AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #101 Del Skrevet i går, 08:42 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Blir så uhorvelig provosert av denne tråden. jeg er sykepleier, 15 år ansiennitet. Tjener 587000 kr i året. Jeg jobber to-delt turnus. Vaktene er korte, 0745-1500, så jobber mange vakter pr mnd. ofrer egen helse, og kvalitetstid med familien min for jobben. 9 timer hvile mellom dagvakt og kveldsvakt er ikke nok til å sove og hvile tilstrekkelig. 9 timer hvile mellom 14,5 timers vakter er på ingen måte forsvarlig. Jeg utfører prosedyrer i hjemmet, som bare for få år siden kun ble utført på sykehus. Det vil si jeg står helt alene om ansvaret. telefonen jeg har med meg kan ringe mellom 60 og 70 ganger på en vakt. Det er mas og tidspress hele tida. og ja, jeg kan jo så klart bare slutte. Men hva med pasientene? Alle mennesker har i løpet av livet sitt behov for en sykepleier. elsker å gjøre en forskjell for mennesker, er en vidunderlig følelse å kunne tilrettelegge for at alvorlig kreftsyke kan få tilbringe sine siste mnd hjemme med familien sin. men lønnen harmonerer overhode ikke med ansvar og belastning. dere som kritiserer sykepleiere for å kjempe for verdige arbeidsforhold burde skamme dere langt inni hjerterota!! Er ingen løsning at alle sykepleierer bare slutter. Da kollapser ett allerede skakkjørt helsevesen Anonymkode: 28294...54b Vil lønn gi deg mer tid med familie, færre telefoner og mindre belastning? Eller vil bedre bemanning gjøre det? Hvorfor skal du si jeg skal få vondt langt inn i hjerterota fordi jeg mener dere må slutte å snakke lønn, fremheve dere selv at dere er så mye bedre enn andre. Vi har tidsberegning i mitt yrke, derfor jobber jeg færre timer enn deg. Likevel jobber jeg til alle døgnetstimer, jeg løper i hele dagen, er ofte på jobb 10 timer uten pause. (Betalt pause så kan ikke bare stikke av) Blir truet på livet, opplever vold osv. Mange yrker er tøffe, vi har hatt sykepleiere hos oss som har sluttet for det var mye tøffere enn trodd. Dere er ikke alene, det dere er alene om er å fortelle alle andre h or uviktige de er og hvor viktige dere er. Egentlig skulle man tro at vi ikke engang trenger noen andre enn sykepleiere på sykehuset Anonymkode: 1a12e...dd8 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #102 Del Skrevet i går, 08:53 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 485 000 kr i året i 2025 er ifølge deg godt betalt? Anonymkode: 08bfc...4b6 Skjønner at det er lavt. Jeg har 670 000 og er vanlig spl, men vært det det en del år. Startlønnen da jeg var ferdig utdannet i 2006 var 239 000. Husker jeg var skikkelig fornøyd! Anonymkode: 8226f...139 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #103 Del Skrevet i går, 08:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner at det er lavt. Jeg har 670 000 og er vanlig spl, men vært det det en del år. Startlønnen da jeg var ferdig utdannet i 2006 var 239 000. Husker jeg var skikkelig fornøyd! Anonymkode: 8226f...139 Og det tilsvarer kr. 379000 i dagens pengeverdi, så betydelig lavere enn ts’ lønn i dag. Anonymkode: 4ecb0...d21 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #104 Del Skrevet i går, 09:05 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Herregud, tror du folk oppgir årslønn utbetalt. Hjelpes…. Ikke alle har tillegg. Jeg har kun grunnlønn for jobber dagtid. Tjener 650 000 kr i året (før skatt!) Synes det er ganske elendig i grunn, men kan ikke sammenlignes med TS. Er forresten også sykepleier Anonymkode: 0d703...777 Du må virkelig skaffe deg bakkekontakt. Jeg vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn 650 000 i året. Anonymkode: 67dc7...031 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:10 #105 Del Skrevet i går, 09:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må virkelig skaffe deg bakkekontakt. Jeg vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn 650 000 i året. Anonymkode: 67dc7...031 Selvom du vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn det så betyr ikke det at det er en god lønn. Det finnes alltids unntak. Jeg kunne levd fint på lønnen min i andre deler av Norge, men her i Oslo er man nesten nødt til å være to stk i husholdningen for å få ting til å gå rundt med boliglån, barn osv osv. Til sammenligning tjener min mann 2 millioner i året og han er elektriker. Har rådet sønnene våre til å velge yrkesfag. Anonymkode: 0d703...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #106 Del Skrevet i går, 09:19 Sykepleiere må forstå at andre med like høy utdanning som jobber i det offentlig ikke har bedre lønn, ofte dårligere. Og arbeidsoppgavene er like krevende og det er ikke flere ressurser, så man jobber ræva av seg. Dere er ikke alene om å ha det sånn. Julegave? Hva er det? Har ikke fått det på flere år. Julebord betaler vi selv. Anonymkode: 8af6e...190 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet i går, 09:20 #107 Del Skrevet i går, 09:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til sammenligning tjener min mann 2 millioner i året og han er elektriker. Anonymkode: 0d703...777 Det er da virkelig ikke vanlig elektrikerlønn. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #108 Del Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvom du vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn det så betyr ikke det at det er en god lønn. Det finnes alltids unntak. Jeg kunne levd fint på lønnen min i andre deler av Norge, men her i Oslo er man nesten nødt til å være to stk i husholdningen for å få ting til å gå rundt med boliglån, barn osv osv. Til sammenligning tjener min mann 2 millioner i året og han er elektriker. Har rådet sønnene våre til å velge yrkesfag. Anonymkode: 0d703...777 Dette er jo akkurat det samme for andre yrkesgrupper i det offentlige. Jeg kunne dessuten tjent betydelig bedre dersom jeg jobbet i et område der det er vanskelig å rekruttere og beholde en stabil bemanning. Anonymkode: 4ecb0...d21 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:34 #109 Del Skrevet i går, 09:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men sammenligner sykepleiere seg med leger? Aldri vært borti Anonymkode: dcbc1...78e Å jada…tro du meg. Men tror det de fleste nå har problemer med er at NSF og sykepleierne har en stygg tendens til å få det til å se ut som om sykepleierne er hele helsevesenet. De er utrolig dårlig på å få fram helheten, de overspiller egen rolle og «glemmer» andre grupper. Og særlig har det vært en stygg profesjonskamp overfor hjelpepleierne/helsefagarbeiderne. En fagforening kan kjempe for rettigheter for egne medlemmer uten å rakke ned på andre. Kjenner sykepleiere som har meldt seg ut av NSF pga dette. Og noen nevnte karakterkravene. På den ene siden skal man framheve hvor krevende og viktig utdanningen er, men samtidig var det rama å kreve 3(!) i norsk og matte fordi mer enn det som gjør deg til god sykepleiere! 3 i matte og norsk på det nivået er ikke høyt, og matte og særlig norsk er svært sentralt i yrket. Pasienter skades og dør pga dårlige norskferdigheter (da snakker jeg ikke primært om «utledninger som ikke kan norsk, men om dårlige skriftlige ferdigheter og grunnleggende leseforståelse generelt) både skriftlig og muntlig, kommunikasjon er helt avgjørende i helsevesenet. Og jeg har fulgt venner gjennom sykepleiestudiet. Jeg ble heller sjokka over hvor overfladisk mye av undervisninga var…og hvor lite man ble lært til å tenke selv. Har også venner som er erfarne sykepleiere som rapporterer om en utvikling hos de yngre, de som utdannes nå, at det er blitt mer nesa-i-været holdning, at de ikke vil ta stell fordi «ikke sykepleieroppgave». Og ikke forstår at stell f.eks er situasjoner hvor du gjør viktige observasjoner av pasienten. Så tror jeg at mye av lønnsdebatten handler om det som kommer fram i noen innlegg her: arbeidsforholdene. Det handler ofte egentlig mindre om lønn og mer om å føle seg verdsatt og å få lov til å gjøre jobben sin, gjøre en god jobb, føle at det er verdt å ofre familieliv etc tidvis. Det handler om dårlig ledelse, for få folk på jobb, og feil fokus faglig. Da føles også lønna mindre verdt, det er helt naturlig. Man ser det samme i debatten om lærerlønna. Og jeg ser det samme hos min egen yrkesgruppe, legene. Det er egentlig ikke størrelsen på lønna, den er jo ikke dårlig generelt sett, men følelsen av å få så lite igjen totalt sett (ikke bare penger) for den innsatsen man legger ned, av å bli tynt og skvist, av å løpe beina av seg og måtte gå over med harelabb i stedet for å gjøre en god jobb som man ønsker. Av å tjene dårligere enn de man jobber sammen på helligdager med tross dobbelt så lang utdanning. Lav autonomi bidrar også til misnøye. Autonomi er eksempel hovedårsaken til at mange leger nå går fra sykehus til fastlegejobb, tross mye mer jobb i antall timer (og lønna er ikke så høy som mange tror fordi mange har næringsinntekt, kan ikke sammenliknes direkte med lønn), fordi man kan styre jobbhverdagen sin selv og særlig i småbarnsperioden. Hvis man hadde økt bemanning, tatt folk på alvor når de tar opp faglige bekymringer, om man hadde skrytt av og heiet fram dem som gjorde det lille ekstra hos den enkelte pasient som gir livskvalitet og verdighet (og ofte tar minimalt med tid) i stedet for å slå ned på det fordi «står ikke i vedtaket!», om man hadde hentet inn igjen støttepersonell (som sekretærer, post verter m.m.) som er kuttet i stort antall siste 20 årene så folk fikk hatt fokus på kjerneoppgavene sine, osv osv. Da hadde sannsynligvis misnøyen med lønn også falt. Klaging på lønn er ofte egentlig klaging (berettiget) på andre ting. Men vi må slutte å sammenlikne så jævlig med andre yrkesgrupper, for ofte avslører det bare hvor lite kunnskap man har om dem man sammenlikner seg med og så ser man bare ut som en idiot i stedet. Og ei lita brannfakkel: med økt krav til kvalitet, kompleksitet og at mer skal håndteres på lavere nivå så burde kanskje sykepleierutdanningen vært lenger. Det er egentlig ikke plass til både nok praksis og nok teori for å oppnå kvaliteten som nå egentlig kanskje trengs. Alternativt kunne man innført turnusordning etter studieslutt slik f.eks fysioterapeutene har og legene fortsatt i praksis har. Da kunne man redusert noe på praksis under studiet og hatt mer fagteori, og hadde også sikret en mer intensiv og bred praksisbase som fersk sykepleier. Vernepleierne er for øvrig mine usynlige helter som fortjener så mye mer oppmerksomhet, og også et yrke som sliter med rekruttering. Jeg jobbet på kommunal avdeling der vi hadde både sykepleiere og vernepleiere, og det var en enorm styrke for både miljøet og pasientbehandlingen. Man tar med seg ulike perspektiver inn. De «gode gamle» hjelpepleierne var også en kjemperessurs, det var en grundig og god utdanning, og det er triste at den er blitt vannet ut i ny helsefagarbeiderutdanning, (sier ikke at helsefagarbeiderne er dårlige, bare så det er klart! Kun at noe har gått tapt, og det er trist for alle). Vi trenger alle yrkesgrupper for god pasientbehandling fordi man supplererer hverandre. Anonymkode: c0d88...9a4 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet i går, 09:39 #110 Del Skrevet i går, 09:39 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi bare løper beina av oss for luselønn! Vi tjener alt for lite mtp ansvar og at vi faktisk har høyere utdanning. Spesielt på sykehuset, der det ofte kreves spisskompetanse. Hvis lønn er så viktig, så får du bli noe annet i stedet. Bli ingeniør. Samme korte bachelor-utdanning, mye bedre lønn og fri i helgene. Hvorfor tenkte du ikke på det før? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:42 #111 Del Skrevet i går, 09:42 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Selvom du vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn det så betyr ikke det at det er en god lønn. Det finnes alltids unntak. Anonymkode: 0d703...777 Unntak? Det er vel heller regelen. Det krever ikke mye innsats å finne ut at eksempelvis stillingskode rådgiver i staten (kvalifikasjonskravet er mastergrad) har en lønnsramme som starter på 570 000 i 2025. Anonymkode: 67dc7...031 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #112 Del Skrevet i går, 09:53 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Selvom du vet om folk med mastergrad som tjener mindre enn det så betyr ikke det at det er en god lønn. Det finnes alltids unntak. Jeg kunne levd fint på lønnen min i andre deler av Norge, men her i Oslo er man nesten nødt til å være to stk i husholdningen for å få ting til å gå rundt med boliglån, barn osv osv. Til sammenligning tjener min mann 2 millioner i året og han er elektriker. Har rådet sønnene våre til å velge yrkesfag. Anonymkode: 0d703...777 Som vanlig elektriker så tjener din mann 2 mill? Sikker på at det kan sykepleiere også gjøre om de ofrer all fritid. Gjennomsnitt lønn for elektriker er 490.000, gjennomsnitt betyr noen tjener mindre andre mer. 2 mill for vanlig elektriker kan få drømmer om. Dette er veldig typisk kampen til sykepleiere, de drar opp ekstreme tilfeller av lønn å sammenligner Tror de fleste elektrikere vil drømme om en slik jobb. Så må du spørre deg selv da siden det er "bare" fagbrev. Kan du gjøre jobben din uten elektrikere? Vil vi redde liv uten elektrikere? Anonymkode: 1a12e...dd8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #113 Del Skrevet 23 timer siden Snok1 skrev (2 timer siden): Hvis lønn er så viktig, så får du bli noe annet i stedet. Bli ingeniør. Samme korte bachelor-utdanning, mye bedre lønn og fri i helgene. Hvorfor tenkte du ikke på det før? Fordi ingeniørutdanningen innebærer matte og fysikk, som krever at man faktisk må jobbe litt for å bestå studiene. Folk (spesielt jenter) velger sykepleien fordi det er minste motstands vei. Hilsen kvinne med 3-årig bachelor som tjener 900.000 i året og ikke synes det minste synd på sykepleiere. Anonymkode: 85a34...3e5 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #114 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi ingeniørutdanningen innebærer matte og fysikk, som krever at man faktisk må jobbe litt for å bestå studiene. Folk (spesielt jenter) velger sykepleien fordi det er minste motstands vei. Hilsen kvinne med 3-årig bachelor som tjener 900.000 i året og ikke synes det minste synd på sykepleiere. Anonymkode: 85a34...3e5 Det er ikke så mye arbeid med å lære matte og fysikk. Det er enkle rett og galt svar der. Det er ikke vanskeligere en fag der en må øve opp profesjonelt skjønn. Men gratulerer med lønna 😄😄 hilsen ikke- sykepkeier som ikke syns synd på noen. Vi har det bra her i landet. Anonymkode: 9ae33...415 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 23 timer siden #115 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke så mye arbeid med å lære matte og fysikk. Det er enkle rett og galt svar der. Det er ikke vanskeligere en fag der en må øve opp profesjonelt skjønn. Men gratulerer med lønna 😄😄 hilsen ikke- sykepkeier som ikke syns synd på noen. Vi har det bra her i landet. Anonymkode: 9ae33...415 Jeg er ikke ingeniør, men takk. Jeg er fornøyd med valgene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #116 Del Skrevet 23 timer siden Det finnes haugevis av arbeidstakere som tjener 200.000 mindre enn det sytepleierne tjener i året. Det et evinnelig gnål fra denne gruppen. Noen kaller dem også "engler" - min erfaring er at det er akkruat ike mange flinke og ikke-flinke i dette yrket som i alle andre yrker. Skjønt - de jeg gikk på skole med og ble sykepleiere, var ikke de skarpeste i skuffen. Anonymkode: bd6e6...218 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #117 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke så mye arbeid med å lære matte og fysikk. Det er enkle rett og galt svar der. Det er ikke vanskeligere en fag der en må øve opp profesjonelt skjønn. Men gratulerer med lønna 😄😄 hilsen ikke- sykepkeier som ikke syns synd på noen. Vi har det bra her i landet. Anonymkode: 9ae33...415 Det er tydeligvis ikke så enkelt med matte, siden man nå har fjernet 3 som minimumskrav for å komme inn på sykepleie. Anonymkode: 4ecb0...d21 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #118 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det finnes haugevis av arbeidstakere som tjener 200.000 mindre enn det sytepleierne tjener i året. Det et evinnelig gnål fra denne gruppen. Noen kaller dem også "engler" - min erfaring er at det er akkruat ike mange flinke og ikke-flinke i dette yrket som i alle andre yrker. Skjønt - de jeg gikk på skole med og ble sykepleiere, var ikke de skarpeste i skuffen. Anonymkode: bd6e6...218 Ser ikke ut som du er den skarpeste kniven i skuffen heller. Ordlegging sier en del om intelligensnivå Anonymkode: 28294...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 23 timer siden #119 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med den logikken så burde ingen straffes for å ha drept mennesker utilsiktet. Anonymkode: d6c89...95a Om sykepleiere ble personlig forfulgt for hver behandlingsfeil de gjorde, som i hovedsak har skjedd pga. systemsvikt hadde 1. sykepleiere blitt så forsiktig med å administrere medisiner at flere liv ville gått tapt 2. betydelig færre blitt sykepleiere Så med din logikk ville du måtte behandlet deg selv, hvordan tenker du det hadde gått? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et hen Skrevet 23 timer siden #120 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg jobber i den offentlige tannhelsetjenesten og får heller ikke gaver eller sommerfest, og er fullstendig uenig med deg. Jeg ønsker meg heller mer i lønn, så kan jeg kjøpe den «gaven» jeg selv vil ha og gå på de festene jeg selv ønsker. Jeg ville ikke følt meg mer verdsatt av å få en halvkjip gave og en krampaktig sommerfest. Anonymkode: 4ecb0...d21 Hva om du fikk en kul gave og en bra sommerfest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå