AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Jeg gjorde det nylig slutt med kjæresten etter to år. H*n tok det forsåvidt pent, og det var ingen vonde ord, men h*n ble veldig lei seg. Jeg er ganske konfliktsky, med «overutviklet empati», og takler dårlig at jeg er grunnen til at noen har det vondt. Kjenner på mye skyldfølelse og dårlig samvittighet. Noen tips til hvordan jeg skal jobbe meg gjennom det? ❤️ Anonymkode: b288b...6fd
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Godta at du kan gjøre ting feil i livet. Noen ganger sårer man andre mennesker. Man kan ta lærdom av disse erfaringene og utvikle seg til og bli bedre( for din egen del). Du kan ikke kontrollere hvordan andre føler. Kun deg selv. og kunne ha dårlig samvittighet kan være bra. Men og grave seg ned og ødelegge egen selvfølelse er destruktivt. Ingen er perfekte. Ja, du såret nok et annet menneske. Må ha vært en god grunn for deg å avbryte forholdet? Tenk på hva dine behov er, og fortsett videre mot dine mål😁Gjør gode ting for deg selv! Om du derimot har dårlig samvittighet for og ha gjort noe vondt uten god grunn(hevn og generell jævelskap) så kanskje du lærer av det? Anonymkode: c672b...a70
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Dårlig samvittighet er en ting. Skyldfølelse er vondt og det gagner deg ikke. Regner med det var en god grunn til at det ble slutt.. Man vokser fra hverandre, passer ikke sammen osv. Tenker du skulle hatt mer skyldfølelse om du ikke hadde latt hen gå. Du satt hen fri slik at hen kan finne noen andre som kan passe bedre for hen. Det er jo bare positivt spør du meg. Anonymkode: b352b...64f
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Prøv å tenke at det er mye slemmere å bli i et forhold du ikke ønsker enn å slå opp. Vi mennesker påvirker hverandre, og noen ganger må man gi andre dårlig nytt, som at man ikke lengre ønsker å være i forhold, andre ganger må man sette grenser på en fornuftig måte selv om det er vondt for andre. Jeg prøver å skille mellom ganger du sårer noen ved å gjøre "det eneste riktige" vs ganger du sårer noen unødvendig (som å si ting du ikke hadde tenkt nok gjennom, reagere eksplosivt fordi du ikke har kontroll på følelsene dine, flørte med noen du ikke egentlig er interessert i osv) Anonymkode: 3995f...876
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Takk for innspill. Jeg vet at dette er det riktige valget for meg. Ingen av oss har gjort noe "feil", men vi har vokst fra hverandre, og har ingen fremtid sammen. Og ja - bedre at vi kan gå hvert til vårt, og finne lykken enten alene, eller med andre på sikt. Jeg vet med fornuften at jeg selvsagt ikke kan bli værende i et forhold som ikke fungerer for meg, for å unngå å såre noen. At noen ganger må man ta den vonde samtalen og stå i avgjørelsen. Men er vondt å vite at noen har det kjipt "på grunn av meg". Og vet ikke helt hvordan jeg skal riste av meg den skyldfølelsen. Tiden leger alle sår også her, antar jeg? Anonymkode: b288b...6fd
Rødstrupa Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Noen ganger gjør jeg noe med det. Andre ganger har jeg innsett at jeg ikke har noen grunn til å ha skyldfølelse og ‘’klarer å ha en slags gi faen mentalitet’’…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå