Gå til innhold

Hvorfor sliter folk med å navigere i det offentlige rom?

Makavelli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg så noe lignende i dag, men i bil. Jeg gikk fra jobben forbi Aker Brygge/Vika, og en bil stoppet opp for å prate med en kompis. Altså det var DEN køen bak han, og biler som tutet/kjeftet osv men han rørte seg knapt! Bare babla med kompisen sin, som stod på fortauet. Fatter ikke at det går an å være så fjern. 

Anonymkode: 905d9...175

Sånt er helt utrolig, og skjer overalt. Kanskje folk har mindre skamfølelse enn før? Jeg tenker ihvertfall at jeg blir veldig flau hvis jeg hadde glemt meg i en sånn situasjon..

Anonymkode: 0e96d...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår bare ikke tankegangen til dere som mener at vi som følger de uskrevne reglene for ferdsel i det offentlige rom er opptatt av å stresse av gårde og dere andre er så avslappede og chille.

Kutyme og etikette er jo til for at ting nettopp skal gå smidig og ustresset for seg oss mennesker i mellom. Det er når de små dyttene, proppene av kø, og misforståelsene oppstår (som man også egentlig kan kalle kulturforskjeller), at mye hverdagsstress kommer. 

Alle foreldre gjør sine barn en stor tjeneste i å veilede dem i etikette innenfor livets områder. Være seg bordskikk, hvordan man går på gaten, hvordan man presenterer seg med øyekontakt, hvordan man henvender seg til andre, osv osv. Det kalles sivilisasjon! Mange burde prøve det.

Takk til TS for en interessant tråd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rart at du ikke kan å lese når du skriver på et forum. For hva er et forum egentlig? Ikke en monolog, ikke sant? Det betyr vel at folk har lov til å komme med innspill, og ikke at du skal styre hva det snakkes om… 

Anonymkode: 533f3...58a

Det er jo du som ikke evner å lese premisset i HI her… Om du vil snakke om store, åpne offentlige rom, så kan du opprette en egen tråd der det er temaet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Det er jo du som ikke evner å lese premisset i HI her… Om du vil snakke om store, åpne offentlige rom, så kan du opprette en egen tråd der det er temaet.

Du definerer ikke i HI at det ikke er snakk om åpne, offentlige rom nei. Tror ikke du evner å lese hva du selv har skrevet engang, så litt morsomt at du prøver å konkurrere om hvem som kan dårligst å lese her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja. Ganske irriterende med de sperringene. Men å holde til venstre rundt en sving har jeg sikkert gjort 😅 Alle er jo heller ikke vant til storby. Der blir man oppdratt i en annen type effektivitet fordi det er så mange folk. Synes denne typen surr kan være morsomt eller småhyggelig også. Når to stk går på hverandre, er jo det vanlige å bli forfjamsa, ikke irritert. Det blir jeg også hvis det ikke er jeg som har surra.

Men det som fascinerer meg mest er de som nekter å vike. De står stille og sperrer vei og ser deg, men gjør ingenting, eller de går rett på og alle andre skal svinge. De har ingen imøtekommenhet i blikket. De ser rett gjennom deg. Flere av dem går på "feil" side av veien i tillegg eller de står åpenbart i veien. En gang nektet jeg å vike og en fyr så seg nødt til å gjøre det rett foran meg. Kjente han ga meg en god ekstra dytt i skuldra da han gikk forbi. Sånne mennesker tenker jeg er maktsjuke og tilbøyelig til mye rart og uhyggelig, men det ga dagen min et slags underholdningsbidrag å få innblikk i en fremmed fyr sitt agg.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lava Anne skrev (15 minutter siden):

det ga dagen min et slags underholdningsbidrag å få innblikk i en fremmed fyr sitt agg.

Trådstarter i denne tråden gir meg samme vibe :ler: 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makavelli skrev (17 timer siden):

Jeg, som følger de alminnelige prinsippene, som over 90 % klarer, skal flytte til skogs?

Snakk om å være selvopptatt. Det er jo du som forventer å hensyntas fordi du er inkompetent.

Du starta morsomt, hvorfor avslutte som dømmesyk? Så bra at du er perfekt her. Kanskje du videre kan opparbeide deg litt mer tålmodighet med andre? Jeg synes mange av de tingene du skriver er øike irriterende som deg, men det trenger ikke bli så voldsomt. Du møter disse menneskene én gang. For alt du vet, følger de reglene, og har surra det til akkurat på det tidspunktet den dagen, av ulike grunner.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trådstarter i denne tråden gir meg samme vibe :ler: 

Jeg er enig med ts i mye har bodd lenge i storby. Kan jo se dette, irritere meg over dette, etc. Men så har du jo de morsomme situasjonene der begge innser at det har skjedd en slags error som ødelegger den normale logistikk-flyten og man nesten-kræsjer eller kræsjer, hvor noen blir pottesure. Ikke sikkert det er ts, men jeg har jo møtt på disse.

I tilfeller hvor man går på hverandre eller det blir morsomme øyeblikk, hvor begge går frenetisk til både høyre og venstre for å ta hensyn, synes jeg det er rart hvis første instinkt er skyldfordeling og arroganse. Det er bare å hente frem wups-humøret og få øynene opp for de komiske bevegelsene til to som prøver å være fleksible. Gikk ikke logistikken sømløst, kan i det minste det sosiale gjøre det. Vi har såkalte "regler" der også, og det er å glatte over eller ikke skape ubehag ved lette situasjoner.

Det er som med folk som står i veien. De irriterer meg grønn, men så snart de innser det selv og sier unnskyld eller får det travelt med å flytte på seg, er jeg som et lam igjen. Det må jo være lov å gjøre opp for seg eller gjøre en feil. Alle gjør det, i ulike situasjoner.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med TS. Selvfølgelig er det mange som ikke har dårlig tid på f.eks. T-banestasjoner, og som bare vandrer rundt i eget tempo fordi de ikke skal rekke noe. Det er det bare å gjøre. Det man ikke skal gjøre er f.eks. å bare stoppe opp midt i det smaleste partiet, og attpåtil på den siden alle som skal i motsatt retning går. Det er ikke "chill" eller "lite stressa", det er å være kjip med og hensynsløs overfor andre og påføre andre stress, mas og frustrasjon de ellers kunne sluppet. 

Forøvrig helt vilt for meg at så mange fortsatt snakker om at man jo skal gå på venstre side. Alt dette finnes det klare svar på:
- Hvis du går i veibanen pga. mangende fortau skal du gå på venstre side, der motgående trafikk kommer, med mindre du triller sykkel.
- I rulletrapp skal du stå til høyre og gå til venstre.
- I alle sammenhenger der to som skal krysse hverandre forflytter seg på samme måte (begge går på føttene, begge sykler, begge kjører bil etc.) skal man i Norge holde til høyre.

Anonymkode: fed2f...ae5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt enig med TS. Selvfølgelig er det mange som ikke har dårlig tid på f.eks. T-banestasjoner, og som bare vandrer rundt i eget tempo fordi de ikke skal rekke noe. Det er det bare å gjøre. Det man ikke skal gjøre er f.eks. å bare stoppe opp midt i det smaleste partiet, og attpåtil på den siden alle som skal i motsatt retning går. Det er ikke "chill" eller "lite stressa", det er å være kjip med og hensynsløs overfor andre og påføre andre stress, mas og frustrasjon de ellers kunne sluppet. 

Forøvrig helt vilt for meg at så mange fortsatt snakker om at man jo skal gå på venstre side. Alt dette finnes det klare svar på:
- Hvis du går i veibanen pga. mangende fortau skal du gå på venstre side, der motgående trafikk kommer, med mindre du triller sykkel.
- I alle sammenhenger der to som skal krysse hverandre forflytter seg på samme måte (begge går på føttene, begge sykler, begge kjører bil etc.) skal man i Norge holde til høyre.

Jeg har blitt imponert av hvor samkjørte og effektive folk i utlandet er når det gjelder forflytning til fots, metroen i paris f.eks. 

Jeg tenkte heller ikke over at de har venstrekjøring i Australia, så de står til høyre og går til venstre selvfølgelig. Lærte fort da. Og ingen stoppet plutselig for å sjekke mobilen, da gikk de til sides så de ikke hindret andre. 

Anonymkode: b64c5...d3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes ikke regler for sistnevnte, inkludert fortau. Fortau er for gående og de kan bevege seg som de vil. Skikk tilsier at man ikke breier seg, men man gjør jo det når man er en gjeng og andre ikke er bak. Irriterende når man kommer bak, ja, men også forståelig. Ofte merker en i gjengen at noen skal forbi og skuffer de andre til en side. Sykler man, bruker man plinga. 

Trygg trafikk anbefaler å være konsekvent, altså å gå til venstre. Andre vil si det bør tilpasses. Det er ikke regel for å trille sykkel på høyre side. Men du kan det, fordi du da slipper å krysse veien for å sykle.

Rulletrapp er satt skikk. Stå til høyre, gå forbi på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (5 timer siden):

Så du gidder ikke å prøve engang?

Har aldri sagt noe om at jeg ikke følger "reglene".
Det var din konklusjon fordi jeg tok et annet standpunkt enn deg. 
Argumentet mitt er uansett det samme.

Anonymkode: c65a6...830

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du definerer ikke i HI at det ikke er snakk om åpne, offentlige rom nei. Tror ikke du evner å lese hva du selv har skrevet engang, så litt morsomt at du prøver å konkurrere om hvem som kan dårligst å lese her. 

Uhm, dette er første avsnitt i HI, tjommi…:

Makavelli skrev (På 14.3.2025 den 9.27):

Jeg blir helt fascinert av hvor dårlig ekstremt mange er på å bevege seg i det offentlige rom. Dette gjelder da spesielt på steder der det ferdes mye folk samtidig, f.eks. togstasjoner, T-banestasjoner, kjøpesentre osv. i rushtid. Folk virrer overalt, de klarer ikke å holde til høyre, de stopper opp midt i veien, gjerne rett etter en rulletrapp eller innenfor en dør

Står så dårlig til med leseferdighetene altså…?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man holder høyre og lar folk gå forbi i venstre. Akkurat som med bilkjøring. Men selv der ligger folk å luser i venstre …

Anonymkode: f47b3...7a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man holder høyre og lar folk gå forbi i venstre. Akkurat som med bilkjøring. Men selv der ligger folk å luser i venstre …

Anonymkode: f47b3...7a2

Er ikke høyreregel for folk som går. Heller ikke skikk for å holde til høyre. Men skjønner hvorfor folk blir så sure, siden de tror de har fasiten her.

Anonymkode: 1de48...2d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er ikke høyreregel for folk som går. Heller ikke skikk for å holde til høyre. Men skjønner hvorfor folk blir så sure, siden de tror de har fasiten her.

Anonymkode: 1de48...2d7

Selvfølgelig er det skikk å holde til høyre. Tror du det er helt tilfeldig at folk stort sett holder til høyre på alle flyplasser, T-banestasjoner, togstasjoner osv. verden over, med mindre noe annet er merket?

Det her jo forsøk på gaslighting fra din side.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er normal folkeskikk å gå på høyre side av fortauet, og på offentlige steder med høy tilstrømming av mennesker. At enkelte her ser ut til å ha tungt for å forstå skikk og bruk får meg til å tenke at dette burde vært et fag på skolen. Man oppfører seg ordentlig i det offentlige rom, uten å skape unødvendig kaos eller støy for andre. 

Anonymkode: d1269...633

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er normal folkeskikk å gå på høyre side av fortauet, og på offentlige steder med høy tilstrømming av mennesker. At enkelte her ser ut til å ha tungt for å forstå skikk og bruk får meg til å tenke at dette burde vært et fag på skolen. Man oppfører seg ordentlig i det offentlige rom, uten å skape unødvendig kaos eller støy for andre. 

Anonymkode: d1269...633

Har ingenting med folkeskikk å gjøre! Folkeskikk er vennlighet,høflighet,bordskikk, åpne døra for folk, hilse når man møter folk osv. 

Det som snakkes om i tråden her er uskrevne regler. 

Anonymkode: 2a777...94d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 8.42):

Sånt er helt utrolig, og skjer overalt. Kanskje folk har mindre skamfølelse enn før? Jeg tenker ihvertfall at jeg blir veldig flau hvis jeg hadde glemt meg i en sånn situasjon..

ja, det skader jo ikke å i det minste late som at man blir litt flau, eller tar en, "uffa meg, hehe, nå dret jeg meg ut, sorry". 

Anonymkode: bdaae...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (På 14.3.2025 den 18.51):

Er det mange kjørebaner inne på T-banestasjoner og kjøpesentre?

Jeg vet om en del syklister og spesielt elsparkesyklister som tror det, ble nesten påkjørt både på t-baneperrongen og inne på Oslo S i går 😛 

Anonymkode: 35603...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...