Gå til innhold

Spare i aksjer, kongsberggruppen. Nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bestemt meg for å sette inn/spare(?) penger i aksjer. Det er kun snakk om små summer på 2-4000 i måneden. Jeg har ingen erfaring med dette enda, så håper noen kan komme med litt tips og triks. Jeg har tenkt til å satse på å kjøpe i kongsberggruppen. Er dette for stor risiko å spare i? Jeg tenker å spare langsiktig på 10-15 år. Setter veldig stor pris på all informasjon jeg kan få, som hva jeg bør tenke på eller følge med på osv! 

Anonymkode: 5b659...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bestemt meg for å sette inn/spare(?) penger i aksjer. Det er kun snakk om små summer på 2-4000 i måneden. Jeg har ingen erfaring med dette enda, så håper noen kan komme med litt tips og triks. Jeg har tenkt til å satse på å kjøpe i kongsberggruppen. Er dette for stor risiko å spare i? Jeg tenker å spare langsiktig på 10-15 år. Setter veldig stor pris på all informasjon jeg kan få, som hva jeg bør tenke på eller følge med på osv! 

OG må man ta ut avkastningen for å «få» pengene? Eller lar man de bare stå der til man evnt om 15 år selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du så lite greie på aksjer at du må spørre her inne, hadde jeg lat være å spekulere i aksjer. Da burde man heller la en fondsforvalter gjøre det, eller rett og slett spare/investere i noe annet.

Anonymkode: c5314...4cc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kongsbergruppen er vel risikabelt siden det kan bli fred i Ukraina snart. Personlig ville jeg holdt meg unna våpenaksjer av etiske årsaker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er du helt sikker på at dette er riktig tidspunkt å kjøpe aksjer i det selskapet?image.png.3676097ebd11294f3d03182a1e5871f8.png

Avkastning fra aksjer kommer i form av utbytte. Utbytte betales ut av selskapet og overføres til kontoen du har satt som mottakskonto for utbytte. Du kan ta de ut og bruke dem på sjokolade, eller du kan reinvestere dem i noe annet. 

Om du plasserer aksjene dine i en ASK slipper du å betale skatt på utbytte, så lenge du ikke tar dem ut av ASK. Da kan du kjøpe flere aksjer eller fond og utsette skatteregningen til et senere tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du så lite greie på aksjer at du må spørre her inne, hadde jeg lat være å spekulere i aksjer. Da burde man heller la en fondsforvalter gjøre det, eller rett og slett spare/investere i noe annet.

Ja gud forby at man søker informasjon når man ønsker å lære seg noe. Antar at du kan alt i verden og ikke har behov for informasjon om noenting.

Anonymkode: cca0a...27e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Kongsbergruppen er vel risikabelt siden det kan bli fred i Ukraina snart. Personlig ville jeg holdt meg unna våpenaksjer av etiske årsaker.

Men selv om det blir fred så skal jo Europa ruste opp. Kongsberggruppen skal produsere mye årene fremover uansett hva som skjer med Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men selv om det blir fred så skal jo Europa ruste opp. Kongsberggruppen skal produsere mye årene fremover uansett hva som skjer med Ukraina.

Og du tror ikke det gjenspeiles i dagens verdsettelse av KOG? Det har vært en rimelig solid økning i markedspris. Den vil kanskje gå noe mer opp, men det er vel så sannsynlig at noen innser at det selskapet ikke kommer til å vokse inn i himmelen, og på et eller annet tidspunkt har de ikke mer produksjonskapasitet. Da må de enten roe ned bestillingene, eller så må de øke produksjonskapasiteten. Begge deler hemmer aksjeverdien. 

Bare se hvor mye politisk bråk det er rundt Nammo, som ønsker økt produksjonskapasitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, men det vet jo alle andre som investerer også godt?

Prisen på aksjer i KOG er nøyaktig den summen folk er villige til å betale for aksjer i KOG i dag. Jeg sier ikke at de kommer til å gå ned, det kan godt hende de går videre opp. Men alle som kjøper aksjer i KOG nå er jo fullt klar over at man skal ruste opp i Europa og tar også hensyn til det i vurderingen av hvor mye de er villige til å betale. Den forventningen er allerede bakt inn i prisen. 

Anonymkode: f669a...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ts, det er veldig høy risiko ved å plassere alt i én aksje. Med mindre du sitter på informasjon som ikke resten av markedet sitter på, så er informasjonen allerede priset inn. 

Ville heller investert i et fond, så du får spredt risikoen mer. Særlig hvis du egentlig bare ønsker å plassere pengene et sted og ikke tenke så mye mer over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (40 minutter siden):

Er du helt sikker på at dette er riktig tidspunkt å kjøpe aksjer i det selskapet?image.png.3676097ebd11294f3d03182a1e5871f8.png

Avkastning fra aksjer kommer i form av utbytte. Utbytte betales ut av selskapet og overføres til kontoen du har satt som mottakskonto for utbytte. Du kan ta de ut og bruke dem på sjokolade, eller du kan reinvestere dem i noe annet. 

Om du plasserer aksjene dine i en ASK slipper du å betale skatt på utbytte, så lenge du ikke tar dem ut av ASK. Da kan du kjøpe flere aksjer eller fond og utsette skatteregningen til et senere tidspunkt.

Ts: Hvordan fungerer en Ask da? Jeg skjønner ikke forskjellen på en aksjesparekonto og aksjer 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjer med så små summer er lite vits. Omkostningene vil jo spise opp veldig mye av fortjenesten.

Småsparing er vel og bra, men til sånt er fond med spareavtale mest egnet. I tillegg er det mest lønnsomt fordi fondet får en rentes renteeffekt, og du er forsikret mot å treffe topper og bunner gjennom jevnlige innskudd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts: Hvordan fungerer en Ask da? Jeg skjønner ikke forskjellen på en aksjesparekonto og aksjer 🤷🏼‍♀️

En aksjesparekonto innebærer at du lager en konto som er forbeholdt aksje-/fondshandel og ingenting annet. Normalt må du betale skatt hver gang du selger unna en aksje med gevinst, altså må du skatte fra første krone du "tar ut" som overstiger det du har satt inn av egne penger. Det som er annerledes med en aksjesparekonto er at du kan kjøpe og selge aksjer og fond, altså "bytte" aksjer eller fond, uten å måtte betale skatt før du tar pengene "helt ut" til en vanlig konto der du kan bruke dem som du vil.

Fordelen med det er at hvis du f.eks. (for å gjøre det litt enkelt) har tjent 20% på å ha alle pengene dine i en aksje, og så ønsker å bytte til en annen aksje, da må du ikke betale skatt på de 20% som er avkastning idet du flytter pengene dine fra den ene aksjen til den andre. Dette, utsatt skatt, innebærer at du kan få avkastning på en større sum. En slags "renters rente"-effekt. Over tid vil det kunne være veldig gunstig og ha stor betydning for hvor mye du klarer å spare opp.

Så du får en konto i banken der du enten kan 1) kjøpe og beholde aksjer/fond eller 2) la pengene stå (uten rente) mellom kjøp og salg. Sistnevnte alternativ er jo ikke særlig lønnsomt, men hvis du virkelig tror hele verdensøkonomien går til helvete noen måneder kan du også sitte med pengene på aksjesparekontoen uten å ha dem i aksjer eller fond frem til du er klar for å investere igjen. 

Anonymkode: f669a...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (47 minutter siden):

Og du tror ikke det gjenspeiles i dagens verdsettelse av KOG? Det har vært en rimelig solid økning i markedspris. Den vil kanskje gå noe mer opp, men det er vel så sannsynlig at noen innser at det selskapet ikke kommer til å vokse inn i himmelen, og på et eller annet tidspunkt har de ikke mer produksjonskapasitet. Da må de enten roe ned bestillingene, eller så må de øke produksjonskapasiteten. Begge deler hemmer aksjeverdien. 

Bare se hvor mye politisk bråk det er rundt Nammo, som ønsker økt produksjonskapasitet. 

Hva med Tyske våpenbedrifter? De skal jo ruste opp noe enormt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp fond, ikke aksjer med det kunnskapsnivået der.

Anonymkode: 54434...693

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøp fond, ikke aksjer med det kunnskapsnivået der.

Anonymkode: 54434...693

Ts: Javel. Det er jo derfor jeg spør. Man må jo begynne en plass. Man kan vel ikke vite alt før man begynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tryggeste er å heller spare i fond, globalt indeks fond. (Finnes også fond som retter seg mer mot bransjer og geografiske områder hvis du tenker at de har større vekstpotensial).
KOG spesifikt har gått mye de siste årene, så tror mye av veksten her er tatt ut allerede. Sikkert fullt mulig å få en grei avkastning fremdeles, men den mangedoblinga vi har sett de siste årene er nok ikke like sannsynlig fremover, selv med et europa som ruster opp. 

~Ansatt i KOG

Anonymkode: 2f21c...725

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Enig. Dessuten er det lite lurt å handle aksjer for så små beløp hver måned, fordi du bruker så mye penger på kurtasje (gebyr for kjøp). Det er mye smartere å opprette spareavtale for et globalt indeksfond. 

Anonymkode: 77252...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du er litt "late to the game" mtp KOG. Den er priset svært høyt, også på forventninger om kommende men ikke publiserte kontrakter. Når det er sagt tror jeg ikke det er umulig at vi ser 2000 innen utgangen av året. Men KOG kan like gjerne duppe ned til 1300-ish.

Selv har jeg gjort gode penger på KOG – i alle fall på papiret. Blir sittende, men nye penger velger jeg å sette andre steder. Risikoen nå er litt for høy (vi hadde jo til og med all time high i dag).

Jeg vil nok, som andre her, råde deg til å sette sparepengene i aksjefond, og ha dette i en ASK. Selv er jeg nå helt ute av globale indexfond (siden de er tungt inne i USA og spes Nasdaq), i alle fall inntil videre.

Skulle ønske meg et europeisk bransjefond med forsvarsaksjer. En kan jo håpe noen setter sammen et slikt snart.

Og til de som tror at fred i Ukraina kommer til å dempe den europeiske opprustningen: glem det. Det vil bli brukt helt vanvittige summer i uoverskuelig fremtid.

Og at fred i Ukraina påvirker KOG nevneverdig? Det tviler jeg sterkt på gitt. KOG lever slett ikke bare på forsvarsindustri, og opprustningen vil gi dem kontrakter på løpende bånd. Men så var det dette med kapasitet da …

Anonymkode: a49ad...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Javel, jeg tenker det da kan vær enhet med ASK istedenfor. Men hvordan gjør jeg det da? Det STÅR jo her at jeg har pengene på aksjesparekonto nå?? IMG_0093.thumb.jpeg.b8228dfdf6aa9e96be9558c9962878de.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...