Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow.. Jeg fatter bare ikke hvor mye hat mennesker kan ha mot en yrkesgruppe som består av langt over 100 000 individer. Sykepleiere er like mangfoldige som alle andre, noen elsker jobben sin mens andre misliker den.

I denne tråden fremstår det for meg som at noen tror at de vil få mindre om sykepleiere får mer-det er bare en annen variant av de utallige uføretrådene her inne. I mine øyne tror jeg de fleste vil være tjent med en god diskusjon om hva en tilstrekkelig god lønn vil være for et nødvendig yrke som det sykepleie faktisk er. Det vil bidra til å kunne dra opp lønna for andre; eks lærere, barnehagelærere, vernepleiere osv. 

Før man poster noe kan det innimellom være lurt å stoppe opp og tenke litt over om man faktisk vet nok om, i dette tilfellet yrket sykepleie, før man ytrer seg. Guff og hat pleier sjeldent føre mye godt med seg. 

Anonymkode: e7863...557

Jeg har absolutt ikke noe i mot sykepleiere som yrkesgruppe, og det syns jeg ikke det er noen innlegg i denne tråden som heller viser til, og jeg har lest hele tråden. 

Jeg er imidlertid uenig i at sykepeliere tjener dårlig, og det er det åpenbart mange som stiller seg bak. Det er ikke det samme som å være i mot en hel yrkesgruppe. 

Anonymkode: d28c6...95a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg sykepleier, er ikke spesielt omsorgsfull og typisk fagnerd, men synes sykepleierlønn er låsen samnenligna m f.eks. ingeniør bachelor. Er det gamle kjønnsrollemønstre som ligger bak, kanskje? 

Anonymkode: 2604f...7b5

Hvorfor skal man sammenlikne helt forskjellige yrker med samme utdanningslengde? Sykepleiere jobber stort sett i det offentlige, ingeniører i det private. Sykepleiere tjener også bedre enn tannpleiere, som også er en bachelorgrad.

Skulle jeg som offentlig ansatt tannlege sammenliknet lønnen min med en advokats? Nå tjener riktignok jurister i det offentlige også bedre enn meg, men vi har helt ulike jobber, og juristene har tradisjonelt vært bedre til å presse på lønn enn tannleger. Det gjelder også vitenskapelige stillinger på universitetet.

Anonymkode: 4ecb0...d21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke sykepleier, men jobber i helsevesenet med 3 delt turnus. 

Hva er sykepleier grunnlønn med maks ansinitet?

Selv har jeg fagbrev og min grunnlønn er 552k, noe jeg tror ikke er så langt fra en sykepleier grunnlønn?

Vi trenger sårt flere sykepleiere, vi rundt får flere oppgaver nå som tidligere sykepleiere hadde får å frigjøre en sykepleier det vi kan.

Dette går igjen utover vårt yrke får vi mangler også folk på jobb.

Anonymkode: e133c...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Unntak? Det er vel heller regelen. Det krever ikke mye innsats å finne ut at eksempelvis stillingskode rådgiver i staten (kvalifikasjonskravet er mastergrad) har en lønnsramme som starter på 570 000 i 2025.

Anonymkode: 67dc7...031

Er det krav om master for å ha stillingskode rådgiver i staten?

Anonymkode: a26b2...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS (eller andre sykepleiere som er enig med TS), hvordan tjener dere i forhold til andre kommunale/statlige stillinger med treårig bachelorgrad? 

Politi, brannvesen, barnevern, saksbehandling i NAV, de med bachelor i økonomi etc? Ligger det ca likt, eller er dere underbetalt i forhold til disse? 

Hvis dere tenker at lønna deres skal opp, mener dere da bare dere, eller også de andre nevnte yrkesgruppene? Og hva med de andre kommunale/statlige yrkene med krav om lengre utdanning, skal de også opp i lønn da for å sikre en forskjell i lønn på utdanningsnivå, eller bør dere komme nærmere disse? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eureka! skrev (14 timer siden):

Å bruke ordet "sutring" er stygg gaslighting og hersketeknikk. Når en yrkesgruppe med krav for bachelor ligger godt under median og gjennomsnitt for landet, så ER det lav lønn. Og NOEN må jo være sykepleiere. Du kan heller være litt solidarisk og glad du selv slipper, fremfor frekk og nedlatende.

Sykepleiere tjener helt fint, men har likevel gullmedalje i å klage om hvor stakkarslige de er.☺️ Det er ikke hersketeknikk å påpeke det, men det er en refleksjon om at mange sykepleiere ikke eier kontakt med virkeligheten. 

Anonymkode: 05de4...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man sammenlikne helt forskjellige yrker med samme utdanningslengde? Sykepleiere jobber stort sett i det offentlige, ingeniører i det private. Sykepleiere tjener også bedre enn tannpleiere, som også er en bachelorgrad.

Skulle jeg som offentlig ansatt tannlege sammenliknet lønnen min med en advokats? Nå tjener riktignok jurister i det offentlige også bedre enn meg, men vi har helt ulike jobber, og juristene har tradisjonelt vært bedre til å presse på lønn enn tannleger. Det gjelder også vitenskapelige stillinger på universitetet.

Anonymkode: 4ecb0...d21

Dette! Syns det er bare helt dumskap når folk begynner å sammenligne ingeniører med sykepleiere. :himle:
Men for all del, om man har lyst til å jobbe i den private som ingeniør, så ta en utdanning som ingeniør da, og ikke bli sykepleier. Vent.. hva sa du? For vanskelig å bli ingeniør? For mye matte? Skjønner ikke fysikken? Var det best å bli sykepleier likevel? Sjokkerende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror du vet veldig lite om arbeidet som forsker hvis du tror det er et avslappet liv med fleksitid. De fleste forskere ansettes i "særlig uavhengig stilling" som gir minimalt med rettigheter med tanke på arbeidstid. 

Anonymkode: d28c6...95a

Veldig enig med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er noe helt elementært her som du misser. Du ser det helt sikker egentlig selv også.
Hva kan grunnen være til at de som er sykepleiere klager over arbeidsforhold og lønn, mens de som ikke er sykepleiere ikke klager? Og du tar slutningen at alle som er sykepleiere bare er sutrere? Altså at en overvekt av litt skjøre og slappe mennesker tilfeldigvis har blitt sykepleiere, og det er årsaken til at de klager?

Det blir litt likedan som "så forferdelig sutrete de er i Afrika. Huff asså, så misfornøyde de er med maten der. Sutrete folk".

Det er en grunn til klagingen. Og det vil enkelte nekte å forstå fordi de ikke er der selv. Eneste måten du kan bevise at sykepleiere har god lønn ift arbeid er å steppe inn selv. Gå i skoene, og gi en tilbakemelding etter ett år.

En sutrer er en som klager over noe de ikke har peiling på. Så her er det du som sutrer på at sykepleiere jobber for å presse lønn og arbeidsforhold opp. Så bare holdt kjeft med deg.

Anonymkode: 2d242...acb

Ja og det er at sykepleiere liker å klage. ☺️ I motsetning til andre der man jobber med den lønnen som er, jobber innenfor de arbeidstidene som er og gjør den jobben som er forventet at man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...