Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Jeg skulle leie et vindusvaskerfirma til å vaske alle vinduene mine på utsiden. Jeg oppga at jeg bor i tre etasjes enebolig, antall vinduer, at det ikke ville bli tilgang på boligen fra innsiden, samt adresse. De skulle komme på befaring. I dag ringer damen meg, hun har vært og sett på huset, og må dessverre si at de ikke kan ta jobben. Fordi hun kan ikke sende sine vaskere opp på stige...... Jeg ble lettere overrasket, må jeg si. Hva trodde hun? At en tre-etasjes enebolig kun hadde vinduer i første etasje? Og i all verden, kan ikke vindusvaskere stå på stige?? Joda, det kunne de, hvis det var en høy første-etasje, og vaskeren ikke trengte å klatre mer enn fire fem trinn på stigen........... ?? ?? Er det bare jeg som syns dette er helt på trynet?
Gjest Elfrida Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Nei, det var merkelig. Koko? Det er klart - de trenger mere sikringsutstyr og sånt for å ha stige opp til tredje etasje, men det må de da ha skjønt når du beskrev huset for dem.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 -og dessuten sa jeg at jeg kunne vaske vinduene i tredje etasje selv, slik at det bare ble første og annen etasje på dem. Men neida........ *riste på hodet*
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Her er det nok arbeidsmiljøloven som teller. De må vel ha enten arbeidsplattform eller liftkurv.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Må nok til med lift eller stillas.........
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Var vel en sak om kommuneansatte som heller ikke kunne gjøre slike jobber pga noen regler... Ring et annet firma da vet du, det finnes firmaer som har lift/kran
LilleBille Skrevet 10. mars 2006 #11 Skrevet 10. mars 2006 Har hatt folk som har pusset vinduer i høy 2 etg. men da har de pusset dem innenfra ... ikke skjønner jeg at det er "tryggere" å lene seg ut av vinduet enn å stå på stige - men det er sikkert et eller annet i arbeidsmiljøloven el. som regulerer dette med sikring.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #12 Skrevet 10. mars 2006 Sikring er jo en fin ting - jeg har hatt sommerjobb i en bedrift hvor de var veldig langt fra å følge arbeidsmiljøloven, og det var ikke så moro for han de prøvde å sende opp på et vaklevorent byggverk av traktor, gaffel, paller og stiger. Men et vindusvaskerfirma som ikke disponerer lift eller nødvendig sikringsutstyr selv må da få nokså begrensa med oppdrag...?
Grooo Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 I følge arbeidsmiljøloven har man ikke lov til å stå på stige når man jobber nei, trodde dette var ganske innlysende jeg... Min elektriker har en LO-avtale som gir han lov til å bruke gardintrapp opp til 150 cm, men han tror faktisk dette er en særavtale og at vanlig regel er enda lavere. Og dette gjelder altså gardintrapp, vanlig stige er enda strengere.
Gjest Elfrida Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Jada, men dette kunne firmaet opplyst om på telefonen i første omgang, at de ikke hadde det utsyret som skulle til for å vaske vinduer i andre og tredje etasje fra utsiden. Såvidt jeg skjønte var det det Evelina reagerte på.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #17 Skrevet 12. mars 2006 ikke skjønner jeg at det er "tryggere" å lene seg ut av vinduet enn å stå på stige - ← Mange vinduer kan jo snues inn, så da burde det være rimelig trygt å stå på innsiden mens man vasker utsiden Høres rart ut at man ikke har lov til å stå på stiger da...? Hva med sånne superlange skaft? Har sett det på tv, om proffe vindusvaskere. ble rent det...
LilleBille Skrevet 12. mars 2006 #18 Skrevet 12. mars 2006 Mange vinduer kan jo snues inn, så da burde det være rimelig trygt å stå på innsiden mens man vasker utsiden ← Mange steder er det nok det - og da er det selvfølgelig ikke noe problem. Jeg har både hatt folk hjemme - og på jobb - og ingen av stedene har det vært "moderne" nok vinduer - som de har kunnet snu - så de har "hengt" ut av vinduet.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #19 Skrevet 12. mars 2006 Her hos meg er det faktisk slik at flere av vinduene ikke kan åpnes engang, og ikke er jeg hverken interessert i å ha fremmede folk i huset eller å være nødt til å ta jobben med å fjerne alt i vinduskarmene og ta ned alle gardiner. Ergo må noen klare å få vasket vinduene fra utsiden, noe jeg opplyste klart og tydelig til damen. Kanskje hun egentlig ikke kan lese?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #20 Skrevet 12. mars 2006 Kanskje hun egentlig ikke kan lese? ← Det er også en mulighet! Eller kanskje hun har gått lei av jobben sin og rett og slett ikke gidder vaske fler vinduer? Men det var uansett dumt da.. Hva gjør du da? (jeg hadde ellers tenkt å høre med deg hvordan din erfaring var med vaskefirma også booke de etter deg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå