Gå til innhold

Løs hud etter mye vekttap!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har noen erfaring med å ta kirurgi for løs hud etter å ha mistet mye vekt? Og som kan anbefale noen? Er ganske stolt av meg selv for å ha gått ned så mye, men selve løse huden ødelegger fortsatt selvbildet litt 😕 

Anonymkode: 8903d...d3f

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Har noen erfaring med å ta kirurgi for løs hud etter å ha mistet mye vekt? Og som kan anbefale noen? Er ganske stolt av meg selv for å ha gått ned så mye, men selve løse huden ødelegger fortsatt selvbildet litt 😕 

Vil også legge til at det er mest for magen og puppene 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det, men har hørt noe at kan få vekk løs hud med laser som ikke gir arr.

Ellers ville jeg ikke anbefalt å gjort noe for å få bort det, fordi huden er veldig elastisk og tilpassende og vil etter hvert om du ikke går opp i vekt igjen, begynne å trekke seg inn igjen og dermed trenger du ingen laser eller annen behandlng.

Anonymkode: 9c9df...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du ivrig og trener så kan det meste av den løse huden fjernes naturlig. Har nylig sette flere som har hatt gode resultater av massiv trening i tilknytning til vektnedgang. 

Anonymkode: 48a90...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er årevis siden du gikk ned, så ville jeg sett an litt. Som noen skriver over her, så trekker huden seg en del sammen etter hvert. Du må gi det litt tid.

Anonymkode: 5dcb3...611

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært vekstabil i et år og har over så så mye i heng kan du få det dekket, har du snakket med legen din?

Anonymkode: 595cc...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste «løs hund etter mye vekttap»… 

Anonymkode: 5623d...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det, men har hørt noe at kan få vekk løs hud med laser som ikke gir arr.

Ellers ville jeg ikke anbefalt å gjort noe for å få bort det, fordi huden er veldig elastisk og tilpassende og vil etter hvert om du ikke går opp i vekt igjen, begynne å trekke seg inn igjen og dermed trenger du ingen laser eller annen behandlng.

Anonymkode: 9c9df...062

For noe tøys!bHuden vil aldri kunne trekke seg tilbake, hva prater du om??

Ts: vet at du kan få det dekket av staten, men da må du veie så og så lite, samt vente på tur. Dersom du kvalifiserer

Anonymkode: 68efa...3cb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du MYE løs hud, så trekker det seg ikke tilbake, og den eneste måten å fjerne det på er med kirurgi. Har du mye nok løs hud, så mye at det ikke bare er et estetisk problem men også et medisinsk problem, så kan du KANSKJE få det dekt av det offentlige, men vær forberedt på at det kan ta 3-5 ÅR. Vil du få det gjort raskt, og har råd, så er private klinikker som for eksempel Aleris og Volvat løsningen. Det kan for bryst pluss mage kirurgi fort koste et par hundre tusen, men det avhenger av flere faktorer.

Er selv i gang med å få fjernet overflødig hud etter vektnedgang, og gjør det privat.

Ønsker ikke å anbefale noen spesiell klinikk eller kirurg, men anbefaler at du undersøker grundig, og går til konsultasjon hos flere, før du velger en. Og snakker med fastlegen.

Anonymkode: cae14...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt full bukplastikk med sår hele veien rundt , samt lårplastikk, i det offentlige etter å ha gått ned rundt 60 kg. Fikk masse komplikasjoner etter bukplastikk som resulterte i ytterligere en operasjon og flere uker på sykehus med sepsis. Resultatet ble over hodet ikke pent. På ene siden så det topp ut. Mens på andre siden var det fortsatt heng. På lårene tok de også mer på ene siden enn den andre. Noe som resulterte i et lår som er tykkere enn det andre. Ikke så praktisk når man skal finne bukser som passer. Mulig det blir sånn når det er to kirurger som opererer hver sin side? Det var det i begge mine operasjoner. Etter bukplastikken tok jeg kontakt med sykehuset og spurte om det skulle se sånn ut? De var fornøyde med resultatet, for de fysiske problemene med henget var borte. At det ikke så bra ut spilte visst ingen rolle. Så jeg gadd ikke å prøve å klage på lårene.For å si det sånn, jeg hadde droppet lårplastikk om jeg hadde sett resultatene på forhånd. Mulig jeg var veldig uheldig i begge tilfeller. 

Ser for meg at man har større rom for å klage når man selv betaler for operasjonen i det private. Men det går jo fort noen hundre tusen kroner også da.

Anonymkode: a794b...5c7

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg gikk ned 30 kg for 6 år siden. Hadde mye løs hud de første årene, men nå har det trukket seg fint tilbake. Litt løs hud på halsen, ellers er jeg fornøyd. Så det skjer med noen 👍

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt full bukplastikk med sår hele veien rundt , samt lårplastikk, i det offentlige etter å ha gått ned rundt 60 kg. Fikk masse komplikasjoner etter bukplastikk som resulterte i ytterligere en operasjon og flere uker på sykehus med sepsis. Resultatet ble over hodet ikke pent. På ene siden så det topp ut. Mens på andre siden var det fortsatt heng. På lårene tok de også mer på ene siden enn den andre. Noe som resulterte i et lår som er tykkere enn det andre. Ikke så praktisk når man skal finne bukser som passer. Mulig det blir sånn når det er to kirurger som opererer hver sin side? Det var det i begge mine operasjoner. Etter bukplastikken tok jeg kontakt med sykehuset og spurte om det skulle se sånn ut? De var fornøyde med resultatet, for de fysiske problemene med henget var borte. At det ikke så bra ut spilte visst ingen rolle. Så jeg gadd ikke å prøve å klage på lårene.For å si det sånn, jeg hadde droppet lårplastikk om jeg hadde sett resultatene på forhånd. Mulig jeg var veldig uheldig i begge tilfeller. 

Ser for meg at man har større rom for å klage når man selv betaler for operasjonen i det private. Men det går jo fort noen hundre tusen kroner også da.

Anonymkode: a794b...5c7

Det er fysiske problemer som er indikasjonen for å få det dekket i det offentlige, ikke utseende, så at du er misfornøyd med det kosmetiske resultatet er ikke «nok» til å få reoperasjon. At det blir ujevnt på lår er jo en vanlig ting, derfor bør man ikke gjøre en sånn operasjon med mindre det er svært plagsomt med løs hud, og at det å ha litt ujevne lår er en bedre løsning enn sånn det er.  Kjipt med infeksjon, det høres krevende ut! 

Anonymkode: 6ae0e...2fc

AnonymBruker
Skrevet
Soleil70 skrev (1 time siden):

Jeg gikk ned 30 kg for 6 år siden. Hadde mye løs hud de første årene, men nå har det trukket seg fint tilbake. Litt løs hud på halsen, ellers er jeg fornøyd. Så det skjer med noen 👍

Hvor lang tid tok det? Er godt over 1 år siden jeg gikk ned 30 kg og har fortsatt løs hud på magen. 

Anonymkode: 471a8...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor lang tid tok det? Er godt over 1 år siden jeg gikk ned 30 kg og har fortsatt løs hud på magen. 

Anonymkode: 471a8...8f9

Det tok nok i hvert fall 2 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke alle som har tenkt over det, men kroppen består faktisk av 35 milliarder celler.
Osteoblaster er celler som er spesialister på å bygge bein.
Kondrocytter er spesialister på å vedlikeholde brusken vår.
Og fibroblaster er cellene som er spesialister på å regulere størrelsen på bindevevet som holder oss sammen, og som huden er festet på.

Når vi får løs hud fordi det har blitt mindre av oss, er det fibroblastene som trør til og justerer bindevevet som henger og slenger. Og da er det lurt å tenke litt på hva det er disse fibroblastene trenger for å få fart på seg og gjøre jobben. Det er faktisk mulig å gjøre en innsats for at prosessen skal kunne gå litt kjappere.

Her er en liten liste:

1. Biokjemisk drivstoff (næring og signalstoffer)
-  D-vitamin (25(OH)D) – Regulerer fibroblastaktivitet, kollagensyntese og inflammasjonskontroll.
-  Vitamin C – Essensielt for stabilisering av kollagen.
-  Sink – Viktig for celledeling og sårheling.
-  Magnesium – Støtter energiproduksjon i fibroblastene og aktiverer vitamin D.
-  Aminosyrer (prolin, glysin, lysin) – Byggesteiner for kollagen.
-  Omega-3-fettsyrer – Reduserer inflammasjon og støtter cellemembraner.

2. Hormonell støtte (som kroppen normalt ordner helt selv)
-  IGF-1 & veksthormon (GH) – Stimulerer fibroblastproliferasjon og ECM-remodellering.
-  Østrogen – Øker kollagenproduksjon og hudens elastisitet (derfor damer ofte har strammere hud enn menn).
-  Kortisolbalanse – For mye kortisol bryter ned kollagen og hemmer fibroblaster.

3. Mekanisk stimulering (du må røre på deg, helst mye)
-  Styrketrening – Skaper mekanisk drag på bindevevet.
-  Hoppetau / spretthopp – Rytmisk hudsleng kan trigge fibroblastrespons.
-  Massasje og myofascial release – Øker blodtilførsel og gir mekaniske signaler.
-  Microneedling – Skaper mikrotraumer som stimulerer kollagenproduksjon.
-  Vibrasjoner (Power Plate, trampoline) – Aktiverer fibroblaster via mekanotransduksjon.

4. Optimal væskebalanse og mikrosirkulasjon
-  Hyaluronsyre (naturlig i kroppen, økes med D-vitamin og sink) – Holder vevet hydrert.
-  God blod- og lymfesirkulasjon (som i "gå tur") – Gir fibroblastene tilgang til næring og oksygen, så de ikke begynner å fuske.

Anonymkode: f90c2...644

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt provoserende svar her. Huden vil aldri bli normal igjen og nei, mye overflødig hud vil aldri trekke seg tilbake igjen. At dere hevder dette skaper bare mer press og usikkerhet hos de som har løs hud. Nå har jeg selv opplevd at noen som har gått ned i vekt har sagt at de ikke har løs hud, men så ser man tydelig på armer og hals at jo, der er løs hud. Men av en eller annen grunn er visst det relativ tolkning rundt hva løs hud er. Naturligvis kan løs hud trekke seg tilbake noe, men å gå fra mye løs hud til ingen løs hud er ikke realistisk og skjer ikke. 

Løs hud er en helt naturlig og normal konsekvens av at den har vært strukket altfor lenge. 

Dette er 10 år siden. Sjekk ut hvordan han ser ut nå. Huden har IKKE forandret seg. Ikke stol blindt på før og etter bilder, og ville tatt det enkelte folk sier med en klype salt. Om en som har gått ned 50 kg på 1 år påstår at den løse huden ble stram etter 5 år så er det bare å gå videre, for det er løgn.... 

Anonymkode: de665...011

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du MYE løs hud, så trekker det seg ikke tilbake, og den eneste måten å fjerne det på er med kirurgi. Har du mye nok løs hud, så mye at det ikke bare er et estetisk problem men også et medisinsk problem, så kan du KANSKJE få det dekt av det offentlige, men vær forberedt på at det kan ta 3-5 ÅR. Vil du få det gjort raskt, og har råd, så er private klinikker som for eksempel Aleris og Volvat løsningen. Det kan for bryst pluss mage kirurgi fort koste et par hundre tusen, men det avhenger av flere faktorer.

Er selv i gang med å få fjernet overflødig hud etter vektnedgang, og gjør det privat.

Ønsker ikke å anbefale noen spesiell klinikk eller kirurg, men anbefaler at du undersøker grundig, og går til konsultasjon hos flere, før du velger en. Og snakker med fastlegen.

Anonymkode: cae14...237

Var nylig på operasjonsskole mtp slankeoperasjon, å der fikk vi vite at det er fritt sykehusvalg når det gjelder fjerning av overflødig hud.

Kjenner også til ei som bor på østlandet som fikk fjernet hud i Bergen eller Odda, det er kanskje 3 år siden.

Anonymkode: 01cb4...c0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt provoserende svar her. Huden vil aldri bli normal igjen og nei, mye overflødig hud vil aldri trekke seg tilbake igjen. At dere hevder dette skaper bare mer press og usikkerhet hos de som har løs hud. Nå har jeg selv opplevd at noen som har gått ned i vekt har sagt at de ikke har løs hud, men så ser man tydelig på armer og hals at jo, der er løs hud. Men av en eller annen grunn er visst det relativ tolkning rundt hva løs hud er. Naturligvis kan løs hud trekke seg tilbake noe, men å gå fra mye løs hud til ingen løs hud er ikke realistisk og skjer ikke. 

Løs hud er en helt naturlig og normal konsekvens av at den har vært strukket altfor lenge. 

Dette er 10 år siden. Sjekk ut hvordan han ser ut nå. Huden har IKKE forandret seg. Ikke stol blindt på før og etter bilder, og ville tatt det enkelte folk sier med en klype salt. Om en som har gått ned 50 kg på 1 år påstår at den løse huden ble stram etter 5 år så er det bare å gå videre, for det er løgn.... 

Hudens evne til å trekke seg sammen etter vektnedgang varierer fra person til person, og avhenger av alder, ernæring, inflammasjonsgrad, hormonstatus, D-vitaminstatus, generell helse og hvor lenge huden har vært strukket ut.

Fibroblaster er høyst kompetente og kan i mange tilfeller reparere og produsere ny kollagenstruktur dersom forholdene er riktige (antiinflammatorisk miljø, god næringstilgang inkludert vitamin D, sink og protein, og tilstrekkelig sirkulasjon).

Men i ekstreme tilfeller der huden har vært dramatisk utvidet over lang tid (typisk >50–100 kg vektreduksjon), har kollagenstrukturen gjennomgått irreversible skader, og kirurgi er den mest realistiske løsningen.

Anonymkode: f90c2...644

AnonymBruker
Skrevet

Har fjernet hud på armer og lår, og fikset puppene. Det ble veldig bra! Men de som opererte meg gjør det ikke lenger etter henvisning fra fastlegen. 

Men ja, jeg ventet en stund for å se om det ble bra av seg selv, men det ble det ikke. Har også litt ekstra hud på magen, men jeg har også født, så det er litt mer naturlig. Har heller ikke nok til å få det dekket. I tillegg har jeg hørt om en del uheldige resultater når det gjelder akkurat magen. 

Anonymkode: 4c3ba...e93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan huden blir varierer veldig fra person til person, hos yngre trekker det seg også mer sammen enn hos eldre. Dette er en av grunnene til at man skal være vektstabil i to år før man fjerner hud etter vektnedgang. Jeg gikk ned 30 kg uten å få særlig løs hud,  og det lille som er lever jeg fint med vs risikoen ved operasjon. Det er også mer løs hus hos de som tar slankeoeprasjon og går ned mye veldig fort, enn hos de som går ned uten operasjon der huden har tid til å følge med.

Anonymkode: 6ae0e...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...