Gå til innhold

Hvor mye bruker dere??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker å finne ut realistiske tall på hvor mye man må regne med å bruke på mat og alle andre dagligvarer man benytter i løpet av en mnd dersom man er 2 voksne og en tenåringsgutt. 
Altså ikke hva som står i sifo sin kalkulator, men hva det faktisk koster, om noen forstår. 🙂 Ikke hus, bil, og alt det der, men kun den maten og andre dagligvarer man bruker hver mnd, med rom for en bedre middag og litt ekstra kos i ny og ne selvfølgelig. 
Takknemlig for alle innspill! Fyr løs! 👀

Anonymkode: ea2dc...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er 2 voksne og 5 barn/unge på 12, 14, 16, 17 og 19. I tillegg er det jo ofte en venn eller tre til middag. 

Vi bruker minst ca 20.000-25000 på mat i mnd. Mye sunn og ren mat fra bunn, og baker brød selv. Går selvsagt en del kjøttdeig til helgemiddager, dyrt når man må ha 3-4 pakker til én middag. Jeg kjøper 500 kr i frukt i uken, men det er borte på to dager😅 egg budsjettet vårt er skyhøyt. Går i hvert fall 9-12 egg om dagen. 

Kjøper inn felles snacks i helgene og to store brus til middag. Snacks og brus utover dette må kjøpes for egne penger. Det samme gjelder spesialsjampoer, kremer o.l.

Jeg ukeshandler og sparer penger på det. Er det tomt for salami dag 3, eller ost dag 5, så må de spise annet pålegg. Dette sparer vi penger på og vi opplever mye mindre matsvinn.

Jeg tenker at dere kan leve ganske sunt og godt på halvparten av det vi bruker😊

Anonymkode: 73ef0...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, det du spør etter er jo helt umulig for oss å svare på. SIFO sitt referansebudsjett gir jo en god pekepinn på det du spør etter, så når du sier "hva det faktisk koster" så er det vanskelig å forstå hva du mener. 

Vi lever ikke spesielt nøkternt, men vi ligger under referansebudsjettet. 2 voksne og 1 tenåring. Totalt bruker vi mellom 10-12000 kr på dagligvarebutikker i måneden, det inkluderer da alt av husholdningsartikler, mat og snacks. Men vi er også god til å planlegge middager - ukeshandler, tar vare på eventuelle rester og spiser disse, spiser opp pålegg uten å kaste halvspiste pakker osv. Kjøper feks kjøttdeig på tilbud og fryser ned. Lager mye fra bunnen. Sånne ting gjør jo at vi ikke bruker så mye unødvendig på matbutikker, så jeg for min del har alltid syntes at referansebudsjettet er romslig. 

Anonymkode: e06d7...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6000 i mnd burde gå bra. 2000 pr person. 

Anonymkode: fe56b...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forsøker å finne ut realistiske tall på hvor mye man må regne med å bruke på mat og alle andre dagligvarer man benytter i løpet av en mnd dersom man er 2 voksne og en tenåringsgutt. 
Altså ikke hva som står i sifo sin kalkulator, men hva det faktisk koster, om noen forstår. 🙂 Ikke hus, bil, og alt det der, men kun den maten og andre dagligvarer man bruker hver mnd, med rom for en bedre middag og litt ekstra kos i ny og ne selvfølgelig. 

Vi har 10-12 000 hver måned til barn på 3 og 7 og to voksne. Dette inkluderer shampo, balsam, vaskemidler, take away, turer på café også (noe det er lite av).

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

6000 i mnd burde gå bra. 2000 pr person. 

Aldri i livet. Det gikk for 4 år siden. Ikke nå. 

Anonymkode: bd583...0a8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mye sunn og ren mat fra bunn,

Trist at du fremstiller det som at sunn og ren mat er så dyrt. Vi spiser også mat fra bunnen og bruker halvparten av det dere bruker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Trist at du fremstiller det som at sunn og ren mat er så dyrt. Vi spiser også mat fra bunnen og bruker halvparten av det dere bruker.

Men er dere like mange? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men altså, det du spør etter er jo helt umulig for oss å svare på. SIFO sitt referansebudsjett gir jo en god pekepinn på det du spør etter, så når du sier "hva det faktisk koster" så er det vanskelig å forstå hva du mener. 

Vi lever ikke spesielt nøkternt, men vi ligger under referansebudsjettet. 2 voksne og 1 tenåring. Totalt bruker vi mellom 10-12000 kr på dagligvarebutikker i måneden, det inkluderer da alt av husholdningsartikler, mat og snacks. Men vi er også god til å planlegge middager - ukeshandler, tar vare på eventuelle rester og spiser disse, spiser opp pålegg uten å kaste halvspiste pakker osv. Kjøper feks kjøttdeig på tilbud og fryser ned. Lager mye fra bunnen. Sånne ting gjør jo at vi ikke bruker så mye unødvendig på matbutikker, så jeg for min del har alltid syntes at referansebudsjettet er romslig. 

Anonymkode: e06d7...6e4

Hvorfor er det umulig for oss å svare på? Hen spør jo hvor mye VI bruker…! 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sagt 8000-10000.

Tenåringsgutter spiser som voksne mannfolk, og har de kompiser med hjem må du regne med at det går med et helt brød, kanskje to og en halvannen liter melk eller juice.

Anonymkode: 33f90...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er 4 stk. Jeg, mannen og 2 tenåringsgutter. Vi bruker 12-13000 pr. mnd i mat. Lager masse fra bunnen av. Kjøper mye grønnsaker. Det går "sinnssykt" mye brød og pålegg. Det går også dessverre mye brus. 

Anonymkode: 751ec...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje 15.000 -/+ 2voksne+2ungdommer. 

Storsett sunt, mye frukt og grønnsaker , rene råvarer og div ting. 

Anonymkode: 6d670...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er dyrt.. Veldig dyrt.. Spiser normale mengder alle 4. Idag er det så dyrt! Dvs ikke bare brokkoli til middagen feks.. Men div ting.

Anonymkode: 6d670...61d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fremstiller det som billig. Hadde vi spist ferdigmat hadde vi brukt MYE mer penger. Vi er 7 stk i familien, voksne og tenåringer. I tillegg til at det alltid er noen ekstra ved bordet. Det er det som gjør budsjettet høyt.

Bare frukt og grønt kommer på mange tusen i mnd for oss. Det går en agurk om dagen i niste. Bare det er 250 kr i uka.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere 7-10 voksne/tenåringer til middag hver dag?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 10-12 000 hver måned til barn på 3 og 7 og to voksne. Dette inkluderer shampo, balsam, vaskemidler, take away, turer på café også (noe det er lite av).

Aldri i livet. Det gikk for 4 år siden. Ikke nå. 

Ok. Jeg hadde hvertfall fått til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi er to voksne og har "budsjett" på 9000 for alt dagligvare (såper/ servietter/ telys etc og mat), men vi går over 🙄 

Vi spiser ikke fisk og bruker kun pålegg til ett måltid daglig de fleste dager. Noen dager har mannen to måltid. Vi spiser mye kylling og det sørger jeg for å kjøpe mye av når det er tilbud. Samme gjør jeg med karbonadedeig og diverse tørrvarer (pasta, sauser). Vi bruker MYE på frukt og grønnsaker, vi drikker dessverre mye brus, men jeg holder stopp på en flaske daglig. Mannen kunne glatt hatt mye mer. Jeg drikker ikke melk, han kanskje 3-5 dager i uken. Vi kunne nok spart litt, men det er dyrt med mat nå altså. Vi spiser aldri grandiosa, pølse med ferdig potetmos, fiskepudding, ostepanetter etc. Det er jo billigere mat ofte, men vi vil ha noe vi vet næringsinnholdet i, og jeg måtte da øke budsjettet fra 7000 til 9000 i fjor. Går likevel litt over de fleste mnd. 

Anonymkode: 921ad...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk SIFO referansebudsjett.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Screenshot_20250314_150413_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi holder på å søke startlån nå. La inn at vi er 3 voksne og en 16 åring. Da kom det opp at matbudsjett er 17 150 kr. Så mye bruker vi ikke.  Vi bruker ca  12000 kr. Men da kjøper eldstemann litt mat selv 

Anonymkode: 0e271...08d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker merkbart mere nå enn for noen mnd siden. Jeg tror minimum ca 16000kr i mnd nå. To voksne, tre barn. 

Anonymkode: b471e...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...