Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et sted hvor jeg har ganske krevende stengevakter med mye som må gjøres på kort tid. Vi har fått utdelt en stengerutine av sjefen vår (som attpåtil aldri jobber stengevakter) som vi skal følge, men han endrer på rutinene omtrent annenhver uke og gir oss mer og mer å gjøre med mindre og mindre tid. Dette fører til at jeg som oftest må jobbe 15-30 min overtid, og selv om det er kjipt har jeg godtatt at sånn er det. Nå har han innført en ny regel, overtid er ikke lenger lov fordi bedriften ikke vil betale ansatte mer enn nødvendig lenger. Problemet er bare at stengerutinene blir mer krevende for hver uke, det er alltid noe nytt å sette seg inn i og mindre tid til å gjøre det. Dersom man ikke blir ferdig på tiden må man avbryte arbeidet, slippe det man har i hendende og gå uten å bli ferdig med stengingen. Dagen etterpå får man så tilsnakk fordi man ikke ble ferdig tidsnok, og blir bedt om å revurdere stengerutinene sine. 

Det er ikke mulig å ikke jobbe overtid med disse rutinene, og sjefen har ingen forståelse for for det fordi han selv aldri har stengevakter. Har jeg noen rettigheter her? 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig og saklig når du får tilsnakk/kjeft. Du skal ikke jobbe overtid uten å få betalt hvis dere ikke er enige om det. Du kan for eksempel foreslå at sjefen din er med på stegningen. Du kan snakke med de andre du jobber med om dere kan skrive et felles brev om dette, eventuelt spørre om du kan være med andre på jobben som faktisk klarer dette, for å vise at du er villig til å lære. 

Arbeidslivet skal ikke fungere sånn at noen sitter og bestemmer noe uten å ta med folk på råd, men det er viktig å være orientert for at ting skal løse seg til beste for alle. 

Anonymkode: 58a98...072

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Si ifra om at du ikke rekker ting, at da må leder vise hvordan det skal gjøres/være med og se at det ikke går, og at hvis han KREVER at dere er åpne til x, og deretter starter stengerutinen, men det ikke går, så sier han faktisk at dere skal jobbe overtid, som betyr at han må betale for den tiden. Dessverre så slår ikke overtidsbetaling inn før et antall timer med jobb per dag da, så det er mulig at du enten må jobbe de 15-30 min med vanlig lønn, eller si at det vil du ikke, og avslutte dagen din tidligere - han kan jo ikke bare endre på arbeidstiden din uten at du signerer en ny kontrakt, eller få deg til å jobbe uten lønn. 

Endret av katties
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dere flere som rullerer på stengingen?

Anonymkode: b66dd...bca

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er dere flere som rullerer på stengingen?

Ja, to stykker hver stengevakt og som oftest forskjellige folk i løpet av uka. Jeg har stengevakt to ganger i uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt vanskelig å spørre om overtid om en annen kollega med samme arbeidsoppgaver klarer å få jobben gjort ved bedre prioritering og effektivitet. Jeg ville heller jobbet med min egen innsats enn å gå å klage.

Anonymkode: db777...70d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
annabæxe skrev (2 timer siden):

Ja, to stykker hver stengevakt og som oftest forskjellige folk i løpet av uka. Jeg har stengevakt to ganger i uka. 

Da bør det være ganske enkelt å gå sammen alle og legge frem problemet for sjefen, om at rutinene er for krevende i forhold til tiden dere har.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.34):

Det blir litt vanskelig å spørre om overtid om en annen kollega med samme arbeidsoppgaver klarer å få jobben gjort ved bedre prioritering og effektivitet. Jeg ville heller jobbet med min egen innsats enn å gå å klage.

Anonymkode: db777...70d

Joda, problemet er bare at de kollegaene som får det til har jobbet der i 2-3 år. Jeg er ikke så keen på å ikke komme hjem før klokka 23 to hverdager i uka i et år til for at jeg skal bygge opp kompetanse nok liksom. Skal også sies at de som får det til er såpass komfortable i at de ikke får tilsnakk av sjefen, så de tørr å starte på stenging tidligere enn de skal, kutter ned på ting og tar slurvete snarveier for å bli ferdig fort nok. Jeg jobber i ferskvare, så det er egentlig litt bekymringsverdig at eneste måte å bli ferdig uten overtid er å slurve med rutinene som omhandler hygiene og oppbevaring av ferskvarer.

AnonymBruker
Skrevet
annabæxe skrev (40 minutter siden):

Joda, problemet er bare at de kollegaene som får det til har jobbet der i 2-3 år. Jeg er ikke så keen på å ikke komme hjem før klokka 23 to hverdager i uka i et år til for at jeg skal bygge opp kompetanse nok liksom. Skal også sies at de som får det til er såpass komfortable i at de ikke får tilsnakk av sjefen, så de tørr å starte på stenging tidligere enn de skal, kutter ned på ting og tar slurvete snarveier for å bli ferdig fort nok. Jeg jobber i ferskvare, så det er egentlig litt bekymringsverdig at eneste måte å bli ferdig uten overtid er å slurve med rutinene som omhandler hygiene og oppbevaring av ferskvarer.

Det er frustrerende med nye som skal komme inn å vite bedre enn både leder, og erfarne.

Du løser oppgaven på samme måte som de gjør, og som også matcher ledelsens forventninger til kvalitet og tidsbruk. 

Går jobben da mot dine etiske prinsipper så finner du deg heller noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 804bf...7f0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
annabæxe skrev (49 minutter siden):

Hvis du ikke er villig til å opparbeide kompetanse i jobben din med disse rammebetingelsene så må du jo finne deg noe annet å gjøre.

Anonymkode: 666cc...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
annabæxe skrev (1 time siden):

Hvis de andre klarer det, så ber du om opplæring fra dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har en dårlig sak hvis kollegaene dine klarer stengerutiner til vanlig stengetid.. 

Er det ingenting du kan starte på tidligere? 

Når jeg jobbet i kafé pleide jeg å vaske og gjøre ferdig ting før stengetid. 

Anonymkode: ec448...c38

AnonymBruker
Skrevet

Dette er alvorlig!

Er du organisert? I så fall, få inn fagorganisasjonen.

Hvis ikke ville jeg ha tipset Mattilsynet, for når to av tre hos dere slurver med hygiene og oppbevaring av ferskvarer, så er det stor risiko for at kunder kan bli alvorlig syke.

Anonymkode: 07544...973

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har en dårlig sak hvis kollegaene dine klarer stengerutiner til vanlig stengetid.. 

Er det ingenting du kan starte på tidligere? 

Når jeg jobbet i kafé pleide jeg å vaske og gjøre ferdig ting før stengetid. 

Anonymkode: ec448...c38

Mesteparten av kollegaene gjør ikke det, det er poenget. Det er to stykker som har jobbet der lenge som kutter og slurver i rutinene for å rekke det. Resten av oss tør åpenbart ikke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i jobben min også. Det settes krav, men vi får ikke noe ekstra tid eller overtidsbetalt for å gjøre det. Jeg husker spesielt under korona da jeg sa i fra til sjefen at jeg ikke ønsket å sitte til langt på kveld med noe. Da fikk jeg bare beskjed om at det er sånn det er i dette yrket, og dette får vi bli enige om på teamet hvordan vi vil løse. Jeg ble dessverre nedstemt av resten av teamet, så da måtte jeg sitte der og jobbe gratis. Nå går jeg fra arbeid på jobb eller utsetter ting. Har fått noe tilsnakk, men det driter jeg i. Så lenge det ikke er noe veldig alvorlig, så får det bare være. Selv om det går ut over mennesker vi har ansvar for i jobben. Ledelsen sitt problem, ikke mitt. 

Anonymkode: 95563...824

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er alvorlig!

Er du organisert? I så fall, få inn fagorganisasjonen.

Hvis ikke ville jeg ha tipset Mattilsynet, for når to av tre hos dere slurver med hygiene og oppbevaring av ferskvarer, så er det stor risiko for at kunder kan bli alvorlig syke.

Anonymkode: 07544...973

Ja det er akkurat det! Men rutinene utgår jo da tydeligvis til fordel for at et eller annet vi ikke har fått forklart. Gamle rutinen funket helt fint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er frustrerende med nye som skal komme inn å vite bedre enn både leder, og erfarne.

Du løser oppgaven på samme måte som de gjør, og som også matcher ledelsens forventninger til kvalitet og tidsbruk. 

Går jobben da mot dine etiske prinsipper så finner du deg heller noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 804bf...7f0

Jeg tror du og flere her har misforstått situasjonen litt.

Jeg er ikke helt ny, jeg har jobbet der i nærmere et år og har opptil dette punktet klart meg helt fint. Rutinene vi har hatt hittil har funket bra for alle vi som stenger.

Det er først NÅ at nye stengerutiner er satt inn som av uklar grunn gir oss mindre tid til stengingen enn vanlig. Det er disse rutinene jeg og mesteparten av de andre stengevaktene sliter med. Vi har ikke fått vite hvorfor vi plutselig har fått mindre tid eller hvorfor den gamle rutinen ikke funker.

De to som får det til, har jobbet her såpass lenge at de kan slurve med rutiner uten å få kjeft, sjefen vår er relativt ny og kvier seg fortsatt for tilsnakk til de som har jobbet her lenger enn han.

Om rutinene gir oss så dårlig tid at det går utover oppbevaring på varer som rått kjøtt og fisk så ER det faktisk et problem, og jeg tror de fleste kunne ha tolket seg til den konklusjonen uansett hvor ny de måtte være. Man skal ikke trenge å bruke måneder på å «opparbeide kompetanse» for at jobben skal slippe å betale for 20 min overtid om det går utover kvaliteten på maten vi serverer til betalende kunder. Det er veldig lov og viktig å sette spørsmål ved rutiner selv om det finnes andre på arbeidsplassen som har jobbet lenger enn deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det du egentlig forteller er at ingen av dere klarer å overholde avsatt tidsbruk for å gjennomføre alle de skriftlige rutinene for stenging.

Det er alvorlig når ikke engang folk som har jobbet der i 2-3 år greier det, uten å ta seg til rette med å begynne stengerutinen tidligere enn bestemt, og ved å kutte ut oppgaver.

Spesielt alvorlig når dette er snakk om mattrygghet.

Sånt som dette er sak for Mattilsynet.

Kudos til deg, som virker som å være den eneste med samvittighet til å ikke slurve og faktisk forsøke å gjøre alt det dere er pålagt.

Angående tidsbruk, så kan ikke arbeidsgiver forvente at alle skal jobbe like raskt. I ditt tilfelle viser det seg jo at eneste måten å være rask nok på er å slurve og hoppe over oppgaver - dine kollegaer med lengre fartstid kan egentlig få skriftlige advarsler for dette, om det blir oppdaget. Siden det gjelder matsikkerhet og skriftlige rutiner.

Det er ikke du som gjør feil oppi dette scenarioet.

Krev at sjefen tar stenging sammen med deg ei uke, så du kan få opplæring og bli vist hvordan dette skal gjøres.

Anonymkode: f528b...021

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
annabæxe skrev (7 minutter siden):

Jeg tror du og flere her har misforstått situasjonen litt.

Jeg er ikke helt ny, jeg har jobbet der i nærmere et år og har opptil dette punktet klart meg helt fint. Rutinene vi har hatt hittil har funket bra for alle vi som stenger.

Det er først NÅ at nye stengerutiner er satt inn som av uklar grunn gir oss mindre tid til stengingen enn vanlig. Det er disse rutinene jeg og mesteparten av de andre stengevaktene sliter med. Vi har ikke fått vite hvorfor vi plutselig har fått mindre tid eller hvorfor den gamle rutinen ikke funker.

De to som får det til, har jobbet her såpass lenge at de kan slurve med rutiner uten å få kjeft, sjefen vår er relativt ny og kvier seg fortsatt for tilsnakk til de som har jobbet her lenger enn han.

Om rutinene gir oss så dårlig tid at det går utover oppbevaring på varer som rått kjøtt og fisk så ER det faktisk et problem, og jeg tror de fleste kunne ha tolket seg til den konklusjonen uansett hvor ny de måtte være. Man skal ikke trenge å bruke måneder på å «opparbeide kompetanse» for at jobben skal slippe å betale for 20 min overtid om det går utover kvaliteten på maten vi serverer til betalende kunder. Det er veldig lov og viktig å sette spørsmål ved rutiner selv om det finnes andre på arbeidsplassen som har jobbet lenger enn deg.

Jobben kan heller ikke rutinemessig gi normale arbeidsoppgaver som går ut over arbeidstiden.

Altså - de kan ikke planlegge med overtid.

Anonymkode: f528b...021

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt fra til sjefen om at stengerutinene er så omfattende at man er nødt til å jobbe overtid for å rekke over alt. Siden overtid ikke lenger er lov, så vil du heller ikke ha mulighet til å utføre stengerutinene.

Du gjør det du kan til din arbeidsdag er over, så går du. Får du tilsnakk så gjentar du det du sa tidligere og spør hvordan sjefen mener dette skal løses.

Anonymkode: ee66e...297

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...