AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Jeg er satt opp som forvalter av arv til mindreårig nevø, hva må jeg forholde meg til? Har i utgangspunktet tenkt å snakke med advokaten min, men ville bare høtr her om noen har peiling om hva jeg forplikter meg til? Om det i utgangspunktet er mye jobb og mye jeg må sette meg inn i? Anonymkode: 359e0...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Hei. Kontakt Statforvalteren, de svarer på slike spørsmål Med vennlig hilsen TBergh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Tusen takk, det skal jeg gjøre! Anonymkode: 359e0...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Hm trodde over en vis sum kommer statsforvalter inn. Det var nå det som skjedde her. Og vi fikk nå nesten ikke lov til noe. Så hadde tatt tlf til statsforvalter og hørt Anonymkode: 0bfe9...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Er foreldrene døde, eller er dette mer sånn i tilfelle noe skjer? Trodde at det ville bli oppnevnt verge i regi av statforvalteren hvis en mindreårig trengte den type bistand som du nevner. Anonymkode: 5ee1a...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er satt opp som forvalter av arv til mindreårig nevø, hva må jeg forholde meg til? Har i utgangspunktet tenkt å snakke med advokaten min, men ville bare høtr her om noen har peiling om hva jeg forplikter meg til? Om det i utgangspunktet er mye jobb og mye jeg må sette meg inn i? Anonymkode: 359e0...1b2 Statsforvalteren bestemmer hvem som skal forvalte mindreåriges midler og hvordan jobben skal utføres. Uten Statsforvalteren skal ikke noen kunne forvalte mindreåriges midler over et bestemt beløp. Mener beløpet er 2 x G. Så i dette innlegget er det noe som absolutt ikke stemmer. Anonymkode: a9d01...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er foreldrene døde, eller er dette mer sånn i tilfelle noe skjer? Trodde at det ville bli oppnevnt verge i regi av statforvalteren hvis en mindreårig trengte den type bistand som du nevner. Anonymkode: 5ee1a...4b0 Når en forelder eller to dør, så kommer statsforvalteren på banen. Ingen skal kunne forvalte mindreåriges midler over et visst beløp uten Statsforvalterens medvirkning og opplæring. Så her har enten noe glippet totalt, eller ts er totalt uvitende. Anonymkode: a9d01...39f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Del Skrevet 14. mars Far er død men mor lever. Mor er ikke kompetent til å ta seg av det økonomiske i det hele tatt, derfor er jeg og svigerinne satt opp til å forvalte vår nevø's formue og eiendommer. Testamente pressiserer at hverken mor eller hennes slektninger skal ha noe med vår nevø's arv å gjøre. Lang historie, som ikke hadde blitt trodd om jeg hadde orket å skrive alt som har skjedd! Kan si såpass at arven til min nevø hadde krympet til ingenting innen han er myndig om ikke andre styrer arven. Jeg er bare litt satt ut av alt, og er fortsatt i dyp sorg og kan kansje ikke tenke klart ennå! Anonymkode: 359e0...1b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Far er død men mor lever. Mor er ikke kompetent til å ta seg av det økonomiske i det hele tatt, derfor er jeg og svigerinne satt opp til å forvalte vår nevø's formue og eiendommer. Testamente pressiserer at hverken mor eller hennes slektninger skal ha noe med vår nevø's arv å gjøre. Lang historie, som ikke hadde blitt trodd om jeg hadde orket å skrive alt som har skjedd! Kan si såpass at arven til min nevø hadde krympet til ingenting innen han er myndig om ikke andre styrer arven. Jeg er bare litt satt ut av alt, og er fortsatt i dyp sorg og kan kansje ikke tenke klart ennå! Anonymkode: 359e0...1b2 Hadde tatt kontakt med statsforvalter. Vet ikke tilfellet vi Vet om. Så kunne en ikke selge eiendom , penger ble satt på konto hos statsforvalter. Alt måtte søkes om. Barnet fikk og utbetalt en trygd fra. Til 18 års alder det var penger barnet kunne bruke til klær osv. Men der Vet jeg mor satte penger på konto Anonymkode: 0bfe9...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Far er død men mor lever. Mor er ikke kompetent til å ta seg av det økonomiske i det hele tatt, derfor er jeg og svigerinne satt opp til å forvalte vår nevø's formue og eiendommer. Testamente pressiserer at hverken mor eller hennes slektninger skal ha noe med vår nevø's arv å gjøre. Lang historie, som ikke hadde blitt trodd om jeg hadde orket å skrive alt som har skjedd! Kan si såpass at arven til min nevø hadde krympet til ingenting innen han er myndig om ikke andre styrer arven. Jeg er bare litt satt ut av alt, og er fortsatt i dyp sorg og kan kansje ikke tenke klart ennå! Anonymkode: 359e0...1b2 https://nef.no/fagstoff/mindrearige-og-fast-eiendom/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Del Skrevet 14. mars Du tar kontakt med vergemålet, ikke kvinneguiden. Virkelig! Anonymkode: 386cd...e97 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Far er død men mor lever. Mor er ikke kompetent til å ta seg av det økonomiske i det hele tatt, derfor er jeg og svigerinne satt opp til å forvalte vår nevø's formue og eiendommer. Testamente pressiserer at hverken mor eller hennes slektninger skal ha noe med vår nevø's arv å gjøre. Lang historie, som ikke hadde blitt trodd om jeg hadde orket å skrive alt som har skjedd! Kan si såpass at arven til min nevø hadde krympet til ingenting innen han er myndig om ikke andre styrer arven. Jeg er bare litt satt ut av alt, og er fortsatt i dyp sorg og kan kansje ikke tenke klart ennå! Anonymkode: 359e0...1b2 Så det er farsarven dere er satt til å forvalte? Jeg ville uansett kontaktet statsforvalteren for å få det formelle i orden. Litt usikker på hvordan dette er hvis mor har foreldreansvar, men det ønskelige her er at dere oppnevnes som verge med fullmakt til å forvalte nevøens midler. Dere vil da ha fullmakt til å benytte midlene til det som er innenfor "normal" bruk, f eks ny sykkel, ferie osv. Dere må levere vergeregnskap hvert år, der kontoutskriften skal vise hva pengene er brukt til. Større utgifter, f eks hvis arven også omfatter bolig som dere ønsker å selge, må godkjennes av statsforvalteren. Anonymkode: 5ee1a...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er farsarven dere er satt til å forvalte? Jeg ville uansett kontaktet statsforvalteren for å få det formelle i orden. Litt usikker på hvordan dette er hvis mor har foreldreansvar, men det ønskelige her er at dere oppnevnes som verge med fullmakt til å forvalte nevøens midler. Dere vil da ha fullmakt til å benytte midlene til det som er innenfor "normal" bruk, f eks ny sykkel, ferie osv. Dere må levere vergeregnskap hvert år, der kontoutskriften skal vise hva pengene er brukt til. Større utgifter, f eks hvis arven også omfatter bolig som dere ønsker å selge, må godkjennes av statsforvalteren. Anonymkode: 5ee1a...4b0 Ja, det er farsarven. Min bror og min nevøs mor har aldri bodd sammen, de fikk bare min nevø ved et engangs tilfelle. De har aldri bodd sammen, og min nevø bodde hos min bror. Min bror har klart seg ganske godt økonomisk og hadde 2 eiendommer + store forsikringsutbetalinger ved død. Mor er nå selvsagt mor for sin sønn, men i testamentet er jeg og svigerinne oppført som forvaltere til annet enn eiendommene, som statsforvalteren skal ta seg av. Det er nok som flere her sier, at det er ca 2 g vi skal forvalte, resten tar statsforvalteren seg av. Om dette stemmer så er det på en måte en lettelse allikevel. TS Anonymkode: dfffe...d6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar kontakt med vergemålet, ikke kvinneguiden. Virkelig! Anonymkode: 386cd...e97 Hadde en litt dårlig følelse i magen da jeg opprettet dette innlegget, for å få et slikt svar som du gir. Jeg opprettet innlegget KUN fordi jeg sitter i sorg, er bekymret for min nevø som også er i dyp sorg, og jeg må være her for ham spesielt nå den første tiden. Klarer ikke helt å samle tankene rundt det hele, da jeg måtte ta meg av begravelsen og alt av post som kommer etter min bror, ikke minst forsikringer som må sendes inn og levere regninger i banken etc etc . Stilte bare et spørsmål her i første omgang, KUN for å se om andre hadde noen ide` om hva som er forventet av meg? JA, jeg vet jeg må kontakte statsforvalteren, det skal jeg også gjøre over helgen! Takk for saklig svar 🫣 TS Anonymkode: dfffe...d6e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, det er farsarven. Min bror og min nevøs mor har aldri bodd sammen, de fikk bare min nevø ved et engangs tilfelle. De har aldri bodd sammen, og min nevø bodde hos min bror. Min bror har klart seg ganske godt økonomisk og hadde 2 eiendommer + store forsikringsutbetalinger ved død. Mor er nå selvsagt mor for sin sønn, men i testamentet er jeg og svigerinne oppført som forvaltere til annet enn eiendommene, som statsforvalteren skal ta seg av. Det er nok som flere her sier, at det er ca 2 g vi skal forvalte, resten tar statsforvalteren seg av. Om dette stemmer så er det på en måte en lettelse allikevel. TS Anonymkode: dfffe...d6e Siden her er det snakk om så mye verdier blir det statsforvalter som vil komme inn. Og legger en føring Anonymkode: 0bfe9...00b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hadde en litt dårlig følelse i magen da jeg opprettet dette innlegget, for å få et slikt svar som du gir. Jeg opprettet innlegget KUN fordi jeg sitter i sorg, er bekymret for min nevø som også er i dyp sorg, og jeg må være her for ham spesielt nå den første tiden. Klarer ikke helt å samle tankene rundt det hele, da jeg måtte ta meg av begravelsen og alt av post som kommer etter min bror, ikke minst forsikringer som må sendes inn og levere regninger i banken etc etc . Stilte bare et spørsmål her i første omgang, KUN for å se om andre hadde noen ide` om hva som er forventet av meg? JA, jeg vet jeg må kontakte statsforvalteren, det skal jeg også gjøre over helgen! Takk for saklig svar 🫣 TS Anonymkode: dfffe...d6e Du trenger ikke å forsvare deg for ufine folk. Eller noen som svarer med en hånlig "virkelig". Selvfølgelig spør du i usikre tider. Der er bare menneskelig. 🧡 Anonymkode: 4077e...afb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du tar kontakt med vergemålet, ikke kvinneguiden. Virkelig! Anonymkode: 386cd...e97 Så det er ikke lov å spørre om råd her? Anonymkode: 570fc...be7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars Ts. Skal nevøen din bo med deg? Om du overtar foreldre ansvaret så forvalter du pengene ganske fritt mht å gi barnet en god oppvekst. Her har vi særkullsbarn der mor er død. Jeg er satt som verge til hans barn om han dør. Og omvendt da far til mitt barn ikke kan ivareta barnet. Jeg har nå kjøpt hus som er tinglyst på meg. Han har pant i boligen da vi skal bo i huset sammen og da måtte vi har større lån, men ved pant er boligen uansett min og om han dør slettes panten. Han eier leilighet som han selger. Fra der investerer han i 2 eiendommer som blir barnas arv(totalt 8M)resten av overskuddet går inn i vår familie. Skulle han dø så går livsforsikringen hans til meg så jeg kan nedbetale boliglånet. Vida verca. Og resten av formuen vil jeg forvalte så jeg kan ivareta og forsørge 3 barn alene. "Mitt" hus blir arv til mitt barn. Resten av formuen vil deles på alle 3 barna når jeg dør. Så om barnet nå skal bo hos deg og du skal forsørge han så disponerer du pengene mht bolig til dere, klær, mat, utdanning, ferier, lappen osv. Eiendommene vil nok statsforvaltningen gi deg fullmakt over om de ikke allerede er satt i barnets navn. Skulle samboeren min dø før han fikk solgt leiligheten så er det opp til meg å selge den og forvalte pengene. (Det er skrevet i testamentet) Jeg ville nok ikke investeret i leiligheter da jeg ikke orker å styre med de frem til de skal få leilighetene når de er 25. Jeg ville tatt de 8M og satt de i fond til de var 25(som han er enig i) Anonymkode: 84437...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå