Makavelli Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Jeg blir helt fascinert av hvor dårlig ekstremt mange er på å bevege seg i det offentlige rom. Dette gjelder da spesielt på steder der det ferdes mye folk samtidig, f.eks. togstasjoner, T-banestasjoner, kjøpesentre osv. i rushtid. Folk virrer overalt, de klarer ikke å holde til høyre, de stopper opp midt i veien, gjerne rett etter en rulletrapp eller innenfor en dør. Det jeg finner mest irriterende, er hvordan folk "kutter venstrehjørner". Det vil si at om alle holder til høyre i den retningen de går, så kan man gå tett inntil et vegg når man går rundt et hjørne. Dette er noe man ofte må gjøre inne på en T-banestasjon. Likevel så er det noen som skal bestemme seg for å gå på venstre side, og komme i en susende fart rundt et "venstrehjørne". Jeg har gått på flere folk på denne måten, men heldigvis er jeg tyngre og større enn gjennomsnittet, så jeg har aldri blitt slått over enda. Jeg trodde at folk skulle bli bedre på dette etter koronatiltakene, da de satt inn sperrebånd på midten av ganger mange steder, og brukte piler for å anvise hvilken retning man skulle gå. Utrolig nok synes jeg folk ble verre etter koronatiltakene var over. Hva i all verden skyldes dette? Og hvis du er en av de som konstant befinner deg gående på venstresiden, merker du ikke at du går motstrøms? 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Kanskje fordi ikke alle er like "verdensvant". For min del så er det meget sjelden jeg oppholder meg slike steder,så jeg blir kaldsvett og forvirra. Og jeg vet ingenting om uskrevne regler for slike steder. Ha mer tålmodighet du. Anonymkode: 2a777...94d 6 2 1
Hoppetaujenta Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Hvis hver og en hadde saumfart seg selv og sitt like kontinuerlig grundig som en argusøyner andre, så kunne kanskje verden ha blitt et triveligere sted for alle. Alt begynner i det små. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Jeg sleit med å bevege meg rundt på t-banestasjoner før jeg begynte å pendle til Oslo i forbindelse med studier. Skjønte ingenting av logikken i folkestrømmen der, og måtte mange ganger snu og gå tilbake for å finne rett perrong/avgang. Byen jeg bor i, har ikke noe tilsvarende, og jeg hadde også vært lite i storbyer i utlandet. Anonymkode: 61ae6...bb5 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Enig med TS. Det er også mange som går meeeget sakte med mobilen foran seg, uten at man har mulighet til å gå forbi. Både midt på fortau og ellers. Gjerne med litt vingling så det blir enda mer umulig å passere. Og de som stopper rett etter rulletrapp er jo helt blinde og døve for omgivelsene. Jeg reagerer også på dem som sneier meg ved å gå forbi der jeg står på en tog-/t-banestasjon. Jeg tenker at slike folk er ALTFOR lite selvbevisste, og plager andre; mens andre sliter med at det er for selvbevisste og selv plages av det. Det er noen grunnregler vi alle kan følge: gå og passer folk på høyre side. I rulletrapp går man på venstre side og står stille på høyre side. Man snakker eller roper ikke i mobiltelefonen inne på et tog, en buss eller en t-banevogn. Man har heller ikke på lyd på videoer man ser på mobilen på tilsvarende steder, man bruker ørepropper e.l. Stopp opp litt og gå til side hvis du MÅ se i telefonen når du er ute og går, du er i veien selv om du ikke merker det selv. Og er du usikker på noe av dette, se deg rundt og gjør som de andre gjør. Anonymkode: 0e96d...663 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Er fullstending enig med trådstarter her. Skjønner ikke hvorfor ikke folk kan følge med litt rundt seg, når de oppholder seg på offentlige steder. Nordmenn fremstår som verdensmestere i dårlig køkultur. - Står på venstre side i rulletrappen - Går med nesa ned i mobiltelefonen, følger ikke med og går rett inn i andre - Stiller seg i veien for andre, feks i inngangspartier eller i trapper - Bråstopper midt i en tett folkemengde og sperrer veien - Går inn på t-banen før andre har gått av - Setter vesken i setet, når det er fullt og andre ikke får sitte - Snakker i mobiltelefon med høyttaler inne på offentlig transport Anonymkode: d1269...633 11 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Er så enig. Har opplevd flere ganger i Oslo sentrum at folk går rett på meg, som om jeg er den store elefanten uansett hvor jeg er. Er en «stor» dame som er 172 høy og veier på 60-tallet. Anonymkode: 4c641...d8b 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars En vesentlig del av å ferdes i offentlige rom, er vel å akseptere at du må forholde deg til mennesker som ikke er helt lik deg selv. Anonymkode: c65a6...830 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er så enig. Har opplevd flere ganger i Oslo sentrum at folk går rett på meg, som om jeg er den store elefanten uansett hvor jeg er. Er en «stor» dame som er 172 høy og veier på 60-tallet. Anonymkode: 4c641...d8b Hehe pass deg nå, du er på kg og risikerer en lang remse med innlegg om hvor overvektig du er 😅 Jeg blir selv også gått på ofte. Og ikke minst tråkket på bakfra. Hvis jeg sier Au, ser de enten rart, på meg og svarer ikke, eller sier Ojsann (norsk for unnskyld). En gang var det en stor unge, jente på kanskjer 8-9 som løp rett på meg så jeg ropte ut i smerte. Moren kom og dro ungen vekk og så på meg med forarget blikk som det slemme mennesket jeg tydeligvis var som sto i veien for barnet hennes. Anonymkode: 35603...3b6 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med TS. Det er også mange som går meeeget sakte med mobilen foran seg, uten at man har mulighet til å gå forbi. Både midt på fortau og ellers. Anonymkode: 0e96d...663 Gå til høyre og stå til venstre i rulletrapp er likt de fleste steder tror jeg, også i land med høyrekjøring. Men når det gjelder hvilken side man skal gå på ellers er det visst delte meninger. Jeg har blitt skreket på av syklister både når jeg har gått til høyre og til venstre på gangvei. Anonymkode: 35603...3b6 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars Haha, dette irriterer jeg meg over daglig! I tillegg; folk som bruker hele fortauet, enten man går i grupper eller med barnevogn/barn eller hund i bånd... Det er SÅ mange som ikke enser (eller bryr seg) om at det kommer folk i mot og også trenger litt plass. Ingen tegn til å flytte på seg eller kalle til seg hund eller barn. Jodaneida, jeg bare tråkker ut i trafikken jeg sånn at dere kan gå tre i bredden 💀 og man går til HØYRE 🤬😝 Anonymkode: c8ae5...d4e 3 1
Makavelli Skrevet 14. mars Forfatter #12 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje fordi ikke alle er like "verdensvant". For min del så er det meget sjelden jeg oppholder meg slike steder,så jeg blir kaldsvett og forvirra. Og jeg vet ingenting om uskrevne regler for slike steder. Ha mer tålmodighet du. Anonymkode: 2a777...94d Verdensvant? Det er de samme prinsippene som gjelder når man kjører bil, sykler og går på gangveier. Det er ikke noe andre regler for steder der det er mye folk, men det kreves at individet gjør en innsats for å innrette seg etter fellesskap. Jeg skal ha tålmodighet? Hvorfor skal ikke du heller ha folkeskikk, slik at ikke hele verden må ta hensyns til akkurat deg? Hoppetaujenta skrev (2 timer siden): Hvis hver og en hadde saumfart seg selv og sitt like kontinuerlig grundig som en argusøyner andre, så kunne kanskje verden ha blitt et triveligere sted for alle. Alt begynner i det små. Hva er det du vaser om? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sleit med å bevege meg rundt på t-banestasjoner før jeg begynte å pendle til Oslo i forbindelse med studier. Skjønte ingenting av logikken i folkestrømmen der, og måtte mange ganger snu og gå tilbake for å finne rett perrong/avgang. Byen jeg bor i, har ikke noe tilsvarende, og jeg hadde også vært lite i storbyer i utlandet. Anonymkode: 61ae6...bb5 Sliter du også med logikken på en bilvei når du kjører bil? AnonymBruker skrev (49 minutter siden): En vesentlig del av å ferdes i offentlige rom, er vel å akseptere at du må forholde deg til mennesker som ikke er helt lik deg selv. Anonymkode: c65a6...830 Nei, en vesentlig del av å ferdes i det offentlige rom, er at man tar hensyn til fellesskapet. Man finner ikke på sine helt egne løsninger. Da får man holde seg til dypskogen eller vidda - der kan du gå baklengs i sikksakk med nesa planta nedi telefonen og øreklokker på 🙂 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Gå til høyre og stå til venstre i rulletrapp er likt de fleste steder tror jeg, også i land med høyrekjøring. Men når det gjelder hvilken side man skal gå på ellers er det visst delte meninger. Jeg har blitt skreket på av syklister både når jeg har gått til høyre og til venstre på gangvei. Anonymkode: 35603...3b6 Det er ikke så rart, siden veitrafikkloven sier at man skal gå til venstre langs vei. sitat: Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre. Triller du på en sykkel skal du derimot gå ytterst til høyre. Dersom særlige forhold tilsier det kan du velge å gå på høyre side. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/trafikkregler-for-fotgjengere/ Anonymkode: 4674d...87a 1
Makavelli Skrevet 14. mars Forfatter #14 Skrevet 14. mars (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke så rart, siden veitrafikkloven sier at man skal gå til venstre langs vei. sitat: Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre. Triller du på en sykkel skal du derimot gå ytterst til høyre. Dersom særlige forhold tilsier det kan du velge å gå på høyre side. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/trafikkregler-for-fotgjengere/ Anonymkode: 4674d...87a Her er lovteksten: Sitat Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen Dette gjelder altså når man går på en vei som motorvogn har lov til å kjøre på, ikke på fortau, gangvei eller gang- og sykkelvei. Det finnes ingen formell regulering av hvor man skal gå når det ikke er snakk om kjørebanen. Så jo, det er rart av syklister å skrike på bakgrunn av dette. Endret 14. mars av Makavelli 3 1
Hareena Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til høyre og stå til venstre i rulletrapp er likt de fleste steder Ha ha, ikke rart det blir kaos😀 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars Makavelli skrev (29 minutter siden): Verdensvant? Det er de samme prinsippene som gjelder når man kjører bil, sykler og går på gangveier. Det er ikke noe andre regler for steder der det er mye folk, men det kreves at individet gjør en innsats for å innrette seg etter fellesskap. Jeg skal ha tålmodighet? Hvorfor skal ikke du heller ha folkeskikk, slik at ikke hele verden må ta hensyns til akkurat deg? Ja, verdensvant. Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at jeg meget sjelden er på slike steder. Og gudskjelov for det,hvis mange er som deg og ikke aksepterer at folk er anderledes. Jeg greier ikke å orientere meg fort på slike steder. Jeg må stoppe opp og finne ut hvor jeg skal gå. Ofte er jeg sliten og leter etter en benk å sitte på og ofte står jeg der jeg er for å hvile. Du har ikke annet valg enn å akselerere meg og mine likemenn. Makavelli skrev (29 minutter siden): Hva er det du vaser om? Sliter du også med logikken på en bilvei når du kjører bil? Nei, en vesentlig del av å ferdes i det offentlige rom, er at man tar hensyn til fellesskapet. Man finner ikke på sine helt egne løsninger. Da får man holde seg til dypskogen eller vidda - der kan du gå baklengs i sikksakk med nesa planta nedi telefonen og øreklokker på 🙂 Makavelli skrev (29 minutter siden): Verdensvant? Det er de samme prinsippene som gjelder når man kjører bil, sykler og går på gangveier. Det er ikke noe andre regler for steder der det er mye folk, men det kreves at individet gjør en innsats for å innrette seg etter fellesskap. Jeg skal ha tålmodighet? Hvorfor skal ikke du heller ha folkeskikk, slik at ikke hele verden må ta hensyns til akkurat deg? Hva er det du vaser om? Sliter du også med logikken på en bilvei når du kjører bil? Nei, en vesentlig del av å ferdes i det offentlige rom, er at man tar hensyn til fellesskapet. Man finner ikke på sine helt egne løsninger. Da får man holde seg til dypskogen eller vidda - der kan du gå baklengs i sikksakk med nesa planta nedi telefonen og øreklokker på 🙂 Anonymkode: 2a777...94d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars Makavelli skrev (27 minutter siden): Sliter du også med logikken på en bilvei når du kjører bil? Jeg kjører ikke bil. Men har naturlig dårlig retningssans, så er fordel for meg om ting er enkle og intuitive. Og nå som jeg etterhvert har vært mer i storbyer i utlandet, synes jeg fortsatt at Oslos t-banesystem er rotete å benytte som turist. Jeg bare kan det fordi jeg har brukt det mye (mer enn en turist). Faktisk er det nå jeg som gir andre reisende råd når de står der lost og ikke finner fram, lokale i Oslo bryr seg lite og har New York-mentalitet. Anonymkode: 61ae6...bb5
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars Makavelli skrev (40 minutter siden): Nei, en vesentlig del av å ferdes i det offentlige rom, er at man tar hensyn til fellesskapet. Man finner ikke på sine helt egne løsninger. Da får man holde seg til dypskogen eller vidda - der kan du gå baklengs i sikksakk med nesa planta nedi telefonen og øreklokker på 🙂 En annen måte å se det på; - hvis du ikke takler å omgås andre folk som ikke følger dine ønsker, så er det kanskje du som bør flytte til skogs. Så slipper du å irritere deg. Anonymkode: c65a6...830 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Makavelli skrev (4 timer siden): Jeg blir helt fascinert av hvor dårlig ekstremt mange er på å bevege seg i det offentlige rom. Dette gjelder da spesielt på steder der det ferdes mye folk samtidig, f.eks. togstasjoner, T-banestasjoner, kjøpesentre osv. i rushtid. Folk virrer overalt, de klarer ikke å holde til høyre, de stopper opp midt i veien, gjerne rett etter en rulletrapp eller innenfor en dør. Det jeg finner mest irriterende, er hvordan folk "kutter venstrehjørner". Det vil si at om alle holder til høyre i den retningen de går, så kan man gå tett inntil et vegg når man går rundt et hjørne. Dette er noe man ofte må gjøre inne på en T-banestasjon. Likevel så er det noen som skal bestemme seg for å gå på venstre side, og komme i en susende fart rundt et "venstrehjørne". Jeg har gått på flere folk på denne måten, men heldigvis er jeg tyngre og større enn gjennomsnittet, så jeg har aldri blitt slått over enda. Jeg trodde at folk skulle bli bedre på dette etter koronatiltakene, da de satt inn sperrebånd på midten av ganger mange steder, og brukte piler for å anvise hvilken retning man skulle gå. Utrolig nok synes jeg folk ble verre etter koronatiltakene var over. Hva i all verden skyldes dette? Og hvis du er en av de som konstant befinner deg gående på venstresiden, merker du ikke at du går motstrøms? Folk stresser og har dårlig tid. De haster for mye. Anonymkode: b6822...af6 2
anonym 4545 Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til høyre og stå til venstre i rulletrapp er likt de fleste steder tror jeg, Er det ikke omvendt? 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå