Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gang kuttet ut venner fra livet?

Fikk barn for 3 år siden og min aller nærmeste venninne har ikke barn men har gått gjennom samlivsbrudd. Jeg har alltid vært der for i gjennom mange ulike situasjoner i livet hennes. 

Realiteten er at når man får barn så blir man oppslukt og dratt i så mange retnigner.

Det er rett og slett ikke mulig å være tilstede for alle eller prioritere alle. Noe venninnen min ikke helt forstår. Jeg fikk tilsendt en veldig lite hyggelig melding for noen dager siden hvor hun begynte å peke ut ting jeg gjør med andre mine venner, og rett og slett sa hun ikke ønsker å priotere vennskapet vårt fremover da hun trenger venner i sitt liv som har aktivt tid til henne. Bare 2 dager før meldingen så var jeg med henne, og noen dager før igjen der så var vi sammen. Vi hadde det veldig koselig.

I hode mitt så følte jeg at jeg har møtt henne 2 ganger i løpet av en uke, og det er nok. 

Long story short, jeg la meg  flat og sa jeg skal bli flinkere men sannheten er at jeg har mye som skjer og føler meg dratt i mange retninger og jeg prøver mitt beste å møte alle mine venner og det er ikke lett. Jeg forventet en hyggeligere og forståelsesfull svar..men nei dag hun gikk rett til offer rolle og tok ikke imot noe av det jeg skrev. 

Da bestemte jeg meg der og da at dette vennskapet ikke var noe for meg. Når noen først angriper meg og peker ut hva jeg gjør og ikke gjør så er det feil og i tillegg ikke aksepterer at jeg ikke har rett og slett mulighet til å møte henne aktivt. 

Jeg har bare ikke energi til sånne mennesker, og jeg har absolutt ikke tid til en person som er kalkulert og manipulerer meg. I tilegg sendte hun meg en video hvor personen i videoen sier at noen ganger må venner tåle å høre sannheten av andre venner... 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 5a518...169

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over tid renset godt opp i venner og familiekartoteket. 

Det har gjort meg godt. 

Det med at noen venner sier at jeg må tåle å høre sannheten. Ja kanskje. Men det kan bli altfor sårende. Ofte er det bare et resultat at vi ikke matcher og er altfor forskjellig. Da er det bedre å gå hver sine veier.

Anonymkode: f7a5f...e6d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har over tid renset godt opp i venner og familiekartoteket. 

Det har gjort meg godt. 

Det med at noen venner sier at jeg må tåle å høre sannheten. Ja kanskje. Men det kan bli altfor sårende. Ofte er det bare et resultat at vi ikke matcher og er altfor forskjellig. Da er det bedre å gå hver sine veier.

Anonymkode: f7a5f...e6d

Helt enig. Ja man kan tåle sanneheten men samtidig er det måten man sier det på. Man kan si "hei jeg savner å tilbringe tid med deg, og merker vi ikke lenger prioriterer hverandre. Kanskje vi begge kan bli flinkere til å sette av tid til hverandre. Jeg forstår hverdagen er hektisk men tenkte jeg skulle bare nevne det". Enn å si at "du er mer med de andre og du var lenge ute den dagen, osv osv". 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet ut det vennskapet, ja.

Anonymkode: 208fa...fc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er rett og slett ikke mulig å være tilstede for alle eller prioritere alle. Noe venninnen min ikke helt forstår. Jeg fikk tilsendt en veldig lite hyggelig melding for noen dager siden hvor hun begynte å peke ut ting jeg gjør med andre mine venner, og rett og slett sa hun ikke ønsker å priotere vennskapet vårt fremover da hun trenger venner i sitt liv som har aktivt tid til henne. Bare 2 dager før meldingen så var jeg med henne, og noen dager før igjen der så var vi sammen. Vi hadde det veldig koselig.

Det fins nok av de som får tunnellsyn og glemmer venner når de får barn, men når du har møtt henne to ganger på en uke er du jo åpenbart ikke blant dem. Dette er tydeligvis en venninne som vil at du skal prioritere kun henne og ikke andre venner, så da er det like greit at hun sparte deg for jobben med å dumpe henne. 

Anonymkode: 21b6d...844

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fins nok av de som får tunnellsyn og glemmer venner når de får barn, men når du har møtt henne to ganger på en uke er du jo åpenbart ikke blant dem. Dette er tydeligvis en venninne som vil at du skal prioritere kun henne og ikke andre venner, så da er det like greit at hun sparte deg for jobben med å dumpe henne. 

Anonymkode: 21b6d...844

Takk, ja som nevnt jeg møtte henne 2 ganger på en uke. 2 gangen så var vi ute på byen og koste oss og jeg dro hjem ca 00.30 fordi jeg var utslitt. I den meldingen hun sendte så sa hun også at det var kjipt at jeg dro hjem..tidlig. 

Jeg har også flere ganger i løpet av de 3 siste mnd spurt henne om hun vil være med på diverse ting, for eksempel reise med oss på ferie osv. Så jeg ble virkelig satt ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, ja som nevnt jeg møtte henne 2 ganger på en uke. 2 gangen så var vi ute på byen og koste oss og jeg dro hjem ca 00.30 fordi jeg var utslitt. I den meldingen hun sendte så sa hun også at det var kjipt at jeg dro hjem..tidlig. 

Jeg har også flere ganger i løpet av de 3 siste mnd spurt henne om hun vil være med på diverse ting, for eksempel reise med oss på ferie osv. Så jeg ble virkelig satt ut. 

Kjempegøy og reise på tur med en barnefamilie🙄 Uansett, så hadde jeg bare kutta henne ut. Dere lever to forskjellige liv og det har hun tydeligvis probleme med.

Anonymkode: c0a6b...053

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut venner som «trekker frem» negative ting ved meg og mitt liv til stadighet i samtaler, og/eller som skal heve seg selv over meg. Har ikke vært mange men det er søren meg bare skadelig å holde på. De kan gå videre og forpeste andre. Vi blir nok utsatt for sånne en eller an gang i løpet av livet alle sammen. 

Anonymkode: c2d9d...871

AnonymBruker
Skrevet

En fin tommelfinger-regel er at mennesker som til stadighet får deg til å føle på negativitet skal renskes bort. 

Anonymkode: c2d9d...871

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dette er noe som pågår akkurat nå fordi hun har det ekstraordinært vondt etter et samlivsbrudd/er deprimert/tråkker ekstraordinært over grenser på en måte hun vanligvis ikke gjør, så ville jeg nok også vurdert å tone ned vennskapet.  
Hun virker umoden og lite forståelsesfull (evnt lite realitetsorientert) på hvordan livet endrer seg for folk som får barn.

Kanskje hun ikke helt har skjønt enda at de neste 10-15 årene vil det å ha barn ta så mye av din tid at det blir mindre igjen til å se venner ofte. 

Så får du vurdere fra ditt perspektiv, om det er noe ved hennes nåsituasjon som gjør at du vil gi henne litt «slack»

Er vennskapet deres godt nok, eller dere er villige til å se ting fra den annens perspektiv og snakke mer åpent om det, er det nok mulig å finne ut av det. Hvis dere vil. Oftere lettere å snakke sammen face to face enn å skrive, når ting er litt vanskelig 

Anonymkode: 4c063...86e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med mindre dette er noe som pågår akkurat nå fordi hun har det ekstraordinært vondt etter et samlivsbrudd/er deprimert/tråkker ekstraordinært over grenser på en måte hun vanligvis ikke gjør, så ville jeg nok også vurdert å tone ned vennskapet.  
Hun virker umoden og lite forståelsesfull (evnt lite realitetsorientert) på hvordan livet endrer seg for folk som får barn.

Kanskje hun ikke helt har skjønt enda at de neste 10-15 årene vil det å ha barn ta så mye av din tid at det blir mindre igjen til å se venner ofte. 

Så får du vurdere fra ditt perspektiv, om det er noe ved hennes nåsituasjon som gjør at du vil gi henne litt «slack»

Er vennskapet deres godt nok, eller dere er villige til å se ting fra den annens perspektiv og snakke mer åpent om det, er det nok mulig å finne ut av det. Hvis dere vil. Oftere lettere å snakke sammen face to face enn å skrive, når ting er litt vanskelig 

Anonymkode: 4c063...86e

Forstår og jeg kan tenke at noe har skjedd, men igjen det gir ikke henne rett til å "klikke" på meg på den måten, for jeg gjør ikke det mot mine venner når jeg har det vondt. La meg også nevne samme dag, tidligere på dagen publiserte hun bilder av oss to på sine sosiale medier med hjerter og alt. Så når jeg fikk meldingen på kvelden ble jeg veldig satt ut. Noe stemmer ikke, og hun er litt ustabil. Jeg tror jeg bare orker ikke dramaet hennes og tror helt ærlig hun bevisst var slem mot meg sikkert fordi noe annet hadde skjedd. Det er ikke sånn man behandler venner og jeg lar ikke noen oppføre seg på den måten mot meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ustabile mennesker som skaper mye drama er vel generelt like greit å holde seg unna? du vil jo aldri kunne slappe av med henne etter et sånt merkelig angrep. Jeg er barnløs men har flere veninner med små barn. Selvsagt prioriterer de kveldsmat og legging-og egentid-fremfor venner. Sånn for å skyte inn at byturer ikke er særlig aktuelt. Eller at jeg ringer kl 23 for å klage på tinder daten😂

Anonymkode: 1c2e6...3c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ustabile mennesker som skaper mye drama er vel generelt like greit å holde seg unna? du vil jo aldri kunne slappe av med henne etter et sånt merkelig angrep. Jeg er barnløs men har flere veninner med små barn. Selvsagt prioriterer de kveldsmat og legging-og egentid-fremfor venner. Sånn for å skyte inn at byturer ikke er særlig aktuelt. Eller at jeg ringer kl 23 for å klage på tinder daten😂

Jeg er veldig for at man prioriterer venner selv med barn, for min del handler det om å planlegge alt med mannen. Jeg er ofte med venner meg jeg vil ikke bare bruke tiden min på en person fordi hun krever det av meg. Jeg har mange venner jeg vil møte og finne på ting med så derfor rullerer jeg hvem jeg bruker tid på. En mnd er jeg med den og den person, neste mnd er jeg med noen andre, jeg kan rett og slett ikke være med alle samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er veldig for at man prioriterer venner selv med barn, for min del handler det om å planlegge alt med mannen. Jeg er ofte med venner meg jeg vil ikke bare bruke tiden min på en person fordi hun krever det av meg. Jeg har mange venner jeg vil møte og finne på ting med så derfor rullerer jeg hvem jeg bruker tid på. En mnd er jeg med den og den person, neste mnd er jeg med noen andre, jeg kan rett og slett ikke være med alle samtidig. 

Jeg forstår deg godt. Jeg bare illustrerte med eks på kveldstid. Jeg treffer mine veninner, både med og uten barn. Men gir de ikke dårlig samvittighet fot å prioritere andre venner, ikke bli med ut på byn, eller droppe nattesøvn for min del. Hvis jeg må snakke om en kjip tinderdate, eller vil ut-spør jeg andre enn de med små barn som jeg VET  trenger å prioritere barn, hvile og søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også sur når venninna mi ikke hadde tid til meg etter hun fikk barn og likevel så ut til å treffe andre hele tiden. Men jeg traff henne jo "aldri", ikke to ganger i uken...og jeg sendte ikke noen sur melding til henne heller, jeg skjønte jo at det var mitt problem at jeg var sur. Nå i ettertid seg jeg at jeg var urimelig, og hva er din venninne da? Laaaangt hinsides urimelig.

Anonymkode: 2ad9c...a4d

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du la deg flat når du overhodet ikke kjente deg igjen i det hun sa? 

Hvis det var min venninne tror jeg at jeg ville spurt om det var noe annet som stod på og ringt henne opp og fått klarhet i hva dette handlet om, for den oppførselen hørtes jo veldig ... spesiell ut. 

Men hvis det er slik at du har bestemt deg for at det ikke fungerer mer, så er jo det egentlig bare fint. Jeg merker jeg blir litt usikker på om du har bestemt deg, eller om du fremdeles tenker at kanskje det er noe du ønsker å bevare? 

Var jeg i din posisjon ville jeg lyttet innover, og forsøkt å finne en løsning ut fra hva jeg kjente der. Det er helt OK å noen ganger gi slipp på venner, selv om en har en lang historie, vi endrer oss og omgangskretsen endrer seg. Andre ganger handler det mer om å våge å være ærlig, hvis du f.eks egentlig ønsker vennskapet så er det kanskje å være mer ærlig om at for deg blir dette vanskelig og at du ikke opplever at du blir respektert etter de meldingene du har fått. 

AnonymBruker
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor du la deg flat når du overhodet ikke kjente deg igjen i det hun sa? 

Hvis det var min venninne tror jeg at jeg ville spurt om det var noe annet som stod på og ringt henne opp og fått klarhet i hva dette handlet om, for den oppførselen hørtes jo veldig ... spesiell ut. 

Men hvis det er slik at du har bestemt deg for at det ikke fungerer mer, så er jo det egentlig bare fint. Jeg merker jeg blir litt usikker på om du har bestemt deg, eller om du fremdeles tenker at kanskje det er noe du ønsker å bevare? 

Var jeg i din posisjon ville jeg lyttet innover, og forsøkt å finne en løsning ut fra hva jeg kjente der. Det er helt OK å noen ganger gi slipp på venner, selv om en har en lang historie, vi endrer oss og omgangskretsen endrer seg. Andre ganger handler det mer om å våge å være ærlig, hvis du f.eks egentlig ønsker vennskapet så er det kanskje å være mer ærlig om at for deg blir dette vanskelig og at du ikke opplever at du blir respektert etter de meldingene du har fått. 

Takk for svar. Jeg la meg flat fordi jeg vet at jeg kan bli flinkere og det var det jeg sa til henne. Jeg skrev jeg er glad i henne og forstår men samtidig så har jeg mye annet som skjer i livet og har ikke mulighet til å strekke meg i alle retninger. Jeg skrev jeg skal bli flinkere og da skrev hun «håper du kan bli flinkere» og det synes jeg ikke er snilt. For da tar du ikke Til deg at det er vanskelig for meg men du bare tenker på hva du føler og vil ha fra meg. 
Det viser hvor lite selvinnsikt hun har. Også skrev hun i tillegg at jeg har vært frekk mot henne osv. 

Hun kjeftet aldri vår felles venn for vennen vår dro hjem samtidig. Hun mente han møter henne så ofte så han fortjener ikke en sånn melding. Nei. Han har ikke barn og er ofte med på alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg la meg flat fordi jeg vet at jeg kan bli flinkere og det var det jeg sa til henne. Jeg skrev jeg er glad i henne og forstår men samtidig så har jeg mye annet som skjer i livet og har ikke mulighet til å strekke meg i alle retninger. Jeg skrev jeg skal bli flinkere og da skrev hun «håper du kan bli flinkere» og det synes jeg ikke er snilt. For da tar du ikke Til deg at det er vanskelig for meg men du bare tenker på hva du føler og vil ha fra meg. 
Det viser hvor lite selvinnsikt hun har. Også skrev hun i tillegg at jeg har vært frekk mot henne osv. 

Hun kjeftet aldri vår felles venn for vennen vår dro hjem samtidig. Hun mente han møter henne så ofte så han fortjener ikke en sånn melding. Nei. Han har ikke barn og er ofte med på alt. 

Oi, det høres jo skikkelig kjipt ut. Å si at du fortjener at hun snakker dårlig til deg ... merkelig tankesett. Høres ut som hun er skikkelig såret, og tar det ut på deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...