AnonymBruker Skrevet 18. mars #281 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.52): Tror du at sykepleiere er den eneste yrkesgruppen som kan ha det utfordrende på jobb, tidvis uforholdsmessig? Sykepleiere har etter hvert blitt en homogen gruppe der det etter hvert er konsensus at jobben nesten er uutholdelig og at lønnen er elendig. Når det er det man leser side opp og side ned, så fester det seg innad i gruppen og sprer seg i alle ledd. Jeg har bachelor, jobber i det offentlige og tjener noen hundre tusen mer enn sykepleiere ca. Skulle selvsagt ønske meg høyere lønn pga ansvaret jeg har, men jeg tok en gang i tiden et valg om å gå den retningen jeg har gjort i utdanningen. Jeg kan ikke sutre fordi de som har tatt treårig utdanning innen økonomi tjener godt over millionen, f.eks. Finn på noe annet, hvis det er så ille. Anonymkode: 57d74...128 Ekspander Det var en god ide. Takk for tipset At ingen har tenkt på det før. Ikke ofte man møter så snartenkte og kloke folk på KG. Spesielt mtp på å si at selv tjener noen hundretusener mer med samme utd.nivå og forkynner at sånn skal det være. Anonymkode: 2d242...acb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 18. mars #282 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 11.37): Jeg ser bare en masse bla bla bla, her. Sykepleiere vil tjene mer penger, sykepleiere klager, sykepleiere vil være mini leger… bla bla bla. AKS er en nesten helt ny utdanning i Norge, og rollen denne skal ha er ikke fastsatt enda. En AKS-sykepleier kan helt klart gjøre en masse av legeoppgaver da de utdannes til nettopp dette, og uten at det betyr at nsf vil at sykepleierne skal være «minileger» som ikke kjenner sin plass (lang nede på bunn) i samfunnet. Det er snakk om å tørre å la strukturen endre seg, forb slik den er nå er det ikke bærekraftig. Jeg bor i en kommune der det ikke finnes sykehjemsleger, men et par av fastlegene har 1 time i uka avsatt til visitt på sykehjemmet. Ellers brukes det kun legevakt om det oppstår noe der det er behov for legetilsyn utenom den ene timen. Det er svindyrt å drifte sånn, og er ikke bærekraftig på noen måte. Det er alt for lite legeressurser, og noe må faktisk gjøres. At legeforeningen skal være negative til at en aks kan komme inn og avlaste legene med rutineoppgaver på sykehjem, som legemiddelkontroll og lignende kan jeg ikke forstå….men om sykepleiere skal avlaste legene så synes jeg at sykepleiere, eller arbeidsgiveren som i vårt tilfelle er en kommunal institusjon (som må legge ned plasser pga driften er for dyr) skal være de som får økonomisk kompensasjon for å avlaste med oppgaver. Anonymkode: 4a116...0d1 Ekspander Snakk om å vranglese folk. I tillegg vet du ingenting om min bakgrunn eller kunnskap om dette. Legemiddelkontroll er jo et elendig eksempel fra din side, det er en legeoppgave. Det er snakk om diabeteskontroller osv. Ordningen med at fastleger har 1 dag i uka på sykehjem er slik det opprinnelig var, og er fortsatt organisert slik i mange mindre kommuner nettopp fordi det er det mest økonomisk gunstige alternativet. Fastlegene er de fleste steder fortsatt pålagt 1 dag i uka med kommunale oppgaver, noen er helsestasjon, andre på helsestasjon for ungdom, noen er på sykehjem. I en del kommuner har man ege sykehjemsleger på de største sykehjemmene, men fortsatt «fastlege 1 dag i uka» på andre. Kommunene organiserer seg slik det passer best. Og at det er svindyrt å bruke legevakta «de andre dagene», du vet hvem som jobber på den legevakta og hvordan der finansieres? I tillegg er det slik de fleste steder at på dagtid i uka så har man avtale med den fastlegen som har ansvar for sykehjemmet/avdelingen om at det kan tas kontakt på telefon ved behov. Det store flertallet av sykehjemspasienter har ikke behov for legetilsyn utenom den faste dagen i uka, og om det skjer akutte ting må det jo rykke ut lege uansett, og er det innenfor visse kriterier på triage så er det jo rett på 113 og til sykehus uten legevurdering uansett i dag. Den dagen man har visitt på sykehjemmet så legger man jo planer for den neste uka, for sårstell, medisinendringer, annen behandling osv, og plan A og B hvis endring C og D skjer, og når man skal kontakte lege. Fordelen med flere AKS er at man får en høyere kompetanse på å vurdere nettopp når lege må/bør kontaktes, større trygghet, slik at man både sparer det som i dag ofte oppleves som «unødvendige henvendelser og tilsyn» og i motsatt ende at ting blir oversett og får utvikle seg slik at det får store konsekvenser. AKS er en solid styrking av sykepleierkompetansen, det styrker kvaliteten ute i primærhelsetjenesten, og er en fordel for alle parter. Men man er ikke automatisk kvalifisert for diverse legeoppgaver kun fordi man har tatt AKS. Det her handler om å utfylle hverandre bedre, styrke tverrfaglig samarbeid og bedre kvaliteten på tjenestene, og optimalisere ressursbruken. Da må man også se på og lytte til erfaringene til legene, og hvilke oppgaver de selv ønsker og mener de trenger avlastning på, og som ikke går utover den totale kvaliteten på tjenestene. Og det er her legeforeningen er kritisk. Du framstår ikke veldig interessert i å ta andre perspektiver enn ditt eget her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #283 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.35): For en arrogant kommentar. Du er sikkert middelaldrende til gammel med nesten nedbetalt bolig du kjøpte i nitten pil og bue, uten vilje eller evne til å forstå at dagens boligmarked og realitet er noe helt, helt annet. Anonymkode: 2ccae...878 Ekspander Helt feil. Noen-og-tredve, aleneforelder, kjøpte første bolig i 2016 og ny i fjor. Tjener merkbart mindre enn en gjennomsnittlig sykepleier. Har ingenting å klage over. Folk flest sløser enormt mye. Anonymkode: 35bdf...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #284 Del Skrevet 18. mars Ninaen skrev (På 18.3.2025 den 12.03): Snakk om å vranglese folk. I tillegg vet du ingenting om min bakgrunn eller kunnskap om dette. Legemiddelkontroll er jo et elendig eksempel fra din side, det er en legeoppgave. Det er snakk om diabeteskontroller osv. Ordningen med at fastleger har 1 dag i uka på sykehjem er slik det opprinnelig var, og er fortsatt organisert slik i mange mindre kommuner nettopp fordi det er det mest økonomisk gunstige alternativet. Fastlegene er de fleste steder fortsatt pålagt 1 dag i uka med kommunale oppgaver, noen er helsestasjon, andre på helsestasjon for ungdom, noen er på sykehjem. I en del kommuner har man ege sykehjemsleger på de største sykehjemmene, men fortsatt «fastlege 1 dag i uka» på andre. Kommunene organiserer seg slik det passer best. Og at det er svindyrt å bruke legevakta «de andre dagene», du vet hvem som jobber på den legevakta og hvordan der finansieres? I tillegg er det slik de fleste steder at på dagtid i uka så har man avtale med den fastlegen som har ansvar for sykehjemmet/avdelingen om at det kan tas kontakt på telefon ved behov. Det store flertallet av sykehjemspasienter har ikke behov for legetilsyn utenom den faste dagen i uka, og om det skjer akutte ting må det jo rykke ut lege uansett, og er det innenfor visse kriterier på triage så er det jo rett på 113 og til sykehus uten legevurdering uansett i dag. Den dagen man har visitt på sykehjemmet så legger man jo planer for den neste uka, for sårstell, medisinendringer, annen behandling osv, og plan A og B hvis endring C og D skjer, og når man skal kontakte lege. Fordelen med flere AKS er at man får en høyere kompetanse på å vurdere nettopp når lege må/bør kontaktes, større trygghet, slik at man både sparer det som i dag ofte oppleves som «unødvendige henvendelser og tilsyn» og i motsatt ende at ting blir oversett og får utvikle seg slik at det får store konsekvenser. AKS er en solid styrking av sykepleierkompetansen, det styrker kvaliteten ute i primærhelsetjenesten, og er en fordel for alle parter. Men man er ikke automatisk kvalifisert for diverse legeoppgaver kun fordi man har tatt AKS. Det her handler om å utfylle hverandre bedre, styrke tverrfaglig samarbeid og bedre kvaliteten på tjenestene, og optimalisere ressursbruken. Da må man også se på og lytte til erfaringene til legene, og hvilke oppgaver de selv ønsker og mener de trenger avlastning på, og som ikke går utover den totale kvaliteten på tjenestene. Og det er her legeforeningen er kritisk. Du framstår ikke veldig interessert i å ta andre perspektiver enn ditt eget her. Ekspander Jeg klarer ikke å lese det du skriver pga manglende avsnitt, men svarer på noe av de første tingene du skriver her.. Legemiddelkontroll skrev jeg feil, det skulle vært årskontroll. Og det kan nok helt sikkert en AKS-sykepleier ha sammen med sykepleiere som kjenner pasienten. Ellers så har driften og organisering av legene ingen ting med å være økonomisk gunstig å gjøre, men 100% fordi de ikke får ansatt noen i stillingen som sykehjemslege som har vært utlyst gjentatte ganger de siste årene. Sånn er det nok garantert i andre kommuner også. Jeg lurer på om det koster sykehjemmet over 5000kr pr gang legevaktslegen må komme bort på tilsyn. Det sier seg selv at det ikke er billigere. Anonymkode: 4a116...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #285 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.52): Tror du at sykepleiere er den eneste yrkesgruppen som kan ha det utfordrende på jobb, tidvis uforholdsmessig? Sykepleiere har etter hvert blitt en homogen gruppe der det etter hvert er konsensus at jobben nesten er uutholdelig og at lønnen er elendig. Når det er det man leser side opp og side ned, så fester det seg innad i gruppen og sprer seg i alle ledd. Jeg har bachelor, jobber i det offentlige og tjener noen hundre tusen mer enn sykepleiere ca. Skulle selvsagt ønske meg høyere lønn pga ansvaret jeg har, men jeg tok en gang i tiden et valg om å gå den retningen jeg har gjort i utdanningen. Jeg kan ikke sutre fordi de som har tatt treårig utdanning innen økonomi tjener godt over millionen, f.eks. Finn på noe annet, hvis det er så ille. Anonymkode: 57d74...128 Ekspander Ok, så du som allerede tjener et par hundre tusen mer enn sykepleier, du har lov til å ønske deg høyere lønn, men sykepleierne kan ikke? Makes sense. Synes også det er merkelig hvordan alle bare har bestemt seg for at sykepleieryrket ikke er så slitsomt. Det er jo en grunn for at vi klager. Det nevnes flere ganger i tråden at det ikke er de smarteste personene som velger sykepleien, men dere framstår ikke veldig intelligente dere heller, som har null evne til å forstå at klagingen kanskje kan være berettighet. Anonymkode: dcbc1...78e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #286 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 6.05): Ok, så du som allerede tjener et par hundre tusen mer enn sykepleier, du har lov til å ønske deg høyere lønn, men sykepleierne kan ikke? Makes sense. Synes også det er merkelig hvordan alle bare har bestemt seg for at sykepleieryrket ikke er så slitsomt. Det er jo en grunn for at vi klager. Det nevnes flere ganger i tråden at det ikke er de smarteste personene som velger sykepleien, men dere framstår ikke veldig intelligente dere heller, som har null evne til å forstå at klagingen kanskje kan være berettighet. Anonymkode: dcbc1...78e Ekspander Du skjønte jo ikke poenget hennes. (Understreker nok en gang at sykepleiere er de smarteste.) Hun skrev at selvfølgelig kan man alltids ønske seg mer i lønn, men når man "kun" har tatt bachelor, som hun selv, må man faktisk ta til takke med det lønnsnivået man har utdannet seg til. Sykepleieryrket er helt sikkert slitsomt og tungt til tider. Men vi jobber da alle sammen når vi er på jobb. Ikke alle jobber krever at man er på beina hele vakten, men det betyr ikke at jobben er mindre krevede. Det som blir feil i mine øyne, som jeg synes sykepleiere klager enormt på, et at de måtte jobbe og stå på i arbeidstiden. Altså, det blir for dumt. Anonymkode: 51854...a36 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #287 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 6.38): Du skjønte jo ikke poenget hennes. (Understreker nok en gang at sykepleiere er de smarteste.) Hun skrev at selvfølgelig kan man alltids ønske seg mer i lønn, men når man "kun" har tatt bachelor, som hun selv, må man faktisk ta til takke med det lønnsnivået man har utdannet seg til. Sykepleieryrket er helt sikkert slitsomt og tungt til tider. Men vi jobber da alle sammen når vi er på jobb. Ikke alle jobber krever at man er på beina hele vakten, men det betyr ikke at jobben er mindre krevede. Det som blir feil i mine øyne, som jeg synes sykepleiere klager enormt på, et at de måtte jobbe og stå på i arbeidstiden. Altså, det blir for dumt. Anonymkode: 51854...a36 Ekspander Skrivefeil; understreker nok en gang at sykepleiere IKKE er de smarteste, skulle det stå. Anonymkode: 51854...a36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #288 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 6.55): Skrivefeil; understreker nok en gang at sykepleiere IKKE er de smarteste, skulle det stå. Anonymkode: 51854...a36 Ekspander Hvordan går det an å ha en saklig diskusjon når du og andre omtaler motdebatantene deres på denne måten? Anonymkode: c09ba...e63 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 19. mars #289 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.52): Tror du at sykepleiere er den eneste yrkesgruppen som kan ha det utfordrende på jobb, tidvis uforholdsmessig? Sykepleiere har etter hvert blitt en homogen gruppe der det etter hvert er konsensus at jobben nesten er uutholdelig og at lønnen er elendig. Når det er det man leser side opp og side ned, så fester det seg innad i gruppen og sprer seg i alle ledd. Jeg har bachelor, jobber i det offentlige og tjener noen hundre tusen mer enn sykepleiere ca. Skulle selvsagt ønske meg høyere lønn pga ansvaret jeg har, men jeg tok en gang i tiden et valg om å gå den retningen jeg har gjort i utdanningen. Jeg kan ikke sutre fordi de som har tatt treårig utdanning innen økonomi tjener godt over millionen, f.eks. Finn på noe annet, hvis det er så ille. Anonymkode: 57d74...128 Ekspander Nei, jeg tror absolutt ikke at andre yrkesgrupper ikke har en utfordrende jobbhverdag. Det vet jeg ja da jeg har jobbet som lærer, i butikk og med fagutvikling( dagtid) Jeg elsker faktisk jobben min og vet hvor tilfredstillende det er når man er nok folk på jobb og en får gjort det en skal på en best forsvarlig måte, avvikle pause og gå av vakt når en skal. Poenget er at det blir stadig færre av disse vaktene. Normalen er at en går på akkord med arbeidsoppgavene. Innen yrket kan man ikke utsette eller planlegge alt. Medikamenter, blodtranfusjonen, blære eller tarmtømming, sårskiftet, smertelindringen og observasjonene er «ferskvareoppgaver», det samme når stansalarmen går. Det var dette jeg ville understreke når jeg prøvde å forklare hvorfor det sytes. Jeg skriver her om min opplevelse av sykepleieryrket fordi at det er det tråden handler om. Skrev heller ikke noe om lønn i innlegget mitt. Alle som utdanner seg til å bli sykepleiere vet stort sett hva slags lønn de vil få, så lurer på om dette innlegget kan være trolling for å fyre opp under «sykepleierhatet». Ja, med hatet så tror jeg at mange er lei av syting om dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold, og leit er det. Men likevel har de fleste en rekke med forventninger den dagen de selv er pasienter eller pårørende. Disse tror jeg helst blir innfridd også. Til tross for all overtid som er dokumentert, stadig flere sykmeldte og avvik som skrives om for få hender, blir lite gjort. Ledelsen ser det som mest lønnsomt å drive på denne måten likevel, mye også fordi at man strekker seg langt pga samvittighet og at man jobber med sårbare mennesker. Vi er talsmenn for disse også, ønsker at de skal få den hjelpen de trenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #290 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 7.52): Hvordan går det an å ha en saklig diskusjon når du og andre omtaler motdebatantene deres på denne måten? Anonymkode: c09ba...e63 Ekspander Så svar helt konkret på hvorfor du skal ha høyere lønn enn utdanningen din og arbeidstidene dine tilsier? Fordi du jobber så mye når du er på jobb? Dere tjener ikke dårligere enn noen sammenliknbare yrkesgrupper, så HVORFOR fortjener dere høyere lønn? Anonymkode: 51854...a36 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #291 Del Skrevet 19. mars ClusterOfGrapes skrev (På 19.3.2025 den 8.46): Nei, jeg tror absolutt ikke at andre yrkesgrupper ikke har en utfordrende jobbhverdag. Det vet jeg ja da jeg har jobbet som lærer, i butikk og med fagutvikling( dagtid) Jeg elsker faktisk jobben min og vet hvor tilfredstillende det er når man er nok folk på jobb og en får gjort det en skal på en best forsvarlig måte, avvikle pause og gå av vakt når en skal. Poenget er at det blir stadig færre av disse vaktene. Normalen er at en går på akkord med arbeidsoppgavene. Innen yrket kan man ikke utsette eller planlegge alt. Medikamenter, blodtranfusjonen, blære eller tarmtømming, sårskiftet, smertelindringen og observasjonene er «ferskvareoppgaver», det samme når stansalarmen går. Det var dette jeg ville understreke når jeg prøvde å forklare hvorfor det sytes. Jeg skriver her om min opplevelse av sykepleieryrket fordi at det er det tråden handler om. Skrev heller ikke noe om lønn i innlegget mitt. Alle som utdanner seg til å bli sykepleiere vet stort sett hva slags lønn de vil få, så lurer på om dette innlegget kan være trolling for å fyre opp under «sykepleierhatet». Ja, med hatet så tror jeg at mange er lei av syting om dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold, og leit er det. Men likevel har de fleste en rekke med forventninger den dagen de selv er pasienter eller pårørende. Disse tror jeg helst blir innfridd også. Til tross for all overtid som er dokumentert, stadig flere sykmeldte og avvik som skrives om for få hender, blir lite gjort. Ledelsen ser det som mest lønnsomt å drive på denne måten likevel, mye også fordi at man strekker seg langt pga samvittighet og at man jobber med sårbare mennesker. Vi er talsmenn for disse også, ønsker at de skal få den hjelpen de trenger. Ekspander Men det går jo ikke på lønn at dere er underbemannet. Virker ikke som dere forstår at lønn og arbeidsforhold ikke henger sammen på den måten. Dere vil ha høyere lønn fordi dere er underbemannet..? Altså, det fungerer bare ikke sånn. Dere trenger flere folk og har lyst på høyere lønn. Blir dere som allerede er der mer effektive av høyere lønn? Nei. Får dere bedre arbeidsmiljø av flere ansatte? Helt klart, men det har fortsatt ikke sammenheng med lønn. Anonymkode: 51854...a36 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #292 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.02): Så svar helt konkret på hvorfor du skal ha høyere lønn enn utdanningen din og arbeidstidene dine tilsier? Fordi du jobber så mye når du er på jobb? Dere tjener ikke dårligere enn noen sammenliknbare yrkesgrupper, så HVORFOR fortjener dere høyere lønn? Anonymkode: 51854...a36 Ekspander Hele denne tråden er full av svar på spørsmålet ditt. Les den. Og det er helt greit, mange av dere er ikke enige i de tingene som er lagt fram, men jeg etterlyser fortsatt respekt for at vi har forskjellige meninger om den diskusjonen TS la på bordet. Anonymkode: c09ba...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #293 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.09): Hele denne tråden er full av svar på spørsmålet ditt. Les den. Og det er helt greit, mange av dere er ikke enige i de tingene som er lagt fram, men jeg etterlyser fortsatt respekt for at vi har forskjellige meninger om den diskusjonen TS la på bordet. Anonymkode: c09ba...e63 Ekspander Nei, det eneste dere kommer med er at dere er underbemannet. Anonymkode: 51854...a36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 19. mars #294 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.08): Men det går jo ikke på lønn at dere er underbemannet. Virker ikke som dere forstår at lønn og arbeidsforhold ikke henger sammen på den måten. Dere vil ha høyere lønn fordi dere er underbemannet..? Altså, det fungerer bare ikke sånn. Dere trenger flere folk og har lyst på høyere lønn. Blir dere som allerede er der mer effektive av høyere lønn? Nei. Får dere bedre arbeidsmiljø av flere ansatte? Helt klart, men det har fortsatt ikke sammenheng med lønn. Anonymkode: 51854...a36 Ekspander Les innleggene mine en gang til. Har aldri skrevet noe som helst om for dårlig lønn. Endret 19. mars av ClusterOfGrapes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 19. mars #295 Del Skrevet 19. mars (endret) Feil Endret 19. mars av ClusterOfGrapes Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #296 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.24): Jeg opplever at mange sykepleiere er helt uten begrep om hva folk med lignende utdannelser tjener i det offentlige. Det er mange som tjener mindre enn dere med bachelor eller master. Jeg jobber i akademia, her tjener folk systematisk mindre enn sykepleiere, hvis man ser på ansiennitet og utdanning. Ofte ganske mye mindre også. Dere må ikke svelge all propagandaen som kommer fra NSF. De sammenligner sykepleiere med ingeniører, men sammenligningen er meningsløs siden sykepleiere har få jobbmuligheter med høy lønn i der private, mens ingeniører har mange muligheter i det private. Anonymkode: eb88e...b3f Ekspander Mye sant i dette. Dette med hvilken lønn en yrkesgruppe "fortjener" er et vanskelig tema. Og hva man legger i å være lavtlønt er i høyeste grad relativt. Hvem sammenligner man seg med? Andre grupper i offentlig sektor eller med it-utviklere og ingeniører i de mest høytlønte deler av privat sektor? En ting er at noen yrkesgrupper i off. sektor glemmer at de ligger ganske høyt ift. resten av off. sektor, men det er også lett å henge seg opp i de høyeste lønningene i visse deler av privat sektor og glemme at alle tjener ikke like fett der heller. Det er to yrkesgrupper som har lyktes i å selge inn en elendighetsbeskrivelse av egen situasjon både på lønn og andre arbeidsforhold, og det er lærere og sykepleiere. Dvs. om det er å lykkes kan kanskje diskuteres hvis man skulle tenke på rekruttering til yrket og at man får et image som noen som alltid sutrer og klager. Men sammenlignet med lønnsnivået ellers i offentlig sektor, så er de ikke spesielt dårlig betalt, men ligger heller høyere enn andre grupper. Burde sykepleiere tjent mer? Gjerne for meg. Det burde mange andre i offentlig sektor også. Jeg jobber selv i offentlig sektor, men så lenge ingen har funnet opp en tidsmaskin slik at jeg kan bli 25 år igjen og velge å bli eiendomsmegler og tjene fett med gryn, så får jeg nå bare ta konsekvensene av mine livsvalg og fortsette med mitt lavere middelklasse liv i et halvgrei bolig med en halvgammel bil osv. osv. Hvis det er ting de to nevnte yrkesgruppene hadde rett til å klage på, så er det kanskje først og fremst andre ting enn lønna, som arbeidspress, dårlig ledelse og organisering, manglende autonomi og politikere som synser og innfører den ene mislykkede reformen etter den andre som gjør vondt verre. Anonymkode: 39475...eed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #297 Del Skrevet 19. mars Litt nødvendig kunnskapsbakgrunn inn i dette tråden: Har sett her at mange tror at lønnsforhandlinger handler om å argumentere hvorfor man skal ha mer lønn enn andre yrkesgrupper. Det er helt feil! Dette var slikt jeg selv også trodde i tidlig 20-årene og tenkte at lærere var noen sutrere som "ville ha så høy lønn de"... For det første handler lønnskamp veldige lite om argumenter for lønn. At man er viktig, har mye ansvar osv. Man hører om det i snakk, men det har lite fokus på selve forhandingsbordet. Først og fremst handler det om å beholde lønn ift prisveksten. Som mange kanskje har sett er det nå brudd mellom LO og NHO. Årsaken for bruddet er at LO ønsker litt mer reallønnsvekst enn prisveksten bl.a. fordi de har blitt hengende etter fra tidligere hoved- og mellomoppgjør. LO omfatter fagforbundet, som organiserer bl.a. helsefagarbeiderne. Skulle vi nå kalt dem sutrere? Som ikke har "lønn nok" liksom? Nei! Fordi lønnskamp pågår konstant. Og det må den alltid gjøre, spesielt for alle i offentlig sektor. At noen derfor hiver seg inn i en liksomdebatt og tror man skal argumentere frem og tilbake om hvor viktig eller ikke viktig en sykepleier er, og hvilken lønn den da fortjener, er bare teit. Det er kun her på KG det skjer. Blant folk som tror at lønnsforhandlinger foregår sånn. At hovedinnlegg var et hjertesukk fra en sykepleier, kan mange ta som sutring. Men å sutre imot og argumentere på hvorfor sykepleiere fortjener lønnsnivå under norsk gjennomsnitt, er bare kunnskapsløst og et KG-fenomen uten noen mening. En annen feiloppfatning som verserer her er å sette yrkesgrupper opp mot hverandre. Som om det finnes en pott alle kjemper om og at de dermed er konkurrenter. Noe som også er så feil at man kan bli helt oppgitt over hvordan folk tror de kan diskuterere i et forum selv om de er rimelig kunnskapsløse. F.eks har noen nevnt at "politiet gjør seg da mer fortjent til lønn enn sykepleiere".. Uten å vite at sykepleiere og politi har samme hovedforbund; UNIO. Når UNIO går til lønnsforhandlinger så kjemper de for både sykepleiere og politi. Om den ene blir fremhevet og lønnskorrigert ett år, så er det til stor fordel for den andre til neste år. Fordi de er referanse for hverandre. Generelt om sykepleierlønn så verserer det også ekstremt mange feiloppfatninger. Folk kan høre én lønn og tro at den representerer alle. Blant sykepleiere er det lite rom for å forhandle egen lønn, spesielt ikke i sykehus. De havner på minstelønnstariff. Og som opplysning er sykepleiernes tariff for 2024 i sykehus: 485 000 for nyutdannede. På maks ensiennitet er lønnen: 589 000. For spesialsykepleier er lønnen på maks ansiennitet: 675 000. Med master er lønnen 695 000. (Der sykepleieren har forhandlet frem å få mastertillegget, for det er ikke automatikk i alle stillinger). Og i KS, som arb.giver organisasjon for kommunene hvor også mange sykepleiere jobber, er full ansiennitet (her 16 år) makslønn for spesialsykepleier: 627 400. Og som en annen viktig opplysning er norsk gjennomsnittslønn for 2024: 705 100. Den gjennomsnittlige lønnen i Norge økte med 5,3 prosent fra 2023 til 2024. Og det er hovedsaklig her lønnskampen pågår, fordi enkelte ansatte i offentlig sektor ikke blir korrigert reelt. Som bl.a. sykepleiere, lærere og politi blir offer for som særdeles store yrkesgrupper. Jeg tviler på at få av de som har debattert her egentlig har noen gode argumenter på hvorfor, eller hvor langt bak i lønn sykepleiere de skal være. Da må argumentet høres sånn ut: "jeg mener sykepleiere skal tjene 150 000 mindre enn reallønnsveksten fordi".... Ja hvorfor? Anonymkode: 2d242...acb 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 19. mars #298 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 7.53): Må le! Nå hører jeg på nrk at legene skal få penger hvis en sykepleier utfører visse legeoppgaver. Men sykepleieren skal ikke få ekstra betalt for det 😅 Anonymkode: 4a116...0d1 Ekspander Jeg hørt også denne debatten på radioen i dag, men det var ikke det de sa. De, altså AP, sa at fastlegene skal kunne delegere enkelte oppgaver til sykpleiere uten at de blir belastet økomisk ved trekk. Sykeplerforbundet var veldig positive til dette. Sykepleiernes lønn ble ikke nevnt med ett ord under debatten, og så klart kommer det til å komme krav om høyere lønn for de sykepleierne som skal gjøre disse oppgavene. Som er rett og rimelig. Men det stemmer ikke at det ble sagt at sykepleierne ikke skal få høyere lønn. Edit: debatten var visst i går. Jeg som går i surr på dagene. Endret 19. mars av pop up bruker 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #299 Del Skrevet 20. mars pop up bruker skrev (På 19.3.2025 den 22.36): Jeg hørt også denne debatten på radioen i dag, men det var ikke det de sa. De, altså AP, sa at fastlegene skal kunne delegere enkelte oppgaver til sykpleiere uten at de blir belastet økomisk ved trekk. Sykeplerforbundet var veldig positive til dette. Sykepleiernes lønn ble ikke nevnt med ett ord under debatten, og så klart kommer det til å komme krav om høyere lønn for de sykepleierne som skal gjøre disse oppgavene. Som er rett og rimelig. Men det stemmer ikke at det ble sagt at sykepleierne ikke skal få høyere lønn. Edit: debatten var visst i går. Jeg som går i surr på dagene. Ekspander Hvorfor skal de nødvendigvis få mer lønn? De vil jo gjøre disse oppgavene i stedet for andre oppgaver. Arbeidsgiver har styringsrett. Hvis oppgavene er veldig mye mer krevende enn de vanlige oppgavene, kan det kanskje forhandles om, men ellers ikke. Hva slags oppgaver er det snakk om? Anonymkode: eb88e...b3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #300 Del Skrevet 20. mars Jeg syns også at sykepleiere maser fryktelig om lønn, til det punktet at det er provoserende. Hva med lærere? Jeg har høy utdanning men min samboer (hun er sykepleier) tjener mer enn meg. Grunnlønna er en ting, men med alle tillegg (som mange har!!), samt fridager midt i uka (dersom turnus), gjør at de ender opp med en relativt fin årslønn. Nyutdannet sykepleier er vel ikke lukurativt, men det er ikke min jobb heller, selv med flere år på benken. Veldig pick-me hele greien. Anonymkode: 860df...f00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå