Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forutsatt at det var en lovlig handling og det var nødvendig, som for eksempel i nødverge eller i krig, hadde du da vært i stand til å ta et liv?

Personlig har jeg landet på at jeg kunne det, under de nødvendige omstendighetene. Dette har også med at jeg har skarp trening, slik at jeg har måttet gå runder med meg selv om jeg er i stand til det dersom det trengs.

Kunne du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart tatt livet av noen i nødverge.

Anonymkode: b4f62...252

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, særlig om noen trua sønnen min er jeg helt sikker på at jeg kunne drept

Anonymkode: 69417...81a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne jeg. Når det kommer til barna mine så hadde jeg gjort hva som helst i en ekstrem situasjon. 

Anonymkode: b5d51...760

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja seff har jeg kunnet det hvis jeg må. Men om jeg har nok styrke til å gjennomføre det er noe annet. Men kan se rødt når det gjelder barna hvert fall. 

Anonymkode: 8dc8e...e5f

AnonymBruker
Skrevet

jepp det tror jeg, og jeg tror alle mennesker i den ytterste konsekvens ville valgt å leve selv/valgt sine egne om de måtte ta det valget.
De eneste jeg ville dødd for er ungene mine og deres unger..

Anonymkode: 4b4dd...92a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i nødverge. Nødverge kan være både privat ved trussel mot familie eller meg selv, eller ved invasjon.

Anonymkode: 20d7c...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt, hvis det var for å forsvare meg selv eller noen som står meg nær.

Anonymkode: 583be...4d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja men hadde fått emosjonelle problemer i etterkant uansett årsak tror jeg

Anonymkode: c20e5...a08

• Liker 1
Skrevet

Å sitte her i fredstid å uttale meg om noe sånt...det er nok noe annet enn å stå i situasjonen og det er meg eller vedkommende som skal komme levende fra det...men ja, jeg tror jeg kunne ha forsvart meg og mine. Samtidig...om det er storkrig, alt er i oppløsning og håpet er ikke lenger tilstede, så har en også et valg om å la seg bli skutt og drept, så er elendigheten over. :sukk: 

AnonymBruker
Skrevet

De færreste hadde vel stoppa seg selv i en nødsituasjon (av typen selvforsvar). 

Jeg kunne ikke vært soldat fordi jeg ikke kunne levd med å ha tatt liv i krig (det finnes nok av beviser og tilfeller hvor uskyldige drepes, og i ‘beste fall’ dreper man noen som bare er en del av kjøttkverna som på sin side kriger for de hen er glad i). 

Anonymkode: e8494...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. Om jeg noensinne ble et «helt» menneske etterpå vet jeg ikke.

Anonymkode: 315b5...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Makavelli skrev (1 time siden):

Forutsatt at det var en lovlig handling og det var nødvendig, som for eksempel i nødverge eller i krig, hadde du da vært i stand til å ta et liv?

Personlig har jeg landet på at jeg kunne det, under de nødvendige omstendighetene. Dette har også med at jeg har skarp trening, slik at jeg har måttet gå runder med meg selv om jeg er i stand til det dersom det trengs.

Kunne du?

For å beskytte og i selvforsvar så kunne jeg gjort det, men da er det siste utvei. At man er så låst i situasjonen at man ikke rekker å få tak i hjelp, og må handle i nødverge i en krisesituasjon. Jeg gjør alt for å beskytte familien min. 

Anonymkode: d79e9...c39

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg. Har forsøkt å drepe noen som forsøkte å drepe meg. Så i direkte nødverge reagerer jeg også med å kjempe. Det hadde jeg også gjort for andre som ikke kunne beskytte seg selv.

Men om jeg hadde blitt tvunget til å gå i krig hadde jeg gjort mitt ytterste for å bidra på alle andre måter enn med vold. 

Anonymkode: 1bfd5...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i nødverge hadde jeg absolutt gjort det. Hadde nok også for eksempel heller sittet på terassen og skutt mot russere dersom de skulle invadere landet enn å la de komme og voldta meg (som de har gjort med ukrainske kvinner). Mannen min må i krigen dersom det blir krig, så det gjelder å klare seg selv. 

Anonymkode: c9983...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: a2776...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg er litt treig så jeg hadde sikkert dødd først i den kampen. 😅

Anonymkode: 7fbea...aa6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja om det var for eksempel Putin eller noen andre som jeg mente ikke har livets rett, samme om det var nødverge. Verre om det var i en kamp situasjon hvor jeg visste at det var soldater tvunget i kamp, men ville forsvart meg og mine. Tror nok jeg måtte ha hatt hjelp i ettertid med psykolog osv i mange år. ( Der vi svikter våre soldater)

Anonymkode: 35c70...954

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke før man står i situasjonen, men tror ikke det. Ser ikke for meg at jeg kunne kjempet i krig, så sterk er ikke trangen til å overleve i en ødelagt verden. Men om man kunne fått Trump eller Putin til å forsvinne via fjernkontroll, tja, hvem vet. 

Anonymkode: 49ddc...4b5

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne jeg. I krig, i nødverge, og for å forsvare barna mine

Anonymkode: 10014...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...