkode: a5d03...449 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #302 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns også at sykepleiere maser fryktelig om lønn, til det punktet at det er provoserende. Hva med lærere? Jeg har høy utdanning men min samboer (hun er sykepleier) tjener mer enn meg. Grunnlønna er en ting, men med alle tillegg (som mange har!!), samt fridager midt i uka (dersom turnus), gjør at de ender opp med en relativt fin årslønn. Nyutdannet sykepleier er vel ikke lukurativt, men det er ikke min jobb heller, selv med flere år på benken. Veldig pick-me hele greien. Anonymkode: 860df...f00 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Litt nødvendig kunnskapsbakgrunn inn i dette tråden: Har sett her at mange tror at lønnsforhandlinger handler om å argumentere hvorfor man skal ha mer lønn enn andre yrkesgrupper. Det er helt feil! Dette var slikt jeg selv også trodde i tidlig 20-årene og tenkte at lærere var noen sutrere som "ville ha så høy lønn de"... For det første handler lønnskamp veldige lite om argumenter for lønn. At man er viktig, har mye ansvar osv. Man hører om det i snakk, men det har lite fokus på selve forhandingsbordet. Først og fremst handler det om å beholde lønn ift prisveksten. Som mange kanskje har sett er det nå brudd mellom LO og NHO. Årsaken for bruddet er at LO ønsker litt mer reallønnsvekst enn prisveksten bl.a. fordi de har blitt hengende etter fra tidligere hoved- og mellomoppgjør. LO omfatter fagforbundet, som organiserer bl.a. helsefagarbeiderne. Skulle vi nå kalt dem sutrere? Som ikke har "lønn nok" liksom? Nei! Fordi lønnskamp pågår konstant. Og det må den alltid gjøre, spesielt for alle i offentlig sektor. At noen derfor hiver seg inn i en liksomdebatt og tror man skal argumentere frem og tilbake om hvor viktig eller ikke viktig en sykepleier er, og hvilken lønn den da fortjener, er bare teit. Det er kun her på KG det skjer. Blant folk som tror at lønnsforhandlinger foregår sånn. At hovedinnlegg var et hjertesukk fra en sykepleier, kan mange ta som sutring. Men å sutre imot og argumentere på hvorfor sykepleiere fortjener lønnsnivå under norsk gjennomsnitt, er bare kunnskapsløst og et KG-fenomen uten noen mening. En annen feiloppfatning som verserer her er å sette yrkesgrupper opp mot hverandre. Som om det finnes en pott alle kjemper om og at de dermed er konkurrenter. Noe som også er så feil at man kan bli helt oppgitt over hvordan folk tror de kan diskuterere i et forum selv om de er rimelig kunnskapsløse. F.eks har noen nevnt at "politiet gjør seg da mer fortjent til lønn enn sykepleiere".. Uten å vite at sykepleiere og politi har samme hovedforbund; UNIO. Når UNIO går til lønnsforhandlinger så kjemper de for både sykepleiere og politi. Om den ene blir fremhevet og lønnskorrigert ett år, så er det til stor fordel for den andre til neste år. Fordi de er referanse for hverandre. Generelt om sykepleierlønn så verserer det også ekstremt mange feiloppfatninger. Folk kan høre én lønn og tro at den representerer alle. Blant sykepleiere er det lite rom for å forhandle egen lønn, spesielt ikke i sykehus. De havner på minstelønnstariff. Og som opplysning er sykepleiernes tariff for 2024 i sykehus: 485 000 for nyutdannede. På maks ensiennitet er lønnen: 589 000. For spesialsykepleier er lønnen på maks ansiennitet: 675 000. Med master er lønnen 695 000. (Der sykepleieren har forhandlet frem å få mastertillegget, for det er ikke automatikk i alle stillinger). Og i KS, som arb.giver organisasjon for kommunene hvor også mange sykepleiere jobber, er full ansiennitet (her 16 år) makslønn for spesialsykepleier: 627 400. Og som en annen viktig opplysning er norsk gjennomsnittslønn for 2024: 705 100. Den gjennomsnittlige lønnen i Norge økte med 5,3 prosent fra 2023 til 2024. Og det er hovedsaklig her lønnskampen pågår, fordi enkelte ansatte i offentlig sektor ikke blir korrigert reelt. Som bl.a. sykepleiere, lærere og politi blir offer for som særdeles store yrkesgrupper. Jeg tviler på at få av de som har debattert her egentlig har noen gode argumenter på hvorfor, eller hvor langt bak i lønn sykepleiere de skal være. Da må argumentet høres sånn ut: "jeg mener sykepleiere skal tjene 150 000 mindre enn reallønnsveksten fordi".... Ja hvorfor? Anonymkode: 2d242...acb Når man synes at noen maser om lønn og at det er provoserende, og stiller spørsmål "hva med lærere" så er det fordi det er en hel verden med politkk man ikke er klar over. Siterte derfor også min egen kommentar fra litt lengre opp her. Ja for de sykepleiere som jobber turnus er det tilleggene som berger lønna. Som mange lavtlønnede yrker (alle under median og gjennomsnitt) er det tillegg eller overtid som er bergningen. Og yrkesgrupper som ikke jobber turnus men har mulighet til 1-2 timer overtidsjobbing her og der er heldige sånn. Anonymkode: 2d242...acb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #303 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 8.03): Jeg syns også at sykepleiere maser fryktelig om lønn, til det punktet at det er provoserende. Hva med lærere? Jeg har høy utdanning men min samboer (hun er sykepleier) tjener mer enn meg. Grunnlønna er en ting, men med alle tillegg (som mange har!!), samt fridager midt i uka (dersom turnus), gjør at de ender opp med en relativt fin årslønn. Nyutdannet sykepleier er vel ikke lukurativt, men det er ikke min jobb heller, selv med flere år på benken. Veldig pick-me hele greien. Anonymkode: 860df...f00 For en dum kommentar! Skjønner du ikke at lærer og sykepleiere er sammen om å være underbetalte yrkesgrupper? Hvor mye under gjennomsnittet mener du sykepleiere og lærere skal ligge da? Du kan ikke bare rakke ned på "masing" om at noen yrkesgrupper konstant ligger bak samfunnet i kjøpekraft, uten å samtidig si hvor mye bak du mener de skal ligge. Så kom igjen da, si en årslønn du mener er rettferdig. Med og uten tillegg. Anonymkode: 68a78...820 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #304 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): For en dum kommentar! Skjønner du ikke at lærer og sykepleiere er sammen om å være underbetalte yrkesgrupper? Hvor mye under gjennomsnittet mener du sykepleiere og lærere skal ligge da? Du kan ikke bare rakke ned på "masing" om at noen yrkesgrupper konstant ligger bak samfunnet i kjøpekraft, uten å samtidig si hvor mye bak du mener de skal ligge. Så kom igjen da, si en årslønn du mener er rettferdig. Med og uten tillegg. Anonymkode: 68a78...820 Men de er ikke underbetalte, de har en helt normalt+ god lønn til å være ansatt i det offentlige. Mange i det offentlige med tilsvarende ansiennitet og utdanningslengde tjener mindre. Anonymkode: eb88e...b3f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #305 Del Skrevet 21. mars Nja, jeg er enig i at det er et slitsomt og krevende yrke, og jeg vil ut av sykepleien. Men lønna er helt grei, jeg har full ansiennitet og tjente rundt 850.000 i fjor med alle tillegg (100% stilling i to-delt turnus). Anonymkode: 2d0c2...c66 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #306 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men de er ikke underbetalte, de har en helt normalt+ god lønn til å være ansatt i det offentlige. Mange i det offentlige med tilsvarende ansiennitet og utdanningslengde tjener mindre. Anonymkode: eb88e...b3f Det er rimelig å si at de som ligger godt under norsk median- og gjennomsnittslønn er lavtlønnede. Og jeg synes det er et dårlig argument at alle yrker som tjener dårlig skal se til hverandre og holde seg under hverandre. Det er en rar lønnskamp. Mener du at enkelte yrkesgrupper skal gå nedover i lønn ved å sammenligne hverandre? Lønnen til en sykepleier med 8 års erfaring i hjemmesykepleie er 527 800 kr. Det er 170 000 kr under norsk gjennomsnitt for i fjor. Tilleggene er 56 kr timen etter kl.17. Jeg synes ikke det er noen som helst grunn til at sykepleiere ikke skal jobbe for bedre lønn. Og at enkelte klarer å tjene godt er heller ingen grunn til å holde nede de som ikke har mulighet til mer enn en vanlig 100% stilling, eller er nødt til å jobbe kun dagtid. Jeg kjenner en sykepleier som tjente 860 000 i fjor, men er spes.sykepleier, full opptjening og jobbet endel ekstra på et annet sykehus i tillegg. Anonymkode: 68a78...820 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:33 #307 Del Skrevet lørdag kl 07:33 AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 17.18): Det er så mye syting fra sykepleiere! Sykepeliere i Norge tjener godt! Du kan ikke forvente å tjene en over 600tusen på en bachelor. Allikevel er det mange sykepleiere som gjør det. Anonymkode: d28c6...95a Jeg tjener som barnehagelærer 644 000 Anonymkode: 56079...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:43 #308 Del Skrevet lørdag kl 07:43 Det er nesten ingen i kommunal sektor som føler seg verdsatt, alle blir behandlet som dritt og med stor urettferdighet. Det eksisterer ikke noe lik lønn for likt arbeid, men lønnen kan variere 30 lønnstrinn i mange stillinger. En baseleder på en skole skal i utgangspunktet skal stå på lønnstrinn 16, men det er mange som har helt opp til lønnstrinn 40. Det er bare trynefaktor og leder som avgjør, ikke utdannelse eller noe annet man kan forstår seg på. Anonymkode: 166dc...58e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:48 #309 Del Skrevet lørdag kl 07:48 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tjener som barnehagelærer 644 000 I en kommunal barnehage? Der er minstelønnen for for kommunalt ansatte 507.000,- pr. 2024, så da har du flaks med din arbeidsgiver. Er nok ikke alle din kollegaer som er like heldige, men slik er nå det kommunale lønnssystemet. Lik lønn for likt arbeid er bare pissprat, det får de bare på toppen. Anonymkode: 166dc...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:54 #310 Del Skrevet lørdag kl 07:54 Er sykepleie høyere utdannelse altså? Det virker veldig godt betalt i forhold til ansvar og utdanningsnivå. Men alle sammenlikner oppover, så da føler man vel at man ikke har nok. Anonymkode: aec7c...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:03 #311 Del Skrevet lørdag kl 08:03 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er sykepleie høyere utdannelse altså? Det virker veldig godt betalt i forhold til ansvar og utdanningsnivå. Anonymkode: aec7c...063 Ja, alle sykepleiere har 3-årig høyskole og bachelorgrad i sykepleie. Anonymkode: bd286...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:54 #312 Del Skrevet lørdag kl 09:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I en kommunal barnehage? Der er minstelønnen for for kommunalt ansatte 507.000,- pr. 2024, så da har du flaks med din arbeidsgiver. Er nok ikke alle din kollegaer som er like heldige, men slik er nå det kommunale lønnssystemet. Lik lønn for likt arbeid er bare pissprat, det får de bare på toppen. Anonymkode: 166dc...58e I kommunal barnehage med 16 års ansiennitet og ped.leder tillegg. Helt standard i Stavanger Anonymkode: 56079...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:04 #313 Del Skrevet lørdag kl 10:04 Og i Oslo er lønnen høyere. Og derfor klager vi heller ikke på lønn Bemanning derimot blir det bare dårligere med Anonymkode: 56079...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:38 #314 Del Skrevet lørdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nesten ingen i kommunal sektor som føler seg verdsatt, alle blir behandlet som dritt og med stor urettferdighet. Det eksisterer ikke noe lik lønn for likt arbeid, men lønnen kan variere 30 lønnstrinn i mange stillinger. En baseleder på en skole skal i utgangspunktet skal stå på lønnstrinn 16, men det er mange som har helt opp til lønnstrinn 40. Det er bare trynefaktor og leder som avgjør, ikke utdannelse eller noe annet man kan forstår seg på. Anonymkode: 166dc...58e Det er akkurat derfor yrker i offentlig sektor fortsatt og stadig må pushes for lønn. Og derfor er det så tåpelig at enkelte folk tar til motmæle og sier at vi skal "slutte å mase og være fornøyd med lav lønn". Og be oss se til de andre som også tjener dårlig. Anonymkode: 2d242...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:45 #315 Del Skrevet lørdag kl 11:45 Men hvorfor velge sykepleiestudie uten å ha satt seg inn i lønn, for så å klage på det? Det jeg reagerer mest på angående denne jobben er arbeidsforholdene, det virker som at man er konstant underbemannet? Anonymkode: 9be90...6f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:52 #316 Del Skrevet lørdag kl 11:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): I kommunal barnehage med 16 års ansiennitet og ped.leder tillegg. Helt standard i Stavanger Anonymkode: 56079...a8b For mange høres det ut som du har en helt fin lønn. "Så absolutt ingen grunn til å klage".. kan mange uvitende si. Likevel med bachelor og mer, full ansiennitet og leder ansvar på topp, så ligger du under norsk gjennomsnitt og har dermed lavere kjøpekraft enn samfunnet rundt deg. Medianlønnen for privat sektor ligger på 950 000. Offentlige ansatte kan aldri matche lønnen til det private, det er så, men lønnskapen må alltid pågå for å holde gapet mellom gjennomsnittslønn og offentliges lønn minst mulig. Derfor støtter selvfølgelig alle når lærere går ut i streik. Anonymkode: 2d242...acb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:01 #317 Del Skrevet lørdag kl 12:01 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor velge sykepleiestudie uten å ha satt seg inn i lønn, for så å klage på det? Det jeg reagerer mest på angående denne jobben er arbeidsforholdene, det virker som at man er konstant underbemannet? Anonymkode: 9be90...6f1 Fordi det er mange som ikke setter seg godt nok inn i det. De hører om én sykepleier som tjener godt over 600 og tenker "det er da ikke så verst", uten å vite om de spesielle faktorene som gjør at denne sykepleieren har kommet seg på den lønnen. Det er ikke så mange unge folk som faktisk vet hvordan de skal søke opp minstelønnstariffene for de forskjellige sektorer, og dermed ikke vet hvilken lønn de selv havner på som nyutdannet. En annen faktor er at info om sykepleielønn baseres på statistikk og gjennomsnitt for alle. Mange sykepleiere er ekstremt kreative for å få til ei brukande årslønn, ved å f.eks jobbe deltid på flere sykehus, vikar-sykepleier eller kombinere natt-stilling med annen turnus for å få over 100% stilling. Så en nyutdannet sykepleier kan lett sitte med skjegget i postkassen om hun ikke har mulighet til turnusjobbing eller merarbeid pga små barn f.eks.. Anonymkode: 2d242...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:01 #318 Del Skrevet lørdag kl 12:01 I barnehage så er privat og offentlig lønn omtrent lik. Du kan sikkert si jeg ligger under medianen, men det er nå slik at noen ligger over og andre under. Vi vet alle hva vi går til. Men jeg liker godt jobben min og betingelsene syns jeg at vi kan jobbe for å endre. Noe lønnsvekst selvsagt, men det er slettes ikke dårlig lønnet. Anonymkode: 56079...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:09 #319 Del Skrevet lørdag kl 12:09 AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.38): Du er ikke lege, så slapp av litt her. Er ikke du som har ansvaret om noen dør. Du har mer enn godt nok betalt, så slutt å klag. Anonymkode: 45f51...8c8 Altså, man snakker helst om ansvar for levende mennesker. Jeg bryr meg ikke om hvem som skriver under på papirer når jeg er erklært død. Du får prøve å bli innlagt på et sykehus og telle hvor mange leger og sykepleiere du ser. Sjekk også hvem av de som oftest står mellom deg og graven. Haha! Du vet ikke hva du snakker om. Min mann er overlege og jeg er sykepleier. Vi hadde nylig denne diskusjonen og han selv sier at mange pasienter hadde dødd uten våkne sykepleiere. Anonymkode: af542...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:11 #320 Del Skrevet lørdag kl 12:11 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er sykepleie høyere utdannelse altså? Det virker veldig godt betalt i forhold til ansvar og utdanningsnivå. Men alle sammenlikner oppover, så da føler man vel at man ikke har nok. Anonymkode: aec7c...063 🤔🙄 Anonymkode: af542...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå