AnonymBruker Skrevet 22. mars #321 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.26): Når man synes at noen maser om lønn og at det er provoserende, og stiller spørsmål "hva med lærere" så er det fordi det er en hel verden med politkk man ikke er klar over. Siterte derfor også min egen kommentar fra litt lengre opp her. Ja for de sykepleiere som jobber turnus er det tilleggene som berger lønna. Som mange lavtlønnede yrker (alle under median og gjennomsnitt) er det tillegg eller overtid som er bergningen. Og yrkesgrupper som ikke jobber turnus men har mulighet til 1-2 timer overtidsjobbing her og der er heldige sånn. Anonymkode: 2d242...acb Men den kilden du har det fra er SSB, som sier medianlønnen i Norge. Det som blir litt feil, er at medianlønnen gjelder også privat ansatte, og der er lønna rett og slett bedre. Herunder alle private klinikker, oppdrettsselskap, etc. Hva er median lønn for kommune/offentlige ansatte? Det er vel lavere vil jeg tro. Jeg syns (min mening) at hvis man var opptatt av å tjene mest mulig, så må man utdanne seg høyere. Rett og slett. Eller bli ansatt privat. Man kan ikke hele tiden bare få få få, mange av oss har studert lengre og kommer ut med høyre studielån. Jeg betaler nesten 4000kr til lånekassen, min samboer (sykepleier) 1300.. Vi har også «tapt» flere år med inntekt ved å velge høyere utdanning. Når det er sagt, så er det klart det er uheldig med reallønnsnedgang, hvis man får under frontfaget. Og man kan ikke godta dette år etter år. Men i diskusjonen om «sykepleiere får for dårlig betalt» så har dette nesten blitt en gimmick, og det kortet dras hvert eneste år. Anonymkode: 860df...f00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #322 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men den kilden du har det fra er SSB, som sier medianlønnen i Norge. Det som blir litt feil, er at medianlønnen gjelder også privat ansatte, og der er lønna rett og slett bedre. Herunder alle private klinikker, oppdrettsselskap, etc. Hva er median lønn for kommune/offentlige ansatte? Det er vel lavere vil jeg tro. Jeg syns (min mening) at hvis man var opptatt av å tjene mest mulig, så må man utdanne seg høyere. Rett og slett. Eller bli ansatt privat. Man kan ikke hele tiden bare få få få, mange av oss har studert lengre og kommer ut med høyre studielån. Jeg betaler nesten 4000kr til lånekassen, min samboer (sykepleier) 1300.. Vi har også «tapt» flere år med inntekt ved å velge høyere utdanning. Når det er sagt, så er det klart det er uheldig med reallønnsnedgang, hvis man får under frontfaget. Og man kan ikke godta dette år etter år. Men i diskusjonen om «sykepleiere får for dårlig betalt» så har dette nesten blitt en gimmick, og det kortet dras hvert eneste år. Anonymkode: 860df...f00 Ja, hvis man tar en bachelor og jobber i det offentlige, så kan man ikke regne med å tjene over medianen. Rett og slett. Da må man regne med å ligge litt under median. Skal man tjene langt over median, må man ta andre utdanningsvalg. Jeg har selv tatt en utdanning som førte til mye lavere lønn enn jeg kunne hatt hvis jeg tok andre valg. Mannen min er lege, jeg tjener ca halvparten av det han gjør, selv om jeg har mer utdanning. Men jeg tok andre valg. 🤷🏻♀️ Anonymkode: eb88e...b3f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #323 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men den kilden du har det fra er SSB, som sier medianlønnen i Norge. Det som blir litt feil, er at medianlønnen gjelder også privat ansatte, og der er lønna rett og slett bedre. Herunder alle private klinikker, oppdrettsselskap, etc. Hva er median lønn for kommune/offentlige ansatte? Det er vel lavere vil jeg tro. Jeg syns (min mening) at hvis man var opptatt av å tjene mest mulig, så må man utdanne seg høyere. Rett og slett. Eller bli ansatt privat. Man kan ikke hele tiden bare få få få, mange av oss har studert lengre og kommer ut med høyre studielån. Jeg betaler nesten 4000kr til lånekassen, min samboer (sykepleier) 1300.. Vi har også «tapt» flere år med inntekt ved å velge høyere utdanning. Når det er sagt, så er det klart det er uheldig med reallønnsnedgang, hvis man får under frontfaget. Og man kan ikke godta dette år etter år. Men i diskusjonen om «sykepleiere får for dårlig betalt» så har dette nesten blitt en gimmick, og det kortet dras hvert eneste år. Anonymkode: 860df...f00 Ja medianlønn i det private er 947 000. Snittlønn 1 038 000. I følge info på denne siden (https://nye.econa.no/lonn/rad-og-rettigheter-om-lonn/snittlonnen-har-passert-en-million/) Men her står det også at gjennomsnittslønn i offentlig sektor er 916 105. Hele essensen med hva jeg mente å si at ingen bør hysje og shame på offentlig ansatte som tjener under gjennomsnitt og median når de klager på lønna si. Spesielt ikke ved å henvise til andre likestilte i offentlig sektor. Lønnskamp må pågå hele tiden, for å jage etter snittet som hele tiden vil dra ifra, spesielt for store yrkesgrupper som sykepleiere, lærere, politi osv. Akkurat nå stiller ikke sykepleiere så dårlig ift median og kjøpekraft i samfunnet. Men det betyr ikke at de kan sette seg ned og være fornøyd likevel. De som tror det har ikke peiling på lønnspolitikk. Anonymkode: 2d242...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #324 Del Skrevet 22. mars Jeg synes sykepleierne har for dårlig lønn! Vi mangler og kommer til å mangle mange tusen sykepleiere i årene som kommer. Hva får folk til yrket? Dårlig lønn hjelper ikke. Jeg tjente mer på mitt fagbrev enn om jeg gikk sykepleien. De har ett enormt ansvar! Anonymkode: e133c...205 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #325 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja medianlønn i det private er 947 000. Snittlønn 1 038 000. I følge info på denne siden (https://nye.econa.no/lonn/rad-og-rettigheter-om-lonn/snittlonnen-har-passert-en-million/) Men her står det også at gjennomsnittslønn i offentlig sektor er 916 105. Hele essensen med hva jeg mente å si at ingen bør hysje og shame på offentlig ansatte som tjener under gjennomsnitt og median når de klager på lønna si. Spesielt ikke ved å henvise til andre likestilte i offentlig sektor. Lønnskamp må pågå hele tiden, for å jage etter snittet som hele tiden vil dra ifra, spesielt for store yrkesgrupper som sykepleiere, lærere, politi osv. Akkurat nå stiller ikke sykepleiere så dårlig ift median og kjøpekraft i samfunnet. Men det betyr ikke at de kan sette seg ned og være fornøyd likevel. De som tror det har ikke peiling på lønnspolitikk. Anonymkode: 2d242...acb Det er ikke medianlønnen i Norge, det er medianlønnen til Econas medlemmer! Himmelvid forskjell. De er økonomer med mastergrad og siviløkonomer. Ikke akkurat en gjennomsnittlig utdanningsgruppe. Anonymkode: eb88e...b3f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #326 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er ikke medianlønnen i Norge, det er medianlønnen til Econas medlemmer! Himmelvid forskjell. De er økonomer med mastergrad og siviløkonomer. Ikke akkurat en gjennomsnittlig utdanningsgruppe. Anonymkode: eb88e...b3f I ssb har jeg ikke sett egne tall for privat sektor som sum. Econas medlemmer gir jo en interessant innsikt da, er ikke så uvanlig at lærere og sykepleiere også har master, det viser jo litt av gapet. Tror verken lærere eller sykepleiere engang drømmer om slike lønninger. Anonymkode: 2d242...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #327 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja medianlønn i det private er 947 000. Snittlønn 1 038 000. I følge info på denne siden (https://nye.econa.no/lonn/rad-og-rettigheter-om-lonn/snittlonnen-har-passert-en-million/) Men her står det også at gjennomsnittslønn i offentlig sektor er 916 105. Hele essensen med hva jeg mente å si at ingen bør hysje og shame på offentlig ansatte som tjener under gjennomsnitt og median når de klager på lønna si. Spesielt ikke ved å henvise til andre likestilte i offentlig sektor. Lønnskamp må pågå hele tiden, for å jage etter snittet som hele tiden vil dra ifra, spesielt for store yrkesgrupper som sykepleiere, lærere, politi osv. Akkurat nå stiller ikke sykepleiere så dårlig ift median og kjøpekraft i samfunnet. Men det betyr ikke at de kan sette seg ned og være fornøyd likevel. De som tror det har ikke peiling på lønnspolitikk. Anonymkode: 2d242...acb Hvis man tar gjennomsnitt av alle sykepleiere, hva er medianlønnen da? Sånn er det i min bransje i allefall, vi forhandler lønn basert på frontfaget (of course) men også hva som er gjennomsnittslønn i lik jobb. Man kan ikke sammenligne lønnen på en bachelor, med de som har master eller høyere. Det er jo høyere opp problemet ligger uansett, hvor mange stillinger og tilbud blir kuttet nå med denne regjeringen? Mange gode tilbud i omsorg og Psykriater legges ned, for å spare penger. Samme kasse som skal gi lønninger til de som jobber der. Anonymkode: 860df...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #328 Del Skrevet 23. mars Psykiatri ** Anonymkode: 860df...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #329 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis man tar gjennomsnitt av alle sykepleiere, hva er medianlønnen da? Sånn er det i min bransje i allefall, vi forhandler lønn basert på frontfaget (of course) men også hva som er gjennomsnittslønn i lik jobb. Man kan ikke sammenligne lønnen på en bachelor, med de som har master eller høyere. Det er jo høyere opp problemet ligger uansett, hvor mange stillinger og tilbud blir kuttet nå med denne regjeringen? Mange gode tilbud i omsorg og Psykriater legges ned, for å spare penger. Samme kasse som skal gi lønninger til de som jobber der. Anonymkode: 860df...f00 https://sykepleien.no/2024/02/faktiskno-sa-mye-tjener-en-sykepleier Her blir sykepleierlønnen diskutert og lister opp mye info. En gjennomsnittlig årslønn på 500 til 550 000 i 2022. Dette gjennomsnittet er den rene årslønnen som sykepleier, uten tillegg. Sykepleierindexen derimot, som brukes for å kalkulere kjøpekraft, er sum av alle tillegg og også sum av alle med videreutdanning og master, og de som jobber i vikarbyrå og pusher rett under millionen, var 675 900 for 23. Som sier at sykepleiere kan kjøpe 2 av hundre boliger i Oslo. 38% av alle sykepleiere har videreutdanning. Jeg husker ikke helt om du har sagt din personlige mening om hva en sykepleier bør tjene, eller om du synes de tjener for mye, men det er overraskende at noen faktisk mener at når sykepleiere begynner å nærme seg norsk lønnsgjennomsnitt så er det frekt. En master regnes som høyt utdannningsnivå. De fleste med master er over gjennomsnittet, sykepleiere er under. Er det den gamle "jobbe etter kall-ideologien" som henger igjen? Sykepleiere har nylig hatt, som de kalte et enormt lønnshopp. Akkurat nå verken "sutrer eller klager" de, unntatt kanskje noen som TS her, som antagelig er nyutdannet og litt sjokkert over arbeidsmengden og ansvaret og kjenner vakumet i lommeboka. I fjor fikk de ikke reallønnsveksten, regner egentlig med at samme blir i år. Etter 7-8 år er de kanskje igjen såpass bak resten at må begynne å "klage og sutre" igjen, uten at folk skjønner noe "for de har jo ikke så verst lønn"... Anonymkode: 2d242...acb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #330 Del Skrevet 23. mars En annen ting er jo at jeg som er sykepleier med master får jo ikke engang betalt for masteren jeg har tatt, selvom den er høyst relevant for hva jeg jobber som. I min tidligere jobb tok jeg også 60 stp i psykisk helse, disse fikk jeg ikke betalt for da dette ikke var noe de hadde bruk for på min arbeidsplass, men da jeg sa opp stillingen min så var en av kvalifikasjonene i stillingsutlysningen at de ønsket noen med videreutdanning i psykisk helse 👍🏼 de vil bare ikke betale for kompetansen. Anonymkode: dcbc1...78e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 23. mars #331 Del Skrevet 23. mars Mulig dette er postet her allerede, men 10 Highest Paying Countries for Nurses (gjett hvem som er nummer 6): https://nurse.org/articles/highest-paying-countries-for-nurses/ Slutt å syte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #332 Del Skrevet 23. mars Akhenaton skrev (20 minutter siden): Mulig dette er postet her allerede, men 10 Highest Paying Countries for Nurses (gjett hvem som er nummer 6): https://nurse.org/articles/highest-paying-countries-for-nurses/ Slutt å syte. Lol, si det til alle som forhandler lønn du. https://sykepleien.no/2024/06/ny-studie-det-er-ikke-lonnen-som-gjor-sykepleierne-slutter-det-er-arbeidsforholdene Anonymkode: 68a78...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #333 Del Skrevet 23. mars Sykepleiere eller annen helsepersonell blir ikke verdsatt, og mange i denne tråden (og andre tråder) bekrefter dette. Anbefaler flere helsepersonell å slutte i jobben. Vi er på vei inn i en eldrekrise. Vi blir ikke verdsatt, ei heller betalt godt mtp på underbemanningen (spesielt mtp på at de "skriker" etter helsepersonell). Vel de gidder ikke å betale dere verdien deres. Dere jobber underbemannet hele tiden. Streiker dere blir det bare slått ned på og dere blir tvunget tilbake i jobb. men slutter dere, og i hopetall. Så viser vi enhver at dere faktisk er en av de aller viktigste yrkesgruppene i Norge. Anbefaler enhver å jobbe som travel nurse, utnytt systemet. For å tvinge endring. For slik det er nå vil dere aldri bli betalt hva dere er verdt. 56 kroner for å jobbe kveld som tillegg er latterlig. Mer fikk jeg som 16 åring da jeg jobbet i butikk. Det er i travelnurse eller i private bemanningsbyråer at dere ser hva verdien deres faktisk er, for de blir betalt mye. I en fulltidsjobb vil dette aldri syntes, fordi hvorfor skal de betale dere noe mer ? Dere tillater jo lønningen med å fortsette. Slutter flere så må faktisk politikerne gjøre noe 🙂 Samme gjelder andre viktige yrkesgrupper. Dere har faktisk mye makt. Det er ikke deres ansvar å holde dårlige systemer i Norge vedlike. Dette er uansett ikke fare for liv, for det kan politikerne styre fint ved å gi dere mer penger. Samme med andre viktige yrker som politi (men der er de ikke underbemannet, men ei heller manglende vilje fra politikere (med millionlønninger) til å sette av mer penger til dette). Anonymkode: 967dc...ca6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå