AnonymBruker Skrevet 18. mars #261 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): NRK nyhetsmorgen i dag. Det legges frem et forslag om at visse legeoppgaver kan delegeres over til kvalifiserte sykepleiere, mens legene fortsatt skal få betalt for disse oppgavene om de velger å delegere dem til sykepleier. Anonymkode: 4a116...0d1 Takk, da hørte jeg på det. Det ble ikke nevnt at sykepleiere ikke skal få høyere lønn spesifikt. Er du spesialsykepleier og kan ta over legeoppgaver, oftest AKS regner jeg med, få du uansett mastergradstillegget som NSF har vært en pådriver for. Anonymkode: c09ba...e63 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #262 Del Skrevet 18. mars Enig med alle som sier at kvinner, enten de jobber i helse-, barnehage- eller skolesektoren, er altfor dårlige til å forhandle lønn. Det er egentlig ikke lov å klage, TS, når du er en del av problemet. Jeg vet ikke hvor mange lokale forhandlinger jeg har vært med på gjennom årene og kollegaer stirrer oppgitt ut i lufta og spør oss som står rundt skjemaet: - Men hva skal jeg skrive? Eller når de samme ringes bestandig fordi de alltid stiller opp. Mot avspasering. Jeg får lyst til å skrike. Anonymkode: c09ba...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #263 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk, da hørte jeg på det. Det ble ikke nevnt at sykepleiere ikke skal få høyere lønn spesifikt. Er du spesialsykepleier og kan ta over legeoppgaver, oftest AKS regner jeg med, få du uansett mastergradstillegget som NSF har vært en pådriver for. Anonymkode: c09ba...e63 Så du synes det er helt ok at legen skal få betalt for en oppgave som sykepleieren gjør? Altså, at de melder inn den konkrete oppgaven og får betalt for den. Mens når sykepleiere ønsker bedre lønn så er de griske og sytete. Anonymkode: 4a116...0d1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #264 Del Skrevet 18. mars Det kan ikke heller være forbruket som er litt voldsomt? Om man legger faktisk årslønn til grunn skal man være et temmelig jålete luksusdyr om man ikke klarer seg mer enn godt nok på en sykepleierlønn. Anonymkode: 35bdf...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 18. mars #265 Del Skrevet 18. mars Jeg syns det er synd at politikere, og befolkningen, ikke forstår at det handler om noe mer enn lønn. Rett over 500k hadde vært helt OK for en bachelor hadde det vært dobbelt så mye bemanning på sykehus og sykehjem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #266 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kan ikke heller være forbruket som er litt voldsomt? Om man legger faktisk årslønn til grunn skal man være et temmelig jålete luksusdyr om man ikke klarer seg mer enn godt nok på en sykepleierlønn. Anonymkode: 35bdf...d5e For en arrogant kommentar. Du er sikkert middelaldrende til gammel med nesten nedbetalt bolig du kjøpte i nitten pil og bue, uten vilje eller evne til å forstå at dagens boligmarked og realitet er noe helt, helt annet. Anonymkode: 2ccae...878 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #267 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): NRK nyhetsmorgen i dag. Det legges frem et forslag om at visse legeoppgaver kan delegeres over til kvalifiserte sykepleiere, mens legene fortsatt skal få betalt for disse oppgavene om de velger å delegere dem til sykepleier. Anonymkode: 4a116...0d1 Da regner jeg med at legen benyttet den tiden som frigjøres til å utføre andre arbeidsoppgaver som kun leger kan ta? Det er ikke sånn at legen får spesielt betalt for arbeidsoppgave x, med mindre de jobber i det private. De selger arbeidstiden sin. Arbeidsgiver har styringsrett mtp hva arbeidstiden skal brukes til, selvsagt innen visse grenser. Det er jo ikke snakk om at legen får FRI fordi sykepleiere overtar en arbeidsoppgave. Anonymkode: eb88e...b3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #268 Del Skrevet 18. mars ClusterOfGrapes skrev (På 17.3.2025 den 6.49): Ja, hvorfor sutrer sykepleiere? Mye er pga samvittighet. Vi må gå på akkord med det vi mener er forsvarlig pasientbehandling i forhold til det vi kan yte på en vakt. Dette kan utenforstående lite forstå, tror jeg. I alle fall når jeg leser her. De som er så negative til oss burde være med på en vakt for å kunne uttale seg. Sist jobbehelg på sengepost ble en av mine pasienter akutt dårlig, fikk åndenød. Gikk lenge før legen kunne komme pga opptatt også, men ordinerte medisiner per tlf. Kunne ikke gå ifra denne pasienten som senere endte på intensiv, men tlf durte ifra andre pasienter som trengte smertestillende og annen hjelp og vi hadde i tillegg en uklar pasient som var på vandring. En helt typisk vakt på en sykehuspost. Jeg gikk en time overtid for å dokumentere alt. Sovna sånn der rundt 01, opp kl 06 for vakt kl 07. Tror du at sykepleiere er den eneste yrkesgruppen som kan ha det utfordrende på jobb, tidvis uforholdsmessig? Sykepleiere har etter hvert blitt en homogen gruppe der det etter hvert er konsensus at jobben nesten er uutholdelig og at lønnen er elendig. Når det er det man leser side opp og side ned, så fester det seg innad i gruppen og sprer seg i alle ledd. Jeg har bachelor, jobber i det offentlige og tjener noen hundre tusen mer enn sykepleiere ca. Skulle selvsagt ønske meg høyere lønn pga ansvaret jeg har, men jeg tok en gang i tiden et valg om å gå den retningen jeg har gjort i utdanningen. Jeg kan ikke sutre fordi de som har tatt treårig utdanning innen økonomi tjener godt over millionen, f.eks. Finn på noe annet, hvis det er så ille. Anonymkode: 57d74...128 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #269 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da regner jeg med at legen benyttet den tiden som frigjøres til å utføre andre arbeidsoppgaver som kun leger kan ta? Det er ikke sånn at legen får spesielt betalt for arbeidsoppgave x, med mindre de jobber i det private. De selger arbeidstiden sin. Arbeidsgiver har styringsrett mtp hva arbeidstiden skal brukes til, selvsagt innen visse grenser. Det er jo ikke snakk om at legen får FRI fordi sykepleiere overtar en arbeidsoppgave. Anonymkode: eb88e...b3f Jo du, de får betalt pr oppgave de utfører jo. De får ulik refusjon for ulike arbeidsoppgaver. For eksempel får de ganske godt betalt for å sykemelde noen kontra å komme med andre tiltak til å få pasienten tilbake i jobb. Og selvfølgelig skal ikke legen bruke den frigjorte tiden til pauseavvikling, men det endrer ikke at legen får refusjon fra staten for en oppgave de har gitt vekk til en sykepleier. Anonymkode: 4a116...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 18. mars #270 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må le! Nå hører jeg på nrk at legene skal få penger hvis en sykepleier utfører visse legeoppgaver. Men sykepleieren skal ikke få ekstra betalt for det 😅 Anonymkode: 4a116...0d1 Dette er snakk om i allmennpraksis, delegering. Helsesekretærene og sykepleierne på legekontor er fastlønnet, av fastlegene. Så det er snakk om teksting, akkurat som det i dag takstes for blodprøver som tas på laben, sårstell og injeksjoner som gjøres osv. Lurt å sette seg skikkelig inn i saken først. Dette er et forslag for å øke kapasiteten på legekontorene, altså at man kan bruke takster for prosedyrer også om de gjøres av såkalt støttepersonell (ikke bare sykepleiere, men også helsesekretærer) ikke kun om de gjøres av lege slik det er for en del såkalt «enkle prosedyrer» i dag. Dette handler om finansieringsmodellen i allmennpraksis for næringsdrivende (og eventuelt også avtalespesialister) ikke om at «sykepleier skal gjøre jobb som legen får betalt for»…. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #271 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo du, de får betalt pr oppgave de utfører jo. De får ulik refusjon for ulike arbeidsoppgaver. For eksempel får de ganske godt betalt for å sykemelde noen kontra å komme med andre tiltak til å få pasienten tilbake i jobb. Og selvfølgelig skal ikke legen bruke den frigjorte tiden til pauseavvikling, men det endrer ikke at legen får refusjon fra staten for en oppgave de har gitt vekk til en sykepleier. Anonymkode: 4a116...0d1 På sykehus? Jeg mener ikke det private her. Anonymkode: eb88e...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #272 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På sykehus? Jeg mener ikke det private her. Anonymkode: eb88e...b3f Fastleger. Anonymkode: 4a116...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #273 Del Skrevet 18. mars Ninaen skrev (1 minutt siden): Dette er snakk om i allmennpraksis, delegering. Helsesekretærene og sykepleierne på legekontor er fastlønnet, av fastlegene. Så det er snakk om teksting, akkurat som det i dag takstes for blodprøver som tas på laben, sårstell og injeksjoner som gjøres osv. Lurt å sette seg skikkelig inn i saken først. Dette er et forslag for å øke kapasiteten på legekontorene, altså at man kan bruke takster for prosedyrer også om de gjøres av såkalt støttepersonell (ikke bare sykepleiere, men også helsesekretærer) ikke kun om de gjøres av lege slik det er for en del såkalt «enkle prosedyrer» i dag. Dette handler om finansieringsmodellen i allmennpraksis for næringsdrivende (og eventuelt også avtalespesialister) ikke om at «sykepleier skal gjøre jobb som legen får betalt for»…. Enig, dette er jo ikke problematisk i det hele tatt. Lønna til sykepleierne og helsesekretærene må jo dekkes inn av næringsinntekten til legen. Det virker jo som et fornuftig tiltak i en situasjon hvor det er mangel på fastleger, bruke legetiden på oppgaver som kun legene kan utføre. Her må man se legekontoret som en helhet. Anonymkode: eb88e...b3f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #274 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fastleger. Anonymkode: 4a116...0d1 Det framgikk ikke, da det ikke fulgte med noen link. Men se mitt forrige innlegg + det innlegget jeg quotet. Dette er jo ikke problematisk i det hele tatt. Anonymkode: eb88e...b3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #275 Del Skrevet 18. mars Ninaen skrev (5 minutter siden): Dette er snakk om i allmennpraksis, delegering. Helsesekretærene og sykepleierne på legekontor er fastlønnet, av fastlegene. Så det er snakk om teksting, akkurat som det i dag takstes for blodprøver som tas på laben, sårstell og injeksjoner som gjøres osv. Lurt å sette seg skikkelig inn i saken først. Dette er et forslag for å øke kapasiteten på legekontorene, altså at man kan bruke takster for prosedyrer også om de gjøres av såkalt støttepersonell (ikke bare sykepleiere, men også helsesekretærer) ikke kun om de gjøres av lege slik det er for en del såkalt «enkle prosedyrer» i dag. Dette handler om finansieringsmodellen i allmennpraksis for næringsdrivende (og eventuelt også avtalespesialister) ikke om at «sykepleier skal gjøre jobb som legen får betalt for»…. Det er ikke snakk om at fastlegene skal ansette sykepleiere, men et bredere samarbeid mellom kommunalt ansatt sykepleiere og fastleger (som gjerne er selvstendig næringsdrivende). Da skal de selvstendig næringsdrivende fastlegene få tilskudd for arbeidsoppgaver som gjøres av sykepleiere. Anonymkode: 4a116...0d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 18. mars #276 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, dette er jo ikke problematisk i det hele tatt. Lønna til sykepleierne og helsesekretærene må jo dekkes inn av næringsinntekten til legen. Det virker jo som et fornuftig tiltak i en situasjon hvor det er mangel på fastleger, bruke legetiden på oppgaver som kun legene kan utføre. Her må man se legekontoret som en helhet. Anonymkode: eb88e...b3f Nettopp. Det er jo akkurat som at en elektriker ansatt i et firma fakturerer kunden, inntekten går til firma eier, elektrikeren får fastlønna si. Har man elektrikere med høyere kompetanse i firmaet som kan gjøre jobber en «vanlig» elektriker ikke kan gjøre er det en fordel om de «vanlige» elektrikerne kan gjøre alle oppgavene som ikke trenger den spesialkompetansen hvis det kun krever litt ekstra opplæring sånn at de med spesialkompetanse kan brukes på de jobbene der det trenges. Fastlegene har helsesekretærer og sykepleiere ansatt på fastlønn, og disponerer arbeidstiden deres. Her er det kun snakk om at de skal kunne bruke dem til flere ting. Det er altså ikke snakk om at fastlegene utnytter sykepleierne, det er snakk om at staten ikke skal utnytte legekontorene dersom alternativet i dag er at støttepersonellet gjør disse prosedyrene gratis fordi legen ikke får lov å takste for dem. Bedre ressursutnyttelse, rett og slett. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #277 Del Skrevet 18. mars https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/regjeringen-vil-betale-for-at-sykepleiere-skal-gjore-fastlegeoppgaver-1.17330156 Anonymkode: 4a116...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 18. mars #278 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke snakk om at fastlegene skal ansette sykepleiere, men et bredere samarbeid mellom kommunalt ansatt sykepleiere og fastleger (som gjerne er selvstendig næringsdrivende). Da skal de selvstendig næringsdrivende fastlegene få tilskudd for arbeidsoppgaver som gjøres av sykepleiere. Anonymkode: 4a116...0d1 Det jeg viser til har også vært faktiske forslag, så her ser man hva som skjer uten link. I tillegg er det jo rimelig uryddig å ikke opplyse om at legene i hovedsak er negative til dette forslaget(!), altså ikke ute etter å bruke sykepleierne for å tjene penger selv. I tillegg er det jo også fortsatt slik at de sykepleierne det er snakk om har fastlønn enten fra kommune eller legekontor, så det er snakk om omdisponering, ikke ekstra jobb. Beskrivelsen av forslaget er for øvrig veldig rotete framstilt i artikkelen. I tillegg understreker jo dette poenget som flere har adressert her i tråden: NSF som vil at sykepleierne skal ta legeoppgaver og gjøre mer, i stedet for å fokusere på sin kjernekompetanse. Og her er det altså oppgaver legene selv ikke ønsker å bli kvitt. Så da er vi tilbake på profesjonskampen og at det ikke er fint nok å være «bare» sykepleier (snakker om NAF/Sverresdatter sin innstilling). Ikke negativ til AKS, det er en god videreutdanning som øker kvaliteten særlig på sykehjem og i hjemmesykepleie med stadig mer komplekse og syke pasienter, og styrker sykepleieres kompetanse mtp å fange opp og tidligere kunne koble på lege. Men å bli «minileger», slik NSF sikter mot, er en farlig vei å starte på. Og det kan ikke sammenliknes direkte med sykepleiere på sykehuspoliklinikk. De er svært spesialiserte på et område, de har lege på naborommet og samarbeider tett. Alle som jobber ute i primærhelsetjenesten vet at det her vil bli stor forskjell på teori og praksis. Og innsigelsene til legene har hele veien vært at det svært sannsynlig vil generere merarbeid eller i beste fall bli noen lunde likt som i dag. Fordi i kommunen behandler man hele mennesket, ikke en og en bit slik man gjør på sykehuset. Da er det bedre å jobbe for økt bruk av hjemmebesøk fra fastlegene igjen, for dem som sliter med å komme til legekontoret (+at man får mye ekstra info ved å komme hjem til folk). Og uansett: utgangspunktet «nå skal legene få betalt for jobb sykepleiere gjør også!» bare understreker deler av poengene i debatten. Spesielt pga 3 ting: sykepleierne skal ikke få flere oppgaver, men andre, de er på fastlønn og tjener det samme uansett, og til siste så ønsker ikke legene dette selv. 🤦🏻♀️ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/regjeringen-vil-betale-for-at-sykepleiere-skal-gjore-fastlegeoppgaver-1.17330156 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #279 Del Skrevet 18. mars Ninaen skrev (4 minutter siden): Det jeg viser til har også vært faktiske forslag, så her ser man hva som skjer uten link. I tillegg er det jo rimelig uryddig å ikke opplyse om at legene i hovedsak er negative til dette forslaget(!), altså ikke ute etter å bruke sykepleierne for å tjene penger selv. I tillegg er det jo også fortsatt slik at de sykepleierne det er snakk om har fastlønn enten fra kommune eller legekontor, så det er snakk om omdisponering, ikke ekstra jobb. Beskrivelsen av forslaget er for øvrig veldig rotete framstilt i artikkelen. I tillegg understreker jo dette poenget som flere har adressert her i tråden: NSF som vil at sykepleierne skal ta legeoppgaver og gjøre mer, i stedet for å fokusere på sin kjernekompetanse. Og her er det altså oppgaver legene selv ikke ønsker å bli kvitt. Så da er vi tilbake på profesjonskampen og at det ikke er fint nok å være «bare» sykepleier (snakker om NAF/Sverresdatter sin innstilling). Ikke negativ til AKS, det er en god videreutdanning som øker kvaliteten særlig på sykehjem og i hjemmesykepleie med stadig mer komplekse og syke pasienter, og styrker sykepleieres kompetanse mtp å fange opp og tidligere kunne koble på lege. Men å bli «minileger», slik NSF sikter mot, er en farlig vei å starte på. Og det kan ikke sammenliknes direkte med sykepleiere på sykehuspoliklinikk. De er svært spesialiserte på et område, de har lege på naborommet og samarbeider tett. Alle som jobber ute i primærhelsetjenesten vet at det her vil bli stor forskjell på teori og praksis. Og innsigelsene til legene har hele veien vært at det svært sannsynlig vil generere merarbeid eller i beste fall bli noen lunde likt som i dag. Fordi i kommunen behandler man hele mennesket, ikke en og en bit slik man gjør på sykehuset. Da er det bedre å jobbe for økt bruk av hjemmebesøk fra fastlegene igjen, for dem som sliter med å komme til legekontoret (+at man får mye ekstra info ved å komme hjem til folk). Og uansett: utgangspunktet «nå skal legene få betalt for jobb sykepleiere gjør også!» bare understreker deler av poengene i debatten. Spesielt pga 3 ting: sykepleierne skal ikke få flere oppgaver, men andre, de er på fastlønn og tjener det samme uansett, og til siste så ønsker ikke legene dette selv. 🤦🏻♀️ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/regjeringen-vil-betale-for-at-sykepleiere-skal-gjore-fastlegeoppgaver-1.17330156 Jeg ser bare en masse bla bla bla, her. Sykepleiere vil tjene mer penger, sykepleiere klager, sykepleiere vil være mini leger… bla bla bla. AKS er en nesten helt ny utdanning i Norge, og rollen denne skal ha er ikke fastsatt enda. En AKS-sykepleier kan helt klart gjøre en masse av legeoppgaver da de utdannes til nettopp dette, og uten at det betyr at nsf vil at sykepleierne skal være «minileger» som ikke kjenner sin plass (lang nede på bunn) i samfunnet. Det er snakk om å tørre å la strukturen endre seg, forb slik den er nå er det ikke bærekraftig. Jeg bor i en kommune der det ikke finnes sykehjemsleger, men et par av fastlegene har 1 time i uka avsatt til visitt på sykehjemmet. Ellers brukes det kun legevakt om det oppstår noe der det er behov for legetilsyn utenom den ene timen. Det er svindyrt å drifte sånn, og er ikke bærekraftig på noen måte. Det er alt for lite legeressurser, og noe må faktisk gjøres. At legeforeningen skal være negative til at en aks kan komme inn og avlaste legene med rutineoppgaver på sykehjem, som legemiddelkontroll og lignende kan jeg ikke forstå….men om sykepleiere skal avlaste legene så synes jeg at sykepleiere, eller arbeidsgiveren som i vårt tilfelle er en kommunal institusjon (som må legge ned plasser pga driften er for dyr) skal være de som får økonomisk kompensasjon for å avlaste med oppgaver. Anonymkode: 4a116...0d1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #280 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): For en arrogant kommentar. Du er sikkert middelaldrende til gammel med nesten nedbetalt bolig du kjøpte i nitten pil og bue, uten vilje eller evne til å forstå at dagens boligmarked og realitet er noe helt, helt annet. Anonymkode: 2ccae...878 Ja her ser vi hvordan enkelte tror lønnsforhandlinger skjer. "Hva man kan klare seg med"... som om de ser for seg tømte lommer og en fremstrakt bedende hånd, og tror at det fortsatt er nåtidens måte å forhandle lønn. Anonymkode: 2d242...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå