Gå til innhold

Ville du tatt betalt for leie fra eget barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kommer jo helt an på din økonomiske situasjon selv om hva ungen bedriver til daglig. Sitter hen bare der å gamer å klør seg i rumpa tenker jeg kanskje det er en bjørnetjeneste å ikke ta noe. Er hen i jobb og har meningsfylte dager hadde jeg lett ikke tatt noe. Tenk den bra egenkapitalen barnet da kan spare opp på kort tid. 

Anonymkode: 5fe1b...388

Et krav jeg hadde før det ble aktuelt å leie ut til henne var at hun hadde fullført studiene og fått eb fast jobb. Og der er vi nå. Ja, jeg tenker på hvoe mye hun kan spare og vil gjerne "lide" litt selv for å gi henne denne muligheten. Men samtidig er det en liten frykt der for at de pengene jeg sårt hadde trengt, heller blir brukt på reiser, fest, klær og sminke 🙈

Ts

Anonymkode: 4e7c3...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du kan spare pengene så trenger du dem jo ikke til utgiftene dine så da fatter jeg ikke hvorfor du spør her inne.

Anonymkode: 56d46...48a

Jeg spør jo "ville du tatt en jobb/jobbet ekstra for å kunne leie ut 'gratis' til barnet ditt". Jeg trenger pengene jo! Absolutt. Det er det som er dilemmaet her. Er jeg egoistisk hvis jeg tar betalt fra henne for å slippe å jobbe ekstra liksom? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt henne at det betyr at jeg går glipp av da 12.000 i mnd.

For at det skal rettferdiggjøres må barnet:

- Betale fellesutgiftene

- Sette av X sum på BSU 

Så innsyn i budsjett, hvor en kommer til enighet om summer.

Jeg hadde ikke leid ut dersom ønsket var å bruke restpenger på endel unødig forbruk.

Lurt å tidsavgrense (studietiden, X år maks for å spare opp penger osv). 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spør jo "ville du tatt en jobb/jobbet ekstra for å kunne leie ut 'gratis' til barnet ditt". Jeg trenger pengene jo! Absolutt. Det er det som er dilemmaet her. Er jeg egoistisk hvis jeg tar betalt fra henne for å slippe å jobbe ekstra liksom? 

Ts

Nei, er du sprø.

Du skal ikke selv måtte jobbe MER. Der går grensa for meg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Hvis du KAN jobbe så fatter jeg ikke hvorfor du er på AAP. Du lever på våre skattepenger

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Nei, er du sprø.

Du skal ikke selv måtte jobbe MER. Der går grensa for meg. 

Hun jobber ikke, det er du som er med på p betale lønnen hennes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du KAN jobbe så fatter jeg ikke hvorfor du er på AAP. Du lever på våre skattepenger

AAP kan være delvis og ikke helt.

Og hun skatter av alt samlet, og har trolig jobbet hele livet.

So maybe stfu. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

So maybe stfu. 

Hele livet?! Hun er ikke 70 år akkurat. Hun har en datter som er relativt ung. 
So maybe stfu selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tanke når du har råd til det, men det har du ikke akkurat nå. Ta full leie og så kan heller datteren din leie ut et rom til ei venninne hvis hun ønsker lavere utgifter. (Når leien er 18tusen regner jeg med at det er mer enn ette soverom.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt galskap å vurdere å sponse et barn med 140 000 per år, med mindre man er direkte rik. 

Hadde vært helt fullstendig uaktuelt her hvertfall, og vi har god økonomi. 

Hadde heller ikke anbefalt henne å leie noe til 18 000, det er også galskap... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil tiden vise. På nåværende tidspunkt er det det å stå i fast jobb som er vanskelig for meg. Jeg kunne sikkert tatt småoppdrag som renholder nå og da for å spe på inntekten min, hvis situasjonen krevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri forlangt leie av eget barn om det ikke virkelig var nødvendig, altså hakket før vi måtte selge leiligheten vi bor i.

Men du er nå i en usikker posisjon når det kommer til arbeid og inntekt så jeg tenker at det mest fornuftige ville være å fortsette å leie ut for 18000. Og så kan datteren din bo med deg, enten gratis på det området du allerede disponerer eller at hun betaler det den som leier hos deg gjør. Altså, man må jo tenke økonomi her og det er det mest fornuftig. Du kan ikke gå 18000 i minus her fordi du vil. være snill og grei. Dessuten så har ikke barna vondt av å prøve seg på markedet selv heller.

Anonymkode: 2acf6...1b2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det vil tiden vise. På nåværende tidspunkt er det det å stå i fast jobb som er vanskelig for meg. Jeg kunne kanskje klart å ta småoppdrag som renholder nå og da for å spe på inntekten min, hvis situasjonen krevde det. Jeg hadde selvfølgelig ikke mottatt aap hvis jeg ikke var i en situasjon som gjør det vanskelig ift til jobb.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (19 minutter siden):

So maybe stfu. 

Ja, det er akkurat sånn det er. Takk 🥲

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har en leilighet som jeg leier ut. Datteren min har flyttet hjemmefra og vil gjerne bo der og jeg har sagt hun kan leie den. Siden jeg ønsker å hjelpe henne til å spare mest mulig mens hun bor der tenker jeg at hun kun dekker utgiftene på den. Altså felleskostnader, strøm, tv/internett. Men det å ikke tjene noe som helst på den gjør jo noe med min økonomi. Jeg er enslig og har stått uten jobb en stund. Inntektene mine har primært kommet fra utleie av denne leiligheten + en del av min egen bolig som jeg leier ut, og AAP.

Hva ville du gjort? Sørget for å få mere inntekt selv fra annet/jobbet mer, eller tatt litt betalt fra barnet ditt? Jeg liker ikke helt tanken på å ta penger fra henne, men hun sier selv at hun gjerne betaler litt mer. Leiligheten kan under normale omstendigheter leies ut for rundt 18.000 per mnd. De faste utgiftene hun må betale vil ligge rundt 6000. Så det blir jo svært billig for henne ift å leie av andre.

Sønnen min bodde i en leilighet jeg eide for et par år siden. Ifølge skatteetaten, ville det ikke bli skatt på leieinntekten for meg hvis han betalte kostpris (altså de tingene du nevner). Hvis han derimot betalte mer eller mindre enn dette, ville dette blir skattepliktig for meg og han kunne også bli skattet for fordelen av å bo rimelig.

Jeg tenker at datteren din kommer godt ut av det når hun kun skal betale for de faktiske kostnadene. Disse måtte hun jo betalt for uansett hvor hun bodde. Samtidig får hun et overskudd som kan brukes til å spare opp egenkapital.

Så må jo du vurdere om du kan klare deg uten fortjenesten av å leie den ut til noen andre eller for mer enn kostpris. Men som sagt, da regnes det som et normalt utleieforhold, og du må skatte av inntekten. Og da går det kanskje opp i opp hvis du uansett tenker at hun ikke skal betale markedspris.

Anonymkode: b2d84...168

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JackRT skrev (2 timer siden):

Det skal jo ikke gå ut over deg selv å hjelpe barnet ditt?

Dette var et merkelig utsagn, all den tid det å få barn i seg selv går kraftig utover egen økonomi og autonomi.

Det er derfor det er umulig å gi fasit til TS, for det beror på en konkret vurdering av flere faktorer. Deriblant TS sin totaløkonomi, om TS ønsker å hjelpe barnet, tillit til at barnet forvalter denne hjelpen godt osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer egentlig mer på hvem i alle dager som hadde leid for 18 000 i måneden

Anonymkode: 10327...679

Det står ingenting om størrelse og beliggenhet? Det lurte jeg også litt på, om det var stort nok til og leie ut som kollektiv. 
jeg har en leilighet i Oslo jeg kunne fått 18 000 i måneden for. Av en familie eller som kollektiv. Datteren min leier den, og hun betaler 5700 som er de faktiske utgiftene. Jeg har råd til og ikke tjene på det, og vil helst ikke ha flere der. Hadde jeg vært i ts sin situasjon hadde jeg foreslått kollektiv. Jeg kunne selvsagt satt opp husleien til 18 000 for datteren min, men da hadde hun flyttet fordi hun ikke har råd til det, og ikke trenger all plassen. 

Anonymkode: d7b7b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som hun lever litt på utleieinntekter og. Noe riktig må hun jo ha gjort. Det er uansett ingen som lever på dine skattepenger, du får nok mer enn du betaler for, du som alle andre . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et krav jeg hadde før det ble aktuelt å leie ut til henne var at hun hadde fullført studiene og fått eb fast jobb. Og der er vi nå. Ja, jeg tenker på hvoe mye hun kan spare og vil gjerne "lide" litt selv for å gi henne denne muligheten. Men samtidig er det en liten frykt der for at de pengene jeg sårt hadde trengt, heller blir brukt på reiser, fest, klær og sminke 🙈

Ts

Ja, du kjenner henne best. Da tar du høyere husleie, og så sparer du den delen av det du har råd til for henne. Det beste er jo om hun sparer selv, men med den frykten bør du gjøre det på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter bor gratis. Men det er fordi hun går skole og jobber bare litt. Men hun skal fullt ut i arbeid når hun er ferdig på skolen no og da må hun betale husleie. Jeg må hvert fall gå i hull. Trenger ikke å tjene på at hun bor det. Men jeg har god økonomi selv da. Jeg tjener bra selv. 

Anonymkode: f4352...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...