AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Kan noen forklare meg hvordan jeg skal legge inn i skattekort? Har fast årslønn på 640 000kr, men jobber i perioder mye overtid. Jeg var inne og endret skattekort til at inntekten min ville være 720 000kr for å være sikker på og ikke få baksmell. Det er tabelltrekk. På siste lønn fikk jeg lite utbetalt. Hadde jobbet overtid og skulle hatt 5000 (før skatt) ekstra, men fikk bare 1500 kr ekstra. Jeg skjønner ikke skatt og føler meg så dum. Kan noen ta seg tid til å forklare meg? Anonymkode: 328ed...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sil69 Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars (endret) 1. Du har tabelltrekk, og det fungerer dårlig med varierende inntekt • Tabelltrekk er laget for fast lønn og tar ikke høyde for store variasjoner i overtid. • Når du tjener mer enn forventet én måned, kan tabelltrekket trekke uforholdsmessig mye i skatt. 2. Overtid gir høyere trekk enn forventet • Tabellen antar ofte at du har høyere fast inntekt enn du egentlig har, og dermed trekkes mer skatt enn nødvendig. • Dette forklarer hvorfor du fikk mye mindre utbetalt enn forventet. 3. Løsningen: Bytt til prosenttrekk • Med prosenttrekk betaler du en fast prosentandel av alt du tjener, inkludert overtid. • Du unngår overtrekk på høye lønninger og underbetaling på lave lønninger. 4. Slik endrer du til prosenttrekk • Logg inn på Skatteetaten • Finn skattekortet ditt og velg “Endre” • Bytt fra tabelltrekk til prosenttrekk (Skatteetaten foreslår en prosent basert på din forventede inntekt) • Send inn endringen 5. Fordeler med prosenttrekk • Mer forutsigbar lønnsutbetaling • Ikke uforholdsmessig høyt trekk ved overtid • Mindre sjanse for baksmell, siden prosenten er beregnet ut fra din totale inntekt Håper dette hjelper – du er ikke alene om å synes skatt er komplisert! Endret 14. mars av Sil69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Sjekk hvor mange prosent du har betalt i skatt tidligere år (skatt delt på inntekt) Dersom det ikke er vesentlige endringer i fradrag fra år til år (rentefradrag, barn osv) legger du deg et par prosent over det du betalte i skatt i fjor. Hent tallene fra skatteoppgjøret (sluttoppgjøret) ikke det som står på lønnsslippen. Anonymkode: 1d84f...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Takk for gode svar. Skal bytte til prosenttrekk Anonymkode: 328ed...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Sliter med skatt jeg og, skjønner ingenting. Hvorfor går det ikke an velge skatteprosent selv? Burde jo være mulig. Jeg ville egentlig betale 34 % skatt men jeg skjønner ikke hvordan jeg gjør det. Finner ingen steder jeg kan velge skatteprosent selv. Uansett hvilke tall jeg legger inn så insisterer den skattekalkulatoren på at jeg skal betale 21 % skatt. Det er jo veldig rart når jeg har en inntekt på 600.000 i året? Byttet jobb i fjor og da hadde jeg 34 % skatt, på en årsinntekt på 560.000 kr. Så det her lager virkelig ikke mening. Anonymkode: f7461...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sliter med skatt jeg og, skjønner ingenting. Hvorfor går det ikke an velge skatteprosent selv? Burde jo være mulig. Jeg ville egentlig betale 34 % skatt men jeg skjønner ikke hvordan jeg gjør det. Finner ingen steder jeg kan velge skatteprosent selv. Uansett hvilke tall jeg legger inn så insisterer den skattekalkulatoren på at jeg skal betale 21 % skatt. Det er jo veldig rart når jeg har en inntekt på 600.000 i året? Byttet jobb i fjor og da hadde jeg 34 % skatt, på en årsinntekt på 560.000 kr. Så det her lager virkelig ikke mening. Anonymkode: f7461...010 Jeg tror ikke du hadde 34 % i fjor, men sannsynligvis tabelltrekk på hovedlønnen ( de aller fleste har dette) og 34% på på overtid/ biarbeidsgiver. OM du hadde 34% i fjor, har du tatt på lån/ fått barn etterpå, slik at rentefradrag og evt foreldrefradrag trekker ned? Anonymkode: afe05...09b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå