AnonymBruker Skrevet 14. mars #41 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.49): Jeg kan bli ganske frekk når folk ikke følger med. Sier gjerne høy til folk med nesa i mobilen at de må se å følge med, gjerne mens jeg gir de en lett «skulder» i forbifarten. Trenger meg gjennom gjengen med turdamer som sperrer for kurvene på Rema 1000 istedenfor å gå rundt dem, går gjerne rett på idioter som ikke flytter seg når jeg skal av bussen. Har heldigvis ikke fått juling enda 😅 Anonymkode: 26d80...822 Ekspander Det er jo et under 😆😆😆 Anonymkode: b6822...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #42 Del Skrevet 14. mars Perine skrev (På 14.3.2025 den 16.35): Det var kanskje deg som dyttet meg? Maken til frekke folk. jeg ble løpt ned i en fotgjengerovergang der en haug med folk hastet over i full fart i Oslo for noen år siden. Jeg falt og slo meg og brakk håndleddet, så dit drar jeg aldri igjen. Jeg går ikke så fort, men folk dultet bort i meg og tynte seg forbi, og mot meg kom det en løpende rett på meg. Jeg kom meg på beina før bilene kjørte over meg. Ekspander Dere er så hårsåre, jeg løper ikke ned folk i fotgjengeroverganger men fint for deg at du har funnet et sted å rette bitterheten din. Ha en fortreffelig fredag Anonymkode: 26d80...822 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #43 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.53): Det er jo et under 😆😆😆 Anonymkode: b6822...af6 Ekspander Det er bra jeg er søt pleier jeg på si Anonymkode: 26d80...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #44 Del Skrevet 14. mars Jeg syns stressa folk er slitsomme. Jeg orker ikke stresse avgårde,jeg vil ta det med ro,se på omgivelsene og folka. Aksepter det eller gå å sutre i et hjørne! Anonymkode: 2a777...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 14. mars #45 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.38): Jo, jeg skrev feil, står alltid til høyre som man skal 😅 Anonymkode: 35603...3b6 Ekspander 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 14. mars Forfatter #46 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.20): En annen måte å se det på; - hvis du ikke takler å omgås andre folk som ikke følger dine ønsker, så er det kanskje du som bør flytte til skogs. Så slipper du å irritere deg. Anonymkode: c65a6...830 Ekspander Jeg, som følger de alminnelige prinsippene, som over 90 % klarer, skal flytte til skogs? Snakk om å være selvopptatt. Det er jo du som forventer å hensyntas fordi du er inkompetent. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 14. mars Forfatter #47 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.41): Jeg er vokst opp med å gå på venstre side. Biler og sykler på høyre side. Når ble dette endret? Anonymkode: 09131...530 Ekspander Du går på venstre side av kjørebane. Virker det som om jeg snakker om kjørebanen i HI? Er det mange kjørebaner inne på T-banestasjoner og kjøpesentre? Tror du at man skal gå til venstre inne slike steder? AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.58): Jeg er enig i at det er irriterende med all virringen, men tenker at det først og fremst er irriterende når folk går på deg fordi de mener at de har førsterett til å gå der de går og du må vike unna. Jeg synes det er rart å tenke som om fotgjengere har «trafikkregler» i åpne, offentlige rom. Hvis noen hadde sagt disse tingene til meg hadde jeg lurt på om de kanskje var på spekteret som tenkte at alle skulle oppføre seg så statisk og robot-aktig. Anonymkode: 533f3...58a Ekspander Selvfølgelig har vi en form for trafikkregler for gående. Om vi ikke hadde det, så hadde det jo vært fullstendig kaos. Hvorfor tror du folk flest holder til høyre på fortau og slik?! Det er jo helt alminnelig folkeskikk. Oppdro ikke mora og faren din deg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #48 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.55): Det er bra jeg er søt pleier jeg på si Anonymkode: 26d80...822 Ekspander Det er jeg og Også er jeg så ekstremt høflig så alle uhell mottas med takk Anonymkode: b6822...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #49 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.55): Jeg syns stressa folk er slitsomme. Jeg orker ikke stresse avgårde,jeg vil ta det med ro,se på omgivelsene og folka. Aksepter det eller gå å sutre i et hjørne! Anonymkode: 2a777...94d Ekspander Det er jo greit, så lenge man ikke stopper rett ved et fotgjengerfelt eller foran ei rulletrapp. Og når jeg skal av bussen må jeg iblant "stresse" chille folk som ikke gir plass til å gå av, hvis ikke kan jeg havne et sted jeg ikke skal bli med til, og komme for seint på jobb. Anonymkode: 61ae6...bb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 14. mars #50 Del Skrevet 14. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.58): Jeg er enig i at det er irriterende med all virringen, men tenker at det først og fremst er irriterende når folk går på deg fordi de mener at de har førsterett til å gå der de går og du må vike unna. Jeg synes det er rart å tenke som om fotgjengere har «trafikkregler» i åpne, offentlige rom. Hvis noen hadde sagt disse tingene til meg hadde jeg lurt på om de kanskje var på spekteret som tenkte at alle skulle oppføre seg så statisk og robot-aktig. Anonymkode: 533f3...58a Ekspander Å klare å samhandle i offentlig rom hvor man er mange tett oppå hverande i høy tempo (som på en T-banestasjon) handler om et felles arbeid for god flyt, effektivitet og forutsigbarhet for alle. Endret 14. mars av Alice123 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #51 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 15.58): Jeg synes det er rart å tenke som om fotgjengere har «trafikkregler» i åpne, offentlige rom. Hvis noen hadde sagt disse tingene til meg hadde jeg lurt på om de kanskje var på spekteret som tenkte at alle skulle oppføre seg så statisk og robot-aktig. Anonymkode: 533f3...58a Ekspander Her tenker jeg helt motsatt. Selvfølgelig må man samhandle når man er tusenvis av mennesker som skal fra A til B, innenfor et ganske begrenset område. Rundt 400 000 mennesker reiser med T-banen hver dag. Jeg forventer et minimum av folkeskikk når man beveger seg på et offentlig sted. Jeg synes folk som stiller seg opp midt i veien eller sperrer for andre fremstår mye mer som "på spekteret" enn de som klarer å lese situasjonen og viser hensyn. Anonymkode: d1269...633 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #52 Del Skrevet 14. mars Makavelli skrev (På 14.3.2025 den 17.46): Jeg, som følger de alminnelige prinsippene, som over 90 % klarer, skal flytte til skogs? Snakk om å være selvopptatt. Det er jo du som forventer å hensyntas fordi du er inkompetent. Ekspander Hvis du irriterer deg så mye over de 10% som ikke følger det du mener er riktige prinsipper, så er jo det et alternativ. Tror neppe du eller noen andre vil greie å «oppdra» hele Norges befolkning. Folk vil nødvendigvis irritere oss fra tid til annen. Så aksepter det, eller flytt. 🤷♀️ Anonymkode: c65a6...830 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #53 Del Skrevet 14. mars Alice123 skrev (På 14.3.2025 den 18.19): Å klare å samhandle i offentlig rom hvor man er mange tett oppå hverande i høy tempo (som på en T-banestasjon) handler om et felles arbeid for god flyt, effektivitet og forutsigbarhet for alle. Ekspander Ikke alle som gidder å stresse på. Jeg trenger ikke å komme fort frem Anonymkode: 2a777...94d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #54 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.19): Kanskje fordi ikke alle er like "verdensvant". For min del så er det meget sjelden jeg oppholder meg slike steder,så jeg blir kaldsvett og forvirra. Og jeg vet ingenting om uskrevne regler for slike steder. Ha mer tålmodighet du. Anonymkode: 2a777...94d Ekspander Det handler nok ikke om vane. Eller uvane. Det handler om at når ting går raskt så diskrimineres de som ikke evner raske reaksjoner. Det kan skyldes rent fysiske ting - alder, dårlig syn eller hørsel, eller annen sykdom som går utover evnen til å opprettholde «raske reaksjoner». Eller det kan handle om mer psykiske ting. Som manglende evne til å faktisk håndtere, rent mentalt, at ting går raskt. I alle tilfeller er svaret ikke egentlig at ts skal «være mer tålmodig». Svaret er at samfunnet må tilrettelegge for at også de som kun evner begå egne seg sakte kan bevege seg i en strøm av hurtig-bevegende individer, uten å skape trafikkork. For å «la» noen holde tempoet til andre nede er ikke et inkluderende samfunn. Og å tvinge alle til å være raske (og ren mental respons og evne til orientering er inkludert i «rask» her) er heller ikke inkluderende. Løsningen er trolig rett og slett en «sakte her» fil. Et «sakte-fart» felt for de som inn mot T-bane, offentlige instanser etc. AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.23): Folk stresser og har dårlig tid. De haster for mye. Anonymkode: b6822...af6 Ekspander Ditt tempo er kun ditt tempo. Det at du føler du kan og bør definere andre sitt tempo er ren usikkerhet (og rent vås). Og det må du snakke med psykologen din om. Anonymkode: 1cfa1...31f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #55 Del Skrevet 14. mars Jeg så noe lignende i dag, men i bil. Jeg gikk fra jobben forbi Aker Brygge/Vika, og en bil stoppet opp for å prate med en kompis. Altså det var DEN køen bak han, og biler som tutet/kjeftet osv men han rørte seg knapt! Bare babla med kompisen sin, som stod på fortauet. Fatter ikke at det går an å være så fjern. Anonymkode: 905d9...175 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #56 Del Skrevet 14. mars Makavelli skrev (På 14.3.2025 den 17.51): Du går på venstre side av kjørebane. Virker det som om jeg snakker om kjørebanen i HI? Er det mange kjørebaner inne på T-banestasjoner og kjøpesentre? Tror du at man skal gå til venstre inne slike steder? Selvfølgelig har vi en form for trafikkregler for gående. Om vi ikke hadde det, så hadde det jo vært fullstendig kaos. Hvorfor tror du folk flest holder til høyre på fortau og slik?! Det er jo helt alminnelig folkeskikk. Oppdro ikke mora og faren din deg? Ekspander Oppdro ikke mora og faren din deg til å lære å lese? Jeg skrev «åpne, offentlige rom». Skal man gå til venstre midt på Rådhusplassen mener du? Hvor er isåfall det? Du får spare formaningene dine til folk du blir sur på på gata, som den andre særingen her som roper etter fremmede. Anonymkode: 533f3...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #57 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.50): Jeg roper ikke etter noen, jeg snakker til dem i det de er i ferd med å gå på meg. Løft blikket du, så slipper du å havne i konflikt med folk du ikke kjenner. Anonymkode: 26d80...822 Ekspander Jeg er da ikke i konflikt med noen selvom de roper etter fremmede på gata. Men virker jo som du har et litt spesielt syn på hva en konflikt er for noe. Anonymkode: 533f3...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 15. mars Forfatter #58 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 18.58): Hvis du irriterer deg så mye over de 10% som ikke følger det du mener er riktige prinsipper, så er jo det et alternativ. Tror neppe du eller noen andre vil greie å «oppdra» hele Norges befolkning. Folk vil nødvendigvis irritere oss fra tid til annen. Så aksepter det, eller flytt. 🤷♀️ Anonymkode: c65a6...830 Ekspander Så du gidder ikke å prøve engang? AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 22.26): Oppdro ikke mora og faren din deg til å lære å lese? Jeg skrev «åpne, offentlige rom». Skal man gå til venstre midt på Rådhusplassen mener du? Hvor er isåfall det? Du får spare formaningene dine til folk du blir sur på på gata, som den andre særingen her som roper etter fremmede. Anonymkode: 533f3...58a Ekspander Kanskje du skal lære deg og lese, siden jeg aldri har snakket om svære, åpne rom? Men ja, om det er stappfullt på rådhusplassen, så tilsier alminnelig kutyme fra hele verden at man holder til høyre når man krysser. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #59 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 16.01): Aldri. Men det virker som mange yngre ikke vet det, av en eller annen grunn. Du går jo på feil side av veien. Du skal gå på venstre side. Sitat fra trygg trafikk: Siden syklende regnes som kjørende, anbefaler Trygg Trafikk akkurat det samme på gang- og sykkelvei som på vanlig kjørebane. Gående bør gå på venstre side og syklende bør holde til høyre. Denne veitypen skal – som navnet sier – deles mellom gående og syklende. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/hvilken-side-av-veien-skal-vi-ga-pa/ Anonymkode: 49074...993 Ekspander Som du leser så skrev jeg at fortauet ikke var sykkelvennlig, og da forsvinner hele premisset ditt. Anonymkode: bdaae...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #60 Del Skrevet 15. mars Makavelli skrev (På 15.3.2025 den 6.36): Så du gidder ikke å prøve engang? Kanskje du skal lære deg og lese, siden jeg aldri har snakket om svære, åpne rom? Men ja, om det er stappfullt på rådhusplassen, så tilsier alminnelig kutyme fra hele verden at man holder til høyre når man krysser. Ekspander Rart at du ikke kan å lese når du skriver på et forum. For hva er et forum egentlig? Ikke en monolog, ikke sant? Det betyr vel at folk har lov til å komme med innspill, og ikke at du skal styre hva det snakkes om… Anonymkode: 533f3...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå