Gå til innhold

Tenåringer som bruker enormt med strøm!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Delt bosted. Vanskelig skilsmisse. Far har god økonomi og de tar mye for gitt.

Jeg bor i et eldre hus der varmen forsvinner fort. Vi er helt avhengig av å lukke dører og kle på oss når vi er i enkelte rom da det er umulig å få samme temperatur i hele huset. Selv om jeg har gitt beskjed tusen ganger lar de være å lukke dører, skrur opp panelovner på maks og dusjer gjerne 30 min hver kveld. Vi har stor stue og kjøkken. Disse rommene er like varme som alle andre. 

Strømregningen er sjelden på under 5000. Ofte mer.

Jeg blir så fortvilet og er så lei av å mase og fremstå som gjerrig. I tillegg til at de sutrer hele tiden om hvor kaldt det er her.

Anonymkode: 06edb...981

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i et eldre hus der varmen forsvinner fort. Vi er helt avhengig av å lukke dører og kle på oss når vi er i enkelte rom da det er umulig å få samme temperatur i hele huset. Selv om jeg har gitt beskjed tusen ganger lar de være å lukke dører, skrur opp panelovner på maks og dusjer gjerne 30 min hver kveld. Vi har stor stue og kjøkken. Disse rommene er like varme som alle andre. 

Jeg blir så fortvilet og er så lei av å mase og fremstå som gjerrig. I tillegg til at de sutrer hele tiden om hvor kaldt det er her.

Varmepumpe? Greit at de blir bortskjemt en plass, men de må tenke på hvor dyrt det er for deg. Men å gå med kjeledress inne for det er så kaldt, det er ikke greit. De skal jo ikke fryse! Om de er 2uker i måneden hos deg, kan du ikke få så mye i strøm? Du får spare når de ikke er der! Snakk med han, forklar at det blir for dyrt for deg og at pappa har bedre råd desverre! Ville virkelig vurdert varmepumpe..

Anonymkode: 7eb3a...6a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer kan man prate med. Har du prøvd i stede for å kjefte og mase, å sette deg ned og snakke med dem som en voksen? Fortell at økonomien med én inntekt er annerledes enn to, at strømmen er dyr for tiden og at alle pengene du bruker på strøm gjerne skulle vært brukt på andre ting som kos og hygge, ferie etc? Prøvd å rett og slett forklare det til dem på en rolig og voksen måte? Er ikke sikkert tenåringer klarer å reflektere seg frem til at å dusje en halvtime koster en formue i strøm liksom. 

Anonymkode: 5733f...3af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må gå etter dem og se at de virkelig kler på seg. 

Du kan også gi dem varmeflasker å ta med i kalde rom. 

Anonymkode: d5718...a28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du kjøpe stikkontakter med appstyring eller ovner med appstyring så du kan skru av varmen når de misbruker det.

Anonymkode: ad48f...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Varmepumpe? Greit at de blir bortskjemt en plass, men de må tenke på hvor dyrt det er for deg. Men å gå med kjeledress inne for det er så kaldt, det er ikke greit. De skal jo ikke fryse! Om de er 2uker i måneden hos deg, kan du ikke få så mye i strøm? Du får spare når de ikke er der! Snakk med han, forklar at det blir for dyrt for deg og at pappa har bedre råd desverre! Ville virkelig vurdert varmepumpe..

Anonymkode: 7eb3a...6a6

Vi har varmepumpe. Den går på fullt i tillegg til to ovner på stue og kjøkken. Men de krever lik kjernetemperatur i hele huset som i farens nye hus. Som er umulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tenåringer kan man prate med. Har du prøvd i stede for å kjefte og mase, å sette deg ned og snakke med dem som en voksen? Fortell at økonomien med én inntekt er annerledes enn to, at strømmen er dyr for tiden og at alle pengene du bruker på strøm gjerne skulle vært brukt på andre ting som kos og hygge, ferie etc? Prøvd å rett og slett forklare det til dem på en rolig og voksen måte? Er ikke sikkert tenåringer klarer å reflektere seg frem til at å dusje en halvtime koster en formue i strøm liksom. 

Anonymkode: 5733f...3af

Har tatt denne praten mange ganger. Alltid rolig. Kjefter ikke. Men må gjenta meg og ørene er blitt døve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg synes du skal flytte til en mindre, nyere og mer energieffektiv bolig. Trenger du egentlig stor stue og stort kjøkken?

Eventuelt kan du etterisolere og bytte vinduer, installere varmepumpe og generelt oppgradere boligen.

Ditt behov for mye plass er ikke viktigere enn barnas behov for normal innetemperatur.

Anonymkode: 2a0b5...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er bare å snakke med dem som en venn om at man må lære seg å lukke dører. Forklar situasjonen. Forklar med penger. Dem forstår sjø. 

Anonymkode: 4dd92...e59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet…

Anonymkode: af0e2...7e6

AnonymBruker
Skrevet

De må få konsekvenser av å ikke følge reglene. Koble fra varmtvannet når de har dusjet 10 minutter, bruk ukepengene deres på strømmen de overforbruker (de fleste kan se forbruket sitt på en app og hva det koster). De må kjenne på konsekvensene av å ha begrenset penger til strøm. 

Anonymkode: f3b94...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å dusje så lenge, er ikke lov her. 

En ting er strømmen, selv vi som har god råd, bruker fornuften. Respekt for andres penger er greit å lære ungene fra de er små. 

Anonymkode: 82fdb...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer er ofte tynnkledde, ikke rart at de fryser da. 

Anonymkode: d5718...a28

Skrevet

Løste det samme problemet selv ved å først ta en seriøs prat med ungdommen. Selv om de er ungdommer så er de sjeldent stokk dumme hvis de bare får det forklart på en god og tydelig måte (selv om det kan ta litt tid før det synker inn, og det er ikke alltid dette fungerer). Forklarte at hvis ungdommen ikke sluttet med å sløse strøm så ville vi som nr 1, slå av lyset på badet hvis hen dusjet i mer enn 10-15 min. Da skjerpet hen seg etter første gang vi slo av lyset. Da sank poenget inn siden det ikke var kult å dusje i mørket. Vi truet også med å ta vekk ovnen på rommet hvis hen stilte den på over 22 grader (det ble sjekket ofte). Og ja, vi var strenge med dette, men hen lærte masse av det som hen nå er takknemlig for å ha lært etter å ha flyttet for seg selv.  

Dørene hadde jeg løst ved å skru på en sånn løsning som automatisk lukker døren (fjær over døren, de er ikke spesielt dyre eller vanskelig å sette på). 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor stort er huset?

Jeg hadde ikke orket å gå i 2-3 lag med klær inne. 

Man kan leve veldig ubehagelig i 24/7 i kalde rom og spare 1-2.000 kr i mnd. Da hadde jeg letet i andre utgiftsposter for å spare disse 2.000 kr/mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Men om de klager på at de fryser så er det vel fordi de fryser? De lange dusjene kan jo være fordi de har blitt skikkelig kalde ila dagen og trenger å varme seg.

Straff er en veldig kjip løsning, men kan du lage en incentivordning? Du vet ca hvor mye dere bruker på strøm nå, om de får ned regninga får de pengene? Eller halvparten? Eller dere setter dem på ferie- eller take out-konto?

Anonymkode: 1ea49...964

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...