Gå til innhold

Kan jeg kreve at min tillitsvalgt er med på møtet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal på et kjedelig møte med leder tirsdag neste uke. Leder foreslår bare tider som ikke passer min tillitsvalgt. Og mener at det kun er de tidene som er aktuelle. Jeg ønsker ikke å delta uten tillitsvalgt. Det har vært for mye tull og rot med denne lederen hele veien. Nå vil jeg belyse min side av saken, med tillitsvalgt på plass. Leder er ikke nøytral eller god, føler han bedriver heksejakt på meg. Og bevisst tar bort mulighetene for at tillitsvalgt kan være med.

Anonymkode: 25d57...caa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan si at du ønsker å ha tillitsvalgt tilstede, og at han får finne en tid hvor tillitsvalgt er tilgjengelig. 

Anonymkode: d2d5f...c2c

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, om du føler behov for det, så kan du kreve å ha tillitsvalgt tilstede. Og da må leder finne en tid som tillitsvalgt kan delta. 

Anonymkode: 94ebb...0c9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt  an på hva bakgrunnen for møte er. Hva dreier dette seg om? 

Anonymkode: 78434...c44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tillitsvalgt har rett på tid til å utøve sitt verv.  Både du, din leder og tillitsvalgt må være p tilbudssiden her. 

Anonymkode: a7da8...42f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt ja, men det kommer an på hva møtet dreier seg om.

Anonymkode: ee762...8a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lederen har plikt til å tilrettelegge slik at tillitsvalgt får deltatt. Hva med å kontakte hovedtillitsvalgt og legge frem at dette er vanskelig? Tipper det blir en annen låt da..

Anonymkode: bbfa5...fc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det dreier seg om flere vanskelige eksempler. Jeg har arbeidstider som hele tiden blir endret, uten noen forvarsel. Og det blir sagt at jeg ikke klarer å ta imot tilbakemeldinger. Imens jeg mener at direkte angrep på en person ikke er særlige gode tilbakemeldinger. I hvert fall ikke blant tilbakemeldinger folk vokser på. Mange andre sånne eksempler. Han vil ikke ha meg på jobb, bedriver heksejakt. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det dreier seg om flere vanskelige eksempler. Jeg har arbeidstider som hele tiden blir endret, uten noen forvarsel. Og det blir sagt at jeg ikke klarer å ta imot tilbakemeldinger. Imens jeg mener at direkte angrep på en person ikke er særlige gode tilbakemeldinger. I hvert fall ikke blant tilbakemeldinger folk vokser på. Mange andre sånne eksempler. Han vil ikke ha meg på jobb, bedriver heksejakt. 

Jeg ville spurt om leder ville foretrekke at du ber om assistanse fra fagforeningen på fylkesnivå hvis det ikke er mulig å få tillitsvalgt med på møtet.

Har du snakket med tillitsvalgt? Kanskje hen kan snakke med leder?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (6 minutter siden):

Jeg ville spurt om leder ville foretrekke at du ber om assistanse fra fagforeningen på fylkesnivå hvis det ikke er mulig å få tillitsvalgt med på møtet.

Har du snakket med tillitsvalgt? Kanskje hen kan snakke med leder?

Jeg har vært i dialog med tillitsvalgt, hun er ikke på jobben vår. Hun blir gjerne med på møtet, men leder foreslår tidspunkter og datoer tillitsvalgt ikke kan. Leder stiller nærmest  ultimatum, blir det møtet så blir det på gitte tidspunkter ellers ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som tillitsvalgt har man mulighet for å være med på slike møter uansett, så at det ikke passer tillitsvalgt er ikke logisk.

Om din tillitsvalgt ikke bruker sin rett til å delta på møtet med deg, må du nesten be med deg hovedtillitsvalgt eller kontakte fagforbundet ditt.

Jeg har vært tillitsvalgt i over 20 år og har ALDRI latt være å følge til møter eller stille opp slik jeg skal.

Anonymkode: 28eae...fc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mail leder med kopi til tillitsvalgt, og fagforbund, med beskjed om at tillitsvalgt skal være med og derfor må tiden passe for alle. 

Anonymkode: 14be7...b41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tillitsvalgt problemet. Tillitsvalgt skal ha nødvendig tid til å utføre tillitsvalgtarbeid. Dette står i hovedavtalen og gjelder de aller aller fleste overenskomster.

Tillitsvalgt ikke på jobben? Igjen dessverre tillitsvalgt som ikke gjør jobben. Da må plasstillitsvalgt velges, og det skulle da hovedtillitsvalgt lagt til rette for. Så ikke skyld på leder her.

Du kan også ta med noen andre enn tillitsvalgt, advokat, verneombud eller en god venn. I dette tilfellet hvor tillitsvalgt virker å være ubrukelig så ville jeg ringt avdelingen og hatt med meg en avdelingstillitsvalgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som tillitsvalgt har man mulighet for å være med på slike møter uansett, så at det ikke passer tillitsvalgt er ikke logisk.

Jeg er tillittsvalgt og har ikke alltid mulighet for å delta på møter. Når jeg ikke har mulighet så er det fordi jeg har andre møter som tillittsvalgt, andre som trenger med meg i møter etc. 

Det er ikke slik at tillittsvalgt alltid har tom kalender og at det kun er 1 som behover hjelp og bistand. Vi har ofte mange møter og mange å hjelpe

Anonymkode: abe09...ad6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er tillittsvalgt og har ikke alltid mulighet for å delta på møter. Når jeg ikke har mulighet så er det fordi jeg har andre møter som tillittsvalgt, andre som trenger med meg i møter etc. 

Det er ikke slik at tillittsvalgt alltid har tom kalender og at det kun er 1 som behover hjelp og bistand. Vi har ofte mange møter og mange å hjelpe

Anonymkode: abe09...ad6

Jeg har vært tillitsvalgt i godt over 20år, man prioriterer selvsagt personer framfor møter. Er det såpass mye å gjøre så velger man flere tillitsvalgte. Slik som plasstillitsvalgt. Eller man får avdeling til å bistå. Dette er også noe som står i overenskomster og hovedavtaler.  Finnes tydligvis mange udugelige tillitsvalgte.

Anonymkode: 1db8c...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå trenger jeg virkelig gode råd fra dere som er tillitsvalgte eller har vært borti vanskelige ledere.

Jeg krevde å ha med tillitsvalgt som nevnt i denne tråden. Først lagde leder hinder ved å bare foreslå ledige tider og datoer som ikke passet min tillitsvalgt. 
Etter at jeg krevde å ha med tillitsvalgt og at det ikke er noe leder kunne komme unna. Så har leder nå sagt at dette møtet er et ordinært samarbeidsmøte hvor det ikke er rom for å ha med tillitsvalgt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan døpe om dialogmøtet til ordinære former for møter etter alt som har skjedd. Føler at det er for å «ta meg» uten tillitsvalgt til stede. Leder vet godt hva han har gjort og da kan han ikke ha fagforeningene til stede.

Huff! Jeg er så sliten av dette.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå trenger jeg virkelig gode råd fra dere som er tillitsvalgte eller har vært borti vanskelige ledere.

Jeg krevde å ha med tillitsvalgt som nevnt i denne tråden. Først lagde leder hinder ved å bare foreslå ledige tider og datoer som ikke passet min tillitsvalgt. 
Etter at jeg krevde å ha med tillitsvalgt og at det ikke er noe leder kunne komme unna. Så har leder nå sagt at dette møtet er et ordinært samarbeidsmøte hvor det ikke er rom for å ha med tillitsvalgt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan døpe om dialogmøtet til ordinære former for møter etter alt som har skjedd. Føler at det er for å «ta meg» uten tillitsvalgt til stede. Leder vet godt hva han har gjort og da kan han ikke ha fagforeningene til stede.

Det er vel alltid rom for å ha med tillitsvalg!? Og hva sier tillitsvalgte? Hun burde jo kunne hjelpe deg mer?

Anonymkode: feb71...447

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spiller ikke noen rolle hva sjefen din døper dette møtet. Du har spilt inn at du ønsker å ha med tillitsvalgt og det har du rett til. Uansett om han kaller møtet noe annet så går du ikke på det møtet uten tillitsvalgt.

Be sjefen din gi en skriftlig begrunnelse på hvorfor du ikke kan ha med tillitsvalgt på møtet. Han kan nemlig ikke nekte deg det under noen omstendigheter.

Tillitsvalgt må stille selv eller sende sin vara. Hadde jeg vært tillitsvalgt i din sak hadde jeg flyttet fjell for at møtet kom i gang så fort som mulig. Kunne jeg ikke stilt selv hadde jeg som nevnt tidligere sendt min vara. Det er en påkjenning å vente med slike møter. 

Kontakt forbundet ditt å be de bistå deg fordi tillitsvalgt ikke stiller opp.

Anonymkode: 6de78...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ikke noen rolle hva sjefen din døper dette møtet. Du har spilt inn at du ønsker å ha med tillitsvalgt og det har du rett til. Uansett om han kaller møtet noe annet så går du ikke på det møtet uten tillitsvalgt.

Be sjefen din gi en skriftlig begrunnelse på hvorfor du ikke kan ha med tillitsvalgt på møtet. Han kan nemlig ikke nekte deg det under noen omstendigheter.

Tillitsvalgt må stille selv eller sende sin vara. Hadde jeg vært tillitsvalgt i din sak hadde jeg flyttet fjell for at møtet kom i gang så fort som mulig. Kunne jeg ikke stilt selv hadde jeg som nevnt tidligere sendt min vara. Det er en påkjenning å vente med slike møter. 

Kontakt forbundet ditt å be de bistå deg fordi tillitsvalgt ikke stiller opp.

Anonymkode: 6de78...d8a

Han døper om møtet for å fortelle meg at tillitsvalgte ikke har noe på ordinær samarbeidsmøte å gjøre. Det er rart at vi plutselig skal ha samarbeidsmøte etter at jeg krever dialog med leder for å snakke om en rekke kritikkverdige forhold. Han vil ikke prate om hendelser det er viktig å prate om. 
Ikke sender han agenda eller mer info, foreslår kun muntlige tidspunkter og sier vi skal ha møte. Jeg sitter ikke på møtet med han etter en rekke kritikkverdige hendelser uten en tillitsvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 18.15):

Kommer helt  an på hva bakgrunnen for møte er. Hva dreier dette seg om? 

Anonymkode: 78434...c44

Nei det kommer aldri ann på årsaken, man har KRAV til å ha med tillitsvalgt uansett!

Anonymkode: 640a6...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...