Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det jeg tar med meg etter å ha lest igjennom tråden her, er at mange er for dårlige til å forhandle på lønn.

Jobber som sykepleier i kommune. Har akkurat 700 000.- i grunnlønn/garantilønn. Så kommer eventuelle tillegg på toppen av det.

Ikke at 700 000.- er så fryktelig mye, men i hvert fall noe bedre en mange andre her virker det som.

Anonymkode: 5e9e6...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det jeg tar med meg etter å ha lest igjennom tråden her, er at mange er for dårlige til å forhandle på lønn.

Jobber som sykepleier i kommune. Har akkurat 700 000.- i grunnlønn/garantilønn. Så kommer eventuelle tillegg på toppen av det.

Ikke at 700 000.- er så fryktelig mye, men i hvert fall noe bedre en mange andre her virker det som.

Anonymkode: 5e9e6...787

Ja sykepleiere er ekstremt dårlige på å forhandle lønn. Kvinner generelt er dårligere på det. Der tror jeg de er langt bedre i f.eks politiet. Vi ser tarifflønnen deres, men i praksis tror jeg mange har forhandlet lønnen vesentlig opp. Jeg synes det er viktig at alle også ser hvor ekstremt viktig det er at tariffen kontant jager i hælen på inflasjonen. Siste året gikk sykepleiere i praksis ned i lønn etter indexreguleringen. Heldigvis kompenserer noen arbeidsgivere der de opplagt ser at fagforbundet vårt ikke har gjort jobben sin.

Anonymkode: 2d242...acb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som sykepleier med maks ansiennitet i helseforetak (Spekter) 

Grunnlønn med maks ansiennitet (10 år)  er 589.000,-

Jeg har jobbet som sykepleier i 24 år, elsker jobben min og er hverken sutrete eller utbrent, men det må være lov å si at lønna ikke akkurat er super :) 

Anonymkode: ea602...ab1

Men det er jo en helt normal lønn. Jeg har master og jobber i universitets administrasjon, og har 16 år bak meg nå. Jeg tjener det samme som deg. Og det gjør mange av kollegaene mine med lang erfaring og master også.

Anonymkode: ecad0...a67

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje man burde ha sjekket lønnsnivået før man startet på utdannelsen?

Anonymkode: 9daa4...3fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.44):

Må de også jobbe jul, påske, natt, kveld etc.???? Løfte tunge pasienter som veier 150 kg?

Anonymkode: 08bfc...4b6

Nei, det må de ikke. Men når du må det, får du mye i tillegg. 

Hva i all verden er det med deg som gjør at du absolutt på liv og død må ha det verst,  tøffest, hardest, kipest? 

Anonymkode: 805de...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare kunnskapsløshet og null forstand og innsikt i hvordan arbeidsgiverorganisasjoner og ansatteforeninger/fagforbund jobber. Umoden synsing, som om din mening betyr noe.
"Alle andre" representerer ikke samfunnet i det hele tatt, sykepleiere har massiv støtte der ute blant opplyste folk. Og sykepleiere kommer til å fortsatt stige i lønn i takt med eldrebølgen som kommer. Jo færre som velger den yrkesretningen, jo mer lønn blir det.

Hvis du tror det vrøvelet du skriver her er sannheten, bør du ta deg en realitetssjekk. Sykepleiere har slett ikke massiv støtte i eget syn på lønn. Det påpekes gang på gang at sykepleiere har null å klage på, men det er "umodent"? 🤣 Kanskje lurt å innse at når ingen sier seg enig med def, er det muuuligens fordi du tar feil. 😘

Det er listet opp ganske mange argumenter her for hvorfor sykepleiere ikke tjener dårlig. De tjener ikke dårlig sammenliknet med andre yrkesgrupper verken når det kommer til viktighet, utdanning, arbeidsvilkår, turnus eller noe som helst annet. Sykepleiere vil tjene mer "bare fordi", de har ikke ett eneste argument som bygger saken deres opp, rett og slett fordi de faktisk ikke kommer dårlig ut, uansett hvem man sammenlikner med. Men stemmer jo det, sykepleiere er noe helt unikt som ikke kan sammenliknes med andre, de er gudinner med veldig lang og tung utdanning på et studie det var uhorvelig vanskelig å komme inn på og så jobber de ca 4000 timer i året, kun helger og røde dager. Dette aaaante de selvfølgelig ikke noe om da de startet på studiet.

Anonymkode: 51854...a36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor ofte forekommer det at du har bare ni timer mellom to vakter? Hvertfall ikke mer en to ganger på en uke, ettersom du maks har tre 14,5 timers vakter på en uke. Da har du gjort unna en full stilling på tre døgn/vakter og har FIRE døgn helt fri. Det er det ingen i 8-16 jobb som har, så slutt å syte!

Anonymkode: 51854..

Det stemmer ikke. Jeg jobber hver 4. helg for å få litt mer tid med barna. Da jobber jeg 14,5 timer. Uken som kommer nå ser følgende ut: mandag: dagvakt. Tirsdag: aftenvakt. Onsdag: dagvakt. Torsdag: kveldsvakt. Fredag: fri. Lørdag 14,5 timers vakt. Søndag: 14,5 timers vakt. 

Anonymkode: 28294...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: 28294...54b

Hva slags idiotargument er dette? Du prøver å få sympati for arbeidstidende dine ved å legge frem ei arbeidsuke med ekstra mye jobbing som forekommer maks hver fjerde uke. Legg frem resten av turnusen også da, ikke bare den ene drittuka. Enkle menneske!

Anonymkode: 51854...a36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et hen skrev (På 15.3.2025 den 14.38):

Først litt bakgrunn. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år nå. (Jeg postet i denne tråden som anonym bruker på innlegg #51.)
Jeg er mann, har passert 50 år. 

Før jeg begynte i helsevesenet så jobbet jeg i forskjellige bransjer.
Jeg skriver dette for å belyse punkt 1.

1. Velferdsbudsjett/frynsegoder
Jeg har blant annet jobbet slik:

Lakseoppdrett, havbasert: der fikk vi påspandert julebord med hotell av en fôrleverandør. Skikkelig godt minne fra en fin fest.

IKEA-varehus:  der fikk vi påspandert julebord hver jul. Det vil si middag med en drikke inkludert. Gode minner. Videre fikk vi en julegave verdt cirka 800,-.
Et år fikk vi et fotokamera (til å ha film i, dette var på 90-tallet.) Et annet år fikk vi en KostaBoda-skål. Vanlig pris på den var cirka 800,-. (Men når IKEA kjøper inn cirka 700-900 av de for å gi i gave så får de sikkert en god pris fra selger av disse). Den skåla står på stuehylla den dag i dag.

Og nå, i skrivende stund har jeg jobbet 10 år i helsevesenet. Kanskje tre av de årene så har avdelingsleder tatt av egne penger, og kjøpt inn litt godter og diverse rundt jul. Men da kanskje mest tenkt til de som skal jobbe i jula. Utover det så har vi fått dekket cirka 200,- av julebord som vi selv arrangerer.
Gleden var stor i fjor da vi fra da av får kaffe dekket av arbeidsgiver.

Mine tanker om velferdsbudsjett/frynsegoder:
- Det er veldig synd at det er en innarbeidet tradisjon for at disse er så få i offentlig sektor. Jeg er helt inneforstått med at slike goder må være velbalanserte, og ikke overdådige. Det er tross alt skattebetalernes penger + andre av statens inntekter vi drifter for. Likevel mener jeg at en nøytral oppjustering ville vært på sin plass. Og ikke nødvendigvis for bare det offentlige. I enhver bedrift bør dette være en del av arbeidsmiljøkulturen.
Og før jeg går videre, jeg er helt klar over at det er masse som mangler ellers i helsesektoren. For eksempel ting som bedre grunnbemanning, og bedre turnusordninger.
Men hvis det er slik at vi som engasjerer oss for å bedre arbeidsvilkårene fordeler oss slik: 
60% av oss jobber for å få bedre bemanning, 35% av oss jobber for bedre turnusordninger, og 5% jobber for å forbedre velferdsbudsjettene...så er vel det en ok fordeling det?
Jeg velger som dere har skjønt å fokusere en god del på velferdsbudsjettene. Jeg legger innsatsen min der jeg. Det er fordi jeg aldri har følt meg mindre verdsatt som arbeidstaker enn nå.

2. Bedre turnuser
Det jobbes hardt i mange bransjer. Jeg er blant annet nysgjerrig på hvordan turnusarbeid er organisert i Nordsjøen. Opplever de ofte å få bare 5,6 timer søvn mellom to vakter?
Får man det så øker sjansen for at man ikke har spesielt overskudd til å prestere bra, hverken på jobb eller i livet. I en vanlig treukers turnus i helse så er det vanlig å jobbe slik:
Uke 1. Fem vakter
Uke 2. Seks vakter, inkludert arbeidshelg fredag kveld+lørdag+søndag
Uke 3. Fire vakter, oftest fri på mandag for å ta seg inn etter tung uke. Deretter jobb tirsdag til fredag.
Og i denne miksen så kommer et varierende antall sen-tidlig kombinasjoner

De som jobber sen-tidlig rapporterer om 5,6 time søvn i snitt mellom to slike vakter:
Link Dagens Medisin; doktorgrad hvor søvn blant sykepleiere ble undersøkt, UiB

Studier viser at sen-tidligkombinasjoner er verre for helsa enn nattevakter.
Link: Sykepleien.no ; Studie av sen-tidligkombinasjoner, Universitetet i Bergen

Slike tøffe uker der man har seks vakter viser seg for noen å være utfordrende å kombinere med et familieliv med barn. 

Jeg sier ikke med dette at det er bare i helsesektoren det jobbes hardt, og av og til med lite søvn. Men sektoren har utfordringer, så alle løsninger må vurderes. I Sverige er det på Universitetssjukhuset i Linköping og Vrinnevisjukhuset i Norrköping gjort forsøk med kortere arbeidsuker. Ukentlig gjennomsnittlig arbeidstid ble redusert fra 38,25 / 37 timer per uke, til 34 time. Lønnskostnadene økte med så lite som 0.65%.
Link til norsk podkast med intervju om det her: Therework. no tekst og podkast om forsøk i Sverige

Til slutt: å "syte" er selvfølgelig ikke den gode fremgangsmåten for å oppnå endring. Endring skjer gjennom begrunnede forslag, og ved å blant annet benytte de fagforbund som er. 

Det var mine foreløpige refleksjoner om denne delen av arbeidslivet.
Ønsker at alle skal få en god opplevelse av å jobbe, med både tilfredshet og helsa i behold. 🎵🎵🎵

Endelig et fornuftig innlegg 🤝

Anonymkode: 8cbb2...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hvordan komme seg ut av yrket, det er en annen og ikke enkel sak. 

Anonymkode: 96831...f38

Det er vel streng talt ingen andre yrker enn sykepleier som er mer allsidig og fleksibel. Yrke er ikke bare pleie og omsorg. Så jeg forstår ikke hvorfor man må ut av yrke, for å jobbe med noe annet.

Men nå har vel mennesker aldri vært så dårlig som nå til å gjøre research, for å kunne undersøke sine muligheter. Enda vi lever i et kunnskapssamfunn. Selv lærere på videregående skole uttrykker bekymring over at elever ikke evner å gjøre enkle Google søk, eller det å være kritisk til kilder. 

Jeg fatter ikke hvordan enkelte av dere har klart å fullføre en bachelorgrad, når man ikke evner å gjøre litteratursøk eller finne relevant informasjon på internett. Når all informasjonen ligger offentlig og tilgjengelig for alle.

Anonymkode: 56b71...1b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har feilaktig fått noen holdninger her. En holdning du har dannet deg ut fra hva du har lest og fått med deg fra media.
Ingen sykepleiere eller de som kjemper for sykepleiere sier at "de er noe unikt og spesielt og hevet over alle andre". Dette er dine ord. De driver ikke lønnskamp på den måten. De sier heller ikke at "de er samfunnets største offer" eller at "de er alene om å ha det tøft".

Alle kjemper for sin egen lønn og det er ulogisk at en yrkesgruppe skal reflektere over hvem andre som heller ikke har det bra, og så tenke at "neinei.. da bør vi alle bare ha dårlig lønn og arbeidsvilkår da..."
Derfor blir det så dumt når noen faktisk tar til motmæle mot lønnskamp. Og bruker hersketeknikk og harsellering, som å kalle det syting. Det blir bare altfor dumt. Det er nok av dem som sier at politiet også "har det bra nok og tjener godt nok". Så at du favoriserer politi her fremfor sykepleiere, er bare en tilfeldig variasjon. Felles for dere er at dere taler mot lønnskamp, og det er ekstremt usolidarisk og vitner om kunnskapsløshet. Det er bare dårlig!

Alle som jobber i offentlig sektor er nødt til å kjempe for lønnen sin. Fordi lønnen kommer ikke naturlig, av overskudd som kan deles ut, som i privat sektor. Den må rett og slett kjempes for, fordi statens arbeidsgiverorganisasjoner jobber iherdig for å spare budsjettpostene. Derfor sliter offentlig ansatte hvert år for å beholde lønnen sin jevnt med inflasjonen og for å ikke falle akterut blant gjennomsnitts- og medianlønn i Norge.

Å sitte slik og synse som noen gjør, blir bare dumt.

Snakk om å tolke og synse og aktivt misforstå. Og så kan dere jo heller ta et oppgjør med egen leder i NSF, som en annen her viser til. Taler ikke mot lønnskamp, men gjør det uten å drive profesjonskamp i tillegg…

Anonymkode: c0d88...9a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet for sykepleierne er at fagorganisasjonen deres har krevd at sykepleierne skal gjøre alt mulig av oppgaver. Dermed gjør svært mange sykepleiere oppgaver de er overkvalifiserte for. Og dermed blir lønna lavere enn den kunne vært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette! Syns det er bare helt dumskap når folk begynner å sammenligne ingeniører med sykepleiere. :himle:
Men for all del, om man har lyst til å jobbe i den private som ingeniør, så ta en utdanning som ingeniør da, og ikke bli sykepleier. Vent.. hva sa du? For vanskelig å bli ingeniør? For mye matte? Skjønner ikke fysikken? Var det best å bli sykepleier likevel? Sjokkerende. 

Anonymkode: 05de4...fda

Finnes kortere utdannelser som tjener vesentlig bedre enn en sykepleier. Lokfører og flygeledere for å ta to eksempler. Du finner knapt flygeledere som ligger under en million i lønn. Men det er nok mye mer krevende å komme inn på dette enn sykepleier 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber som sykepleier med maks ansiennitet i helseforetak (Spekter) 

Grunnlønn med maks ansiennitet (10 år)  er 589.000,-

Jeg har jobbet som sykepleier i 24 år, elsker jobben min og er hverken sutrete eller utbrent, men det må være lov å si at lønna ikke akkurat er super :) 

Anonymkode: ea602...ab1

Her lønner jo ikke utdanning seg. Jeg fikk dekket mitt fagbrev via jobben null studielån. 

Anonymkode: e133c...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...