Gå til innhold

Slanking er så vanskelig! Men ikke av den grunn du kanskje tror

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å gå ned i vekt, men samtidig også spise bedre og få bedre helse. Men det er så frustrerende! Man skal ha i seg nok protein. For trening, for metthetsfølelse. Gjerne 100 g om dagen. MEN! Du skal også ha i deg nok fiber. Helst 30 g om dagen. Og så gjerne litt sunt fett i tillegg da. 8 enheter frukt/grønt. Om samtidig være i kaloriunderskudd.... Jaja lykke til til meg selv med å oppfylle alle disse kravene.... 

Anonymkode: df4b2...9a9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en ting av gangen, ikke start med alt på en gang. Det går seg til etter hvert som du lærer hvilken mat som inneholder det du trenger. Jeg bruker myfitnesspal nå i starten, det er til god hjelp for meg. Det første jeg begynte med var å ha frukt eller grønt til hvert måltid. Så byttet jeg alt av ris, pasta, brød til fullkorn. Steg for steg. Man blir ikke verdensmester på en dag.

Anonymkode: efe98...719

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du fokusere på alt på engang? Det er sjeldent en god ide å gå fra 0-100 på en gang, da holder det sjeldent over tid.

Anonymkode: 77262...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må endre innstilling. Det der går ikke. 

Anonymkode: 923c9...7c9

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får kanskje ikke nådd anbefalte ernæringsmål i en periode med vektnedgang, men det er ikke så farlig så lenge du spiser variert. Så vanskelig er det jo da ikke, da overkompliserer du.

Anonymkode: 24550...a9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å høre på alle «eksperter» og begynn å lytte på kroppen din. 

Og så, for eksempel så er en sunn vekt BEDRE for kroppen enn at du får i deg 30 g fiber og 8 frukt HVER dag. 

Anonymkode: e682a...24e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ønsker å gå ned i vekt, men samtidig også spise bedre og få bedre helse. Men det er så frustrerende! Man skal ha i seg nok protein. For trening, for metthetsfølelse. Gjerne 100 g om dagen. MEN! Du skal også ha i deg nok fiber. Helst 30 g om dagen. Og så gjerne litt sunt fett i tillegg da. 8 enheter frukt/grønt. Om samtidig være i kaloriunderskudd.... Jaja lykke til til meg selv med å oppfylle alle disse kravene.... 

Sur much eller?

Høres ikke ut som at du har lyst til å gå ned i vekt. Vent til du faktisk har lyst. Så går det mye bedre.
Slanking er virkelig ikke så komplisert.

Anonymkode: d0ba0...7c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å komplisere dette så mye. Det er som om du setter deg på bakbeina med vilje. 

Anonymkode: 79b2c...391

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kan lete etter problemer, eller lete etter løsninger.. 
Siden du har ett behov for å gå ned og få bedre helse, vil jeg anta at du ikke har fulgt noen av de "kravene" tidligere, da ser jeg ikke helt hvorfor du tenker det er viktig å gjøre alt samtidig nå plutselig. 

Anonymkode: 4a703...2fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slanking er lett. Jeg har selv gått ned 23 kg siden i høst, og det helt uten kaloritelling, rare dietter, apper, slankesprøyter o.l. Jeg er nå normalvektig.

Min suksessoppskrift: Drit i kaloritelling og overdrevent fokus på fordeling av karbo, proteiner, fett osv. Spis alt i mindre mengder, men ligg lavt med godteri av alle slag (inkl sukkerbrus og øl). Ligg også lavt mht ultraprosseserte matvarer/ferdigretter. Hold deg opptatt med andre ting, ikke tenk på slanking og kalorier hele tiden. Bare bestem deg på forhånd hva du skal spise til faste måltider, i moderat mengde. Unngå småspising gjennom dagen. Det er ikke farlig å være litt sulten inni mellom.

Anonymkode: 7487c...377

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er litt for opphengt i alt du må ha i deg for å få nok næring. Nok til hva? Til å opprettholde den vekten du har nå? Mam spiser lett 150 g kyllingfilet eller hvit fisk, en porsjon havregrøt, en banan, søtpaprika, eple, håndfull nøtter... og så har du jo allerede spist havregrøten som er den femte. Dette skal gå - husk at en mindre kropp trenger mindre næring, og alle frukt og grønnsaker man spiser trenger ikke være hele, i tillegg til at de ofte har lite kalorier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg elsker hvordan så mange på KG er så forutinntatt. Nei, jeg går ikke fra 0-100. Hvor står det? Jeg gjør det faktisk riktig den her gangen, for det skal være en livsstilsendring jeg kan leve med. Jeg startet med å begynne å trene. Nå er det innarbeidet rutine. Så kuttet jeg ut mye ultraprosessert mat. Men jeg sliter med metthetsfølelsen, så innser at jeg må ha inn mer proteiner i kosten. Men når jeg begynte med det innså jeg at det gikk på bekostning av fiber. Jeg har vært plaget med forstoppelse før, ønsker ikke det igjen. Så nei, jeg leter ikke etter problemer, jeg forsøker faktisk å unngå dem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 0.41):

Lag en god salat, da får du masse grønt og fiber, og vær tålmodig. Sats på å gå ned bittelitt jevnt over lang tid og vær nøye på kontinuitet. Det du skal være forsiktig med er sukker, melprodukter, ris,  øl , juice, brus og alkoholdrikker. Øl på byen er en versting fordi det også bedøver dømmekraften og da blir det fort en kebab på hjørnet.

Endret av I Grosny
la til juice og brus
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (10 minutter siden):

Lag en god salat, da får du masse grønt og fiber, og vær tålmodig. Sats på å gå ned bittelitt jevnt over lang tid og vær nøye på kontinuitet. Det du skal være forsiktig med er sukker, melprodukter, ris,  øl og andre alkoholdrikker. Øl på byen er en versting fordi det også bedøver dømmekraften og da blir det fort en kebab på hjørnet.

Takk for tips, det samme gjelder med rødvin hjemme i stua 😅 Så ut med alkoholen med mindre det er noe veldig spesielt. 

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, det samme gjelder med rødvin hjemme i stua 😅 Så ut med alkoholen med mindre det er noe veldig spesielt. 

Ts

Jeg har hørt på podcaster fra Dr Peter Attia. Han drikker bare rødvin dersom den er spesielt god. Er den middels så drikker han ikke opp glasset engang.

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke alt det hver eneste dag nei. 

Anonymkode: 5cdf8...fa3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste har behov for 100 gram proteiner hver dag. Selv spiser jeg mellom 50 og 80. Trener styrke og kondisjon flere ganger i uken. Fokuserer mest på å få i meg fiber. Forsøker å sikte på minst 40-50 gram daglig. Er 170 cm og veier 55 kg.

Mitt beste tips er å fokusere på ett mål av gangen. De aller aller fleste voksne i den vestlige verden får i seg mer enn nok protein. Med mindre man har allergier eller dietthensyn, behøver de færreste å "tracke" proteiner.

Lykke til!

Anonymkode: 5a76a...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

De færreste har behov for 100 gram proteiner hver dag. Selv spiser jeg mellom 50 og 80. Trener styrke og kondisjon flere ganger i uken. Fokuserer mest på å få i meg fiber. Forsøker å sikte på minst 40-50 gram daglig. Er 170 cm og veier 55 kg.

Mitt beste tips er å fokusere på ett mål av gangen. De aller aller fleste voksne i den vestlige verden får i seg mer enn nok protein. Med mindre man har allergier eller dietthensyn, behøver de færreste å "tracke" proteiner.

Lykke til!

De fleste vil ikke bare være tynne men faktisk også å ha litt muskler (ikke bare styrke) og da må man faktisk få i seg proteiner og ikke kun minimum. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste vil ikke bare være tynne men faktisk også å ha litt muskler (ikke bare styrke) og da må man faktisk få i seg proteiner og ikke kun minimum. 

Klart det. Men de færreste har behov for 100 gram proteiner hver eneste dag (med mindre man er høy og tung). Selv liker jeg å ha definerte muskler, men dette oppnår man uten å tracke proteiner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Lykke til!

Takk for tilbakemelding. Jeg spiser ikke kjøtt, og er heller ikke så glad i fisk. Så jeg må tracke litt for å få i meg nok. Hvordan får du i deg så mye fiber uten å få i deg altfor mye kalorier? Frukt og grønt har fiber det altså, men ikke så mye at det monner veldig føler jeg. En banan gir typ 1 g fiber, 100 g druer likeså. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...