AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Har datet en mann i 2 måneder, og fant ut i gå at jeg er 1-2 uker gravid. Hva faen gjør jeg 🥲 Er abort vondt?? Når begynte dere å kjenne på kvalme og oppkast?? Anonymkode: f32bc...d31
Maleficenta Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har datet en mann i 2 måneder, og fant ut i gå at jeg er 1-2 uker gravid. Hva faen gjør jeg 🥲 Er abort vondt?? Når begynte dere å kjenne på kvalme og oppkast?? Anonymkode: f32bc...d31 Abort er ikke vondt fysisk. Eller det kan være men tar man det tidlig er det ikke stort verre enn menssmerter og en del blod da. Ikke tatt abort selv men hatt sa i uke 7 og vil tro en abort ville føltes likt?
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Obs, hvis det er en digital graviditetstest du har tatt betyr 1-2 uker på den at du er ~3-4 uker på vei. Aldri tatt abort, så kan ikke hjelpe deg der. Men jeg ble aldri kvalm av graviditet. Anonymkode: 05ec9...9b7
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Ja, det kan være litt vondt. Omtrent som kraftige menstruasjonssmerter. Men sammenliknet med å føde et barn, så er det ingen ting. Psykisk kan det være en belastning. Ta kontakt med amathea eller helsestasjon for ungdom så får du litt veiledning og hjelp i valget ditt. Du må også undersøkes av lege. Kvalme/oppkast eller andre svangerskapsplager er veldig individuelt. Anonymkode: 41a95...894 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Hva du skal gjøre? 1. Ta stilling til om du faktisk ønsker barnet. Det er mange grunner både for å beholde, og for å fjerne. Finn ut hva som er riktig for deg. Du har datet fyren i 2 måneder, er han interessert i det samme som deg eventuelt? 2. Det du bestemmer deg for, må du da oppsøke informasjon om. -- For å svare på abort spørsmålet ditt, smerte eller ei, oppleves svært forskjellig fra kvinne til kvinne. Det er mange nyhetssaker om dette i nyere tid, samtidig som det beste er at du igjen finner ut av hva som er best for DEG. Om det er abort, så må du ikke la deg skremme av at det kan gjøre vondt. Mye i livet kan gjøre vondt. Sånn som for eksemepel mensensmerter, benbrudd. forstuing av tå, brist av ribbein. MEN DET GÅR OVER. Kvalme er også ekstremt inviduelt, noen er kvalme fra dag 1, andre blir ikke kvalme i det hele tatt. Anonymkode: c7e98...678 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Er du sikker på valget? Hva sier daten? Anonymkode: d658a...13e
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Maleficenta skrev (11 minutter siden): Abort er ikke vondt fysisk. Eller det kan være men tar man det tidlig er det ikke stort verre enn menssmerter og en del blod da. Ikke tatt abort selv men hatt sa i uke 7 og vil tro en abort ville føltes likt? Dette er så individuelt, at du kan ikke uttale deg kun basert på egen erfaring. Det har nettopp vært en sak på nrk om kvinner som føler seg lurt, fordi aborten ble beskrevet som mensensmerter. For dem var det mye vondere. Heldigvis er det ikke slik for alle, og man kan få smertestillende. https://www.nrk.no/trondelag/abortpiller-kan-gi-sterke-smerter_-men-blir-beskrevet-som-en-sterk-menstruasjon-1.17187086 Anonymkode: 2eb38...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det kan være litt vondt. Omtrent som kraftige menstruasjonssmerter. Men sammenliknet med å føde et barn, så er det ingen ting. Psykisk kan det være en belastning. Ta kontakt med amathea eller helsestasjon for ungdom så får du litt veiledning og hjelp i valget ditt. Du må også undersøkes av lege. Kvalme/oppkast eller andre svangerskapsplager er veldig individuelt. Anonymkode: 41a95...894 For noen er det like ille som en fødsel. Anonymkode: ce3db...63d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har datet en mann i 2 måneder, og fant ut i gå at jeg er 1-2 uker gravid. Hva faen gjør jeg 🥲 Er abort vondt?? Når begynte dere å kjenne på kvalme og oppkast?? Anonymkode: f32bc...d31 Du kan snakke med Amathea, de har mye kunnskap, og kan hjelpe deg med å sortere tankene. Selv om du blir nødt til å ta et valg, må ikke det valget bli tatt i dag. Anonymkode: 2eb38...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars Jeg ble gravid etter jeg kjente mannen min i 2 mnd. Jeg var 20 år. Vi valgte å beholde. Fortsatt sammen 25 år etter. Og jeg har tatt abort en gang. Jeg tok det i narkose. Så jeg kjente ingenting. Har gått veldig bra etter på også. Har aldri angrer på valget. Anonymkode: 6f74e...af2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars Abort er ikke vondt, ikke vondere enn sterke mensen smerter her. Kvalmen kom i uke 6 her 😊 Anonymkode: 6e800...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars Maleficenta skrev (1 time siden): Abort er ikke vondt fysisk. Eller det kan være men tar man det tidlig er det ikke stort verre enn menssmerter og en del blod da. Ikke tatt abort selv men hatt sa i uke 7 og vil tro en abort ville føltes likt? Jeg tok abort i uke 8, og på dag 3 etterpå, hadde jeg helt jævlige smerter. Jeg har og hatt 7 SA mellom uke 6-8, og de var ikke i nærheten like vonde. Anonymkode: 865ac...833 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du sikker på valget? Hva sier daten? Anonymkode: d658a...13e Han er så søt om det. Behandler meg veldig bra og er der for meg, vi har blitt veldig seriøse på kort tid, og vi begge ser for oss å bli kjærester. Han sier at det er opp til meg, og han er klar for å være pappa om jeg beholder🥹 Anonymkode: f32bc...d31 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Obs, hvis det er en digital graviditetstest du har tatt betyr 1-2 uker på den at du er ~3-4 uker på vei. Aldri tatt abort, så kan ikke hjelpe deg der. Men jeg ble aldri kvalm av graviditet. Anonymkode: 05ec9...9b7 Hææ så jeg er 3-4 uker gravid, ikke 1-2 uker?? Anonymkode: f32bc...d31
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hææ så jeg er 3-4 uker gravid, ikke 1-2 uker?? Anonymkode: f32bc...d31 Man er ca. 4 uker på vei på det tidspunktet man skulle fått mensen. De første 2 ukene av graviditeten er faktisk før eggløsning, så da er man jo egentlig ikke gravid. Og det er ikke vanlig å teste positivt før 10-12 dager etter eggløsning. Vet du dato for forrige menstruasjon, eller når du forventet å få mensen nå? Hvis du vurderer å beholde, bør du begynne å ta folsyre/folat forresten Anonymkode: 2eb38...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars Start med å ta kontakt med helsestasjon for ungdom og/ eller Amathea. Da kan du få hjelp til å sortere tankene dine å ta en riktig valg for hva du skal gjøre. Eventuelle smerter ved en abort eller kvalme i svangerskapet, bør ikke være en del av avgjørelsene, det er uansett kortvarige smerter/ ubehag mot å få eller ikke få et barn. Ingen her kan fortelle deg om det er riktig for deg å beholde eller ikke. Anonymkode: cbae9...f33 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars kvalmen kommer rundt uke 7 som regel, abort er ikke vondt, man har følelsen av kraftig mens etterpå. Når det er sagt, jeg ble mor som 19 åring og det gikk helt fint ❤️ men ditt valg er det som er riktig for deg. Anonymkode: c173c...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): For noen er det like ille som en fødsel. Anonymkode: ce3db...63d Da har de en veldig underlig smerteterskel. Abort før 12 uker = ikke svære greiene som skal ut. Fødsel, derimot… (Og ja, jeg har vært med på begge deler. ENORM forskjell!!) Anonymkode: 55e02...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har de en veldig underlig smerteterskel. Abort før 12 uker = ikke svære greiene som skal ut. Fødsel, derimot… (Og ja, jeg har vært med på begge deler. ENORM forskjell!!) Anonymkode: 55e02...ddd Jeg har både født (uten epidural) og hatt en spontanabort, og for meg var spontanaborten like vond, og mye mer dramatisk enn fødselen. Det er underlig at flere i denne tråden ikke forstår at folk kan ha veldig forskjellige opplevelser. Jeg tviler ikke på at andre opplevde aborten som mensensmerter, selv om det ikke var sånn for meg. Anonymkode: 2eb38...b2d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars Først vil jeg si at det å være 19 år og gravid trenger ikke være noen krise. Ingenting i veien for at det kan gå fint. Men det må du kjenne på selv. Om du ønsker babyen så ordner det seg, men om du ønsker abort så er det helt greit det også! 😊 Når det gjelder abort så er nok det veldig individuelt. Jeg har dessverre tatt to aborter selv, og det har vært veldig tøft. Sier ikke dette for å skremme det, men det er viktig at du er klar over at det kan være verre enn menssmerter. Mine aborter har minnet meg mer om fødsler enn mens, men igjen - dette er som sagt veldig forskjellig fra person til person. Lykke til med et vanskelig valg. Anonymkode: 0e5e2...e1f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå