Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow.. Jeg fatter bare ikke hvor mye hat mennesker kan ha mot en yrkesgruppe som består av langt over 100 000 individer. Sykepleiere er like mangfoldige som alle andre, noen elsker jobben sin mens andre misliker den.

I denne tråden fremstår det for meg som at noen tror at de vil få mindre om sykepleiere får mer-det er bare en annen variant av de utallige uføretrådene her inne. I mine øyne tror jeg de fleste vil være tjent med en god diskusjon om hva en tilstrekkelig god lønn vil være for et nødvendig yrke som det sykepleie faktisk er. Det vil bidra til å kunne dra opp lønna for andre; eks lærere, barnehagelærere, vernepleiere osv. 

Før man poster noe kan det innimellom være lurt å stoppe opp og tenke litt over om man faktisk vet nok om, i dette tilfellet yrket sykepleie, før man ytrer seg. Guff og hat pleier sjeldent føre mye godt med seg. 

Anonymkode: e7863...557

Jeg har absolutt ikke noe i mot sykepleiere som yrkesgruppe, og det syns jeg ikke det er noen innlegg i denne tråden som heller viser til, og jeg har lest hele tråden. 

Jeg er imidlertid uenig i at sykepeliere tjener dårlig, og det er det åpenbart mange som stiller seg bak. Det er ikke det samme som å være i mot en hel yrkesgruppe. 

Anonymkode: d28c6...95a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg sykepleier, er ikke spesielt omsorgsfull og typisk fagnerd, men synes sykepleierlønn er låsen samnenligna m f.eks. ingeniør bachelor. Er det gamle kjønnsrollemønstre som ligger bak, kanskje? 

Anonymkode: 2604f...7b5

Hvorfor skal man sammenlikne helt forskjellige yrker med samme utdanningslengde? Sykepleiere jobber stort sett i det offentlige, ingeniører i det private. Sykepleiere tjener også bedre enn tannpleiere, som også er en bachelorgrad.

Skulle jeg som offentlig ansatt tannlege sammenliknet lønnen min med en advokats? Nå tjener riktignok jurister i det offentlige også bedre enn meg, men vi har helt ulike jobber, og juristene har tradisjonelt vært bedre til å presse på lønn enn tannleger. Det gjelder også vitenskapelige stillinger på universitetet.

Anonymkode: 4ecb0...d21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke sykepleier, men jobber i helsevesenet med 3 delt turnus. 

Hva er sykepleier grunnlønn med maks ansinitet?

Selv har jeg fagbrev og min grunnlønn er 552k, noe jeg tror ikke er så langt fra en sykepleier grunnlønn?

Vi trenger sårt flere sykepleiere, vi rundt får flere oppgaver nå som tidligere sykepleiere hadde får å frigjøre en sykepleier det vi kan.

Dette går igjen utover vårt yrke får vi mangler også folk på jobb.

Anonymkode: e133c...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Unntak? Det er vel heller regelen. Det krever ikke mye innsats å finne ut at eksempelvis stillingskode rådgiver i staten (kvalifikasjonskravet er mastergrad) har en lønnsramme som starter på 570 000 i 2025.

Anonymkode: 67dc7...031

Er det krav om master for å ha stillingskode rådgiver i staten?

Anonymkode: a26b2...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS (eller andre sykepleiere som er enig med TS), hvordan tjener dere i forhold til andre kommunale/statlige stillinger med treårig bachelorgrad? 

Politi, brannvesen, barnevern, saksbehandling i NAV, de med bachelor i økonomi etc? Ligger det ca likt, eller er dere underbetalt i forhold til disse? 

Hvis dere tenker at lønna deres skal opp, mener dere da bare dere, eller også de andre nevnte yrkesgruppene? Og hva med de andre kommunale/statlige yrkene med krav om lengre utdanning, skal de også opp i lønn da for å sikre en forskjell i lønn på utdanningsnivå, eller bør dere komme nærmere disse? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eureka! skrev (14 timer siden):

Å bruke ordet "sutring" er stygg gaslighting og hersketeknikk. Når en yrkesgruppe med krav for bachelor ligger godt under median og gjennomsnitt for landet, så ER det lav lønn. Og NOEN må jo være sykepleiere. Du kan heller være litt solidarisk og glad du selv slipper, fremfor frekk og nedlatende.

Sykepleiere tjener helt fint, men har likevel gullmedalje i å klage om hvor stakkarslige de er.☺️ Det er ikke hersketeknikk å påpeke det, men det er en refleksjon om at mange sykepleiere ikke eier kontakt med virkeligheten. 

Anonymkode: 05de4...fda

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man sammenlikne helt forskjellige yrker med samme utdanningslengde? Sykepleiere jobber stort sett i det offentlige, ingeniører i det private. Sykepleiere tjener også bedre enn tannpleiere, som også er en bachelorgrad.

Skulle jeg som offentlig ansatt tannlege sammenliknet lønnen min med en advokats? Nå tjener riktignok jurister i det offentlige også bedre enn meg, men vi har helt ulike jobber, og juristene har tradisjonelt vært bedre til å presse på lønn enn tannleger. Det gjelder også vitenskapelige stillinger på universitetet.

Anonymkode: 4ecb0...d21

Dette! Syns det er bare helt dumskap når folk begynner å sammenligne ingeniører med sykepleiere. :himle:
Men for all del, om man har lyst til å jobbe i den private som ingeniør, så ta en utdanning som ingeniør da, og ikke bli sykepleier. Vent.. hva sa du? For vanskelig å bli ingeniør? For mye matte? Skjønner ikke fysikken? Var det best å bli sykepleier likevel? Sjokkerende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror du vet veldig lite om arbeidet som forsker hvis du tror det er et avslappet liv med fleksitid. De fleste forskere ansettes i "særlig uavhengig stilling" som gir minimalt med rettigheter med tanke på arbeidstid. 

Anonymkode: d28c6...95a

Veldig enig med deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er noe helt elementært her som du misser. Du ser det helt sikker egentlig selv også.
Hva kan grunnen være til at de som er sykepleiere klager over arbeidsforhold og lønn, mens de som ikke er sykepleiere ikke klager? Og du tar slutningen at alle som er sykepleiere bare er sutrere? Altså at en overvekt av litt skjøre og slappe mennesker tilfeldigvis har blitt sykepleiere, og det er årsaken til at de klager?

Det blir litt likedan som "så forferdelig sutrete de er i Afrika. Huff asså, så misfornøyde de er med maten der. Sutrete folk".

Det er en grunn til klagingen. Og det vil enkelte nekte å forstå fordi de ikke er der selv. Eneste måten du kan bevise at sykepleiere har god lønn ift arbeid er å steppe inn selv. Gå i skoene, og gi en tilbakemelding etter ett år.

En sutrer er en som klager over noe de ikke har peiling på. Så her er det du som sutrer på at sykepleiere jobber for å presse lønn og arbeidsforhold opp. Så bare holdt kjeft med deg.

Anonymkode: 2d242...acb

Ja og det er at sykepleiere liker å klage. ☺️ I motsetning til andre der man jobber med den lønnen som er, jobber innenfor de arbeidstidene som er og gjør den jobben som er forventet at man gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Wow.. Jeg fatter bare ikke hvor mye hat mennesker kan ha mot en yrkesgruppe som består av langt over 100 000 individer. Sykepleiere er like mangfoldige som alle andre, noen elsker jobben sin mens andre misliker den.

I denne tråden fremstår det for meg som at noen tror at de vil få mindre om sykepleiere får mer-det er bare en annen variant av de utallige uføretrådene her inne. I mine øyne tror jeg de fleste vil være tjent med en god diskusjon om hva en tilstrekkelig god lønn vil være for et nødvendig yrke som det sykepleie faktisk er. Det vil bidra til å kunne dra opp lønna for andre; eks lærere, barnehagelærere, vernepleiere osv. 

Før man poster noe kan det innimellom være lurt å stoppe opp og tenke litt over om man faktisk vet nok om, i dette tilfellet yrket sykepleie, før man ytrer seg. Guff og hat pleier sjeldent føre mye godt med seg. 

Anonymkode: e7863...557

Så det er å regne som hat å mene at sykepleiere ikke har dårlig lønn? Vet du i det hele tatt hva hat er?

Det er jo umulig å ha en saklig debatt når noen lar seg krenke av absolutt alt. Men det er vel sånn det har blitt nå som generasjon woke har entret forumene.

Anonymkode: 85a34...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er at sykepleiere liker å klage. ☺️ I motsetning til andre der man jobber med den lønnen som er, jobber innenfor de arbeidstidene som er og gjør den jobben som er forventet at man gjør.

…men vi i NSF har jo dessverre en leder som virkelig står i bresjen for å fortelle hvor underbetalt og tungt og trasig vi som som sykepleiere har det og da blir det en sannhet som ikke er sunn for yrket. Og syns også hun på en måte snakker ned å bare  være sykepleier, nå er det master som er tingen.

Å bli sykepleier skal jo være fordi du ønsker å gjøre en forskjell og vil jobbe med mennesker. Før ble det kalt ‘et kall’ og jeg tror vi har bevegd oss litt for langt bort fra.

Heldigvis er det mye praksis slik at de som ikke egner seg kan lukes bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! Syns det er bare helt dumskap når folk begynner å sammenligne ingeniører med sykepleiere. :himle:
Men for all del, om man har lyst til å jobbe i den private som ingeniør, så ta en utdanning som ingeniør da, og ikke bli sykepleier. Vent.. hva sa du? For vanskelig å bli ingeniør? For mye matte? Skjønner ikke fysikken? Var det best å bli sykepleier likevel? Sjokkerende. 

Synes dette blir for dumt, du får det til å høres ut som at sykepleiere er stokk dumme og at sykepleier var eneste yrket de har mulighet til å bli. Da jeg kom inn på sykepleien var det vel 5 i snitt for å komme inn der jeg søkte. Selv har jeg karakterene og fagene for å kunne bli «hva jeg vil», men valgte allikevel sykepleien 

Anonymkode: dcbc1...78e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes dette blir for dumt, du får det til å høres ut som at sykepleiere er stokk dumme og at sykepleier var eneste yrket de har mulighet til å bli. Da jeg kom inn på sykepleien var det vel 5 i snitt for å komme inn der jeg søkte. Selv har jeg karakterene og fagene for å kunne bli «hva jeg vil», men valgte allikevel sykepleien 

Anonymkode: dcbc1...78e

Nei, alle sykepleiere er ikke stokk dumme (jeg kjenner flere som ikke er det), men det er jo påfallende få sykepleiere som omskolerer seg til ingeniører, selv om de mener lønna er bedre, arbeidstidene er bedre, det er mindre fysisk arbeid og mindre stress.

Anonymkode: 85a34...3e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke sykepleier, men jobber i helsevesenet med 3 delt turnus. 

Hva er sykepleier grunnlønn med maks ansinitet?

Selv har jeg fagbrev og min grunnlønn er 552k, noe jeg tror ikke er så langt fra en sykepleier grunnlønn?

Vi trenger sårt flere sykepleiere, vi rundt får flere oppgaver nå som tidligere sykepleiere hadde får å frigjøre en sykepleier det vi kan.

Dette går igjen utover vårt yrke får vi mangler også folk på jobb.

Anonymkode: e133c...205

Jeg jobber som sykepleier med maks ansiennitet i helseforetak (Spekter) 

Grunnlønn med maks ansiennitet (10 år)  er 589.000,-

Jeg har jobbet som sykepleier i 24 år, elsker jobben min og er hverken sutrete eller utbrent, men det må være lov å si at lønna ikke akkurat er super :) 

Anonymkode: ea602...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette har du ingenting med, så derfor jo skal du holde kjeft. Gå heller å kjemp ned din egen yrkesgruppe du, og slutt med sutringen over den rettmessige lønnskapen sykepleierne gjør. Makan til jantelov og engasjement på noe du virkelig ikke har noe med. Greit nok å ta en diskusjon på KG, men dette var vel overdrevet aggressivt mot en yrkesgruppe. 

Sykepleiere og turnusarbeidere jobber ikke færre timer i løpet av året enn andre. Årsaken til 35,5 timers arbeidsuke er at turnusarbeidere har 35,5 timers arbeidsuke også alle uker med helligdager, der andre har fri. Dette blant annet visste du tydeligvis ikke. Du vet ingenting om hvordan det er å jobbe som sykepleier, og at du likevel uttaler deg på måten du gjør blir bare latterlig. Hvem er du liksom som skal mene hvilken lønn en yrkesgruppe skal ha.. Finn deg noe annet å være sint over.

Jeg har tenkt mange ganger at både ene og andre yrkesgruppen har det da vel greit, og tjener da vel bra.. Men å faktisk rope det ut på en aggressiv måte og ta en disksjon på det, det har jeg faktisk vett til å la være. Fordi jeg vet ikke hvordan det er å være lærer, bonde, politi osv. Og det ville bare vært helt idiotisk å si til dem "du tjener da nok du", "du fortjener ikke mer du"...

Jeg har veldig mye med hva skattepengene mine går til. Jeg tenker at så lenge du får lønna di av staten og ikke står for noe som helst av verdiskaping i samfunnet vårt OG tjener greit i forhold til absolutt alle sammenliknbare yrkesgrupper, har du ingen grunn til å klage. Bare flaut å høre på dere. Dere burde ta til dere at dere har liten støtte. Da er det neppe alle andre som tar feil.

Anonymkode: 51854...a36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det handler vel ikke primært om «tjene nok», det handler om å gjøre egen yrkesgruppe til noe så unikt og spesielt og tilsynelatende hevet over alle andre. Man kan drive lønnskamp uten å holde på på den måten. Har politi i familien, der kan man virkelig snakke om ræva betaling for ubekvem turnus…når du har vakt 2 eller 3 døgn i strekk, men såkalt «hvilende hjemmevakt», men må være i uniform i bilen på 5 minutter uansett hvor og hva du gjør, og det beredskapstillegget er så lavt at det er en hån. Man har bundet opp tida uansett om man sitter hjemme og ser på tv, og får knapt betaling, det er helt hinsides. Overlever har også ofte hjemmevakt/bakvakt, med responstid på 30 eller 60 minutter (fra du kontaktes til du må stille på arbeidssted), du er da vært bundet geografisk, kan ikke ta deg et glass vin, kan når som helst bli ringt, og har betalt for hver 4.time…(og ikke imponerende sum). Men politiet sin beredskaps lønn er hinsides, jeg fikk sjokk da jeg fikk se tallene. Politiet klager lite, det kan nok kanskje også skyldes at det er så vanskelig å få (fast) jobb etter utdanning. Og sikkerheten…blir kvalm av å tenke på standarden på bilene jeg vet de har hatt. 

Det er knalltøft på jobb for mange sykepleiere, ingen tvil om det. Hovedproblemet er underbemanning, og i kommunene også at det er altfor mange ufaglærte som øker ansvaret på sykepleier som har ansvarsvakt og at du vet at det er større sjanse for at viktige ting ikke fanges opp av de ufaglærte. Det er ingen tvil om at det er tøffe tak og tidvis tungt ansvar. Like fullt går det an å få fokus på utfordringene uten å framstille seg selv som samfunnets største ofre…dere er ikke alene om å ha det tøft i helsevesenet heller. 

Anonymkode: c0d88...9a4

Du har feilaktig fått noen holdninger her. En holdning du har dannet deg ut fra hva du har lest og fått med deg fra media.
Ingen sykepleiere eller de som kjemper for sykepleiere sier at "de er noe unikt og spesielt og hevet over alle andre". Dette er dine ord. De driver ikke lønnskamp på den måten. De sier heller ikke at "de er samfunnets største offer" eller at "de er alene om å ha det tøft".

Alle kjemper for sin egen lønn og det er ulogisk at en yrkesgruppe skal reflektere over hvem andre som heller ikke har det bra, og så tenke at "neinei.. da bør vi alle bare ha dårlig lønn og arbeidsvilkår da..."
Derfor blir det så dumt når noen faktisk tar til motmæle mot lønnskamp. Og bruker hersketeknikk og harsellering, som å kalle det syting. Det blir bare altfor dumt. Det er nok av dem som sier at politiet også "har det bra nok og tjener godt nok". Så at du favoriserer politi her fremfor sykepleiere, er bare en tilfeldig variasjon. Felles for dere er at dere taler mot lønnskamp, og det er ekstremt usolidarisk og vitner om kunnskapsløshet. Det er bare dårlig!

Alle som jobber i offentlig sektor er nødt til å kjempe for lønnen sin. Fordi lønnen kommer ikke naturlig, av overskudd som kan deles ut, som i privat sektor. Den må rett og slett kjempes for, fordi statens arbeidsgiverorganisasjoner jobber iherdig for å spare budsjettpostene. Derfor sliter offentlig ansatte hvert år for å beholde lønnen sin jevnt med inflasjonen og for å ikke falle akterut blant gjennomsnitts- og medianlønn i Norge.

Å sitte slik og synse som noen gjør, blir bare dumt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har veldig mye med hva skattepengene mine går til. Jeg tenker at så lenge du får lønna di av staten og ikke står for noe som helst av verdiskaping i samfunnet vårt OG tjener greit i forhold til absolutt alle sammenliknbare yrkesgrupper, har du ingen grunn til å klage. Bare flaut å høre på dere. Dere burde ta til dere at dere har liten støtte. Da er det neppe alle andre som tar feil.

«Ikke står for noe som helst av verdiskapning…»

?

Vennligst utdyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er bare kunnskapsløshet og null forstand og innsikt i hvordan arbeidsgiverorganisasjoner og ansatteforeninger/fagforbund jobber. Umoden synsing, som om din mening betyr noe.
"Alle andre" representerer ikke samfunnet i det hele tatt, sykepleiere har massiv støtte der ute blant opplyste folk. Og sykepleiere kommer til å fortsatt stige i lønn i takt med eldrebølgen som kommer. Jo færre som velger den yrkesretningen, jo mer lønn blir det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier med maks ansiennitet i helseforetak (Spekter) 

Grunnlønn med maks ansiennitet (10 år)  er 589.000,-

Jeg har jobbet som sykepleier i 24 år, elsker jobben min og er hverken sutrete eller utbrent, men det må være lov å si at lønna ikke akkurat er super :) 

Men det er en helt normal lønn når du jobber i det offentlige. Jeg har en bachelor, like lang ansiennitet som deg og jobber i det offentlige, med mennesker (som jo ofte er de dårligste betalte yrkene) Jeg har 566 000,- Det er ikke bra lønn i det hele tatt og jeg har ingen mulighet til å øke den ved å jobbe helg og kveld heller. Så det er på godt og vondt mtp arbeidstidene. 

Anonymkode: 8af6e...190

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...