Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min mann sin standard frase når 7-åringen slår seg vrang. Jeg sliter med migrene og da kommer denne kommentaren ofte fra far hvis barnet ikke gjør det som blir sagt. 

Har gang på gang sagt at han må slutte å si dette. Jeg har selv opplevd slike kommentarer i barndommen og det gikk veldig innpå meg. Dette kjenner han til, men han fortsetter likevel å si det når han mister tålmodigheten. Han mener dette er sannheten og at 7-åringen er stor nok til å høre det. 

Jeg mener det er skadelig,og heller ikke sant. Men hvordan få ham til å slutte? 

Anonymkode: 29597...062

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må jo forstå at den kommentaren der er psykisk mishandling. Den kan gjøre varig skade. Jeg vet ikke åssen du skal få løst det, men vil støtte deg i at det ikke er greit. 

Anonymkode: 16368...16e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er absolutt ikke sannheten at et lite barn gjør foreldrene syke på noen som helst måte. Her virker det som det er mannen din som ikke har blitt voksen ennå.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta en alvorsprat! Nok er nok med det språket mot en liten gutt!! Da får heller far søke hjelp på en eller annen måte. 

Anonymkode: 22918...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om noen år sier gutten at dere gjorde han syk med hvordan forholdene var mot han under oppveksten. 

Anonymkode: d976a...b3d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Om far er for dum til å skjønne dette så hadde jeg dratt han med på helsestasjon eller barnevern så han kunne fått skolering der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, dette er grovt!

Han mener det er sannheten? Dette må dere rett og slett sette dere ned og ta noen refleksjonsrunder på. Din migrene er da ikke forårsaket av et barn, mest sannsynlig var du syk med migrene før du fikk barn? Kanskje mannen din trenger litt veiledning fra barnevernet. Still spørsmål ved hva som får han til å tenke som han gjør, hvilken kunnskap er det han baserer at dette er sannheten på?

7-åringer slår seg vrang, det er det de gjør, fordi nervesystemene deres ikke er ferdig utviklet. De låner ro fra dem rundt. Det er ikke noe de gjør for å plage, det er fordi de ikke har bedre strategier for å få behovene sine dekt, og trenger veiledning og forståelse fra de rundt for å lære seg bedre måter å få det til på. Det er en del av det å være forelder å stå i barns "vranghet", og å lede dem gjennom det med trygghet og ro. Det er aldri et barns ansvar å ivareta og legge til rette for foreldre sin helsesituasjon. De kan lære gjensidig respekt innad i familien, å støtte hverandre, og dette er verdier de lærer fra foreldrene. Og i tilfellene de ikke greier det så er det den voksne sitt ansvar å fremdeles være rolig og veilede gjennom situasjonen. 

Det paradoksale her er at mannen din, en voksen, heller ikke har bedre strategier enn å drive psykisk manipulering av en 7 åring for å få sitt behov for ro dekt! Og så kritiserer han barnet som er vrang, når han selv også er det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er min mann sin standard frase når 7-åringen slår seg vrang. Jeg sliter med migrene og da kommer denne kommentaren ofte fra far hvis barnet ikke gjør det som blir sagt. 

Har gang på gang sagt at han må slutte å si dette. Jeg har selv opplevd slike kommentarer i barndommen og det gikk veldig innpå meg. Dette kjenner han til, men han fortsetter likevel å si det når han mister tålmodigheten. Han mener dette er sannheten og at 7-åringen er stor nok til å høre det. 

Jeg mener det er skadelig,og heller ikke sant. Men hvordan få ham til å slutte? 

Anonymkode: 29597...062

Motsi ham foran sjuåringen.

- Vi blir syke når du slår deg vrang, mamma får migrene av det!

- Kåre, det der er ikke sant og du vet det. Slutt å lyve for Per.

Bare helt tørt og som om du skulle avvist en påstand om at himmelen er grønn eller månen er av ost.

Anonymkode: 2f8ea...156

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...