Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor han slår opp for å si at han er et ræva menneske så jeg får det bedre uten han. Hvorfor sier han det?

alt jeg vil er jo å være sammen med han, og føler han tar et valg for meg. Et valg jeg vil ta selv om han er bra nok for meg eller ikke, men det får jeg ikke lov til å bestemme selv.. er knust og sliter så mye med å føle glede, alt er bare et slit og gjør ikke annet enn å tenke.

vi er i begynnelsen av 30 årene begge to og vært samboere i 7år, jeg har et barn fra tidligere forhold og han har ingen. Vi hadde det så bra, men tror han ble deprimert som gjorde han sint og følelsesløs. I 1,5år har han bare blitt værre, jeg har prøvd å være der for han, vise forståelse men uansett hva jeg har gjort mener han jeg maser. Har kommet med forslag til parterapi, at han kanskje burde snakke med noen som lege eller psykolog men det vil han ikke. Han vil ikke ha hjelp, vil ikke snakke med noen og vil heller ikke bli bedre. Han nekter for at han er deprimert og mener han bare er sånn. Han flyttet ut fra vårt felles hus (kjøpt) rett før jul, og bor i kjelleren hos sine foreldre, alt han gjør er å jobbe. Han vil ikke snakke med meg, eller forholde seg til meg på noen som helst måte og jeg forstår ikke hvordan han kan gå fra å være mannen jeg ønsket å gifte meg med til et iskaldt følelsesløst monster:( ser fortsatt at han har en snill side da han lar meg og mitt barn fortsatt bo her uten å måtte selge med en gang da jeg ikke har råd til å kjøpe han ut eller kjøpe noe nytt foreløpig. Han betaler fortsatt samme utgifter han betalte før han flyttet. Som bare skulle mangle, men jeg setter pris på det. Han kunne jo gitt faen i det også. 

jeg skjønner at løpet er kjørt og at jeg ikke får gjort noe mer, er bare så vanvittig lei meg, og vet ikke hvordan jeg skal klare å få det bedre. 

Anonymkode: 263e0...dcd

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk sier mye rart når de slår opp. 

Anonymkode: 1793f...e60

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk ''det er ikke deg det er noe galt med, det er meg'' taktikk.

Han vil ut av forholdet men vil skåne deg fra å si den egentlige grunnen. 

Anonymkode: 9a981...30f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig å si ved brudd. "its not you its me". Høflighetsfrase. Men det er også antagelig sant. På sikt. 

Anonymkode: 27b21...b23

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må dessverre bare godta hans valg, selv hvilke unnskyldninger/årsaker han kommer med. Nå må du begynne den sorgprosessen over bruddet og jobbe deg igjennom det , ha mer fokus på at du skal komme over han enn å dvele med hans valg og handlinger.

Anonymkode: b1f70...33d

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Den var vanskelig😞Du sier vel at du har prøvd det meste og han må jo ønske hjelp selv. Siden han har valgt å bo hjemme så har han vel et okey forhold til sine foreldre? Ting kan tyde på at han ikke lenger har overskudd til deg, så du får gi ham litt tid.

Anonymkode: 8c2fc...ef0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er deprimert og har ikke overskudd til å håndtere annet enn seg sjøl såvidt. 
Han burde absolutt oppsøke hjelp. 
Start med fastlegen. 

Anonymkode: 28fd4...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er deprimert og har ikke overskudd til å håndtere annet enn seg sjøl såvidt. 
Han burde absolutt oppsøke hjelp. 
Start med fastlegen. 

Anonymkode: 28fd4...14b

Jeg vet, men får ikke gjort så mye med det når han ikke vil selv.

ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den var vanskelig😞Du sier vel at du har prøvd det meste og han må jo ønske hjelp selv. Siden han har valgt å bo hjemme så har han vel et okey forhold til sine foreldre? Ting kan tyde på at han ikke lenger har overskudd til deg, så du får gi ham litt tid.

Anonymkode: 8c2fc...ef0

Helt sant det du skriver.. han har hatt en tøff oppvekst psykisk. Hadde håpet foreldrene hans ville snakke med han, men de lar han bare være og sier stakkars deg, skjønner at du ikke orker mas. Han har ikke en gang fått spørsmål om hvordan han har det etter at han flyttet til dem.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må dessverre bare godta hans valg, selv hvilke unnskyldninger/årsaker han kommer med. Nå må du begynne den sorgprosessen over bruddet og jobbe deg igjennom det , ha mer fokus på at du skal komme over han enn å dvele med hans valg og handlinger.

Ja, prøver på det. Føler jeg får det til også er det rett ned i kjelleren igjen. Men det er jo sånn sorgprosessen er, har blitt flinkere til å godta at jeg kan gråte og gi meg selv tid til det også se fremover igjen. Men det er ikke lett. 
ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, prøver på det. Føler jeg får det til også er det rett ned i kjelleren igjen. Men det er jo sånn sorgprosessen er, har blitt flinkere til å godta at jeg kan gråte og gi meg selv tid til det også se fremover igjen. Men det er ikke lett. 
ts

Lett er det absolutt ikke, føler veldig med deg. Det er som du beskriver, sorgprosessen går i bølger og kan gjøre det i lang tid. Det viktigste er å ikke bli værende i kjelleren, men å bearbeide sorgen ved å la den komme innimellom. For det er lov å være lei seg! Men prøv å tenk at dette skal jeg klare ! Og du vil komme mye sterkere ut på den andre siden. Du vil jo ikke egentlig ha en mann som ikke vil gi tilbake til deg det du trenger og fortjener? Det er jeg sikker på at en annen mann en gang vil kunne gi deg, når så langt kommer. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig sier han det fordi han føler det slikt. Det er ikke uvanlig at de som er deprimerte føler at alle har det bedre uten dem, og at verden ville vært ett bedre sted uten dem....

Men det er vanskelig hvis han ikke ønsker hjelp...

Anonymkode: c143f...7ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lett er det absolutt ikke, føler veldig med deg. Det er som du beskriver, sorgprosessen går i bølger og kan gjøre det i lang tid. Det viktigste er å ikke bli værende i kjelleren, men å bearbeide sorgen ved å la den komme innimellom. For det er lov å være lei seg! Men prøv å tenk at dette skal jeg klare ! Og du vil komme mye sterkere ut på den andre siden. Du vil jo ikke egentlig ha en mann som ikke vil gi tilbake til deg det du trenger og fortjener? Det er jeg sikker på at en annen mann en gang vil kunne gi deg, når så langt kommer. ❤️ 

Nei, sier til meg selv også at jeg vil jo ikke ha han når han ikke vil ha meg. Men så kommer den idiotiske tanken igjen med at jeg skulle ønske, tenk om. Uff, er ikke lett men gjør mitt beste. Tusen takk for fine ord❤️

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mest sannsynlig sier han det fordi han føler det slikt. Det er ikke uvanlig at de som er deprimerte føler at alle har det bedre uten dem, og at verden ville vært ett bedre sted uten dem....

Men det er vanskelig hvis han ikke ønsker hjelp...

Anonymkode: c143f...7ff

Du har nok et poeng i det du sier der, han mener at han ikke er bra nok for noen og at alt han gjør er feil. Uansett hvor mye jeg har sagt at han er flink på en ting så mener han det ikke stemmer. Det som gjør det vanskelig er at han sier det ene sekundet at han aldri kommer tilbake så jeg trenger ikke sitte å vente, men neste sekund sier han at han skal tenke på om han vil tilbake samtidig som han sier han ikke elsker meg lengre. Blir bare forvirra og føler jeg må gå gjennom sorgen gang på gang. Skulle ønske jeg var sterk nok til å bare si at nok er nok for å få ro i meg selv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legge en plan for hvordan du skal klare deg uten han.

Anonymkode: 98897...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor han slår opp for å si at han er et ræva menneske så jeg får det bedre uten han. Hvorfor sier han det?

alt jeg vil er jo å være sammen med han, og føler han tar et valg for meg. Et valg jeg vil ta selv om han er bra nok for meg eller ikke, men det får jeg ikke lov til å bestemme selv.. er knust og sliter så mye med å føle glede, alt er bare et slit og gjør ikke annet enn å tenke.

vi er i begynnelsen av 30 årene begge to og vært samboere i 7år, jeg har et barn fra tidligere forhold og han har ingen. Vi hadde det så bra, men tror han ble deprimert som gjorde han sint og følelsesløs. I 1,5år har han bare blitt værre, jeg har prøvd å være der for han, vise forståelse men uansett hva jeg har gjort mener han jeg maser. Har kommet med forslag til parterapi, at han kanskje burde snakke med noen som lege eller psykolog men det vil han ikke. Han vil ikke ha hjelp, vil ikke snakke med noen og vil heller ikke bli bedre. Han nekter for at han er deprimert og mener han bare er sånn. Han flyttet ut fra vårt felles hus (kjøpt) rett før jul, og bor i kjelleren hos sine foreldre, alt han gjør er å jobbe. Han vil ikke snakke med meg, eller forholde seg til meg på noen som helst måte og jeg forstår ikke hvordan han kan gå fra å være mannen jeg ønsket å gifte meg med til et iskaldt følelsesløst monster:( ser fortsatt at han har en snill side da han lar meg og mitt barn fortsatt bo her uten å måtte selge med en gang da jeg ikke har råd til å kjøpe han ut eller kjøpe noe nytt foreløpig. Han betaler fortsatt samme utgifter han betalte før han flyttet. Som bare skulle mangle, men jeg setter pris på det. Han kunne jo gitt faen i det også. 

jeg skjønner at løpet er kjørt og at jeg ikke får gjort noe mer, er bare så vanvittig lei meg, og vet ikke hvordan jeg skal klare å få det bedre. 

Jeg synes det er veldig merkelig at han ikke vil søke hjelp. Mannen er selvdestruktiv slik han holder på. Dette må være utrolig nedbrytende for deg.

Min første tanke var utroskap. At han har gjort noe utilgivelig, men vil ikke innrømme det og føler seg som en ræva person. Skyldfølelse og dårlig samvittighet. Det skinner litt igjennom. Kan også være at han kjenner på utilstrekkelighet overfor deg, og at han føler seg egoistisk ved å holde på deg. 

Er du som kjenner han best. Er han en selvoppofrende person eller er han egoistisk? 

Dårlig barndom kan det være, men da er det rart at han ikke vil søke hjelp. 

Anonymkode: c12f1...d20

AnonymBruker
Skrevet

Han sier det for ikke å såre deg. Han ville neppe ha gjort det slutt hvis han virkelig ønsket å være sammen med deg.

Anonymkode: a4292...56f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men snu på det da.. han prøver å gjøre det slutt her. Han tar ikke et valg for deg, men for seg selv. Han må få bestemme selv om han vil være sammen med deg. Uansett årsak. 

Det høres jo ut som han lenge ikke har klart å gi deg det du trenger, og det sliter jo på han. Sånn er det gjerne med deprimerte, alt er et ork. Kjæresten er ikke lengre en støtte, men nok en oppgave eller del av livet hvor man feiler. Det hjelper på en måte ikke at du sier at du velger å stå i det. For han ser jo, at du ikke har det bra. Og det er vondt for han. 

Det kan jo også være andre årsaker. Det er uansett ikke så mye du får gjort her. Ta avstand, gi han space. Prøv og fokuser på deg selv. Kanskje han kommer tilbake en dag. Men han er ikke der nå.

Anonymkode: 688aa...833

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har planlagt å ta livet sitt. Og slår opp fordi du er det eneste som holder han i livet. Om du frykter for livet hans ta kontakt med fastlegen hans eller foreldrene han bor hos. 

Å si "du har det bedre uten meg" er ikke en uvanlig tanke når en er veldig deprimert. 

Kanskje det er det beste for deg å være uten han, slik han sier? 

Anonymkode: 7fccf...fbd

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er litt drittsekk men også har en samvittighet. Mennesker er kompliserte. Og han forteller deg nå hvem han er, og tenker faktisk litt på at han ikke vil såre deg. Ikke sikkert det er slik. Bare en tanke.  Jeg tror jeg er litt sånn

(M). 

Anonymkode: ac3fd...99c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...