Gå til innhold

Hvorfor sliter folk med å navigere i det offentlige rom?

Makavelli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En annen måte å se det på;
- hvis du ikke takler å omgås andre folk som ikke følger dine ønsker, så er det kanskje du som bør flytte til skogs. Så slipper du å irritere deg.

Anonymkode: c65a6...830

Det er jo ikke snakk om trådstarter sine individuelle ønsker. Det er snakk om å klare å oppføre seg på et offentlig sted. Man går ikke rundt og virrer, sperrer veien eller dumper rett inn i andre uansett om man er i Oslo eller New York. Det handler om folkeskikk. 

Anonymkode: d1269...633

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjører ikke bil. Men har naturlig dårlig retningssans, så er fordel for meg om ting er enkle og intuitive. Og nå som jeg etterhvert har vært mer i storbyer i utlandet, synes jeg fortsatt at Oslos t-banesystem er rotete å benytte som turist. Jeg bare kan det fordi jeg har brukt det mye (mer enn en turist). Faktisk er det nå jeg som gir andre reisende råd når de står der lost og ikke finner fram, lokale i Oslo bryr seg lite og har New York-mentalitet.

Anonymkode: 61ae6...bb5

Anonymkode: b6822...af6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, dette er de samme folkene som står midt i gangveien mellom hyllene i butikken og skravler i vei om alt fra legebesøk til tantebarn, det er jeg sikker på 🤣. Gjerne foran kjøleskapene også, sånn at du må spørre om de kan flytte seg fordi du skal ha melk.. Og de samme som krysser veien uten gangfelt mens de har på øreklokker og med nesa i mobilen 🙄

Svært mange mennesker lever i sin egen lille verden inni hodet sitt, resten av samfunnet eksisterer ikke med mindre de treffer noen de kjenner. Da er det lett å ignorere resten av verden og glemme at det finnes noe som heter; å ta hensyn. Vi er en idividualisert verden der alt som teller er en selv. Da blir konsekvensene deretter. 

Ikke så mye å gjøre med det egentlig annet enn å være veldig observant selv og le av situasjonene som oppstår.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på en flybuss i England, hvor de fleste passasjerene var engelskmenn. En annen nordmann kom inn i bussen, med en stappa ryggsekk - som han veivet rundt med,  opp i ansiktet på andre. Koste meg skikkelig da  han fikk voksenkjeft av en av de engelske passasjerene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med å gå på venstre side. Biler og sykler på høyre side. Når ble dette endret? 

Anonymkode: 09131...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, dette irriterer jeg meg over daglig! I tillegg; folk som bruker hele fortauet, enten man går i grupper eller med barnevogn/barn eller hund i bånd... Det er SÅ mange som ikke enser (eller bryr seg) om at det kommer folk i mot og også trenger litt plass. Ingen tegn til å flytte på seg eller kalle til seg hund eller barn. Jodaneida, jeg bare tråkker ut i trafikken jeg sånn at dere kan gå tre i bredden 💀 og man går til HØYRE 🤬😝

Anonymkode: c8ae5...d4e

Haha. Gikk på et fortau her om dagen, ikke av den type fortau som er sykkelvennlig, trangt gammelt byfortau, jeg går på høyre side og så kommer en dame i 50-60-åralderen gående mot meg og ‘dytter’ meg ut i bilveien…  jeg må jo se bak og ser at hun ser på meg som om jeg er koko, men det er jo hun som er kokosen. Faren min så hele greien og mente jeg burde være mer fleksibel men jeg vil liksom ha siden min. Det at jeg faktisk er såpass fleksibel har ødelegt livet mitt ganske mye, da man blir utsatt for folks innfall og ønske om å ha ting på sin måte på mye dypere og omfattende nivåer. Er bare så drittlei av det. 

Anonymkode: bdaae...328

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså enig og hate at folk skal presse seg inn på tog/buss før de som har gått av har kommet seg av, hater og at folk står sånn i veien i butikk og skravle.

Men at folk kollidere med hverandre, det har jeg aldri opplevd eller sett, er det et fenomen i Oslo dette? :)
Ellers ingen regler i hvilke side du skal gå på, hvem bestemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest hele tråden og lurer litt på hva som foregår i Oslo. Er det så trangt at dere går på hverandre? Jeg bor i Bergen og her har vi god plass. :fnise:

Anonymkode: f3e16...e2f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var vi en haug som tok rulletrapp, og jeg stilte meg som jeg tenker en skal gjøre helt til høyre. Alle andre stilte seg til venstre. Det kom da en bak meg som jeg var usikker på om egentlig ville gå ned, men ikke så lett når det var sikksakk. Kort trapp, så jeg ble bare stående, og prøvde å gjøre meg enda mindre enn jeg er. Jeg ble veldig usikker på om jeg gjorde noe galt, men får bekreftet her at jeg stod på riktig side. 

Det er ikke alltid så lett da, og en kan heller ikke tenke at alle helt vet hvor de er og hvor de skal til enhver tid. Fint å gå litt til siden om en prøve å orientere seg, men skjønner at folk nok er inne i sin egen boble og kobler seg ikke på. Jeg har gjort det jeg også, og kommer nok til å gjøre det igjen, selv om jeg prøver å være litt bevisst på dette. 

Mobilzoombier har jeg derimot veldig lite tålmodighet med. De som bare går rundt uten å ense verden, mens de stirrer i mobilen, og kan gå på det aller meste. Enda verre når de går med hund med løs line og ikke følger med, eller på smalere steder og vingler frem og tilbake. Helt håpløst. 

Folk som henger på ledelinjer og sperrer de, og ikke enser når folk som bruker de kommer har jeg heller ikke så mye til overs for, men har skjønt at det dessverre er en del som ikke aner hva en ledelinje er, så der trengs det folkeopplysning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om trådstarter sine individuelle ønsker. Det er snakk om å klare å oppføre seg på et offentlig sted. Man går ikke rundt og virrer, sperrer veien eller dumper rett inn i andre uansett om man er i Oslo eller New York. Det handler om folkeskikk. 

Jo, det er da vitterlig mange som gjør akkurat det. Og det må man som et voksent menneske greie å forholde seg til. 

Anonymkode: c65a6...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de mest irriterende ende som stiller seg i dører eller på tvers av der folk får, og står og snakker, og SER atpåtil at folk må presse seg forbi. Jævlig dårlig folkeskikk. Enda værre folkeskikk å tro at det er DEG som klager det er noe galt med, for grunnen til at de selv ikke står fast overslt, hele tiden er jo nettopp fordi andre folk har kontroll på hvor de har kroppsdelene sine!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Sliter du også med logikken på en bilvei når du kjører bil?

Hvor tar man gåprøven? 

Å nei, man tar bare lappen for bil og må finne ut resten sjæl.

Som født bybarn er det veldig enkelt for meg å si at dette ikke er vanskelig. 

Men kommen har jeg sett mer enn èn oppegående venn fra mindre steder som sliter med å orientere seg i storbyen. 

Hvorfor er du så krass, ekkel og nedlatende? Folk som deg setter oss andre byfolk i jævlig dårlig lys. 

Still deg heller opp på Østbanen og tilby folk som sliter følge. Du vet, folk som ikke er kjent, svaksynte, folk med angst etc..

Tenker at det er mer nevenyttig enn å gjøre folk ende mer usikre. 

Anonymkode: 0fbf2...383

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan bli ganske frekk når folk ikke følger med. Sier gjerne høy til folk med nesa i mobilen at de må se å følge med, gjerne mens jeg gir de en lett «skulder» i forbifarten. Trenger meg gjennom gjengen med turdamer som sperrer for kurvene på Rema 1000 istedenfor å gå rundt dem, går gjerne rett på idioter som ikke flytter seg når jeg skal av bussen. Har heldigvis ikke fått juling enda 😅 

Anonymkode: 26d80...822

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er enig i at det er irriterende med all virringen, men tenker at det først og fremst er irriterende når folk går på deg fordi de mener at de har førsterett til å gå der de går og du må vike unna. 

Jeg synes det er rart å tenke som om fotgjengere har «trafikkregler» i åpne, offentlige rom. Hvis noen hadde sagt disse tingene til meg hadde jeg lurt på om de kanskje var på spekteret som tenkte at alle skulle oppføre seg så statisk og robot-aktig. 

Anonymkode: 533f3...58a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan bli ganske frekk når folk ikke følger med. Sier gjerne høy til folk med nesa i mobilen at de må se å følge med, gjerne mens jeg gir de en lett «skulder» i forbifarten. Trenger meg gjennom gjengen med turdamer som sperrer for kurvene på Rema 1000 istedenfor å gå rundt dem, går gjerne rett på idioter som ikke flytter seg når jeg skal av bussen. Har heldigvis ikke fått juling enda 😅 

Åja, er du hun damen som ropte etter meg på Majorstua for 5 år siden, som jeg enda husker fordi hun fremsto som en særing? Jeg gikk med nesa i mobilen ja, men var da langt unna å kræsje i noen og det hele fremsto bare som at personen som ropte var psykisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åja, er du hun damen som ropte etter meg på Majorstua for 5 år siden, som jeg enda husker fordi hun fremsto som en særing? Jeg gikk med nesa i mobilen ja, men var da langt unna å kræsje i noen og det hele fremsto bare som at personen som ropte var psykisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vokst opp med å gå på venstre side. Biler og sykler på høyre side. Når ble dette endret? 

Anonymkode: 09131...530

Aldri. Men det virker som mange yngre ikke vet det, av en eller annen grunn. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha. Gikk på et fortau her om dagen, ikke av den type fortau som er sykkelvennlig, trangt gammelt byfortau, jeg går på høyre side og så kommer en dame i 50-60-åralderen gående mot meg og ‘dytter’ meg ut i bilveien…  jeg må jo se bak og ser at hun ser på meg som om jeg er koko, men det er jo hun som er kokosen. Faren min så hele greien og mente jeg burde være mer fleksibel men jeg vil liksom ha siden min. Det at jeg faktisk er såpass fleksibel har ødelegt livet mitt ganske mye, da man blir utsatt for folks innfall og ønske om å ha ting på sin måte på mye dypere og omfattende nivåer. Er bare så drittlei av det. 

Anonymkode: bdaae...328

Du går jo på feil side av veien. Du skal gå på venstre side. 

Sitat fra trygg trafikk:

Siden syklende regnes som kjørende, anbefaler Trygg Trafikk akkurat det samme på gang- og sykkelvei som på vanlig kjørebane. Gående bør gå på venstre side og syklende bør holde til høyre. Denne veitypen skal – som navnet sier – deles mellom gående og syklende.

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/hvilken-side-av-veien-skal-vi-ga-pa/

Anonymkode: 49074...993

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det var kanskje deg som dyttet meg? Maken til frekke folk.

jeg ble løpt ned i en fotgjengerovergang der en haug med folk hastet over i full fart i Oslo for noen år siden. Jeg falt og slo meg og brakk håndleddet, så dit drar jeg aldri igjen. Jeg går ikke så fort, men folk dultet bort i meg og tynte seg forbi, og mot meg kom det en løpende rett på meg. Jeg kom meg på beina før bilene kjørte over meg.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (3 timer siden):

Er det ikke omvendt?

Jo, jeg skrev feil, står alltid til høyre som man skal 😅 

Anonymkode: 35603...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg roper ikke etter noen, jeg snakker til dem i det de er i ferd med å gå på meg. Løft blikket du, så slipper du å havne i konflikt med folk du ikke kjenner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...