Gå til innhold

Er lei å være underbetalt sykepleier!!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En trenger ikke avansert matte i sykepleie. 

Syns du ikke det er bedre å fokusere på det en faktisk trenger? 

Anonymkode: 9ae33...415

Den matten som har vært krav om minst 3 i, er ikke veldig avansert matematikk. Kanskje man luker ut dem som synes pluss, minus, prosent, multiplikasjon, divisjon og ulike måleenheter er vanskelig ved å sette 3 som minimum for å komme inn.

Anonymkode: 4ecb0...d21

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lol. Dere som sier ar sykepleie er så enkelt- prøv det selv. Hele 50 prosent av utdanningen er praksis. Men det er også veldig mye teori og mye man skal kunne litt om.

Anonymkode: f0dc1...6e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig så hadde jeg ikke peiling på hva det ville si å være sykepleier da jeg var student. Ja, praksis viste meg jo de forskjellige arbeidsoppgavene, prosedyrer osv. Men.. det var et stort sjokk da jeg hadde første ansvarsvakt, og var eneste sykepleier på kveldsvakt i hjemmesykepleien. Det kom inn flere alarmer. En pasient med brystsmerter, en pasient med tegn på sepsis osv. Jeg tror ingen som ikke har stått i det selv forstår hvor stort ansvar man har som sykepleier og hvilke vurderinger vi må ta daglig.  En liten feilvurdering kan bety at en pasient dør. Som ansvarsvakt er det du som står ansvarlig for at ting blir fulgt opp på din vakt. Du får telefoner fra de andre ansatte, pårørende, legekontor, sykehus osv som må følges opp samtidig som du må vurdere om Olga på 90 år bare er litt pjusk eller om det er starten på noe som kan eskalere og bli livstruende. Du drar hjem fra en stresset vakt og får ikke sove fordi hva om .... , eller husket jeg..  eller fikk Hun rett dose... 

Man blir ikke bare fysisk sliten av f.eks tunge forflytninger, men den mentale biten er mye værre.  Hilsen sliten sykepleier som ønsker meg bedre arbeidsvilkår, å ja også bedre lønn.

Anonymkode: b43a7...7a2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høyere utdanning? Det finnes vel ikke enklere utdanning enn sykepleier, litt skole og mye praksis. 

Anonymkode: a63e3...aee

3-årig høyskole er høyere utdanning. 

Anonymkode: bd286...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Høyere utdanning? Det finnes vel ikke enklere utdanning enn sykepleier, litt skole og mye praksis. 

Anonymkode: a63e3...aee

Med den logikken mener du kanskje også at medisin og odontologi er enkle utdanninger på masternivå, siden det er så mye praksis, eller klinikk, som det heter?

Anonymkode: 4ecb0...d21

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du må takle å prate foran en forsamling og fremføre… Noen driter på seg bare av tanken. 

Anonymkode: 96831...f38

Det må man på de fleste studier. Ikke noe spesielt for sykepleien det.

Anonymkode: ecad0...a67

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et hen skrev (2 timer siden):

Først litt bakgrunn. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år nå. (Jeg postet i denne tråden som anonym bruker på innlegg #51.)
Jeg er mann, har passert 50 år. 

Før jeg begynte i helsevesenet så jobbet jeg i forskjellige bransjer.
Jeg skriver dette for å belyse punkt 1.

1. Velferdsbudsjett/frynsegoder
Jeg har blant annet jobbet slik:

Lakseoppdrett, havbasert: der fikk vi påspandert julebord med hotell av en fôrleverandør. Skikkelig godt minne fra en fin fest.

IKEA-varehus:  der fikk vi påspandert julebord hver jul. Det vil si middag med en drikke inkludert. Gode minner. Videre fikk vi en julegave verdt cirka 800,-.
Et år fikk vi et fotokamera (til å ha film i, dette var på 90-tallet.) Et annet år fikk vi en KostaBoda-skål. Vanlig pris på den var cirka 800,-. (Men når IKEA kjøper inn cirka 700-900 av de for å gi i gave så får de sikkert en god pris fra selger av disse).

Og nå, i skrivende stund har jeg jobbet 10 år i helsevesenet. Kanskje tre av de årene så har avdelingsleder tatt av egne penger, og kjøpt inn litt godter og diverse rundt jul. Men da kanskje mest tenkt til de som skal jobbe i jula. Utover det så har vi fått dekket cirka 200,- av julebord som vi selv arrangerer.
Gleden var stor i fjor da vi fra da av får kaffe dekket av arbeidsgiver.

Mine tanker om velferdsbudsjett/frynsegoder:
- Det er veldig synd at det er en innarbeidet tradisjon for at disse er så få i offentlig sektor. Jeg er helt inneforstått med at slike goder må være velbalanserte, og ikke overdådige. Det er tross alt skattebetalernes penger + andre av statens inntekter vi drifter for. Likevel mener jeg at en nøytral oppjustering ville vært på sin plass. Og ikke nødvendigvis for bare det offentlige. I enhver bedrift bør dette være en del av arbeidsmiljøkulturen.
Og før jeg går videre, jeg er helt klar over at det er masse som mangler ellers i helsesektoren. For eksempel ting som bedre grunnbemanning, og bedre turnusordninger.
Men hvis det er slik at vi som engasjerer oss for å bedre arbeidsvilkårene fordeler oss slik: 
60% av oss jobber for å få bedre bemanning, 35% av oss jobber for bedre turnusordninger, og 5% jobber for å forbedre velferdsbudsjettene...så er vel det en ok fordeling det?
Jeg velger som dere har skjønt å fokusere en god del på velferdsbudsjettene. Jeg legger innsatsen min der jeg. Det er fordi jeg aldri har følt meg mindre verdsatt som arbeidstaker enn nå.

2. Bedre turnuser
Det jobbes hardt i mange bransjer. Jeg er blant annet nysgjerrig på hvordan turnusarbeid er organisert i Nordsjøen. Opplever de ofte å få bare 5,6 timer søvn mellom to vakter?
Får man det så øker sjansen for at man ikke har spesielt overskudd til å prestere bra, hverken på jobb eller i livet. I en vanlig treukers turnus i helse så er det vanlig å jobbe slik:
Uke 1. Fem vakter
Uke 2. Seks vakter, inkludert arbeidshelg fredag kveld+lørdag+søndag
Uke 3. Fire vakter, oftest fri på mandag for å ta seg inn etter tung uke. Deretter jobb tirsdag til fredag.
Og i denne miksen så kommer et varierende antall sen-tidlig kombinasjoner

De som jobber sen-tidlig rapporterer om 5,6 time søvn i snitt mellom to slike vakter:
Link Dagens Medisin; doktorgrad hvor søvn blant sykepleiere ble undersøkt, UiB

Studier viser at sen-tidligkombinasjoner er verre for helsa enn nattevakter.
Link: Sykepleien.no ; Studie av sen-tidligkombinasjoner, Universitetet i Bergen

Slike tøffe uker der man har seks vakter viser seg for noen å være utfordrende å kombinere med et familieliv med barn. 

Jeg sier ikke med dette at det er bare i helsesektoren det jobbes hardt, og av og til med lite søvn. Men sektoren har utfordringer, så alle løsninger må vurderes. I Sverige er det på Universitetssjukhuset i Linköping og Vrinnevisjukhuset i Norrköping gjort forsøk med kortere arbeidsuker. Ukentlig gjennomsnittlig arbeidstid ble redusert fra 38,25 / 37 timer per uke, til 34 time. Lønnskostnadene økte med så lite som 0.65%.
Link til norsk podkast med intervju om det her: Therework. no tekst og podkast om forsøk i Sverige

Til slutt: å "syte" er selvfølgelig ikke den gode fremgangsmåten for å oppnå endring. Endring skjer gjennom begrunnede forslag, og ved å blant annet benytte de fagforbund som er. 

Det var mine foreløpige refleksjoner om denne delen av arbeidslivet.
Ønsker at alle skal få en god opplevelse av å jobbe, med både tilfredshet og helsa i behold. 🎵🎵🎵

I min sektor så jobbes det også mye mot klokka, det er uting og svært helseskadelig. Mange av oss pendler i tillegg så mye tid spises opp. 
Vi har som sagt tidligere tidsberegning, det betyr at vi får 15 pr time på nattevakter. Det gjør at vi jobber færre klokketimer i turnus perioden vår.
Helt enig at i helsesektoren  må det skje noe med bemanningen, turnus og arbeidsmiljø.

Ikke engang spandere kaffe på sine ansatte er tragisk. 
Så jeg synes debatten er så feil, for arbeidsforholdene vil ikke bli bedre med høyete lønn. De vil være det samme. Jeg blir i allefall ikke mindre sliten av å få bedre lønn. 

Anonymkode: 1a12e...dd8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mye syting fra sykepleiere! Sykepeliere i Norge tjener godt! 

Du kan ikke forvente å tjene en over 600tusen på en bachelor. Allikevel er det mange sykepleiere som gjør det. 

Anonymkode: d28c6...95a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja men da har de vel bare ikke jobbet godt nok med det da. 

Jeg syns det er en uting å kalle alt vanskelig bare fordi en selv ikke øver nok. 

Anonymkode: 9ae33...415

Det er vanskelig å ØVE for disse studentene og er så mye matteangst for regningen. 

Ikke kan studentene pugge til anatomieksamen heller, det er for mye tekst å forholde seg til. 

Sykepleiere kan finne seg jobb i annet enn offentlig sektor, der er det ikke høy lønn for mange andre grupper med utdanning også - som ikke kan få masse natt/helgtillegg. 

Anonymkode: 18370...09f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir så uhorvelig provosert av denne tråden. 
jeg er sykepleier, 15 år ansiennitet. Tjener 587000 kr i året. Jeg jobber to-delt turnus. Vaktene er korte, 0745-1500, så jobber mange vakter pr mnd. ofrer egen helse, og kvalitetstid med familien min for jobben. 9 timer hvile mellom dagvakt og kveldsvakt er ikke nok til å sove og hvile tilstrekkelig. 9 timer hvile mellom 14,5 timers vakter er på ingen måte forsvarlig. Jeg utfører prosedyrer i hjemmet, som bare for få år siden kun ble utført på sykehus. Det vil si jeg står helt alene om ansvaret. 
telefonen jeg har med meg kan ringe mellom 60 og 70 ganger på en vakt. Det er mas og tidspress hele tida. 
og ja, jeg kan jo så klart bare slutte. Men hva med pasientene? Alle mennesker har i løpet av livet sitt behov for en sykepleier. 
elsker å gjøre en forskjell for mennesker, er en vidunderlig følelse å kunne tilrettelegge for at alvorlig kreftsyke kan få tilbringe sine siste mnd hjemme med familien sin. 
men lønnen harmonerer overhode ikke med ansvar og belastning.
dere som kritiserer sykepleiere for å kjempe for verdige arbeidsforhold burde skamme dere langt inni hjerterota!! Er ingen løsning at alle sykepleierer bare slutter. Da kollapser ett allerede skakkjørt helsevesen

Anonymkode: 28294...54b

Hvor ofte forekommer det at du har bare ni timer mellom to vakter? Hvertfall ikke mer en to ganger på en uke, ettersom du maks har tre 14,5 timers vakter på en uke. Da har du gjort unna en full stilling på tre døgn/vakter og har FIRE døgn helt fri. Det er det ingen i 8-16 jobb som har, så slutt å syte!

Anonymkode: 51854...a36

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.51):

Vi bare løper beina av oss for luselønn! Vi tjener alt for lite mtp ansvar og at vi faktisk har høyere utdanning. Spesielt på sykehuset, der det ofte kreves spisskompetanse. 

Ikke bare bare å bli botox-sykepleier eller jobbe i vikarbyrå på noe øde øy og tjene over million... heller ikke videreutdanning er ikke godt nok betalt mtp med gjeld i studielån. 

Anonymkode: 08bfc...4b6

Du tjener bra, har en trygg jobb med gode fordeler.

Hva med å slutte å se kun negativt og begynne å se positivt på jobben din?

Anonymkode: dce2b...8b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte forekommer det at du har bare ni timer mellom to vakter? Hvertfall ikke mer en to ganger på en uke, ettersom du maks har tre 14,5 timers vakter på en uke. Da har du gjort unna en full stilling på tre døgn/vakter og har FIRE døgn helt fri. Det er det ingen i 8-16 jobb som har, så slutt å syte!

Kan ikke sammenligne turnus slik, dagtid er dagtid. De har fri hver helg, helligdager. Turnus jobber alle dager, de jobber også kveld når du få vært hjemme med barn.  Turnus er også helseskadelig. 
Hvor får du det fra at hun jobber kun 14,5 time på 1 uke? 
En turnus kan ha opp til 48 timer i uken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hen skrev (2 timer siden):

Først litt bakgrunn. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år nå. (Jeg postet i denne tråden som anonym bruker på innlegg #51.)
Jeg er mann, har passert 50 år. 

Før jeg begynte i helsevesenet så jobbet jeg i forskjellige bransjer.
Jeg skriver dette for å belyse punkt 1.

1. Velferdsbudsjett/frynsegoder
Jeg har blant annet jobbet slik:

Lakseoppdrett, havbasert: der fikk vi påspandert julebord med hotell av en fôrleverandør. Skikkelig godt minne fra en fin fest.

IKEA-varehus:  der fikk vi påspandert julebord hver jul. Det vil si middag med en drikke inkludert. Gode minner. Videre fikk vi en julegave verdt cirka 800,-.
Et år fikk vi et fotokamera (til å ha film i, dette var på 90-tallet.) Et annet år fikk vi en KostaBoda-skål. Vanlig pris på den var cirka 800,-. (Men når IKEA kjøper inn cirka 700-900 av de for å gi i gave så får de sikkert en god pris fra selger av disse). Den skåla står på stuehylla den dag i dag.

Og nå, i skrivende stund har jeg jobbet 10 år i helsevesenet. Kanskje tre av de årene så har avdelingsleder tatt av egne penger, og kjøpt inn litt godter og diverse rundt jul. Men da kanskje mest tenkt til de som skal jobbe i jula. Utover det så har vi fått dekket cirka 200,- av julebord som vi selv arrangerer.
Gleden var stor i fjor da vi fra da av får kaffe dekket av arbeidsgiver.

Mine tanker om velferdsbudsjett/frynsegoder:
- Det er veldig synd at det er en innarbeidet tradisjon for at disse er så få i offentlig sektor. Jeg er helt inneforstått med at slike goder må være velbalanserte, og ikke overdådige. Det er tross alt skattebetalernes penger + andre av statens inntekter vi drifter for. Likevel mener jeg at en nøytral oppjustering ville vært på sin plass. Og ikke nødvendigvis for bare det offentlige. I enhver bedrift bør dette være en del av arbeidsmiljøkulturen.
Og før jeg går videre, jeg er helt klar over at det er masse som mangler ellers i helsesektoren. For eksempel ting som bedre grunnbemanning, og bedre turnusordninger.
Men hvis det er slik at vi som engasjerer oss for å bedre arbeidsvilkårene fordeler oss slik: 
60% av oss jobber for å få bedre bemanning, 35% av oss jobber for bedre turnusordninger, og 5% jobber for å forbedre velferdsbudsjettene...så er vel det en ok fordeling det?
Jeg velger som dere har skjønt å fokusere en god del på velferdsbudsjettene. Jeg legger innsatsen min der jeg. Det er fordi jeg aldri har følt meg mindre verdsatt som arbeidstaker enn nå.

2. Bedre turnuser
Det jobbes hardt i mange bransjer. Jeg er blant annet nysgjerrig på hvordan turnusarbeid er organisert i Nordsjøen. Opplever de ofte å få bare 5,6 timer søvn mellom to vakter?
Får man det så øker sjansen for at man ikke har spesielt overskudd til å prestere bra, hverken på jobb eller i livet. I en vanlig treukers turnus i helse så er det vanlig å jobbe slik:
Uke 1. Fem vakter
Uke 2. Seks vakter, inkludert arbeidshelg fredag kveld+lørdag+søndag
Uke 3. Fire vakter, oftest fri på mandag for å ta seg inn etter tung uke. Deretter jobb tirsdag til fredag.
Og i denne miksen så kommer et varierende antall sen-tidlig kombinasjoner

De som jobber sen-tidlig rapporterer om 5,6 time søvn i snitt mellom to slike vakter:
Link Dagens Medisin; doktorgrad hvor søvn blant sykepleiere ble undersøkt, UiB

Studier viser at sen-tidligkombinasjoner er verre for helsa enn nattevakter.
Link: Sykepleien.no ; Studie av sen-tidligkombinasjoner, Universitetet i Bergen

Slike tøffe uker der man har seks vakter viser seg for noen å være utfordrende å kombinere med et familieliv med barn. 

Jeg sier ikke med dette at det er bare i helsesektoren det jobbes hardt, og av og til med lite søvn. Men sektoren har utfordringer, så alle løsninger må vurderes. I Sverige er det på Universitetssjukhuset i Linköping og Vrinnevisjukhuset i Norrköping gjort forsøk med kortere arbeidsuker. Ukentlig gjennomsnittlig arbeidstid ble redusert fra 38,25 / 37 timer per uke, til 34 time. Lønnskostnadene økte med så lite som 0.65%.
Link til norsk podkast med intervju om det her: Therework. no tekst og podkast om forsøk i Sverige

Til slutt: å "syte" er selvfølgelig ikke den gode fremgangsmåten for å oppnå endring. Endring skjer gjennom begrunnede forslag, og ved å blant annet benytte de fagforbund som er. 

Det var mine foreløpige refleksjoner om denne delen av arbeidslivet.
Ønsker at alle skal få en god opplevelse av å jobbe, med både tilfredshet og helsa i behold. 🎵🎵🎵

Mange gode refleksjoner her.
Vil bare påpeke at 100% stilling for en sykepleier (og helsefagarbeider og alle andre) i turnus er 35,5 timer, ikke 37,5 timer. Med unntak av legene som har dette berømmelige PUA (pliktig utvida arbeidstid) på 2,5 time per uke som gjør at 100%=38 timer ved turnus/vakt. Jeg mener 1 enkelt tiltak som faktisk ville bidratt også mentalt er at alle som går turnus har betalt spisepause også på dagvaktene, fordi det er komplett urealistisk at man såkalt «kan forlate arbeidsplassen» i praksis. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke sammenligne turnus slik, dagtid er dagtid. De har fri hver helg, helligdager. Turnus jobber alle dager, de jobber også kveld når du få vært hjemme med barn.  Turnus er også helseskadelig. 
Hvor får du det fra at hun jobber kun 14,5 time på 1 uke? 
En turnus kan ha opp til 48 timer i uken. 

Og igjen; de velger yrket helt frivillig. 

Du må jo være dum hvis du ikke vet hvor mange timer en full stilling er. En full stilling i Norge for folk som ikke jobber turnus, kun dag, er 37,5 timer pr uke, 40 hvis man regner med pause. 14,5 timer x 3 vakter er 43,5 timer pr uke 48 uker i året, INGEN sykepleierstilling er så stor uten overtid, ikke en ren dagtid-stilling og hvertfall ikke turnusstillinger. Har du så mye som tre 14,5 timers vakter på en uke, har du færre vakter uken før eller etter. I antall timer jobber folk i turnus mindre enn folk i dagstillinger. Det er helt sikkert slitsomt å jobbe natt, ingen nekter på det, men fakta er også at du i slike stillinger er færre timer på jobb enn andre og igjen; man har valgt det selv!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.19):

Dere tjener helt ok i forhold til kompetanse. Dere har kun 3 års utdanning. Er så lei av sykepleiere som klager og klager over dårlig lønn når dere tjener helt greit. 

Anonymkode: 22311...cbd

Du har helt sikkert forvekslet noe nå og hørt om én sykepleier som tjener noe og tror alle gjør det samme.

Sykepleier med 4 års ansiennitet tjener 501 000. Ingen mener at det er helt ok norsk lønn for utd med krav om bachelor.

Jeg har mastergrad, full ansiennitet, årslønn på 675 000. Da først kommer en spl opp til gjennomsnittet for landet. Og ingen med hjernen i behold hevder at det er rettferdig.

Til TS: på tide vi retter litt oppgitthet dit den hører hjemme, til NSF. Det er de som har kjempet for å skvise ut hjelpepleierne, med en intensjon om å bli en særdeles stor yrkesgruppe (og særdeles stort fagforbund). Men da blir det samtidig umulig å lønne oss normalt for utd, kompetanse og arb.belastning.

NSF: jævla idioter!! Der de sitter og strikker på hovedkontoret. Jævla syklubb. Prøv å gjett hva suppen på hovedkontoret gir seg selv i lønn? (med fri alle helger og feriedager)

Anonymkode: 2d242...acb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.03):

Og jeg er drittlei sutringen til sykepleiere 😊 er den en gruppe som virkelig sutrer i dagens samfunn.. Uansett ta litt ansvar da og bytt jobb, men det er kanskje for vanskelig? ☺️

Anonymkode: 05de4...fda

Det er altfor mange som ser seg nødt til å ta det ansvaret, og bytter jobb, dessverre. Det er både kostbart, og gir stor mangel på en yrkesgruppe man bare vil trenge mer av. Så på tide det blir gjort noe for å få sykepleierne til å trives i jobben sin. Det må flere folk i forhold til arbeidsmengde. Man får mange steder ikke utført pleien etisk eller forsvarlig. Det er også veldig psykisk belastende. Jeg foreslår i tillegg å redusere betraktelig på hvor mange timer en full stilling skal innebære. 

Anonymkode: 19534...dd8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og igjen; de velger yrket helt frivillig. 

Du må jo være dum hvis du ikke vet hvor mange timer en full stilling er. En full stilling i Norge for folk som ikke jobber turnus, kun dag, er 37,5 timer pr uke, 40 hvis man regner med pause. 14,5 timer x 3 vakter er 43,5 timer pr uke 48 uker i året, INGEN sykepleierstilling er så stor uten overtid, ikke en ren dagtid-stilling og hvertfall ikke turnusstillinger. Har du så mye som tre 14,5 timers vakter på en uke, har du færre vakter uken før eller etter. I antall timer jobber folk i turnus mindre enn folk i dagstillinger. Det er helt sikkert slitsomt å jobbe natt, ingen nekter på det, men fakta er også at du i slike stillinger er færre timer på jobb enn andre og igjen; man har valgt det selv!

Du velger da din jobb med dagstilling du også, likevel synes du det er så urettferdig at de som jobber turnus har fri flere dager etter hverandre.  Du var såpass hyggelig i svaret ditt så tenker det bare er å la stå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.03):

Og jeg er drittlei sutringen til sykepleiere 😊 er den en gruppe som virkelig sutrer i dagens samfunn.. Uansett ta litt ansvar da og bytt jobb, men det er kanskje for vanskelig? ☺️

Anonymkode: 05de4...fda

Å bruke ordet "sutring" er stygg gaslighting og hersketeknikk. Når en yrkesgruppe med krav for bachelor ligger godt under median og gjennomsnitt for landet, så ER det lav lønn. Og NOEN må jo være sykepleiere. Du kan heller være litt solidarisk og glad du selv slipper, fremfor frekk og nedlatende.

Endret av Eureka!
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 17.18):

Hva er det mwd sykepleierne som tror de gjør en så fantastisk jobb og at de er uunnværlige? 

De snakker om hvor stort ansvar de har, men det får ingen personlige konsekvenser hvis de tar livet av mennesker på jobb. 

Vet selv om to tilfeller der sykepleieren feilmedisinerte pasienten som førte til at de døde. Konsekvens = 0.

Anonymkode: 

Hvor har du det fra at det ikke gir konsekvenser? 

Det mest umiddelbare og alvorlige konsekvensen av feilmedisinering er risikoen for skade på pasienten. Feil medikament, dose eller administrasjonsmetode kan føre til alvorlige helseproblemer, inkludert bivirkninger, forverring av tilstanden eller i verste fall dødsfall.

Sykepleiere kan bli holdt juridisk ansvarlige for feilmedisinering, noe som kan føre til søksmål eller disiplinære tiltak fra helsemyndigheter. Dette kan også inkludere tap av lisens til å praktisere.

Profesjonell konsekvens: En sykepleier som opplever feilmedisinering kan bli gjenstand for intern granskning, og dette kan påvirke deres omdømme og karrieremuligheter. Det kan også føre til at sykepleieren mister tillit fra kolleger og ledelse.

Anonymkode: faa37...e2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig så hadde jeg ikke peiling på hva det ville si å være sykepleier da jeg var student. Ja, praksis viste meg jo de forskjellige arbeidsoppgavene, prosedyrer osv. Men.. det var et stort sjokk da jeg hadde første ansvarsvakt, og var eneste sykepleier på kveldsvakt i hjemmesykepleien. Det kom inn flere alarmer. En pasient med brystsmerter, en pasient med tegn på sepsis osv. Jeg tror ingen som ikke har stått i det selv forstår hvor stort ansvar man har som sykepleier og hvilke vurderinger vi må ta daglig.  En liten feilvurdering kan bety at en pasient dør. Som ansvarsvakt er det du som står ansvarlig for at ting blir fulgt opp på din vakt. Du får telefoner fra de andre ansatte, pårørende, legekontor, sykehus osv som må følges opp samtidig som du må vurdere om Olga på 90 år bare er litt pjusk eller om det er starten på noe som kan eskalere og bli livstruende. Du drar hjem fra en stresset vakt og får ikke sove fordi hva om .... , eller husket jeg..  eller fikk Hun rett dose... 

Man blir ikke bare fysisk sliten av f.eks tunge forflytninger, men den mentale biten er mye værre.  Hilsen sliten sykepleier som ønsker meg bedre arbeidsvilkår, å ja også bedre lønn.

Anonymkode: b43a7...7a2

Ny sykepleier her, kjenner meg godt igjen i dette. Da jeg tok sykepleierutdannelsen ønsket jeg meg trygg jobb, da jeg vokste opp i et vanskelig arbeidsmarked. Utdannelsen er tøffere enn den andre bachloren jeg gikk på før. Det var først da jeg startet å jobbe at jeg ble sjokkert over ansvaret og hvor ekstremt hektisk det er, hvor mye vi skal tynes ut for å spare på alt. En fin måte å skape et usunn arbeidsplass for. Så er det sykemeldinger her og der for kollegaer, andre sier bare folk sykemelder seg for fort. Jeg har aldri sykemeldt meg, men jeg har jobbet flere år nå der de aller fleste dager går vi en person for lite. Det er stressende og langt mer hektisk. Lønnen min på minstesats 504.000kr, synes jeg er dårlig mtp på stress og å alltid jobbe i et kronisk underbemannet bransje (JA, ikke for en bachelor, men FOR JOBBEN SOM UTGJØRES HVER DAG). Driver aktivt å leter etter andre yrker, når jeg finner ut hva det er blir fort ut av dette yrket. Litt synd for å hjelpe mennesker er noe som driver meg, det er det hyggelige med jobben, men systemet jobber ikke for arbeidstakere. Dermed blir kollegaer syke hele tiden. jeg ofrer ikke egen helse for et dårlig system som om noen få år står på randen av eldreboomen. Det er ikke mitt problem, det er et dårlig system som ikke gidder å lage en bærekraftig hverdag for sine arbeidere. Hadde jeg vært den eneste så kan jeg bare gå, realiteten er at det er mange sykepleiere som bytter beite. Det bør være et varseltegn, men nei vi bare klager.

Anonymkode: 967dc...ca6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...