JackRT Skrevet 14. mars #41 Del Skrevet 14. mars Makavelli skrev (1 time siden): Dette var et merkelig utsagn, all den tid det å få barn i seg selv går kraftig utover egen økonomi og autonomi. Det er derfor det er umulig å gi fasit til TS, for det beror på en konkret vurdering av flere faktorer. Deriblant TS sin totaløkonomi, om TS ønsker å hjelpe barnet, tillit til at barnet forvalter denne hjelpen godt osv. Ts skriver I hi at leien er en stor del av ts sin inntekt, derfor min kommentar. Hvis redusert leieinntekt går ut over ts sitt liv, så er det vel ikke så lurt å gjøre det? Fasit vil man uansett aldri kunne gi på et forum som kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #42 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg spør jo "ville du tatt en jobb/jobbet ekstra for å kunne leie ut 'gratis' til barnet ditt". Jeg trenger pengene jo! Absolutt. Det er det som er dilemmaet her. Er jeg egoistisk hvis jeg tar betalt fra henne for å slippe å jobbe ekstra liksom? Ts Anonymkode: 4e7c3...a3e AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det vil tiden vise. På nåværende tidspunkt er det det å stå i fast jobb som er vanskelig for meg. Jeg kunne kanskje klart å ta småoppdrag som renholder nå og da for å spe på inntekten min, hvis situasjonen krevde det. Jeg hadde selvfølgelig ikke mottatt aap hvis jeg ikke var i en situasjon som gjør det vanskelig ift til jobb. Ts Anonymkode: 4e7c3...a3e Hvor mye ekstra må du jobbe for å kunne gi datra di 12 000,- pr mnd? Aap'en din blir også redusert hvis du jobber mer, så det må du ta med i regnestykket... Mine foreldre var begge i full jobb, og hadde ikke råd til å gi meg 12 000,- i måneden da jeg var ferdig studere... Anonymkode: 7d03c...5e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. mars #43 Del Skrevet 14. mars Har ei venninne som leide av foreldrene. Ja, de tok betalt, bare ikke full pris. De fikk trygghet i at noen de kjente godt bodde der, hun fikk billig stor bolig. Men alt av vanlig slitasje og fiksing MÅ MAN jo ha råd til, pluss at det lærer jo barna noe om økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #44 Del Skrevet 14. mars Vi har utleiedel i huset vårt. Og vi har relativt god plass i vår del av huset, to soverom og loftstue oppe, i tillegg til flere soverom i hovedetg. Hvis våre barn ønsker å bo hjemme når de studerer, og de oppfører seg slik at det er greit å ha dem i hus, så skal de få bo hjemme gratis. Men ikke i utleiedelen, vi tar oss ikke råd til å miste 19000 i husleie hver måned. De sparer nok ved å kunne bo hjemme. Gratis. Begge kan bo på loftet og dele stua der, så de får sånn sett privatliv. Anonymkode: 912c8...5cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #45 Del Skrevet 14. mars Jeg ville hvertfall passet på at hun ikke sløser pengene du gir henne. Å bo hjemme gratis er ikke det samme som å få sin egen utleie bolig gratis. Men dere sparere vel kanskje litt skatt på denne løsningen hvis hun uansett skulle få pengene av deg, og hun ville leid en tilsvarende bolig. Anonymkode: 06d94...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #46 Del Skrevet 14. mars Du må jo også tenke på deg selv…lett å glemme når man har barn. Barnet ditt vil uansett arve deg en dag og det er bra du har denne leiligheten. Jeg er en som ville leid ut til barnet mitt som at det dekket utgiftene og så du kan få litt av det også. Du hjelper uansett barnet ditt. Anonymkode: 67972...a6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #47 Del Skrevet 17. mars Ikke når du er avhengig av leien for å klare deg økonomisk. Da er det bedre at hun finner et rimelig bokollektiv eller bor hos deg til hun har nok EK til å kjøpe egen leilighet. Anonymkode: 356ab...827 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #48 Del Skrevet 17. mars En leilighet med utleierpris på 18.000 kr virker litt for dyr for en voksen kvinne som skal spare penger til EK. Hadde dere hatt veldig god råd, hadde det vært en annen sak. Men da ville man heller omtrent vært i en situasjon hvor man kunne gitt forskudd på arv tilsvarende beløp. Hun får finne seg en mindre og rimeligere bolig. Eventuelt kan hun få bo på barnerommet sitt gratis/billig. Barn(voksne) må også lære seg empati og forståelse for at foreldrene deres ikke har råd til hva som helst. Men det tror jeg din datter vil forstå. Anonymkode: 56dcd...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 17. mars #49 Del Skrevet 17. mars Ja, jeg ville tatt betalt. Mener generelt at voksne barn som er i jobb må klare seg selv økonomisk. Det spiller ingen rolle hvor god/dårlig råd foreldre har. Så får vi foreldre heller være i bakhånd dersom større problemer skulle oppstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #50 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.47): Vi har utleiedel i huset vårt. Og vi har relativt god plass i vår del av huset, to soverom og loftstue oppe, i tillegg til flere soverom i hovedetg. Hvis våre barn ønsker å bo hjemme når de studerer, og de oppfører seg slik at det er greit å ha dem i hus, så skal de få bo hjemme gratis. Men ikke i utleiedelen, vi tar oss ikke råd til å miste 19000 i husleie hver måned. De sparer nok ved å kunne bo hjemme. Gratis. Begge kan bo på loftet og dele stua der, så de får sånn sett privatliv. Anonymkode: 912c8...5cf Dette er et godt poeng. Det er forskjell på å hjelpe barn som bor hjemme og de som flytter ut kun fordi de har lyst. Anonymkode: 961e5...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #51 Del Skrevet 17. mars Jeg ville nok gjort en mellomting… kanskje tatt 10-12000 i leie? Under forutsetning at hun sparer. Hvis den leien er for høy til at hun kan spare bør hun heller finne en billigere leilighet, og du leie ut til full pris til noen andre. Anonymkode: 67831...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #52 Del Skrevet 17. mars Min sønn leier av meg for 8000 kr i måneden, i tillegg har han 4000 kr i måneden på "tvungen sparing", BSU.Dette må dokumenteres ved at han viser oss sin saldo 2 ganger pr år. Når vi selger boligen vil han få 50% av overskuddet, siden vi betaler 50/50 av utgiftene. Dette er da forutsatt at han har spart det vi har avtalt. Anonymkode: da345...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #53 Del Skrevet 18. mars Er tanken at hun skal fremleie? Da kan du jo ta mer betalt, men ville heller rådet henne til å finne et annet sted å bo når hun ikke kan betale "full pris". Anonymkode: c613a...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #54 Del Skrevet 18. mars Hvis du vil hjelpe henne, så kan du kanskje heller "gi" henne 1500,- av de pengene du får inn på utleie, sånn at hun kan bo tilsvarende rimeligere et annet sted? Anonymkode: c613a...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #55 Del Skrevet 18. mars Om hun betaler leie der du går med overskudd må du skatte av det. Tenker det er unødvendig i et mor-datter forhold. Ville derfor tatt betalt for kostpris. Anonymkode: 2ad70...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #56 Del Skrevet 18. mars Jeg ville jo tatt betalt for leie fra eget barn dersom det var nødvendig for at jeg skulle kunne opprettholde en noen lunde bekymringsfri økonomisk hverdag. Jeg ville også tatt betalt for leie fra eget barn dersom stedet jeg kunne tilby dem å bo langt overgikk det de hadde behov for, sånn i markedsleie, så fikk jeg heller subsidiere leie av et rimeligere sted med leieinntekter. Ville også gløttet til hvordan dette slo ut målt opp eventuelle søsken. Så ville jeg, slik min økonomiske situasjon er, nok ikke ha krevd noe annet enn at barnet selv dekket fellesutgifter og andre faste utgifter. Kanskje hadde jeg, litt avhengig av hvor god barnet var til å spare, også vurdert å kreve litt som jeg så ga tilbake ved utflytting. Samtidig tenker jeg at det er i denne fasen barnet nok har best av støtte fra meg, rent økonomisk, heller enn om 30 år til. Men hadde jeg vært avhengig av disse pengene, slik TS jo beskriver at hennes inntekt "primært" har kommet fra utleie av denne leiligheten og del av egen bolig i tillegg til AAP, hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å be om at hun betalte. Det finnes jo også et rom mellom null og markedsleie. Anonymkode: b0323...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 18. mars #57 Del Skrevet 18. mars Det er direkte uansvarlig ikke å be om husleie fra dine barn. Du skjemmer de bort og de tror at det er slik det skal være, altså en misforstått livsoppfatning. Det er greit om du baserer beløpet på inntekten, men helt gratis kan det ikke være. Da syr du bare puter under armene på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #58 Del Skrevet 18. mars On 3/14/2025 at 11:00 AM, AnonymBruker said: Spørsmålet er jo hvordan din økonomi ser ut hvis du leier ut den til kun 6000,- i måneden. Det er 12 000,- mindre inn i måneden for deg. Jeg hadde gått i minus om inntekten min først hadde blitt redusert pga aap, og deretter redusert med enda 12 000. Anonymkode: 7d03c...5e5 Sannsynligvis ville en stor del av de 18000 forsvunnet i skatt. Så de reelle månedlige inntektene ville vært noe rundt 10-12 tusen kanskje. De som leier ut er jo hjerterå bolighaier må vite! At unge som ikke har annen mulighet enn å leie også lider under dette skattetrykket driter staten glatt i. De evner ikke å tenke to hakk. Tror ikke man trenger å betale ekstra skatt hvis leieinntekt på 6000,- kun dekker kostnadene (fellesutgifter + strøm + eventuelle renter på lån), men jeg kan ta feil på det. Anonymkode: 5759f...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #59 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 11.21): Jeg spør jo "ville du tatt en jobb/jobbet ekstra for å kunne leie ut 'gratis' til barnet ditt". Jeg trenger pengene jo! Absolutt. Det er det som er dilemmaet her. Er jeg egoistisk hvis jeg tar betalt fra henne for å slippe å jobbe ekstra liksom? Ts Anonymkode: 4e7c3...a3e Det er ikke egoistisk. Det er ingen andre som sponser sine voksne barn her i landet. (Bortsett fra millionærer da, og det er du ikke) 18 000 er mye å betale i mnd på en leilighet. Jeg og samboer leide en leilighet til den prisen en gang. Den var 125 kvm med 3 soverom og en hageflekk. Mistenker at dattera di ser muligheten til å bo billig et bra sted. Hun kan jo få helt greie leiligheter til en lavere pris andre steder uten å ruinere sin mor økonomisk. Du kunne jo satt ned leien litt, til 12-15 000 f.eks? Eller så er det helt normalt å ikke leie ut til sine voksne barn med full jobb. Anonymkode: f918e...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #60 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sannsynligvis ville en stor del av de 18000 forsvunnet i skatt. Så de reelle månedlige inntektene ville vært noe rundt 10-12 tusen kanskje. De som leier ut er jo hjerterå bolighaier må vite! At unge som ikke har annen mulighet enn å leie også lider under dette skattetrykket driter staten glatt i. De evner ikke å tenke to hakk. Tror ikke man trenger å betale ekstra skatt hvis leieinntekt på 6000,- kun dekker kostnadene (fellesutgifter + strøm + eventuelle renter på lån), men jeg kan ta feil på det. Anonymkode: 5759f...e79 Hvis kostnadene er 6000,-, så er overskuddet 12 000,- og det gir 9400 i ren inntekt etter skatt. Om det er 9000 eller 12 000 er egentlig ikke så veldig relevant, spørsmålet er uansett hvor mye TS må jobbe ekstra for å ha råd til å sponse barnet med så stor sum hver måned. De fleste som er på AAP har ikke råd til å få redusert inntekten sin med enda 9-12 000,- pr måned. Det er til og med få par hvor begge er i full jobb som har råd til å gi barnet sitt så mye penger hver måned. De fleste utleiere er heller ikke hjerterå bolighaier, selv om noen er det. Anonymkode: 7d03c...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå