Gå til innhold

Ville du tatt betalt for leie fra eget barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en leilighet som jeg leier ut. Datteren min har flyttet hjemmefra og vil gjerne bo der og jeg har sagt hun kan leie den. Siden jeg ønsker å hjelpe henne til å spare mest mulig mens hun bor der tenker jeg at hun kun dekker utgiftene på den. Altså felleskostnader, strøm, tv/internett. Men det å ikke tjene noe som helst på den gjør jo noe med min økonomi. Jeg er enslig og har stått uten jobb en stund. Inntektene mine har primært kommet fra utleie av denne leiligheten + en del av min egen bolig som jeg leier ut, og AAP.

Hva ville du gjort? Sørget for å få mere inntekt selv fra annet/jobbet mer, eller tatt litt betalt fra barnet ditt? Jeg liker ikke helt tanken på å ta penger fra henne, men hun sier selv at hun gjerne betaler litt mer. Leiligheten kan under normale omstendigheter leies ut for rundt 18.000 per mnd. De faste utgiftene hun må betale vil ligge rundt 6000. Så det blir jo svært billig for henne ift å leie av andre.

Anonymkode: 4e7c3...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan svare på dette for deg. Du må selv vurdere hva som er økonomisk mulig for deg, og om du stoler nok på datteren din til at hun ikke bare utnytter din hjelp til fest og moro. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må jo du selv finne ut av. Om du kunne fått 18.000 så taper du jo mye på å ikke ta leie fra henne da. Du må jo sørge for at din økonomi går rundt også. Sikker på at hun forstår dette.
er jo et stort sprik mellom 6 og 18, hva med noe i mellom? 

Anonymkode: 4962b...8b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt leie om hun bodde hjemme (som noen gjør), men å ta fra meg utleieinntekten, det er en annen sak.

Hvis det er lån på utleieboligen og andre kostnader så må de dekkes. Mest sannsynlig er det billigere for henne å leie en separat bolig der hun har mer kontroll på størrelsen, månedspris og beliggenhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt tilnærmet normal leie også sparer du opp det du klarer ved siden av som hun kan få når hun flytter ut. Du må jo ha buffer i tilfelle noe skjer uansett så du har ikke råd til å la henne bo gratis i lang tid.

Anonymkode: ef723...c2b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tatt tilnærmet normal leie også sparer du opp det du klarer ved siden av som hun kan få når hun flytter ut. Du må jo ha buffer i tilfelle noe skjer uansett så du har ikke råd til å la henne bo gratis i lang tid.

Anonymkode: ef723...c2b

Det er min plan når det gjelder mine barn 👆

Anonymkode: fb8e7...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobber hun eller studerer hun? Jeg tenker at en rabattert husleie kunne vært rundt 15000 en plass, det er 20% avslag. Så kan du sette av det du har mulighet til på en høyrentekonto eller i fond til henne.

Skal hun bo der må hun også dekke vedlikehold, det er kjempeviktig! Du må regne inn bad, kjøkken, gulv, vegger (maling) osv. Det koster mye over tid. Kjøkken til 250000 som skal leve i 25 år koster 10000 i året. Det er nesten 1000 i mnd bare det. Og 250000 er et billig kjøkken som du selv monterer. Bad er minst det dobbelte.

Anonymkode: 3a24b...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en leilighet som jeg leier ut. Datteren min har flyttet hjemmefra og vil gjerne bo der og jeg har sagt hun kan leie den. Siden jeg ønsker å hjelpe henne til å spare mest mulig mens hun bor der tenker jeg at hun kun dekker utgiftene på den. Altså felleskostnader, strøm, tv/internett. Men det å ikke tjene noe som helst på den gjør jo noe med min økonomi. Jeg er enslig og har stått uten jobb en stund. Inntektene mine har primært kommet fra utleie av denne leiligheten + en del av min egen bolig som jeg leier ut, og AAP.

Hva ville du gjort? Sørget for å få mere inntekt selv fra annet/jobbet mer, eller tatt litt betalt fra barnet ditt? Jeg liker ikke helt tanken på å ta penger fra henne, men hun sier selv at hun gjerne betaler litt mer. Leiligheten kan under normale omstendigheter leies ut for rundt 18.000 per mnd. De faste utgiftene hun må betale vil ligge rundt 6000. Så det blir jo svært billig for henne ift å leie av andre.

Nei, hadde ikke det dersom det gikk utover min økonomi veldig. Om hun ikke har økonoomi til å flytte så har hun ikke det. Men hadde nok slått av litt siden det ikke er gratis at de bor hjemme heller. 

Anonymkode: 25e6b...bb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er jo hvordan din økonomi ser ut hvis du leier ut den til kun 6000,- i måneden. Det er 12 000,- mindre inn i måneden for deg.

Jeg hadde gått i minus om inntekten min først hadde blitt redusert pga aap, og deretter redusert med enda 12 000.

Anonymkode: 7d03c...5e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne tatt betalt og spart opp for henne. Men da må jeg betale skatt av denne inntekten. Slik sett er det mer økonomisk at hun sparer pengene på egen konto.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager,  men det virker ikke som du er i noen posisjon ökonomisk til å la datteren din bo der så billig? Det skal jo ikke gå ut over deg selv å hjelpe barnet ditt? Hvis dette er din primær inntekt så høres det ikke lurt ut. Og hvor lenge skal hun bo der så billig? Har du først latt henne flytte inn til kostpris, så kan det bli SVÆRT vanskelig å endre leie senere uten konflikt. Og hvordan vil det bli om datter ikke "er flink" å spare? Å sitte der og ha dårlig råd selv , men samtidig se datter dra på ferier/kjøpe luksus ting/klær  etc?(sier ikke at det blir sånn, men jeg hadde syns det er en vanskelig situasjon) Har du nok penger selv, bare gjør det. Om ikke, styr unna...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde ikke leid den ut til henne. Vi har vært i samme situasjon og sa nei. Du har ingen garanti for at hun sparer. Om du vil hjelpe henne bygger du heller opp en mulighet til å hjelpe henne inn på boligmarkedet senere. 

Anonymkode: 0d48c...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg heller ville latt barnet mitt bo hjemme hos meg uten å betale for seg en periode hvis det hjelper barnet å feks. spare opp til EK til egen bolig.  Evnt. hvis økonomien din har mulighet kanskje tatt noe av utleiemidlene som hjelp til EK for ditt barn?

HVa du har mulighet til å avhenger vel av deg og din økonomi.  

Anonymkode: e58b9...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
JackRT skrev (1 minutt siden):

Beklager, men det virker ikke som du er i noen posisjon ökonomisk til å la datteren din bo der så billig? 

Enig! Tanken er god, og jeg forstår inderlig vel ønsket om å hjelpe barnet, men noen ganger må man innse at evne og vilje ikke er samkjørte.

Anonymkode: fa3cf...1cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo helt an på din økonomiske situasjon selv om hva ungen bedriver til daglig. Sitter hen bare der å gamer å klør seg i rumpa tenker jeg kanskje det er en bjørnetjeneste å ikke ta noe. Er hen i jobb og har meningsfylte dager hadde jeg lett ikke tatt noe. Tenk den bra egenkapitalen barnet da kan spare opp på kort tid. 

Anonymkode: 5fe1b...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun student eller jobber hun? Synes henne økonomi også har av betydning. Hun skal jo ha en veldig godt betalt jobb om hun skal leie for 18 000 OG spare ek. 
Du skriver at du selv kunne økt inntekten med jobb eller annet, er dette realistisk? Er ikke det i så fall bra for deg uansett? 
i og med at datteren din har tilbudt og betale mer enn 6.000 er hun åpenbart voksen nok til og skjønne at du taper på det. Jeg synes en sum mellom 6- 18 000 høres fornuftig ut. Det bør være så dere begge tjener på det. Sett dere ned med begges regnskap og lag en plan for « husleie « og hennes sparing. 

Anonymkode: d7b7b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå spør du hva jeg ville gjort, jeg hadde ikke tatt betalt, men kreve sparing og det skulle også vises til at det spares. 
Jeg kunne hatt muligheten til dette, du mister inntekten du lever av det er noe annet. Da må hun kanskje bo hjemme, mens du leier til andre

Anonymkode: 5808e...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer egentlig mer på hvem i alle dager som hadde leid for 18 000 i måneden

Anonymkode: 10327...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kunne tatt betalt og spart opp for henne. Men da må jeg betale skatt av denne inntekten. Slik sett er det mer økonomisk at hun sparer pengene på egen konto.

Ts

Hvis du kan spare pengene så trenger du dem jo ikke til utgiftene dine så da fatter jeg ikke hvorfor du spør her inne.

Anonymkode: 56d46...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg hatt behov for de leieinntektene, så hadde jeg forklart dette, og heller kommet med to alternativer; bo gratis sammen med meg på barnerommet, eller gitt  henne avtale om faste utgifter på den delen av primærboligen du leier ut.

Anonymkode: 409a9...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...